הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 7

שלום לכולם!

לפניכם הגיליון שביעי של סודות השיווק באינטרנט הפעם בגיליון מאמר שלי על אחד המרכיבים החשובים, אך לעיתים קרובות, הנשכחים בכל דף אינטרנט – הקריאה לפעולה. תוכלו גם לקרוא מאמר נוסף מפרי עטו של אבישי (מומחה ה eBay שלנו) שיסביר איך אפשר לעשות כסף מהפריטים שיש לכל אחד בבוידם. אורן שץ יסביר בפינתו הקבועה על מנועי חיפוש מהו ארגז החול של גוגל. בפינת הטכנולוגיה אספר לכם על מדיום חדש ברשת ה RSS.

אם אתם נתקלים בסימנים מוזרים בניוזלטר אתם יכולים לקרוא אותו נקי מהם כאן: גליון מספר 7

מאמר 1: גרום להם לקנות ממך באמצעות "קריאה לפעולה"

קרה לכם שהסתובבתם בחנות, נניח חנות בגדים, ולפתע הגיח המוכר ואמר לכם בלשון סמכותית "קנה עכשיו!" ?

אני בטוח שאם אתם כמוני הייתם מגיבים לפחות בהרמת גבה. מאז ימי חומוס טעמי בירושלים עם ה "לא ללעוס – לבלוע" שלהם כבר אין מתייחסים כך ללקוחות. כולם מבינים שאין להאיץ בלקוח וככל שהוא רגוע יותר כך הסיכוי שיקנה גבוה יותר.

לעומת זאת אני בטוח שבאינטרנט נתקלתם לא אחת בהוראה "קנה עכשיו" או "הרשם עכשיו". ללא "אנא" ללא "בבקשה", ציווי פשוט. הוראה מסוג זה היא ה – "קריאה לפעולה". יישום נכון שלה הכרחי להצלחת האתר.

בניגוד לביקור בחנות שהוא חוויה אקטיבית הגלישה באינטרנט מכניסה את הגולש למצב רוח פסיבי של "ישחקו הביטים לפני". לכן כדי להניע אותו נדרשת קריאה לפעולה ברורה ובוטה.

כדי להצליח באינטרנט אין צורך במגע פנים אל פנים עם הלקוחות או השותפים ובדרך כלל גם אין צורך בהשקעה גדולה. כך האינטרנט מאפשר גם ליזמים ביישנים ופחדנים משהו (שונאי סיכון) להשתלב בעולם העסקים.

אבל הפלא ופלא לעיתים קרובות האופי הביישני ולעיתים העדין של בעל האתר מחלחל, אולי מבלי משים גם אל האתר שלו.

במיוחד נכון הדבר בשלב הקריאה לפעולה.

כבר אמרתי לא פעם, אבל לא מזיק לחזור על זה שוב, שהאינטרנט הוא מדיום של פעולות. השאלה המרכזית שבעל אתר חייב לשאול את עצמו היא:

"מה הפעולה שאני מעוניין שהמבקר שלי יבצע בדף הזה"

אין זה חשוב באיזה פעולה מדובר, חשוב שבשלב מסוים לאחר שמסתיים תהליך השכנוע יש "להודיע" למבקר שהגיע העת לעשות מעשה:

קנה עכשיו!


רבים חוששים שהם בוטים או מעט מעליבים כשהם אומרים "קנה עכשיו". כאמור, גם אין לכך מקבילה בעולם הפיזי. אבל זכרו שתפקידכם הוא בראש ובראשונה לדאוג לאלה ממבקריכם שמגלים עניין במוצר שלכם ולהם את חייבים לענות באופן ברור על השאלה הפשוטה:

"בסדר שכנעתם אותי, אז מה עכשיו?"

כאשר אני מראיין לקוחות של אתרי אינטרנט אני שומע מהם לעיתים קרובות שדווקא גילו עניין בהצעה אבל לא היה ברור בדיוק מה לעשות. הם פשוט לא מצאו את הקישור שיוביל אותם לקופה הוירטואלית.

