הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 2

שלום לכולם,

זהו הגיליון השני של "סודות השיווק באינטרנט" ואני רוצה לברך את כל אלה שהצטרפו אלינו מאז הפצת הגיליון הראשון.

בשלב זה אני מפיץ את הניוזלטר בתדירות בלתי סדירה, בערך אחת לשלושה ארבעה שבועות. בעתיד, עם הגידול במספר המנויים, אני מתכוון להגביר את הקצב ולהתייצב לבסוף על תדירות של פעם בשבועיים.

בעלי אתרים בדרך כלל שומרים בסוד את נתוני ה"רייטינג" של האתר שלהם (ואלה שאינם שומרים את הנתונים בסוד, בדרך כלל מגזימים בהם)

כאן, לעומת זאת, אשתדל לספק לכם את כל המידע על התנועה באתר שלי, מקורותיה, מספר המנויים וכל מידע נוסף רלוונטי שממנו תוכלו ללמוד על שיווק אתרי אינטרנט. זו הזדמנות מצוינת עבורכם לעקוב אחרי התפתחות של עסק באינטרנט מתחילתו, שלב אחר שלב.

אז ככה...

האתר עלה לאוויר בתחילת אוקטובר 2004.

בחודש אוקטובר בקרו באתר כ 200 מבקרים ייחודיים ונרשמו 24 לניוזלטר
בנובמבר בקרו באתר 900 ונרשמו 106 לניוזלטר

כפי שאתם יכולים לראות יחס ההמרה מבקרים – נרשמים הוא כ – 10%. זהו אחוז סביר שכמוהו מתקיים גם באתרים אחרים שאני מנהל.

כשאתם מקבלים את הניוזלטר הזה רשומים בו כ 150 חברים.

אלה הפעולות שביצעתי כדי לקדם את האתר מאז עלייתו לאוויר:

תחילה רשמתי את האתר בוואלה נענע ותפוז. הרישום הוא בחינם אבל אל דאגה - החברה האלה לא יאפשרו לכם להתברג בתוצאות החיפוש במקום סביר, המתאים לאיכות האתר שלכם, ללא שתשלמו להם.

המטרה שלי ברישום האתרים בפורטלים המובילים בישראל לא הייתה להשיג מהם תנועה באופן ישיר, אלא להיעזר בהם להגדלת פופולאריות הקישורים של האתר שלי בגוגל.

לאחר הרישום פנו אלי נציגי המכירות של הפורטלים והציעו לי "חבילת קידום". מכיוון שסירבתי האתר שלי הושם ב"מחנה מעבר" עונש על אי התשלום. זוהי השהיה מכוונת שמטרתה לגרום לבעלי האתרים להתייאש ולרשום את האתר בתשלום.

לא התייאשתי ומאז לאחר יותר מחודשיים האתר שלי כבר רשום בנענע ותפוז (אצל וואלה כנראה לא קיבלתי שליש על התנהגות טובה...)

בהמשך הגיליון, אגב, תוכלו לקרוא מאמר מצוין מאת אורן שץ העוסק בוואלה. ביקשתי את אורן, שהוא מומחה בנושא קידום אתרים במנועי חיפוש בישראל, להגיש כאן פינה קבועה בנושא בו הוא מומחה וזהו מאמרו הראשון.

במקביל לרישום בפורטלים פניתי לידידה המנהלת את אתר autodidact.co.il, אתר שעוסק בלימודים באינטרנט וביקשתי שתוסיף קישור לאתר שלי אצלה.

בנוסף פרסמתי את האתר בפורום באתר של אשתי (במסגרת "הודעה מודעה" עליה כתבתי בגיליון הקודם). פרסום זה לבדו הניב כ 25 נרשמים. זו דוגמא מצוינת לחשיבות של אחזקת מספר נכסי אינטרנט ולסינרגיה שאפשר להשיג באמצעותם.

פעולה נוספת שעשיתי כדי להתניע את האתר הייתה פרסום מסוג pay per click בגוגל. איני מתכוון להתמיד בפרסום זה כי אני משוכנע שלאחר שהאתר יצבור קישורים מספיקים הוא ממילא יתברג גבוה בתוצאות החיפוש הטבעיות של גוגל.

