הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 1

שלום לכם!

זהו הגליון הראשון של "סודות השיווק באינטרנט" ואני מודה לכם על שהנכם בין הראשונים להצטרף לניוזלטר הזה שיעסוק בשיווק באינטרנט תוך התמקדות בנושאים הרלוונטיים למשווק בישראל.

השיווק באינטרנט, כמו רשת האינטרנט עצמה, הוא תחום דינאמי, משתנה מיום ליום. המטרה שלי היא להביא בפניכם מידע פרקטי על הנושאים החמים. מידע זה, אני בטוח, יסייע לכם לשפר ולשכלל את המערכת השיווקית שלכם ולהקדים את המתחרים שלכם.

בנוסף, אני מעוניין לקדם באמצעות הניוזלטר הזה דיון פורה שיסייע לכולנו בקידום העסקים שלנו ברשת ויהווה בסיס ליצירת קהילה תוססת ותומכת.

ישראל היא אומנם "אי של יציבות", כדברי שר האוצר שלנו, אבל היא גם אי מבודד גיאוגרפית לשונית ופוליטית ולכן כל מאמץ שיווקי שלנו לארצות העולם מתחיל מעמדת נחיתות. שיווק באמצעות האינטרנט הוא פתרון מצוין למצבה של ישראל.

גולש שמגיע לאתר מתעניין אך ורק בדבר אחד: "מה יש כאן בשבילי". הריחוק הגיאוגרפי חסר חשיבות בעיניו, המבטא הים תיכוני שלנו אינו בולט דרך הטקסט וגם הקשיים הפוליטיים שלנו אינם מעניינים אותו. אם נספק את רצונו, ניראה מהימנים ומקצועיים ונציע הצעה טובה, הוא יעשה איתנו עסקים! לנו הישראלים, האינטרנט היא אוצר.

הפניות הרבות שקיבלתי מגולשים איראניים שביקרו באתר שלי, מוכחות שהישראליות שלי לא עניינה אותם. היה באתר משהו בשבילם, ורק זה היה חשוב עבורם.

הניוזלטר והאתר יתמקדו במה שבעיני היא ההזדמנות האמיתית באינטרנט: שיווק של מוצרים ושירותים ישראלים ברחבי העולם. נעסוק בעקרונות השיווק באמצעות האינטרנט, נלמד כיצד להקים מערכת שיווקית מנצחת ונדון בכלים ובשירותים שתוכלו למצוא ברשת ושיסיעו לכם להביא למקסימום את ביצועי המערכת שלכם.

אבל לא נזניח גם את השיווק באינטרנט בישראל. גם כאן יש לנו עוד הרבה לאן להתקדם. לא מזמן בקרתי בארה"ב וכשהתבוננתי בשלטי החוצות, שמתי לב לבולטות של כתובת אתרים בשלט. בחלק לא קטן מהשלטים האינפורמציה היחידה הייתה כתובת האתר. אנחנו, כאמור, עדיין לא שם.

מישראל יצאו כמה מחברות האינטרנט המעניינות והחשובות ביותר כמו ICQ , Dealtime ו Babylon אבל בנושא השיווק באינטרנט, במיוחד של העסקים הקטנים, אנחנו ממש משתרכים מאחור. הניוזלטר הזה ינסה להשלים את החסר.

גישת ה"נסדר לך"

כשאשתי הקימה את האתר שלה העוסק בנושא לידה www.leida.co.il בשנת ,2000 בשיאה של הבהלה לאינטרנט, חודשים מספר לפני התפוצצות הבועה, קמו במקביל מספר אתרים אחרים. לידה היא נושא לוהט. זוהי אחת מהנקודות בחיים שהיא גם צומת צרכני חשוב.

לא מפתיע לכן שבאותו זמן קמו לא מעט אתרים באותו נושא. רובם אינם קיימים כיום. אלה היו אתרים שקראנו להם בלעג - אתרים מסוג "נסדר לך":

"נשים להם כמה מאמרים, קצת ecommerse, נסדר להם איזה פורום או צ'אט שיוכלו לקשקש בניהם ובו בזמן לצפות בבנרים הפרסומיים שלנו, נרשים אותם במסך פתיחה פלשי מהבהב והם כבר יבואו בהמוניהם". הם, אגב, לא באו.

גישת ה"נסדר לך" היא זו שפרנסה את הבועה והיא אחת הטעויות הנפוצות באינטרנט גם כיום.