אבל מדוע שנהיה בוטים? מדוע שנכתוב "קנה עכשיו" ולא משהו כמו "אם אתה מעוניין לקנות לחץ כאן בבקשה"

תארו לעצמיכן אדם ששילם ממיטב כספו כדי ללמוד צניחה חופשית. הוא מגיע סוף סוף למטוס וכצפוי חרדה אופפת אותו.

והנה מגיע אליו המדריך ופונה אליו בנימוס רב בקול שקט ועדין ואומר לו.

"אדוני, הנה סוף סוף הגיע תורך לקפוץ. אנא הואל לקפוץ"

פניה כזו עלולה לגרום לו לחרדה נוספת. "האם המדריך בעצמו אינו בטוח לחלוטין שכדאי לו לקפוץ?".

לעומת זאת אם המדריך שואג לעברו "קפוץ!!" הוא פשוט יקפוץ.

היו אתם מדריכי הצניחה של המבקרים באתר שלכם. גם הם נמצאים בחרדה ובטריטוריה לא מוכרת.

הקישור הקורא לפעולה צריך להיות ברור גדול ומבודד מסביבתו. אבל עדיין לסביבה של קישור הקריאה לפעולה יש תפקיד.

תפקיד כל האלמנטים בסביבת הקראה לפעולה הוא לסייע למבקר להוריד את רמת החרדה שלו ולהרגיע אותו. (בניגוד לשלט שראיתי בבית חולים וולפסון: ימינה חדרי ניתוח, שמאלה חברה קדישה...).

חישבו על אתר מכירות בו ממלאים את טופס הקניה ולאחר לוחצים "שלח". אנשים רבים חוששים שאולי טעו בפרטים מסוימים במילוי הטופס.

אבל אם בסביבת הכפתור הם יראו את הכיתוב הבא -

"לאחר שתקישו 'שלח' תוכלו לצפות שוב בכל הנתונים ולשנות אם יש צורך"

החרדה שלהם תקטן.

או אם מודבר בכפתור קניה, משפט כמו:

"זכרו שתוכלו להחזיר את המוצר בתוך שבועיים ולקבל החזר כספי מלא"

עשוי למנוע התלבטות של הרגע האחרון.

לכדתם את המבקר באתר עם כותרת מפתה רוויית תועלות והצלחתם לעניין אותו בטקסט, השלימו את המהלך באמצעות קריאה ברורה לפעולה וצפו במכירות שלכם ממריאות.

מאמר 2: כיצד להרוויח כסף ב eBay – פרק 2

בעקבות העניין הגדול במאמר משבוע שעבר אבישי הסכים לכתוב מאמר נוסף ובו טיפים ישומיים לכל מי שמתכונן להשתתף בבאזר העולמי הגדול של eBay. אני בטח שגם הבוידם שלכם יזכה לביקור לאחר קריאת המאמר הזה. והנה לנו ענף יצוא חדש – עם ישראל מייצא לעולם את הבוידם שלו.

אז הנה המאמר של אבישי:

איך לעשות כסף ב-eBay מפריטים נשכחים שזרוקים בבית

בגיליון הקודם של הניוזלטר, סיפרתי לכם כיצד התחלתי למכור מוצרים ב-eBay ולעשות כסף.

בכתבה זו, אראה לכם איך יכול כל אדם, גם אם אין לו עסק, אין לו מוצרים ואפילו אם אין לו גרם של ניסיון – להתחיל ולהשתתף בחגיגה העולמית הזו.

הצעד הראשון הוא (מין הסתם) לגלוש לאתר eBay ולהירשם שם.
מהרגע שנרשמתם באתר, אתם יכולים להתחיל לקנות ולמכור באמצעותו.