מחירו של קליק עבור הביטוי "שיווק באינטרנט" בגוגל הוא כ 2.5 שקלים. אגב, למי שדואג לכיסי (או למי שרץ להקליק על המודעה שלי שוב ושוב...), ראוי לציין שהגבלתי את התשלום היומי ל 10 שקלים בלבד.

ככלל התכנית שלי היא לבסס את התנועה באתר על שני מקורות עיקריים:

- הפניות טבעיות (כלומר ללא תשלום) מגוגל וממנועי חיפוש אחרים
- העברת המידע על האתר מפה לאוזן (תהליך הידוע בשם שיווק ויראלי")

זה סוף החשיפה להפעם. המשך הסיפור בגיליון הבא.

פינת הטכנולוגיה: מהו ה - DNS?

כפי שהבטחתי בגיליון הקודם אעסוק בכל גיליון בנושא טכנולוגי שקשור ברשת האינטרנט.

בפינות הראשונות החלטתי לעסוק בנושאים הבסיסיים ביותר. הפינה הפעם תעסוק בשרתי ה DNS.

האם שאלתם פעם את עצמכם איך הדפדפן שלכם יודע היכן למצוא ביער של מיליוני השרתים ברשת האינטרנט את השרת הנושא את אתר האינטרנט שברצותכם לצפות בו?

חלק מהתשובה היא בעבודה שמבצעים שרתי ה DNS.

כאשר אתם מכניסים את שם המתחם (domain name) לשורת הכתובת של הדפדפן שלכם הוא אינו רץ ישירות להביא לכם את סל הביטים המבוקשים מהשרת בו מאוחסן האתר. הוא פשוט אינו יודע היכן נמצא שרת זה. כדי למצוא את השרת הדפדפן מתחבר למאגר נתונים שבו מאוחסנת טבלה שבעמודה אחת שלה שמות המתחם ובעמודה השנייה כתובת IP למשל זו (198.105.232.4) שהיא כתובתו האמיתית של השרת. מאגר נתונים זה נקרא DNS שפירושו בפשטות Domain Name Server.

זה נשמע פשוט אבל חישבו על הנקודות הבאות: כל גולש ברשת פונה לשרת DNS עשרות ואולי מאות פעמים ביום. יש מאות מילוני גולשים ולכן העומד של שרת ה DNS הוא עצום. כמו כן המידע בשרתי ה DNS משתנה מיום ליום כי נוצרים שמות מתחם חדשים וכי אתרים מחליפים שרתים (כלומר אותו שם מתחום מקושר לשרת שונה).

כדי לעמוד בעומס העצום הזה שרתי ה DNS הם למעשה רשת של שרתים. אם שרת מסוים אינו יודע איך לתרגם שם מתחם מסוים הוא מעביר את השאלה לשרת אחר וכל הלאה עד שהתשובה נמצאת. אם השרת לא נמצא תקבלו את הודעת השגיאה המוכרת: The page cannot be displayed.

בדיקת כדאיות ראשונית לשיווק מוצר באמצעות האינטרנט

השלב המקדים לבניית מערכת מכירות מבוססת אינטרנט היא בדיקה שיווקית ראשונית באמצעותה מנסים להעריך ולו באופן גס את ההכנסות והרווחים הצפויים.

במאמר הזה אדגים את התהליך. אבחר מוצר ישראלי ואבדוק מהו פוטנציאלי המכירות הראשוני שלו באינטרנט. בדרך דומה תוכלו גם אתם לבדוק גם את פוטנציאל המכירות של המוצרים או השירותים שאתם מציעים.

המוצר שאבדוק נקרא backlife והוא מיועד להקלה על כאבי גב. מידע על המוצר תוכלו למצוא באתר שלו http://www.backlife.com. מחיר המוצר כ 340 דולר. אחת הסיבות שבחרתי את המוצר הזה (למרות שאין לי שום קשר אליו, חוץ אולי מהעובדה שאני בעצמי סובל מכאבי גב...).

את הבדיקה מתחילים בבדיקת הפופולאריות של מילות החיפוש הרלוונטיות למוצר וכן המחיר שלהן (זהו המחיר שתשלמו על כל קליק אם המודעה שלכם תופיע בראש הרשימה ב overture).

