הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 5

שלום לכולם,

לפניכם הגיליון החמישי של סודות השיווק באינטרנט. הפעם אציג לכם את 10 הטעויות הנפוצות בהקמת עסק באינטרנט, הימנעות מטעיות אלה כבר תציב אתכם בעמדת יתרון אל מול מתחריכם. מאמר נוסף המופיע בגיליון זה עןסק בנושא שבעיני הוא חשוב מאוד אך זוכה לתשומת לב מועטה. אני מתכוון לטקסט שמופיע בקישורים הראשיים באתר. אלה אותם "צרו קשר", "מי אנחנו" וכל היתר שמופיעים בכל אתר ללא שמישהו מקדיש להם מחשבה.

בנוסף מופיעות בגליון זה כמובן הפינות הרגילות: פינתו של אורן שץ בנושא קידום אתרים במנועי חיפוש שתעסוק הפעם בתחרות הגוגלמניה של NRG מעריב (שבה אורן זכה במקום השלישי המכובד מבין מאות משתתפים!). פינת הטכנולוגיה ופינת השאלות והתשובות.

אני מקווה שהניוזלטר הזה תופס אתכם בריאים ושאתם מצליחים ליהנות ממזג האוויר האביבי שפקד אותנו. אני תמיד אומר שבארץ יש כ 10 ימים נעימים בכל שנה. נדמה לי שהשבוע היו לפחות שלושה מהם.

אגב, אם אתם נתקלים בסימנים מוזרים בניוזלטר אתם יכולים לקרוא אותו נקי מהם כאן: גליון מספר 5


מאמר 1: עשר הטעויות הנפוצות ביותר בהקמת עסק אינטרנטי

באינטרנט יותר מבכל מערכת עסקית אחרת, בעלי עסקים רבים מדי עושים טעיות בסיסיות המונעות מהם את הרווחים המקווים. ייתכן שהסיבה לכך היא שהאינטרנט הוא עדיין תחום צעיר וייתכן שיש משהו בשיווק האינטרנטי שגורם לאנשים לאבד את השכל הישר שלהם. החלטתי לאסוף את 10 הטעויות הנפוצות ביותר שנתקלתי בהם בקרב לקוחתי ובשיטוטי ברשת. אני מקווה שרשימה זו תסייע לכם להימנע משגיאות אלה ולהקדים את מתחריכם.

1. אי הצבת מטרות ממוקדות לאתר.

כמעט כל מדריך בכל נושא מציע להתחיל את התהליך בהצבת מטרה ברורה. אני לא יודע מה אתכם, אבל אותי זה כבר התחיל לשעמם. למי יש סבלנות לשבת ולהגדיר מטרה לפני כל צעד שאנחנו עושים? כך לא נזוז אף פעם.

בכל זאת, לגבי אתר אינטרנט, אני מאמין שהצבת מטרה ברורה היא הכרחית. העובדה שהקמת אתר היא עניין זול באופן יחסי (למרות סעיף 2...) גורמת לאנשים קודם להקים ואחר כך לחשוב מדוע בעצם הקמנו. יש סוגים שונים של אתרים המתאימים למטרות שונות וההשקעה הנדרשת, המבנה, הטקסט הגרפיקה, כל אלה עשויים להשתנות בעקבות המטרה.

כדאי לא רק להסתפק בהצבת מטרות כלליות, כדאי גם לנסח אותן באופן כמותי:

האתר יגביר את מכירות העסק ב- 10 אחוז, האתר ימשוך 100 לידים בחודש מהם 10% יהפכו ללקוחות, האתר יקטין את הפניות למרכז הסיוע ב 25%, האתר יגדיל את החשיפה של המותג ב 20 אחוז.

הצבת מטרות כמותיות יוצרת מן פונקציה מוחית שבוחנת כל פעולה אל מול המטרה. "אם נציב טופס הרשמה בדף הבית בכמה זה יכול להגדיל את ההרשמה", "המטרה הייתה 100 לידים בחודש וכרגע נרשמים רק 55, האם צריך לשפר את ההטבה לנרשמים?"