לפני שמתחילים את הפעילות הממשית באתר, מומלץ ללמוד היטב את כל הצדדים שסובבים את תהליך המכירה והקניה: עלויות העלאת פריט לאתר, איך מקבלים את הכסף (קטע מעט בעייתי עבור ישראלים, אך מי שנחוש יכול להתגבר על המכשולים) וכיו"ב.

ברגע שתהיו בקיאים בכל הפרטים הטכניים (ולעתים טורדניים) הללו, תוכלו לגשת לעניין האמיתי: לעשות כסף.

אז איך עושים את זה ? איך יכול להפוך אדם רגיל מין הישוב שאין לו עסק ואין לו מוצרים, לסוחר ממולח? ובכן, בואו ניגש לעסק.

כפי שידוע לכם, eBay הוא אתר ענק שניתן למצוא בו הכל: ספרים, מכשירי חשמל ואלקטרוניקה, מחשבים, אופנה, ציוד משרדי, קוסמטיקה, מצלמות ומה בעצם לא?

המשותף לכל הקטגוריות שהבאתי כדוגמה הוא שכולן (באפן כזה או אחר) קשורות למוצרי צריכה קונבנציונאליים.

כאן לעומת זאת, נתרכז בתחום אחר לגמרי, עם כללי משחק שונים לחלוטין: פריטי אספנות.

לפני שאתם נופלים מהכסא וצועקים "אבל אין לי תמונה של פיקאסו" תרשו לי להרגיע אתכם.
נכון, אמנם אין לכם בבית תמונה של פיקאסו (לפחות לא לרובכם...), אבל יש כמעט לכולכם פריטי אספנות אחרים. אתם פשוט עדיין לא יודעים את זה.

לפני שנמשיך, כמה מילים על "כללי המשחק" של תחום האספנות.

כשאני רוצה לרכוש מוצר צריכה סטנדרטי, מכשיר DVD לדוגמה, אני יודע פחות או יותר מהם הצרכים הפונקציונאליים שלי ואני גם יודע מהו טווח המחירים שאני מוכן לשלם עבור הפריט.

אם אתקל בהצעה לרכישת DVD שעונה על צרכיי אך במחיר גבוה ממחיר השוק האמיתי, אין סיכוי שאבצע את הקניה.

פראיירים, הרי אנחנו לא.

מצד שני, אם אני אוסף בולים, מטבעות או בובות פז (Pez) ואני בדיוק נתקל בבובה שאני מחפש כבר זמן רב וסוף כל סוף מישהו מציע אותה למכירה, כנראה שאהיה מוכן לרכוש אותה במחיר גבוה מאד.

ציבור קוני פריטי האספנות שונה לחלוטין מציבור "הקונים הרגילים". בעוד שחלק גדול מקניות היום יום שכולנו מבצעים מתבצעות במישור הרציונלי (לפחות נוח לנו להגדיר זאת כך), אצל אספנים רבים, קיים מרכיב אמוציונלי חזק מאד בתהליך הקניה והם מוכנים לשלם סכומים משמעותיים ולעיתים גם נטולי פרופורציה עבור פריטים שמתאימים לאוסף שלהם.

תחום האספנות הוא ענק וכמעט אינסופי.
חשבו לרגע, אילו תחומי אספנות אתם מכירים ?
בולים ? מטבעות ? שטרות ? מדליות ? אמנות ?

בקושי נגעתם בקצה קצהו של הקרחון.

יש בעולם אין ספור תחומי אספנות ובואו ניתן דוגמאות ספורות מהשטח של פריטים פשוטים להחריד שמכרתי לאספנים.

- ספרים
סיכמנו כבר שציור של פיקאסו אין לכם בבית, אבל עותק סטנדרטי של הספר הידוע "הנסיך הקטן" (בעברית) אולי דווקא יש.
מכרתי 2 ספרים משומשים כאלה לאספני "הנסיך הקטן" (אחת מארה"ב ואחד מגרמניה).
כל פריט, נמכר בסביבות 12-10 דולר + משלוח.
לא רע עבור ספר שזרוק במחסן ביתך ללא שימוש...