הנה מילות המפתח הרלוונטיות לbacklife ומחיריהן:

כל שורה מייצגת שלשה שבצידה השמאלי מילת (או ביטוי) החיפוש, באמצע המחיר לקליק עבור מודעה הממוקמת במקום העליון ברשימת המודעות ובצד הימני מספר המחפשים בחודש:

59512 back pain $0.10

22802 lower back pain $0.10

7387 low back pain $0.10

6050 back pain relief $1.30

2148 back pain exercise $0.49

2034 cause of lower back pain $0.10

2017 chronic back pain $0.96

1921 lower back pain exercise $0.16


שימו לב אגב, שמילות חיפוש הקשורות לטיפול בכאב גב כמו back pain relief יקרות הרבה יותר מהכלליות כמו back pain.

בסך בכל מחפשים ביטויים רלוונטיים ב overture כ 100,000. כדי להמשיך ולבדוק את פוטנציאל המכירות עלינו להניח שתי הנחות עיקריות:

1. מה יהיה ה clickthrough של המודעות שלנו (כלומר מה שיעור הגולשים שיקליקו על המודעה מתוך אלה שנחשפו אליה). נתון זה מושפע כמובן מאיכות המודעה.

2. מה יהיה יחס המרה שלנו, כלומר איזה חלק מתוך המבקרים באתר אכן ירכשו את המוצר. נתון זה מושפע מאיכות תהליך המכירה באתר.

מכיוון שבשלב הזה איו לנו כל נתונים אחרים אין לנו ברירה אלא להשתמש בידע הכללי על שני הנתונים האלה.

נתון סביר עבור שני נתונים הללו הוא כשני אחוז. כלומר שני אחוז מהנחשפים למודעה יקליקו עליה ושני אחוז מהמגיעים לאתר ירכשו את המוצר.

לפיכך מספר הרכישות שנוכל להשיג באמצעות overture בלבד יהיו 40 בחודש. מכיוון שמחיר המוצר 340 דולר, המכירות יהיו 13,600 דולר בחודש.

עלות הקמפיין תהיה כ 400 דולר (פשוט מחברים את העלות לכל ביטוי, שהיא עצמה מכפלת העלות לביטוי במספר המחפשים וב clickthrough).

אם נניח שרווח ממכירת backlife היא מחצית ממחירו לצרכן (הנחה סבירה) אזי הרווח הצפוי מהקמפיין שלנו ב overture הוא כ 6400 דולר לחודש.

כמובן ש overture הוא רק ערוץ אחד. המכירות בערוץ של גוגל עשויות להיות דומות.

המכירות הכוללות באמצעות האינטרנט עשויות להיות גדולות הרבה יותר אם מוסיפים תנועה שמגיעה מתכנית שותפים, משיווק ויראלי, מיחסי ציבור רשתיים ואמצעים נוספים.

בכל מקרה שימוש בערוץ הפרסום לפי קליק הוא דרך מצוינת להתניע את תהליך המכירות ולכן כדאי לבדוק שכבר בערוץ זה התהליך רווחי.

פינת השאלות והתשובות

אני מיסד כאן פינה חדשה של שאלות ותשובות בנושא שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים להעביר אלי שאלות ואם אדע לענות והשאלה והתשובה יראו לי מעניינים מספיק אשמח לפרסם אתם כאן. רצוי שהשאלות יהיו ממוקדות ויתבססו על ניסיונכם האישי בפעילות ברשת.

קידום אתרים במנועי חיפוש בישראל - הפינה של אורן שץ

כפי שהבטחתי, אורן, מומחה לקידום אתרים המנועי חיפוש יגיש כאן פינה קבועה. אז ללא עיכובים מיותרים – אורן הבמה שלך...

שלום לכל הקוראים. שמי אורן שץ, ואת עיסוקי בקידום אתרים התחלתי בעקבות אהבתי הרבה לנושא הצילום והטיול בעולם. את תוצאות הטיולים, מידע רב ותמונות, רציתי לחלוק עם משתמשי האינטרנט, אך גיליתי, כפי שבעלי אתרים רבים מגלים, כי לא מספיק ליצור אתר נפלא עם תוכן מצויין – גולשי האינטרנט פשוט לא מגיעים. עובדה זו הניעה אותי ללמוד את נושא קידום האתרים בארץ, ולאחר כשלוש שנים של לימוד, ניסוי וטעיה, צברתי נסיון מעשי רב מאד בנושא.

