הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 9

שלום לכולם!

לפניכם הגיליון התשיעי של סודות השיווק באינטרנט.

אני רוצה לספר לכם בשמחה שהספר "שיווק באינטרנט" שכתבתי בשיתוף עם אריאל הוכשטדט יצא לאור. עוד על הספר בהמשך הגיליון.

כמו כן בגיליון זה מאמר על הנזק שבניסיון "לעשות רושם" על המבקרים באתר האינטרנט שלכם. וכמובן הפינות הקבועות: פינת הטכנולוגיה שתיוחד הפעם ל XML ופינתו של אורן שץ המומחה שלנו לקידום אתרים שתעסוק בסדר ונקיון של אתר אינטרנט.

אם אתם נתקלים בסימנים מוזרים בניוזלטר אתם יכולים לקרוא אותו נקי מהם כאן: גליון מספר 9

שיווק באינטרנט – הספר

כאמור אריאל הוכשטדט ואנוכי כתבנו ספר בנושא שיווק באינטרנט שיצא לאור זה עתה. תוכלו להשיגו בחניות צומת ספרים (ייתכן שהגיע כבר גם לסטימצקי) או באתר של הוצאת מנטור. זהו הספר הראשון בנושא שיווק באינטרנט שיצא בעברית.

הספר מבוסס במידה רבה על התכנים של האתר שלי אבל כולל גם הרחבות בנושאים שונים ובמיוחד בנושאים הקשורים לשיווק באינטרנט בישראל.

הספר רק יצא וכבר קיבלתי כמה תגובות נלהבות מקוראים ולכן אני מרשה לעצמי להמליץ עליו בחום. קנו אותו לעצמכם או כמתנה למי מחבריכם שמתעתד לפעול ברשת האינטרנט.

מידע נוסף על הספר כולל וצילום של הכריכה תוכלו למצוא כאן.

מאמר – "אתם לא עושים רושם על אף אחד"

נקו את האתר שלכם מכל מרכיב שתפקידו "לעשות רושם" ותשפרו באופן משמעותי את חוויית המבקרים באתר שלכם. זכרו, אתם בונים אתר עבור המבקר ולא מונומנט להאדרת שמכם.

רבים מבעלי האתרים (בסיוע בלתי תמים של בוני האתרים) חושבים בטעות שאם ישלבו באתר מרכיבים גראפיים, טקסטואליים או טכנולוגיים מרשימים הם יגבירו את הסיכויים שהמבקר יעשה איתם עסקים. במציאות, בדרך כלל המצב הפוך.

כדי להקל עליכם לזהות מרכיבים כאלה באתר שלכם הכנתי רשימה של מרכיבי אתר החשודים כיצרני "רושם" בצרוף הוראות עשה ואל תעשה לגבי כל אחד מהם.

תמונות
מה כן: תמונה בגודל סביר של בעל האתר כדי ליצור היכרות אישית, תמונה של המוצר לצורך המחשה, תרשים המסביר באופן סכמאתי תהליך מורכב, תמונות של אנשים כשהם צורכים את המוצר, לוגו חברה במקום המתאים (בדרך כלל בצד ימין למעלה) ובגודל סביר.

מה לא: "תמונות אווירה" שאינו מדגימות דבר, תמונות גדולות זוללות ביטים שחוץ מהעובדה שאינן נושאות כל מידע הן מאטות את עליית הדף, סמלים שרק בעל האתר ומספר שותפים לסוד מבינים את משמעותם, לוגו חברה גדול וראוותני שגורם למבקר להרגיש קטן ולא חשוב.