להקים אתר, לנהל פורום משתמשים, לייצר תנועה וכל המרכיבים האחרים של השיווק באינטרנט דורשים ידע ומקצועיות, חשיבה ותכנון, וגם הרבה אורך רוח לסדרה אין סופית של ניסוי וטעייה. האינטרנט היא ממלכת השינויים. "אני משנה לכן אני קיים".

אשתי ניהלה את האתר שלה במשך ארבע שנים לפני שהעזה להכניס פרסום לאתר. וכשעשתה זאת, זה היה לאחר מחשבה ותכנון. אם תבקרו באתר היום לא תגלו שם ולו בנר פרסומי רגיל אחד.

אנחנו למדנו שפרסום יעיל באינטרנט הוא זה המשתלב באופן חלק בפעולתו של הגולש וזה שהתוכן שלו רלוונטי לו. אחוזי התגובה לפרסום כזה יהיו מרשימים.

לאחר הבנה זו פיתחנו שיטת פרסום, שלמיטב ידיעתי היא ייחודית לרשת האינטרנט בארץ ובעולם.

כך זה עובד:

האזור הפעיל ביותר באתר leida.co.il הוא הפורום שבו הגולשות משוחחות בניהן על כל נושא שקשור להריון ולידה. המודעה הפרסומית שפתחנו היא למעשה הודעה רגילה בפורום ולכן נקראת "הודעה מודעה". היא מסומנת בבירור כמודעה כך שאין כאן כל הטעיה. בנוסף היא אינה "נסחפת עם הזרם" - בניגוד להודעות רגילות שנדחפות לאחור כאשר מגיעות חדשות המיקום של הודעה זו בדף קבוע.

הנקודה המעניינת היא שעל הודעה-מודעה, כהודעה רגילה בפורום, אפשר להגיב. למשל לשאול שאלות הבהרה על הנושא המפורסם. המפרסם יכול, כמובן, לענות לשאלות ולהגיב. זו, למיטב ידיעתי, המודעה הפרסומית הראשונה שאפשר לדבר אליה והיא... עונה.

המסר הוא שכל מערכת שיווקית אינטרנטית היא מיוחדת ולכן דורשת תכנון ועיצוב מיוחדים. אל תתפתו לקבל את הצעותיהן של חברות בניית האתרים שמציעות לכם מבנה אתר קשיח (כמו שכולם עושים) עם הקישורים המקובלים ומסך הפתיחה הפלשי.

עד כאן המניפסט נעבור עכשיו לנושאים פרקטיים:

הזהב נמצא ברשימה

אנא חיזרו אחרי: "מטרת העסק האינטרנטי שלי היא ליצור מערכת יחסים אמיתית, בנויה על יסודות איתנים של אמון, מחויבת לטווח הארוך, עם הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלי, כל זאת במטרה להגדיל באופן מתמיד את ערך זמן החיים של כל מבקר באתר"

"מערכת יחסים" היא מילת המפתח של העסק באינטרנט. כל פעולה שיווקית עליכם לבדוק אל מול האופן שבו היא תורמת או מזיקה למערכת היחסים שלכם עם הלקוחות בפועל ובכוח.

בחרתי בנושא זה לגיליון הראשון שלי כי זהו, מצד אחד, הנושא החשוב ביותר ומצד שני, הנושא שבו רבים מפספסים בגדול.

מערכת יחסים עם לקוחות היא עכשיו נושא אופנתי מאוד בקהילה העסקית ולכן אתם עשויים להתפלא מדוע אני מעלה נושא שחוק זה. יש נקודה אחת שבה רשת האינטרנט שונה מהעולם העסקי הישן. באינטרנט יוצרים מערכת יחסים עם המבקרים ורק ואח"כ מוכרים. בעולם העסקי הישן אדם הופך ללקוח ורק ואח"כ (אולי) נוצרת גם מערכת יחסים.

בעסק האינטרנטי שלי, למשל, אני מפעיל ניזולטר שבועי ובו מעל 10,000 מנויים. מטרת הניוזלטר היא לקדם את מכירות הספרים האלקטרוניים שלי. חלק מהאנשים רוכשים ממני ספרים אלקטרוניים רק לאחר תקופה ארוכה למדי שבה הם מנויים בניזלטר שלי. אדם אחד היה מנוי במשך שנתיים לפני שבצע רכישה אצלי.

תנאי הכרחי לקיום מערכת יחסים עם המבקרים ולקוחות הוא לאגור את כתובות האימייל שלהם. העניין הוא שכיום יש להציג למבקרים סיבה טובה מאוד כדי שייאותו לספק לכם את כתובת האימייל. כולם מאוד רגישים היום לזמן שלהם ולפרטיות שלהם.