חברת SEO ישראל מאפשרת לכל בעל אתר, גדול או קטן, להנות מן הנסיון הרב בנושא קידום אתרים ישראלים אותו צברתי.

אתר וואלה

אתר וואלה! הוא בין אתרי השער (פורטלים) הוותיקים בארץ. האתר החל את דרכו כאינדקס אתרים שהוקם כחיקוי של אינדקס יאהו! האמריקאי. עם השנים התווספו שירותים רבים אותם מציע האתר למשתמשים, וחשיבות אינדקס התארים פחתה.

מטרת המאמר הזה להציג את וואלה ככלי ליצירת תנועה באתרי אינטרנט בישראל ולעמוד על היתרונות והחסרונות שלו.

אבל לפני שניגש לעניין, עליכם להבין את ההבדל הבסיסי בין שני סוגים עיקריים של אתרים שנועדו לאפשר למשתמשיהם למצוא מידע רלוונטי באינטרנט:

1) אינדקס אתרים
אינדקס אתרים הוא קטלוג קישורים אל אתרי אינטרנט הממויין על-פי עץ נושאים היררכי. הכנסת אתר חדש לקטלוג מבוצעת בעקבות הצעת האתר על ידי אחד ממשתמשי האינדקס (בדרך כלל בעל האתר). בעת הרישום מגיש מציע האתר את שם האתר ותיאור קצר של תוכנו. בשלב הבא האתר נסקר על ידי אחד מעורכי האינדקס, ובמידה והוא נמצא ראוי להופיע, הוא יתווסף לאינדקס האתרים. המידע המופיע באינדקס לגבי האתר הוא שילוב של המידע אותו הגיש מציע האתר, עם שינויים אותם ביצע העורך. אינדקס אתרים מסוג זה יהיה מבוסס על עריכה אנושית, וידרוש משאבים רבים על מנת לשמור על עדכניות המידע.

2) מנוע חיפוש מבוסס טקסט
מנוע מסוג זה כולל מאגר מידע על מספר רב ביותר של דפי אינטרנט הנבנה בצורה אוטומטית על-ידי רובוטים הסורקים את דפי האינטרנט. הרובוטים מאתרים קישורים אל דפים חדשים וסורקים את הישנים על-מנת לבדוק אם עברו עדכון. מנוע חיפוש מסוג זה יקבל מידע על דפי אינטרנט חדשים בשתי דרכים: מציאת קישור אל דף אינטרנט חדש בדף קיים, או באמצעות דף רישום אתר חדש המאפשר למשתמש להגיש אתר חדש לעיון.

וואלה הוא אינדקס אתרים המשלב גם תוצאות ומנוע חיפוש מבוסס טקסט. לכן כדי שאתר יתקבל לוואלה עליו לעבור את ועדת הקבלה שלו.

הנתונים הנדרשים להגשת אתר חדש לוואלה

1. סוג העדכון: אתר חדש / עדכון לאתר קיים (למרות השאלה הזו, עדכונים לאתרים קיימים כמעט ואינם מטופלים כיום כלל).
2. שפת האתר.
3. שם השולח, כתובת דואר אלקטרוני: ישמשו ליצירת קשר עם מגיש האתר על מנת להציע לו אפשרויות פרסום באתר על ידי צוות המכירות של וואלה.
4. שם האתר: זהו החלק החשוב ביותר ברישום, מאחר והוא יהווה את טקסט הקישור אל האתר.
5. כתובת האתר: URL.
6. מילות מפתח בעברית ובאנגלית: ישמשו בעת ביצוע חיפושים באתר. חשוב להפריד בין המילים ברווח בודד בלבד (ללא פסיקים).
7. תיאור קצר: גם הוא ישמש בעת ביצוע חיפושים באתר.