לעיתים הבעיה אינה בתמונה אלא בדרך שבה היא מוצגת. למשל באתר הצימרים של קיבוץ כפר חרוב מציגים תמונות של בקתות העץ שלהם. הבקתות אכן נראות מפתות מאוד והחלטה להציגן היא החלטה נכונה. אך מדוע החליטו שם להתחכם ובמקום להציג תמונה פשוטה ומלבנית של הבקתה, גוזרים את התמונה בצורת בקתה ופשוט לא מאפשרים לי ליהנות מהתמונה. האם מישהו בכפר חרוב באמת חושב שהתעלול הגראפי הזה יעשה רושם על מישהו?

תוכלו לצפות בתמונות המדוברות כאן (הקישו על בקתות)

אנימציה (בדרך כלל בטכנולוגית פלאש)
מה כן?: אנימציה קלה למשיכת תשומת הלב. אם תציצו לרגע באתר שלי תגלו שבקישור לספר (הקישור השני מלמעלה תפריט האנכי) המילה "חדש" מהבהבת. הבהוב או אנימציה קטנה עשויים בהחלט למשוך תשומת לה לאזורים החשובים לבעל האתר.

אנימציה, כמו תמונות, עשויה גם להיות כלי מצוין להבהרת תהליך מורכב או להמחשת שימוש במוצר. בכל מקרה בדרך כלל כדאי לאפשר למבקר שליטה בהפעלת האנימציה ולא להפעילה באופן אוטומתי עם טעינת הדף.

מה לא?: מסכי פתיחה משעממים. אם הצצתם כבר באתר הבקתות של כפר חרוב ראיתם ודאי שהוא נפתח במעין מצגת פתיחה שיש להמתין לעלייתה. איני יכול לחושב על תוצאה אחרת למסך הפתיחה הזה מאשר להדוף חלק מהבקרים מהאתר.

בדרך כלל לא כדאי להציג אנימציה על מסך שלם אלא כחלק מדף (דוגמא מצוינת לכך הם סרטוני הוידיאו של ynet המשולבים במאמר). האינטרנט היא עדיין סביבה טקסטואלית. הבעיה באנימציה היא שהיא אינה מאפשר למבקר לצרוך את התוכן ברמה ובקצב הרצויים לו והוא נאלץ להתאים עצמו לקצב שאתם בחרתם (שכמעט תמיד יהיה איטי מדי עבורו).

בכל מקרה כאשר אתם משלבים סרטון אנימציה חישבו היטב איזה מסר הסרטון מעביר והאם אפשר להשתמש בדרך אחרת כדי להעביר אותו. אם התשובה לשאלה מדוע יש אנימציה באתר היא "כדי שהמבקר יראה שהשקענו באתר" סלקו את האנימציה מיד.

באנרים
פעם שאלתי בעל אתר כמה שילם לו המפרסם של הבאנר שמתנוסס בראש דף הבית שלו. "הוא לא שלם כלל, למעשה הוא לא מודע שהבאנר שלו ממוקם אצלי באתר" ענה לי בעל האתר. "שמתי את הבאנר כדי לגרום לאנשים לחשוב שאני מוכר שטחי פרסום באתר".

אתם כבר מבינים שמדובר בטעות שנובעת מהרצון לעשות רושם. באנר באתר לא עושה רושם על אף אחד, למעשה הוא רק מעצבן את המבקר. נתקלתי גם בחברות שמגדילות לעשות ומפרסמות את מוצריהן באמצעות באנר באתר שלהן. זו טעות. גולשים התרגלו להתעלם לחלוטין מבאנרים. אז אם אתם מעוניינים לכוון את המבקרים לאזורים מסוימים באתר או לקדם מוצרים מסוימים, השתמשו בטכניקות אחרות (למשל הקישור המהבהב שהזכרתי קודם).

חדשות רצות
אתרים רבים משלבים באתר חדשות רצות, מתוך מחשבה שטקסט זז עושה רושם על מישהו. יש עם העניין שתי בעיות. א. בדרך כלל חדשות החברה פשוט אינו מעניינות אף אחד ועצם שילובן בחלקים ציבוריים של האתר מצביע על אגוצנטריות ארגונית. ב. בדרך כלל פשוט קשה לעקוב אחרי הטקסט הרץ. כמובן שראוי שאתר כמו Ynet שהוא אתר חדשות אמיתי שזורמות אליו ידיעות בקצב גבוה ישלב תיבת חדשות רצות.