זוכרים את אלבומי הנצחון שישראל הוציאה לאחר מלחמת ששת הימים ?
מדובר בספרים עבי כרס שכללו אין ספור תמונות משדה המערכה.
אלבום מסוג זה מכרתי לאספן ספרי מלחמה ב-20$ + דמי משלוח.

- תעופה
הידעתם שיש אספני תעופה ?
חלקם, אוספים פריט ספציפי (מאפרות, תיקים, גלויות ועוד) של כל חברות התעופה בעולם בעוד שאחרים אוספים כל מה שקשור לחברת תעופה מסוימת (לדוגמה: כל הפרטים האפשריים שמוטבע עליהם הלוגו של אל על).

מכרתי אין ספור פריטים דוגמת גלויות של סוויסאייר (ושל חברות אחרות), תיקים של אל על, הגדות של פסח נושאות לוגו אל על ועוד.

- פריטים שונים של חברת קוקה קולה
אחחחח....לו רק הייתם יודעים כמה אספני פריטי קוקה קולה חיים בעולם – המונים!
יצא לי למכור לא מעט פריטים מקוריים עם לוגו החברה כגון: בובת ברווז ששימשה כפריט לקידום מכירות של החברה, מצלמה חד פעמית (גם כן פריט קד"מ), עניבה של פאנטה, עטים ועוד.

- הצופים
אחת המכירות המוזרות שלי היתה של תג של תנועת "הצופים".
כן, כן, מדובר באותו תג קטן עם הלוגו של הצופים שרוקמים על גבי מדי התנועה.
לתדהמתי, גיליתי שיש קהילה גדולה באתר, שאוספת כל פריט אפשרי של תנועת הצופים מכל חור בעולם.

דרך אגב, לא יאמן, אבל הפריט הקטנטן הזה נמכר ב-22$ + דמי משלוח.

ניתן להמשיך עם עוד אין סוף דוגמאות.
יכול להיות שברגע זה ממש, נופל אצלכם האסימון ואתם פתאום מבינים שדווקא יש אצלכם בבית לא מעט פריטי אספנות.
פשוט לא ידעתם שהם כאלה.

בכל מקרה, רצוי מאד להיכנס לקטגוריית האספנות באתר ולבחון מה אנשים קונים ומוכרים ומהם המוצרים הלוהטים ביותר שמגיעים למחירים הגבוהים ביותר.

אולי יש לכם אותם בבית ואתם במרחק קליק אחד ממכירת פריט ב-5000$ ?

קטגוריית האספנות ב-eBay:
http://collectibles.ebay.com

עוד קטגוריה שלרבים מהישראלים שווה מאד לבדוק היא קטגוריית המוזיקה ובמיוחד, התקליטים:
http://music.listings.ebay.com/Records_W0QQfromZR4QQsacatZ306QQsocmdZListingItemList

בזמן כתיבת הכתבה, יש כמה מכירות של תקליטים ישנים שמגיעות למחירים יפים:
הסינגל הראשון שהוציאה להקת נירוונה – 5 הצעות – הגבוהה מהן על סך 1,475$
עוד מספר תקליטי ויניל נוספים נמכרים במחירים סביב 1000$.
אוסף מסוים של הביטלס נמכר במחיר 799$.
אין ספור תקליטים נוספים נמכרים במחירים של מאות דולרים.

כל הדוגמאות הן ממכירות שיש בהן הצעות בפועל (כלומר, הצלחת המכירה היא ודאית).
זה הזמן לבדוק את אוסף התקליטים שלכם בבוידעם ולראות אם חבויים בו אוצרות נשכחים.

טיפ אחרון לפני סיום.

לפני שאתם מעלים את כל תכולת ביתכם ל-eBay, כדאי לקחת צעד אחורה – וללמוד.
אחרי שנרשמתם לאתר, למדתם איך לפתוח מכירות ואחרי שאתם שולטים בכל הצדדים הטכניים של הפעילות, גשו לצעד האחרון והוא המחקר המקדים.