הצבת מטרות כמותיות מאפשרת גם לגזור את ההשקעה הכספית הסבירה באתר. משום מה, בניגוד להחלטות עסקיות אחרות, החלטה על אתר ומערכות אינטרנטיות נלוות במקרים רבים אינה מבוססת על חישובי החזר על ההשקעה. וזה מוביל אותנו לסעיף השני...

2. השקעה רבה מדי בהקמת האתר

ה"אשמים" בסעיף זה הם בעלי האתרים וגם, לעיתים קרובות, החברות שבונות את האתרים. לצערי, עדיין, חברות בניית אתרים רבות מסנוורות את הלקוח במיני תכונות מרשימות שאף אחד לא צריך (חדשות רצות, שרותי משרד אחורי משוכללים מכפי הנחוץ, אנימציות למיניהן).

זה גורם לכך שלעיתים קרובות בעלי עסקים משקיעים הרבה יותר מדי בהקמת האתר...ואולי גרוע מכך מוותרים לחלוטין על הקמת אתר בגלל העלויות הגבוהות.

גם אם נחוץ אתר מורכב ויקר, ויש עסקים בהם אתר כזה אכן נחוץ, עדיין אפשר להתחיל באתר פשוט וצנוע שיגדל ויתרחב מאוחר יותר. רבים חוששים שאתר פשוט מדי עלול לפגוע בדימוי החברה. לדעתי אין לחשוש מכך. אם כל האתר הוא דף בודד מעוצב באופן נעים ובעל מידע רלוונטי, המבקרים רק יודו לכם שלא בזבזתם את זמנם וגרמתם להם שיטוטים מיותרים באתר שלכם.

3. השקעת כל התקציב בעיצוב ותכנות על חשבון השקעה בטקסט

האם הקדשתם תקציב מספיק לכתיבה או שרפתם הכל על עיצוב ותכנות? השקיעו לפחות 50% מתקציב האתר בכתיבה! שכרו קופירייטר מקצועי (רצוי כזה שמתמחה בכתיבה שיווקית לאינטרנט) ושתפו אותו גם בשלבי האפיון הראשוניים של האתר. (אגב, אם אתה או את כותבים מקצועיים אנא צרו איתי קשר אני מעוניין להציג באתר רשימה של כותבים מקצועיים בעברית ובאנגלית).

4. מורכבות מיותרת

כעת האינטרנט על שלל אפשרויותיה מאפשרת מורכבות, אך האם יש בה צורך? למשל,האם יש טעם בפורום? אם אינכם מצפים ל 4-5 תגובות בפורום ביום לפחות, עזבו את רעיון הפורום (גם אם למתחרה יש פורום). זכרו שרוב הגולשים באם לרשת בשביל מידע. הדרך הנוחה ביותר להעביר מידע היא באמצעות טקסט. השוו את כמות המידע בעיתון יומי ואת אפשרות הבחירה שלכם לבחור לקרוא מה שמעניין אתכם באמצעות הכותרות וכותרות הביניים לזו שבטלוויזיה.

5. אתר פסיבי מדי

באתרים רבים פשוט אין מה לעשות – משעמם! עליכם לחשוב במונחים של "מה אני רוצה שאנשים *יעשו* באתר" אל תסתפקו במטרה תדמיתית "מה אני רוצה שאנשים יחשבו עלי". לכל דף באתר הציבו מטרה המנוסחת כפעולה שאתם רוצים שהמשתמש יבצע. יעילות הדף תיבחן על פי היחס בין המבקרים בדף לאלה שמבצעים את הפעולה.

6. אגוצנטריות

המבקר שנכנס לאתר מתעניין רק ב "מה יש כאן בשבילי". חזון החברה לא מזיז לו, דברי רהב פומפוזיים אוטמים את אוזניו ומרחיקים אותו. הגרפיקה היפהפיה שלכם ממש לא מרשימה אותו. לעומת זאת הוא מפתח סקרנות כלפי האנשים שמרכיבים את האתר. יש לכם סיפור מעניין? תאמינו לי החתול הפרסי היפיפה של בעל האתר מעניין את המבקר יותר מ "חזון החברה" המנופח. התמקדו בלספק ללקוח את מה שהוא רוצה ורק את מה שהוא רוצה.

