הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 10

שלום לכולם!

לפניכם הגיליון העשירי של סודות השיווק באינטרנט.

בגיליון גדוש זה מצטרפים אלי ואת אורן שני כותבי פינות חדשים: אריאל הוכשטדט, שכתב איתי את הספר שיווק באינטרנט, מגיש פינה שעוסקת בשיווק גרילה באינטרנט (איך עושים הרבה מהומה בתקציב קטן). ולירון רוז (שכיכב במגזין דה מרקר האחרון בנושא שיווק באינטרנט) מציג מאמר שיעסוק בנושא החשוב של פרסום מסוג תשלום עבור הקלקה (pay per click). כמובן שאורן שץ מציג מאמר משלו בנושא קידום אתרים באינטרנט.

כמו כן בגיליון זה מאמר שלי על האינטרנט כמדע מדויק.

כדי לא להגזים באורכו של הגיליון ויתרתי הפעם על פינת הטכנולוגיה, אך היא תחזור בגדול בחודש הבא.

בחודש האחרון הצטרפו אלינו מנויים רבים מאוד - אני רוצה לנצל הזדמנות זו ולהודות לכם שוב על שנרשמתם לניוזלטר הזה ומקווה שתיהנו ותשכילו ממנו. אתם יכולים לצפות בכל הגיליונות הקודמים כאן.

אם אתם נתקלים בסימנים מוזרים בניוזלטר אתם יכולים לקרוא אותו נקי מהם כאן: גליון מספר 10

אגב, אני ממליץ לכם להדפיס את הגיליון, לתפוש את המשקה החביב עליכם ולקרוא אותו בנוחות. הקפידו להעביר את המדפסת למצב draft כדי לא לבזבז יותר מדי דיו.

שיווק באינטרנט - תגובות על הספר

כפי שרובכם יודעים אריאל הוכשטדט ואני הוצאנו לאחרונה את הספר שיווק באינטרנט. קיבלנו תגובות רבות ואחת מהן, זו של טל פלורנטין אני רוצה להציג כאן:

זה עתה השלמתי את קריאת הספר החדש שלכם בנושא שיווק באינטרנט. הספר מעולה, ממצה וענייני מאד, בניגוד לעשרות ספרי הניהול הקיימים ומדברים "באוויר". סיימתי את הספר, כשלצידי 5 עמודי פוליו של רעיונות ומשימות לביצוע, ואיני יודע מאיפה להתחיל מרוב עבודה שגרמתם לי... :)

מעבר לכך, אני עמל בימים אלו על בנייתו של מיזם פרטי חדש. לקחתי לתשומת ליבי את מרב הטיפים וההערות. אני ניגש ליישם, ואשמח להעביר לכם את פירות העבודה, כדי שתוכלו לקחת כדוגמא (חיובית בשאיפה).

בכבוד רב,

טל פלורנטין.

לא יכולתי להתאפק ושאלתי את טל מהו המיזם החדש שלו. טל שלח לי את הקישור לאתר שלו, נכנסתי ומאוד התפעלתי ממה שראיתי. מדובר ברעיון מעניין וחדשני. אתם מוזמנים לבקר באתר: http://www.psifoto.co.il

אם יש לכם הערות על האופן שבו טל מוכר את הרעיון שלו אשמח אם תשלחו אותם אלי (אגב, כדי אפשר פשוט להקליק reply על המייל הזה).

את הספר אפשר להשיג באתר של הוצאת מנטור (65 שקלים בלבד) או בחנויות הספרים. מידע נוסף על הספר כאן.

מאמר 1 - שיווק באינטרנט כמדע מדויק

כמהנדס, אני אוהב את העובדה שבאינטרנט שהכול מדיד. כל בעל אתר יכול לקבל מידע מדויק על פרמטרים כמו: מספר המבקרים באתר בתקופת זמן; מספר המקישים על כל קישור באתר; מספר הנרשמים לניוזלטר, מספר הקונים ועוד ועוד.