מה כן? עמוד חדשות מיוחד באתר שבו רשימה פשוטה הממוינת על פי תאריכים של האירועים האחרונים הקשורים לחברה או האתר.

טקסט תאגידי
טקסט תאגידי הוא טקסט פומפוזי מנופח וחסר פנים. חברות רבות משתמשות בטקסט כזה כדי להרשים את המבקרים באתר, אך למעשה הן משעממות אותן עד מוות.

אחת המילים החביבות על כותבי הטקסט התאגידי היא המילה "פתרון". כך מיטה הופכת ל"פתרון שינה", דירה ל"פתרון דיור" וגלידה ל"פתרון קינוח". עזבו אתכם מפתרונות. כתבו פשוט מה המוצר שלכם עושה, במה הוא נבדל ממתחרים ומה התועלת שתצמח לרוכש מהשימוש בו.

מי אנחנו
מה לא? הימנעו מסיסמאות מטופשות על "חזון החברה" או על כך ש"שמתם לכם למטרה...." . או על כך ש"הלקוח תמיד במרכז העניין שלנו" (כן, בטח...כל כך במרכז העניין שהמילה השכיחה ביותר בטקסט היא המילה "אנחנו")

המצב המגוחך ביותר הוא כאשר חברה קטנה וחביבה משתמשת בסיסמאות המנופחת כדי לעשות רושם של חברה גדולה, קונגלומרט בין לאומי שמאחוריו היזמים משה ואבי. הישמעו לסופר הילדים פאול קור שהשורה האחרונה בספרו על הדג שלא רצה להיות דג היא "כי תמיד הכי כדאי להיות אתה ודי"

מה כן? ספרו סיפור מעניין על עצמכם. כיצד הגעתם לרעיון של העסק. הציגו את אהבתכם לנושא. חישבו שאתם מספרים על העסק לחבר וכתבו כל מה שהייתם אומרים לו. זכרו – מי שלא צוחק על עצמו, אף אחד לא לוקח אותו ברצינות.

התחכמויות טקסטואליות
עולם הפרסום מחוץ לרשת מלא בהתחכמויות טקסטואליות. כולכם ודאי שמעתם את הפרסומת המוצלחת של קליניקה און ברדיו המסתיימת ב "אם לא קשה לך תתקשר...". מדיום האינטרנט שונה מאוד מעולם הפרסום. אנשים מבקרים באתר כדי לצרוך מידע ולא כדי להתבדר באמצעות סיסמאות מחוכמות. בניגוד לפרסומת שלכם בעיתון או ברדיו, אם הגולש כבר נמצא באתר שלכם הרי שהוא כבר מתעניין במוצר או השירות שלכם ואין צורך ליצור בולטות בין בליל של תכנים ומסרים (בולטות שמייצרת ההתחכמות במדיומים אחרים).

לכן באתר של קלינקה און במקום ההתחכמות של "אם לא קשה לך..." המתאימה לרדיו הייתי כותב פשוט משהו כמו "לשיפור חיי המין שלך התקשר עכשיו ...".

מבנה האתר
לאחרונה הסתיים שבוע הספר. שוב הוכח שלמרות התחרות העזה מצד מדיה חדשה הספר פופולארי היום מאין פעם. אחת הסיבות לכך היא הנוחות שבקריאת הספר, נוחות שנובעת בין השאר מהמבנה הקבוע שלו: לכל ספר יש כריכה שעליה מוצג שם הספר, כריכה אחורית שבה מידע על הספר, תוכן עניינים ואוסף, של דפים המאורגנים באופן סדרתי. רק לעיתים רחוקות מאוד סוטה ספר מהמבנה הקשיח הזה. אחת הדוגמאות הנחמדות לסטייה כזו מצאתי בספר "המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" שבו מספרי הפרקים היו סדרה של מספרים ראשוניים עוקבים. סטייה זו הייתה קשורה לנושא הספר - ילד אוטיסט חובב מתמטיקה.