7. התמקדות בתכונות במקום בתועלות

הלקוח הפוטנציאלי שלכם רוצה לדעת מה התועלת שתצמח לו מרכישת המוצר או השירות שלכם לפני שהוא מתעניין בתכונות שלו. ברוב המוחלט של אתרי המכירות עיקר המידע הוא אוסף חסר נשמה של תכונות ופרמטרים של המוצר. נסו לצייר למבקר תמונה חיה וצבעונית של "חייו לאחר רכישת המוצר". אין צורך בהפרזה, תפסו זווית קטנה ופרוזאית והתמקדו בה.


8. אי מעקב אחרי סטטיסטיקות האתר

מתי הצצתם לאחרונה בסטטיסטיקה של האתר? האם אתם יודעים כמה מבקרים אצלכם בממוצע כל יום, בכל חודש. האם אתם יודעים בכמה דפים בממוצע צופה כל מבקר? האם אתם יודעים מה היחס בין מבקרים לקונים? אין עוד מדיום עסקי שיודע כל כך הרבה על עצמו בזמן אמיתי כמו המדיום האינטרנטי. ובכל זאת כאשר אני שואל בעלי אתרים כמה מבקרים אצלם בממוצע בחודש, הם מגיבים בחיטוט במגירות אחר הסיסמא לתוכנת הסטטיסטיקה שנתן להם בונה האתר לפני ארבע שנים. עשו לכם מנהג להציץ בסטטיסטיקות של האתר לפחות פעמיים בשבוע.

9. אי ביצוע ניסויים

"החיים זה לנסות ולראות מה יצא" והאינטרנט הוא גן עדן לאוהבי הניסויים. בעיני מהות ניהול העסק אינטרנטי היא לימוד מתמיד של העסק באמצעות ניסויים. בחנו כותרות שונות לאתר, בחנו מחירים שונים, בחנו הצעות שונות, בחנו איחוד מוצרים, הפרדת מוצרים. בחנו מדיומים שונים של פרסום וכמובן הקפידו לאסוף סטטיסטיקה כדי שתוכלו לקבל החלטות.

10. יצירת תהום בין העולם הפיזי לוירטואלי

האינטרנט הוא חלק מהחיים. אין סיבה שהאתר שלכם יהיה מבודד לחלוטין מפעילות עסקית אחרת. הציגו את הכתובת ומספר הטלפון שלכם במקום בולט באתר (אל דאגה רק מעטים ביותר יתקשרו), אמצעים אלה יצרו אמון ויעניקו למבקרים תחושה שיש חיים מאחורי הפסאדה הממוחשבת...הקדישו אזור באתר ללקוחות קיימים בלבד ובו הצעות מיוחדות לאלה שכבר רכשו מכם - גם אם הרכישה הייתה דווקא מהחנות הפיזית שלכם. בקיצור, עשו הכל כדי לשלב את אתר האינטרנט במסגרת העסקים הרגילה שלכם ואל תשאירו אותו בודד בעולם הווירטואלי.

מאמר 2: יחי ההבדל הקטן

"בידול" הוא שם המשחק בשיווק. אבל אל תטעו: עליכם לבדל את המוצר השירות או התוכן שאתם מציעים באתר ולא את...האתר עצמו.

ובכל זאת אתם רוצים ובצדק, שהאתר שלכם ישא אופי מיוחד, ושהביקור בו ייזכר כנעים ושונה משאר האתרים ומצפים שמעט מכך ידבק גם בתפיסה שתיווצר למוצר או השירות שלכם.

אתם כבר מכירים את דעותיי על ניסיון להתבלט באמצעות עיצוב וגרפיקה – לא! יש המנסים להתבלט באמצעות מבנה משונה החורג מהמבנה שהתקבע כמקובל – אתם יודעים: תפריט ראשי מימין, תפריט עזר בתחתית הדף וכו (לשמל כמו באתר שלי).