בעיני כל הכיף באינטרנט הוא שאפשר להכניס שינויים במרכיבים השיווקיים ולראות מיד את התוצאות במספרים. רק אתמול הכנסתי שינוי - תוספת מילה אחת - באחת המודעות שאני מפרסם בגוגל ושעתיים לאחר מכן ראיתי שמספר המקליקים עליה קפץ פי שתיים.

ההסתכלות על השיווק באינטרנט דרך המספרים אינה מוגבלת רק לשלב שבו העסק רץ. בעת הכנת התכנית העסקית אפשר וצריך להשתמש בהערכות (גם אם גסות) של ביצועי האתר. הנה דוגמא:

לפני מספר שבועות הגיעו אלי לייעוץ שתי נשים עם רעיון לעסק באינטרנט. הן נמצאו בשלב כתיבת התכנית העסקית והתכוונו לגייס כסף עבור המיזם. לאחר שחתמתי להם על מסמך ה NDA שבו אני נשבע לאלוהים שלא אגלה את הסוד הכמוס לאף אחד, הן סיפרו לי מה הרעיון.

טוב, לא נפלתי מהכסא. למעשה לאחר מסך החשאיות שעטפו בו את הרעיון שלהם, עוד לפני הפגישה, אפילו קצת התאכזבתי. בכל אופן לא הסגרתי את חוסר ההתלהבות שלי ומיד פניתי לניסיון להעריך את הפוטנציאל העסקי של המיזם שלהן.

ישנו שלוש שאלות בסיסיות באמצעותן אפשר להעריך את הפוטנציאל העסקי של אתר (במיוחד אתר מכירות כמו זה שהן רצו להקים):

השאלה הראשונה היא כמה מבקרים האתר שלכם צפוי למשוך. נכון שקשה מאוד לדעת מראש כמה מבקרים יגיעו לאתר, אבל לפי הנושא אפשר לנסות לקבל הערכה גסה על פי השיקולים הבאים (המתייחסים לעולם האינטרנט הישראלי):

אתר נישה מוביל שעוסק בנושא מאוד ספציפי (למשל ילדים בעלי הפרעות קשב) ימשוך בין כמה עשרות לכמה מאות מבקרים ייחודיים ביום.
אתר מוביל שעוסק בנושא כללי יותר (כמו למשל לידה והורות) ימשוך ביו כמה מאות לכמה אלפים מבקרים ביום.
אתרי פורטל ארציים וואלה, ynet, msn וכו מושכים בין כמה עשרות אלפים לכמה מאות אלפים מבקרים ייחודיים ביום.

לגבי האתר של שתי הנשים חשבתי שהתנועה בו יכולה להגיע לסביבות ה 200 ביום. התשובה שקיבלתי מהן הייתה משהו שבין 300 ל 500 מבקרים. החלטתי להתבסס על ההנחה האופטימית שאכן יגיעו לאתר כ 500 מבקרים ביום והמשכתי לשאלה השנייה העוסקת ביחס ההמרה:

מה לדעתכם יהיה יחס ההמרה של האתר - כלומר מה אחוז המבקרים באתר שגם יבצעו רכישה כל שהי?

כ 20% מהמבקרים יקנו הייתה התשובה. את המספר הזה לא יכולתי לקבל. כמעט ואין אתרי אינטרנט בעולם, ולא משנה מה הם מוכרים, שמגיעים ליחס המרה כזה.

לאחרונה התפרסם בארה"ב סקר מקיף מאוד בקרב אתרי מסחר אלקטרוני לגבי יחס ההמרה שלהם. התברר שיחס ההמרה תלוי בשני גורמים עיקריים: התחום שבו עוסק האתר ומידת הפופולאריות שלו. יחס ההמרה הגבוה ביותר מושג באתרים שמוכרים פרחים והוא אכן מתקרב ל 20%. ככלל ככל שאתר ידוע ופופולארי יותר יחס ההמרה גבוה יותר. יחס ההמרה של Office Depot לדוגמא הוא סביב ה 10 אחוז. יחס ההמרה של חנויות רהיטים הוא הנמוך ביותר והוא יורד מתחת למחצית האחוז.