לפני כל מכירה בצעו בדיקה אם הפריט כבר מוצע למכירה באתר (או הוצע בשבועות האחרונים).
אם יש כבר פריט כזה שמוצע למכירה באתר, בדקו אם ניתנו עליו הצעות או לא.
אולי אין ביקוש לפריט, אולי מחיר הפתיחה היה גבוה מדי – מצד שני, אם יש הצעות והן גבוהות, אתם יודעים שאתם בדרך הנכונה.

בהצלחה,
אבישי פוקסמן

תודה רבה אבישי.

אגב, אם יש בניכם שעושים שימוש ב eBay לשיווק סחורות מישראל אשמח לשמוע ולפרסם את הסיפור שלכם.

פינת הטכנולוגיה: מהו RSS?

לפני שאסביר מהו RSS אסביר את הרקע להופעתו. יש כיום שתי דרכים עיקריות לצרוך תוכן באינטרנט: באמצעות דואר אלקטרוני ובאמצעות דפי אינטרנט. לכל אחת מהדרכים האלה יש חסרונות ויתרונות למשווק האינטרנטי.

הדואר האלקטרוני הוא הסביבה שבה אנשים צורכים מידע שמגיע אליהם ממכרים פרטיים או עסקיים. המדיום הזה כיום רווי וירוסים ו spam ולכן אנשים חוששים מאוד למסור את כתובת המייל שלהם אפילו לגופים שנראים מהימנים. כמו כן בדרך בין השולח ללקוח אורבים להודאה האלקטרונית פילטרים למיניהם המונעים ממנו להגיע ליעדו. לעומת זאת לשיווק באמצעות דואר אלקטרוני יש יתרונות רבים למשווק. היתרון הראשי הוא העובדה שהמשווק שולט על תדירות המסרים.

לעומת דואר אלקטרוני מסר המועבר באמצעות דף אינטרנט אינו כולל בחובו (בדרך כלל) סכנות למבקר ואינו דורש מסירה של פרטים מזהים. הבעיה היא שאין שליטה על תדירות הביקורים. המבקר יכנס כאשר יחפוץ.

RSS הוא יישום אינטרנטי חדש שנמצא במקום כל שהו בתווך שבין דואר אלקטרוני ל דף אינטרנט. ראשי התיבות הן .really simple syndication התוכן של RSS הוא אוסף אייטמים שכל אחד מהם בעל מבנה קשיח למדי של כותרת, גוף וקישור. הרעיון הוא שכל אייטם כזה יכיל תקציר של מאמר ארוך יותר הנמצא ברשת ושאליו אפשר להגיע באמצעות הקישור.

כדי לקרוא RSS יש צורך בקורא RSS. יש כיום היצע רב של קוראי RSS את חלקם אפשר להוריד בחינם. לאחר שמורידים את קורא ה RSS אפשר ליצור באמצעותו מנוי לערוצי RSS שונים. הערוצים מתעדכנים באופן שוטף כך שהקורא רואה רק את התוכן החדש.

היתרון של ה RSS לצרכן המידע הוא שהוא מכיל תקצירים בעלי מבנה קבוע המתעדכנים בזמן אמיתי מהם הוא יכול לבחור במה להעמיק. צרכן המידע יכול להירשם לערוץ RSS ולהתנתק ממנו כרצונו ללא חשש לוירוסים או spam. עבור בעל המידע מדובר בדרך ישירה להעביר מידע ללא חשש ליירות המידע בדרך באמצעות פילטרים של דואר זבל.

באחד הניוזלטרים הבאים אסקור את הדרכים בהם אפשר להשתמש בטכנולוגית RSS לשיפור הכושר המכירתי של מערכת השיווק האינטרנטית שלכם.

פינתו של אורן שץ : קידום אתרים באמצעות מנועי חיפוש

הפעם אורן יספר לנו מדוע חברה גדולה כמו גוגל עדיין משחקת בארגז החול וכיצד זה עשוי להשפיע עלינו.