חוץ מלבלבל את הקוראים איני יודע במה זה תורם.

אז איך לבדל את האתר שלנו מאחרים?

כרגיל, בטקסט. ולא סתם בטקסט, אלא דווקא באותו טקסט בנאלי שנמצא כמעט בכל אתר זה שמתחריכם לא יעצרו לרגע כדי לחשוב על הניסוח שלו.

אני מתכוון לטקסט הקישורים הקבועים כמו "אודות" ו"צרו קשר", לכותרות הקטנות כמו "לקוחות ממליצים" לטקסט שעל הכפתורים בטפסים כמו "שלח".

שם, דווקא במקומות הקטנים האלה, אתם יכולים לבדל את האתר שלכם מזה של מתחריכם.

כדי להמחיש זאת בואו איתי לביקור בשירותים של אתר התיירות "מיני ישראל" ליד לטרון.

בשבת האחרונה ביקרתי שם עם משפחתי (אגב, נחמד מאוד, הגעתי עם ציפיות מאוד נמוכות ובהחלט הופתעתי לטובה). בערך באמצע הסיור החלטתי לעיין בעלון שקיבלנו בכניסה. העלון תאר את שלל האטרקציות באתר, אבל עיני נתפשו דווקא לשורה הבאה:

"השירותים הנקיים בישראל"

אתם רואים, הם יכלו פשוט לכתוב "שירותים" אבל דווקא הגאווה הרבה שהפגינו בניקיון השירותים מצאה מאוד חן בעיני. מיד שכנעתי את השלפוחית שלי לערוך ביקור בשירותים ו...

טוב, אתם יכולים לתאר לעצמכם. השירותים היו באמת די נקיים אבל איני בטוח שזכאים לתואר המחייב.

נחזור לעולם האינטרנט. כמו שכותבי העלון של אתר מיני ישראל הבינו שיוכלו ליצור בידול באמצעות שורה קטנה על השירותים (והנה בזכות זה אני כותב על האתר לכ-ארבע מאות מנויי הניוזלטר הזה), כך תוכלו אתם ליצור בידול באמצעות השקעת מעט מחשבה ויצירתיות בניסוח הטקסטים שבדרך כלל אף אחד לא משקיע בהם.

במקום "מי אנחנו" אתם יכולים לכתוב "על האתר ובעליו" או "למה הקמנו את האתר"
במקום "צרו קשר" כתבו למשל "נשמח לשמוע מכם" או פשוט "כתבו אלינו".
במקום "אודות" מה דעתכם על "מעניין אתכם לשמוע קצת עלינו?"
במקום "לקוחות ממליצים" מדוע לא "הנה מה שאומרים עלינו כמה לקוחות שנהנו מהשרות המקצועי והידידותי שלנו"
במקום "שלח פרטים" כתבו "לחץ כאן לקבלת הצעת מחיר מפתיעה".

במקום אתר מסורבל וצעקני, בדלו את עצמכם במקומות שהמבקר לא מצפה להם. כך תשפרו את חוויית הביקור ואת הזכירות של המסר הרבה יותר מאותם פלשים מהבהבים שיעלו לכם אלפי דולרים.

פינת הטכנולוגיה: מהו ASP?

אם אתם גולשים ותיקים ודאי שמתם לב שלא לכל הדפים שהדפדפן שלכן אוסף אל קרבו הם בעלי סיומת html או htm השכיחות. לחלקם סיומות אחרות שהנפוצה שבהן היא הסיומת asp.

ASP היא טכנולוגיה ליצירת דפי אינטרנט דינאמיים שפתחה חברת מיקרוסופט. דפים דינאמיים הם דפי רשת שנוצרים בשרת האינטרנט על פי פרמטרים שנשלחים אליהם.