למה לצפות לאחר הגשת האתר לוואלה:
לאחר הגשת אתר חדש לוואלה ניתן לצפות לזמן המתנה ארוך ביותר. לעיתים ייקחו לאתר חדש מספר חודשים עד שיכנס אל אינדקס האתרים. לאחר שיוכנס האתר, ינתנו לו על ידי עורכי האתר הנראה להם מתאים לרמתו של האתר. הציון הוא מספרי, ונע בין 1 ל-6 (הציון 6 מיוצג על-ידי סימן קריאה). ציון זה ילווה את האתר לאורך כל חייו, וכמעט ואין אפשרות לשנותו. מסיבה זו כדאי מאד לוודא שהאתר מוכן לחלוטין לפני הגשתו לאינדקס.

בנוסף לציון של צוות וואלה, יוכלו גולשי וואלה לתת ציון לאתר באמצעות קישור "מידע נוסף ואתרים דומים" המופיע ליד כל תוצאת חיפוש, אך ציון זה כנראה אינו משמש לשום צורך מעשי.

מערכת האתר מספקת ציון רייטינג לאתר, המצביע על מספר המשמשים שלחצו על הקישור של האתר. נראה כי נתון זה אינו מעודכן בצורה רציפה, אם בכלל.

אפשרויות חיפוש בוואלה:
וואלה מאפשר מספר סוגי חיפוש: חיפוש אתרים, חדשות, מניות, הודעות בפורומים, תוכנות וסרטים. במקרה זה נתרכז בנושא חיפוש אתרים.

חיפוש המידע הבסיסי ביותר באינדקס וואלה הוא על ידי שימוש בעץ הנושאים. עץ הנושאים מתחיל ב-12 ענפים עיקריים, ומתפצל לאלפי ענפי משנה ותתי ענפים. המשתמש יכול לבחור נושא, תת-נושא, ותת-תת-נושא (וכן הלאה). רשימת האתרים בכל נושא מוצגת כאשר קישורים ממומנים (פרסומות) מופיעות בתחילה, ואז מופיעים האתרים בקטגוריה במיון לפי ציון האתר (זה שניתן על ידי סוקרי האתר).

אפשרות החיפוש השנייה היא באמצעות הקלדת מילות חיפוש לתיבת החיפוש החופשי של האתר.

סוגי תוצאות החיפוש באתר וואלה
כאשר מבוצע חיפוש טקסט חופשי באתר וואלה, מחולקות תוצאות החיפוש לשלושה חלקים:

1. תוצאות חיפוש ממומנות
תוצאות חיפוש אלו נמכרות למפרסמים, ומסומנות בתוצאות החיפוש בכיתוב "sponsored links". כל מפרסם מגדיר לעצמו עבור אילו מילות חיפוש הוא מעוניין שאתרו יופיע בתוצאות החיפוש, ובאיזה מיקום. ככל שהמיקום טוב יותר (גבוה יותר ובדף תוצאות מוקדם יותר) וככל שמילות החיפוש שהוגדרו פופולריות יותר, כך תעלה עלות הפרסום.

2. חיפוש באינדקס
בתוצאות חיפוש אלו מוצגים אתרים המופיעים באינדקס האתרים של וואלה. לגבי דרך הסידור של רשימת האתרים בתוצאות החיפוש, קיראו בהמשך.

3. חיפוש טקסט חופשי
במידה ולא התקבלו מספיק אתרים בשלב הקודם, יתבצע החלק השלישי של החיפוש, בו יוצגו תוצאות חיפוש המגיעות ממנוע חיפוש מבוסס טקסט של חברת אינקטומי (Inktomi).

הצגת רשימת תוצאות החיפוש
כאשר וואלה מציג את האתרים מבין אתרי האינדקס המתאימים לשאילתת החיפוש, הוא עושה זאת בשני שלבים:

1. סינון האתרים המתאימים
בשלב זה יאתר המנוע את כל האתרים אשר מילות החיפוש מופיעות בשם האתר, תיאור האתר או מילות המפתח שהוגדרו לאתר.
2. דירוג האתרים שנבחרו
לאחר בחירת האתרים, ניתן לכל אחד מהם ציון (המופיע בתור "דירוג" בתוצאות החיפוש), המבוסס על מידת ההתאמה בין מילות החיפוש שהתבקשו לבין האתר, ציון האתר (כפי שנקבע על ידי עורכי וואלה), ומספר המשתמשים שלחצו על הקישור לאתר בעת ביצועחיפושים דומים בעבר.