אורן הבמה שלך!

אפקט ארגז החול

תאורית ארגז החול הוא שם שניתן על ידי מקדמי אתרים לתופעה בלתי מוסברת שהחלה להשפיע על תוצאות החיפוש של גוגל סביבות אמצע שנת 2004. המאפיינים הנפוצים ביותר של התופעה הם אתר חדש שנרשם לאחרונה, ולפני זמן קצר הופיע בפעם הראשונה בתוצאות החיפוש של גוגל. בתקופה הראשונה האתר יופיע במקום טוב בתוצאות החיפוש, אך לאחר תקופה מסוימת, האתר פשוט נעלם מתוצאות החיפוש לתקופה ארוכה. לתקופה זו ניתן השם "ארגז החול".

חשוב להדגיש: מדובר באתרים חדשים ולא בדפים חדשים באתרים קיימים.

על מי משפיע אפקט ארגז החול

אפקט ארגז החול משפיע על אתרים שנרשמו החל ממרץ 2004. התופעה אינה מושפעת מרמת ה-pagerank של האתר, רמת האופטימיזציה של הדפים, כמות הקישורים הנכנסים או מכמות המידע האיכותי הקיים באתר. התופעה לא תלויה בקטגוריות או מילות חיפוש מסוימות. היא יכולה לקרות לכל אתר חדש באשר הוא.

נראה כי היציאה מארגז החול נעשית בקבוצות. דוגמא ליציאה מאסיבית מארגז החול קיבלנו בתחילת פברואר 2005, בעת עדכון גוגל גדול שנערך באותו זמן.

כיצד נלחמים בתופעה?

מאחר וברור כי מדובר בתופעה הקשורה לגילו של האתר, ניתן לומר שני דברים בנושא:

- עדיף לבצע אופטימיזציה של אתר קיים מאשר להקים אתר חדש.
- אם אתם בכל זאת זקוקים לאתר חדש (עם דומיין חדש), אז העלו אליו מספר דפים כבר בתחילת פיתוח האתר ודאגו שדפים אלו יסרקו על ידי גוגל. במקביל, התחילו בהשגת קישורים אל האתר החדש. בכך תוכלו להוסיף את תקופת הפיתוח לוותק של האתר.

נראה כי מעבר לכך, כל מה שנותר לעשות הוא לבצע פעולות קידום אתרים טובות, כך שכאשר האתר שלכם יצא מארגז החול, אז הוא יופיע ישירות במיקום גבוה.

הסברים אפשריים לתופעה

קיימים מספר הסברים לתופעת ארגז החול, אך כולם עדיין בגדר תיאוריה לאור החשאיות המוחלטת עליה שומרים אנשי גוגל. הבעיה הגדולה במציאת הסבר היא בכך שהתופעה מונעת גם מאתרים טובים להופיע, ובכך למעשה מורידה את איכות תוצאות החיפוש.

הדעה שלי בנושא (והיא כמובן רק דעה) היא כי מטרת האפקט היא למנוע תופעת אתרי מטאור, הנדחפים באמצעות קניית קישורים מאסיבית. דעתי היא כי תקופת ההמתנה היא לא על האתר, אלא על הקישורים המפנים אליו. בצורה זו, קישור חדש אל דף אינטרנט נכנס לתקופת המתנה עד שהוא מתחיל להשפיע. לאתרים חדשים יש רק קישורים חדשים, אז הם אלו שנפגעים בצורה הקשה ביותר.

כיצד האפקט פוגע במוכרי הקישורים? חישבו על כך שאתם צריכים לקנות קישור מאתר המוכר קישורים, לשלם עליו כסף רב, ולא לדעת מתי הקישור יתחיל להניב תוצאות.

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel


תודה לאורן ועד כאן הגיליון השביעי

שיהיה לכם שבוע נעים ועסקים מוצלחים וכמובן פסח שמח וכשר.

רוני

www.internet-marketing.co.il
כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007