דוגמא פשוטה לדף דינאמי היא הפרסונליזציה. נניח שהמבקר מזדהה בשמו בעת הכניסה לאתר. מרגע זה נוכל לבנות עבורו במיוחד דפי אינטרנט שבהם מתנוסס שמו. כמובן שזהו רק קצה הקרחון למה שאפשר להשיג באמצעות asp.

השימוש הנפוץ ביותר לשפת asp היא ליצירת אתר בעל מערכת לניהול תוכן. אתר כזה מאפשר לבעל האתר להוסיף, להסיר ולערוך דפים באתר שלו ללא צורך בסיוע של חברת בניית האתרים וללא שימוש בתכונה ייחודית כמו ftp. כיום נבנים כמעט כל האתרים בטכנולוגיה דינאמית כזו או אחרת – דרשו זאת מבונה האתר שלכם.


פינתו של אורן שץ : קידום אתרים באמצעות מנועי חיפוש

הפעם אורן יספר על תחרות הגוגלמניה של אתר מעריב NRG שבה אורן התחרה עם כרישי האינטרנט הישראלי ועם כמה שסיבנו לא מעט ואף עברו על כלל אתי או שניים. ובכל זאת אורן הגיע למקום השלישי המכובד מאוד.

אורן הבמה שלך!

תחרות לתור מוטור

תחרות לתור מוטור היא תחרות קידום אתרים אותה יזם עיתון מעריב באמצעות פורטל האינטרנט שלו NRG. ביום תחילת התחרות לא הופיע הביטוי "לתור מוטור" כלל בתוצאות מנוע החיפוש גוגל. מטרת התחרות – לבנות אתר ולהגיע למקום הראשון בדירוג של גוגל עבור ביטוי מוזר זה. הכלל היחיד בתחרות – אין לזהם את חווית הגלישה של גולשי האינטרנט התמימים.

לכאורה, התחרות מציבה את כל המתחרים במצב התחלה זהה ומאפשרת להם להציג את יכולותיהם בקידום אתרים מול המתחרים. בהמשך תווכו שלא בדיוק כך המצב.

ביום סגירת התחרות, היו בגוגל 206,000 דפי תוצאות הכוללים את הביטוי "לתור מוטור". חברות, בעלי אתרים וסתם אנשים פרטיים התחרו זה בזה כדי להגיע אל שלישיית הגמר, ולזכות בפרסים. עם זאת, נראה כי לא הפרסים הם אלו שדחפו את רוב המשתתפים, אלא היוקרה והאתגר שבזכייה בתחרות.

אופטימיזציית האתר עצמו

רוב רובם של האתרים (אם כי לא כולם) שהופיעו בתחרות בדפים הראשונים של תוצאות החיפוש של גוגל מיצו ברמה גבוהה מאוד את האופטימיזציה של האתר עצמו. במעבר על הדפים של המשתתפים ניתן לראות כי הם מבינים את עקרונות הפעולה של גוגל, ופועלים בהתאם. האתרים שהשתתפו בתחרות זכו באחוז גדול של הנקודות על אופטימיזציה של האתר עצמו, ולפיכך, עבר הקרב העיקרי אל זירת האופטימיזציה שמחוץ לאתר – הקרב על הקישורים.

אופטימיזציה מחוץ לאתר

בתחרות לתור מוטור הגיע נושא המדיה לרמת חשיבות מירבית. במילה מדיה, כוונתי היא לאתרים בהם יכול בעל אתר למקם קישור אל האתר שלו. ככל שלמתחרה יש יותר נגישות למדיה, כך גדולים סיכוייו לזכות בתחרות.

עם זאת, התחרות הציפה כמה נקודות מעניינות בנושא שימוש במדיית קידום אתרים:

1.נראה כי גוגל מייחס חשיבות רבה למספר הדומיינים (שמות המתחם) מהם הגיעו קישורים אל אתר מסוים, ולעובדה כי דומיינים אלו אינם שוכנים על אותו שרת. כלומר, אם קיימת אפשרות לקבל 1000 קישורים מאתר אחד, קישור אחר מאלף אתרים שונים הנמצאים על אותו שרת, או קישור אחד מאלף אתרים שונים, השוכנים על שרתים שונים, אז העדיפות המוחלטת היא לאפשרות השלישית.