כיצד ניתן לשפר את המיקום בתוצאות החיפוש של וואלה?

1. רכישת מיקום בכסף. העלות תלויה מאד במילות החיפוש ובקטגוריות המבוקשות. ככל שהן מבוקשות יותר, וככל שמשתמשים רבים יותר מבצעים עליהן חיפוש, כך יהיה קמפיין הפרסום יקר יותר.
2. שיפור הטקסטים המלווים את האתר: שם האתר, תיאור האתר ומילות המפתח. הדרך היחידה לבצע זאת היא בעת הגשת דומיין (אתר) חדש, או אם אתם מפרסמים בתשלום בוואלה.
3. אופטימיזציה עבור מנועי חיפוש המשפיעה על מנוע החיפוש של אינקטומי (החלק השלישי של תוצאות החיפוש המוצגות).

בעד וואלה:

1. מספר הגולשים
מספר הגולשים בפורטל וואלה הוא הגבוה ביותר מבין האתרים בישראל, ולכן החשיפה של פרסום בוואלה היא גבוהה. גולשי וואלה עדיין מבצעים חיפושים רבים, אך החיפושים המבוצעים מתאפיינים בכך שהנושאים המבוקשים הם כלליים מאד. לנושאים ממוקדים הגולשים עוברים כיום בצורה מאסיבית אל מנוע החיפוש גוגל. עיקר המופעים של פרסומות באתר וואלה הן מתוך דפי האינדקס של האתר, ולא בתוצאות החיפוש בו.

נגד וואלה:

1. רמת עדכניות האינדקס
אינדקס האתרים של וואלה מלא באתרים שכבר שנים אינם פעילים. לא מבוצעת כל עבודה על מנת לוודא כי האתרים המופיעים באינדקס עדיין קיימים.
2. תוצאות חיפוש הטקסט החופשי
התוצאות המתקבלות ממנוע החיפוש של אינקטומי (Inktomi) הן באיכות נמוכה בצורה משמעותית מהרמה המקובלת באתרים דומים כמו גוגל.
3. תהליך רישום אתר חדש
מרגע הגשת אתר חדש לרישום באינדקס האתרים של וואלה ועד להכנסתו לאינדקס עלולים לעבור חודשים מספר.
4. עדכון אתר קיים
כיום כמעט ואין אפשרות לבקש לבצע שינויים באתר שהוגש בעבר לוואלה. בקשות עדכון שמוגשות פשוט אינן מטופלות.


סיכום:
עדיין כדאי להגיש אתר לאינדקס וואלה, ולהמתין זמן רב עד שיוכנס. עם זאת, אין לצפות ליותר מדי מרישום זה, מאחר ולמי שאינו מפרסם בוואלה, אין כמעט סיכוי לראות תנועה משמעותית ממנו. היתרון היחידי של רישום בוואלה כיום הוא בקיומו של קישור נוסף המפנה אל אתרכם, מה שיעזור למיקומו בתוצאות החיפוש של גוגל, ממנו מגיעה כיום רוב התנועה האיכותית.

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel
www.seoisrael.co.il


תודה רבה לאורן!

כפי שעולה מהמאמר (וכפי שלמדתי מניסיוני האישי) הגישה של וואלה בנושא אינדקס האתרים אינה מקצועית באופן מביש. אני יודע על אתרים שכבר מזמן אינם קיימים ועדיין לא רק שהם מופעים בוואלה, אלא שהם זוכים לציון גבוה מ"בודקי האתרים" שלהם.

בגיליון הבא יופיע מאמר חדש מפרי מקלדתו של אורן.

זהו להפעם,

אשמח לשמוע תגובות ושאלות(פשוט תקישו reply למייל הזה) .

כמו כן אשמח מאוד אם תפיצו את הגיליון הזה לכל מי שאתם מאמינים שעשוי להתעניין בנושא שיווק באינטרנט.

שיהיה לכולכם חנוכה שמח ועסקים מוצלחים ברשת,

רוני
www.internet-marketing.co.il
כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007