ככל שעובר הזמן אתרי אינטרנט מתכנסים למבנה פחות או יותר קבוע: תפריט ראשי בצד, תפריט נוסף בתחתית הדף, כותרת עליונה וכו'. כל אתר שחורג מהסכימה הזו רק מבלבל את המבקרים. אף מבקר לא יתרשם מאתר בעל מבנה מיוחד מבינו אם המבנה הזה יגרום לו מבוכה בניווט באתר. מבנה אתר הוא בהחלט לא המקום לגילוי היצירתיות שלכם.

לסיכום: אתם לא עושים רושם על אף אחד. הקדישו את היצירתיות שלכם לשיפור תוכן האתר או המוצר שלכם ולא לאופן שבו הם ארוזים באתר.

פינת הטכנולוגיה: XML

XML הוא רעיון פשוט שיחולל את המהפכה הבאה ברשת האינטרנט. למעשה XMLאינה טכנולוגיה אלא סטנדרט פשוט למדי המיועד לתקשורת בין מערכות ממחושבות.

למי שקצת יותר בקיא, XML הוא שפת תגים שהמבנה שלה דומה מאוד ל HTML. אבל בניגוד ל HTML, שלה סט תגים קבוע שנקבע על ידי מתכנני השפה, ב XML אתם קובעים את התגים. הבדל נוסף וחשוב הוא ש XML נועדה לתאר את המידע המועבר ולא, כמו HTML, את האופן שבו הוא מוצג.

אבל לדעתי, יותר משיש ל XML חשיבות טכנולוגית בכך שהיא יוצרת תקן אחיד המאפשר למערכות שונות להעביר מידע בניהן (מעין אספרנטו של מערכות ממוחשבות), היא שוברת קבעונות בחשיבה העסקית ביחס לאינטרנט.

קחו למשל את אמזון. כיום אמזון היא שילוב של מערכת לוגיסטית ענקית, מערכת שיווקית ואתר אינטרנט. לדעתי XML יביא למודלים עסקיים שונים לחלוטין. גוף אחד לא יוכל להתמחות בכל כך הרבה פנים של העסק. ולכן, למשל בעולם הספרים, תהיה התפצלות לחברות שעוסקות באחסון ושינוע של ספרים, לחברות שעוסקות במאגר מידע של ספרים ולאתרים המוכרים את הספרים.

כבר כיום אתם יכולים להקים חנות ספרים ששואבת את כל המידע שלה באמצעות XML מהמערכת של אמזון. כאשר תתבצע רכישה תימסר לאמזון הודעה הכסף יגבה והספר ישלח, כל זאת מבלי שהמבקר יעזוב את האתר שלכם!

פינתו של אורן שץ : קידום אתרים באמצעות מנועי חיפוש

פינתו של אורן עוסקת הפעם בקשר שבין הסדר והארגון של האתר והנקודות שהוא מקבל במנועי החיפוש.

אורן הבמה שלך!

נקיון וסדר באתר

אחת התופעות הנפוצות ביותר בעת בניית אתר היא אי-שמירת הסדר והנקיון באתר, עד כדי יצירת מצבים בהם האתר מאבד נקודות בעיני מנועי החיפוש. הנה כמה דוגמאות לחוסר נקיון באתר:

דפים שכבר אינם קיימים
במקרים רבים יתכן כי בניתם דפים באתר, אך בהמשך הדפים הללו כבר הפכו ללא רלוונטיים, ונמחקו מן השרת. מנועי החיפוש אינם ששים למחוק דפים מסוג זה מן המאגרים שלהם, ולכן דפים אלו עלולים להישאר כרוחות רפאים במשך חודשים ואף שנים.