2.קיים יתרון משמעותי לאתרים וותיקים על פני אתרים חדשים. אם רוצים לזרז את זמן ההופעה במנוע החיפוש עדיף ליצור אגף חדש באתר וותיק קיים מאשר ליצור אתר חדש לחלוטין.

שימוש בטכניקות לא אתיות

מספר קטן של מתחרים השתמשו בשיטות קידום אתרים לא אתיות. הדוגמאות העיקריות לשיטות קידום כאלה בתחרות הן:

1.הכנסה של קישורים מוסתרים אל אתרי אינטרנט. במקרה קיצוני אחד, הוכנסו קישורים סמויים באתרים של לקוחותיה של חברה מסוימת, וזאת ללא ידיעתם של אותם הלקוחות.

2.הצפת בלוגים בהודעות דוגמת "נהניתי מאד מן ההודעות המועילות בבלוג שלכם!" עם חתימה המפנה אל אתרו של אחד המתחרים.

התוצאות

במקום הראשון זכה אתר 2find, מנוע חיפוש ישראלי וותיק. במקום השני זכתה חברת דפי זהב. במקום השלישי זכה אתר 4walls של SEO Israel, שכותב שורות אלו הוא מנהלה. ברכות לזוכה בתחרות!

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel


פינת השאלות והתשובות

הפעם שאלתו של ארקדי זבז'נסקי מנהל חברת תיווך בבאר שבע:

העסק שלי סובל מחוסר לקוחות ולכן חשבתי על פירסום באינטרנט. אבל מכוון שקהל היעד שלי הוא מבאר שבע בלבד אני לא יודע אם שווה לי להשקיע באתר ובפירסום אם כן הייתי מאוד מאוד שמח לשמוע איפה אתה מציע לי לפרסם את אתרי איפה כדיי להציב פרסום שלי וכמה כדאי לי להשקיע בפרסום.

הנה התשובה שלי

שלום ארקדי,

ראשית בהחלט שווה להשקיע באתר אבל צריך לחשוב היטב מה מטרתו. אתר לא רק מושך לקוחות חדשים אלא גם מסייע בקשר עם לקוחות קיימים. למשל אם באתר יהיו תמונות של דירות תוכל להפנות גם לקוחות שמגיעים אליך בטלפון לאתר.

מטרה נוספת של האתר היא למצב אותך כמומחה בנושא התיווך. כך תבודל מהאחרים. כדי להשיג זאת תוכל לכתוב מאמרים על מגמות הנדל"ן בבאר שבע והסביבה. כך ייתכן שהאתר ימשוך גם משקיעים בנדל"ן מחוץ לבאר שבע.

לגבי פרסום האתר. ראשית האתר ימשוך אנשים שיחפשו בגוגל מילים כמו "דירות להשכרה בבאר שבע". כך למעשה תוכן האתר מביא את הלקוחות. בנוסף אם יהיה באמת תוכן איכותי אנשים ימליצו על האתר זה לזה. דרך נוספת הדרכים לפרסם את האתר שלך היא באמצעות אתרים בעלי אופי מקומי - ויש כאלה למשל - http://www.bgu.co.il

לגבי המחיר שבו כדאי לך לפרסם זה תלוי בערך שאתה מייחס לכל לקוח שמגיע. רק אתה יודע את הנתון הזה.

בארה"ב יש כיום מגמה של הקמת אתרי אינטרנט בעלי אופי מקומי ומנועי החיפוש מגיבים בהתאם. למשל בארה"ב אפשר להוסיף את ה – זיפ קוד (המיקוד האמריקאי) לחיפוש וכך לקבל רק אתרים מקומיים. מגמה זו תגיע גם לארץ.

יש גם לכם שאלה על שיווק באינטרנט? הקישו על reply לניוזלטר עצמו ושלחו אלי את השאלה.

שיהיה לכם שבוע נעים ועסקים מוצלחים באינטרנט.

רוני
www.internet-marketing.co.il



כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007