צריך לעשות הכול, ולפעמים נדרשת כאן יצירתיות, כדי לגרום למבקרים להפקיד בידינו את היקר מכל עבורם - את הזמן שלהם (כך הרוב תופסים היום את מסירת כתובת המייל).

הנה דוגמא.

נניח שאנחנו מספרה. יש לנו אתר ואנחנו רוצים לגרום ללקוחות שלנו להפקיד בידינו את כתובות המייל שלהם.

האם אתם מצפים שלאחר הביקור במספרה הלקוחות יטרחו להיכנס לאתר שלנו ולהירשם? קשה להאמין. גם אם נבטיח להם הטבה משמעותית הם פשוט ישכחו לעשות זאת.

לכן במקרה זה הייתי משתמש בטקטיקה אחרת לחלוטין:

למשל לספק ללקוחות שמחכים במספרה אפשרות גלישה ברשת תמורת הפקדת כתובת המייל. או להציע הנחה בביקור הבא למי שיסכים לספק את כתובת המייל שלו במקום.

אפשרות נוספת היא שכמה מספרות יתאחדו כדי להפיק עלון אלקטרוני בנושא סגנון חיים שיופץ בחינם רק ללקוחות שלהם, אלה שמסרו להם את כתובת המייל.

צריך לשבור את הקיבעון שההרשמה לרשימת התפוצה חייבת להיות באתר. היא יכולה להיות בכל מקום אפילו מחוץ לאינטרנט.

כאשר הרשימה בידכם הזהב בידיכם. אם תשתמשו בה נכון תוכלו להגביר באופן משמעותי את המכירות שלכם.

באמצעות הרשימה המספרה שלנו יכולה להזמין את לקוחותיה לתספורת זולה יותר בימים חלשים יותר. היא יכולה למכור מוצרים אחרים, למשל מוצרי קוסמטיקה, תמורה עמלה. היא אפילו יכולה להציע מודעות מקומיות (פעם היו תולים במספרה פתקים עם הודעות, היום אפשר לפרסם דרך המספרה). אין גבול לאפשרויות.

תוכלו לקרוא על כל המרכיבים החשובים של השיווק באמצעות הדואר האלקטרוני באתר.

פינת הטכנולוגיה

יואב צפיר הוא במאי מאוד מצליח בטלוויזיה כל התכניות שעשה פגעו בול לטעם הקהל ויצרו תשואה נאה מאוד למשקיעים. תרשו לי, בכל זאת, להניח שיואב צפיר אינו מבין דבר בטלוויזיה. אני מתכוון כמובן לצד הטכנולוגי של הטלוויזיה.

בתחילת דרכה האנשים שעשו טלוויזיה היו בעלי ידע הנדסי והבינו גם בצד הטכני. עם ההתבגרות של התחום, הצד הטכני נפרד מהצד התוכני. האינטרנט עוברת תהליך דומה. הגולשים כבר מזמן מתייחסים לרשת כאל עוד מדיה ללא קשר לטכנולוגיה. אבל המהפכה לא הושלמה עדיין בצד של בעלי האתרים והמשווקים. שם עדיין יש הטיה טכנולוגית ורוב חברות האינטרנט מבוססות עדיין על אנשי טכנולוגיה שרובם חסרי הכשרה שיווקית.

למרות כל האמור לעיל עדיין כדאי מאוד גם למשווקים להכיר ולהבין את המרכיבים הטכנולוגיים שביסוד רשת האינטרנט. להבין מה זה HTML ומה זה PHP ומה זה ASP. כיצד האתרים מאוחסנים וכיצד הדפדפן יודע להגיע לאתר על פי כתובתו. מהו אתר סטטי ומהו אתר דינאמי. מה זה XML ומה טכנולוגיית ה .net של מיקרוסופט. מהי טכנולוגיית הפלש. כיצד פועל מנוע חיפוש ועוד ועוד.

בכל הנושאים האלה נעסוק בפינת הטכנולוגיה החל מהגיליון הבא.

מילות סיום

אני רוצה להודות לכם שוב על שהנכם חלוצי ההרשמה לניוזלטר שלי. אם הגעתם עד הלום מגיעה לכם גם תודה על הקריאה. אני מקווה שזה היה מעניין ומועיל.

אודה לכם מאוד אם תעבירו את הגיליון הזה לחבריכם שעשויים להתעניין בשיווק באינטרנט.

אשמח מאוד לקבל מכם תגובות לכתובת המייל

roni.horowitz@start2think.co.il

להתראות,

רוני

www.internet-marketing.co.il
כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007