לבעיה זו שני פתרונות:

אפשרות ראשונה היא ליצור בדפים הישנים הפניה קבועה אל דף רלוונטי אחר, או אל דף הבית. בצורה זו מי שיגיע לאתר באמצעות חיפוש אחר המידע שהיה בדף הישן יופנה באופן אוטומטי אל הדף החדש. גם מנועי החיפוש הנתקלים בדפים בהם יש הפנייה קבועה מסירים דפים אלו מן האינדקס שלהם (למרות שתהליך זה לוקח זמן). ניתן לקרוא מאמר על הדרכים הקיימות לביצוע הפנייה קבועה באתר שלנו:
www.seoisrael.co.il/permanent-redirect.htm

אפשרות שניה היא להשתמש בכלי אותו מציע מנוע החיפוש גוגל כדי לאפשר לבעלי אתרים להסיר דפים שכבר אינם קיימים על השרת. הכלי של גוגל מאפשר הסרת כתובות באחת משלוש דרכים:

1.הסרת דף שכבר איננו קיים על השרת. על מנת להסיר דפים בשיטה זו, עליהם להיות באמת חסרים. לא ניתן להסיר דפים שעדיין קיימים על השרת.
2.הסרת דפים על ידי איסור גישה אליהם באמצעות קובץ robots.txt.
3.הסרת דפים על ידי איסור גישה אליהם באמצעות תג מסוג מטה מיוחד עבור רובוטי הסקירה.

לקוראים המעוניינים להרחיב לגבי שיטות 2 ו-3, קיימים אצלנו באתר מאמרים העוסקים בנושאים אלו.

כתובת כלי הסרת הדפים של גוגל:
http://services.google.com/urlconsole/controller

קישורים שבורים
במקרים רבים נשארים בדפים שונים באתר קישורים אל דפים מסוימים או אל אתרים מסוימים גם כאשר דפים ואתרים אלו כבר אינם זמינים יותר. קישורים אלו מהווים למנועי החיפוש "דרך ללא מוצא" ושמם בשפה המקצועית קישורים שבורים.

מנועי החיפוש רואים בכמות הקישורים השבורים מדד לרמת העדכון של דף מסוים באינטרנט. ככל שיהיו בו קישורים שבורים רבים יותר, כך כנראה עבר זמן רב יותר מאז הדף עודכן. מסיבה זו כדאי לבצע מדי פעם מעבר יסודי על האתר כולו, על מנת לאתר את אותם קישורים שבורים ולהסירם.

דפי שגיאה לא חברותיים
אם קיימים דפים רבים באתרכם שכבר אינם קיימים, אך מצד שני עדיין קיימים ברחבי האינטרנט קישורים רבים אל אותם דפים ישנים, אז כדאי לכם לשקול ברצינות יצירת דף שגיאה חברותי יותר מאשר הדף הבסיסי המוצע על ידי רוב חברות האיחסון. מצב זה חיוני במיוחד אם הדפים שאינם קיימים יותר עדיין מופיעים בתוצאות מנועי החיפוש.

דף שגיאה חברותי יכול לכלול הודעה כי הדף המבוקש כבר איננו קיים יותר, ולהציג מגוון אפשרויות בחירה למשתמש. מצד שני יכול דף שגיאה זה לכלול פשוט הפנייה אוטומטית אל דף הבית. בצורה זו תרוויחו את כל אותם משתמשים שבאופן רגיל היו נתקלים בהודעת שגיאה לא חברותית, ועכשיו יכולים להפוך למשתמשים או לקוחות שלכם.

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel



עד כאן להיום,

שיהיה לכם שבוע נעים ועסקים מוצלחים ברשת.

וזכרו: לעולם אל תערבו עסקים ועבודה!

רוני

www.internet-marketing.co.il
כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007