הנתון החשוב הוא שעל פי הסקר יחס ההמרה הממוצע בקרב עסקים למסחר אלקטרוני בארצות הברית הוא כ 3.5 אחוז. מתוך ההיכרות שלי עם מספר עסקים למסחר אלקטרוני בישראל, אני יכול להעריך שיחס ההמרה אצלנו נמוך באופן משמעותי מזה שבארה"ב.

עם הידע הזה נחזור אל התכנית העסקית של שתי הנשים. בתחום אותו הן הציעו הערכתי שיחס ההמרה יהיה בסביבות אחוז אחד. נאלצתי לומר להן את האמת המרה הזו.

השאלה השלישית עוסקת בסכום שמשאיר כל מבקר שמבצע רכישה. ליתר דיוק במרווח שבין עלות המוצר לנו לבין המחיר שבו הוא נמכר.

התשובה שקיבלתי מצמד היזמיות הייתה שמבקר שמבצע רכישה "שווה" בממוצע כ 100 שקלים.

עכשיו יש בידנו מספיק נתונים כדי לחשב את הרווח המיידי (ללא עלויות תקורה ואחרות) שהאתר יכול לייצר.

פשוט נכפיל 500 מבקרים ביום ביחס המרה של 0.01 ובמחיר של 100 שקל כדי לקבל את הרווחים המידיים היומיים.

חישוב מהיר מציב אותנו על הסכום של 500 שקל ביום או כ 15,000 שקלים בחודש. (וזה ללא התחשבות בעליות תקורה, בעובדה שבסופי שבוע התנועה חלשה יותר ובכך ש 500 מבקרים ביום היא הערכה אופטימית למדי).

15000 שקל בחודש יכול להיחשב סכום נאה, אך עבור שתי היזמיות הללו זו הייתה אכזבה גדולה. האמת המעט עצובה היא שעדיין, גם כיום בשנת 2005, די קשה להרוויח מאתרי מסחר אלקטרוני בישראל, וזאת בעיקר בגלל יחס ההמרה הנמוך (יחס המרה של 3 אחוז היה מביא את היזמיות שלנו לסכום שיכול להוות התחלה מבטיחה). אני מעריך שכמו בתחומים האחרים, גם יחסי ההמרה יתכנסו בסופו של דבר לאלה המקובלים בארצות הברית אך צריך סבלנות וכיסים עמוקים כדי להגיע לשם.

עד עכשיו ראינו ששלושת הנתונים: תנועה, המרה, ורווח ממוצע ממבקר רוכש, מאפשרים לקבל הערכה סבירה של ההכנסות הצפויות לעסק ממסחר אלקטרוני.

אם יש לכם כבר אתר באינטרנט אזי ערכי שלושת המדדים ידועים לכם. ניהול האתר מתבטא בשיפור מתמיד של המדדים באמצעות עריכת שינויים ומעקב אחר התוצאות באמצעות הכלים הסטטיסטיים המתאימים (סדרת מאמרים על הנתונים הסטטיסטיים הרלוונטיים, על קביעת גודל המדגם ועל תוכנות סטטיסטיות בגיליונות הבאים).

הנה דוגמא לאופן שבו יש לנהל את תהליך שיפור האתר. בואו נחשוב על אתר שרוב התנועה שלו מגיעה ממודעות PPC (תשלום עבור הקלקה) בגוגל. כמו כן נניח שרוב הלקוחות נרשמים תחילה לניוזלטר של האתר ורק לאחר מכן מבצעים רכישה.

זהו תהליך ארבע-שלבי. כדי לייצר לקוח כל המאורעות הבאים צריכים להתקיים:

הקלקה על המודעה שלנו בגוגל (יחס הקלקלה מקובל נע סביב אחוז אחד)
הרשמה לניוזלטר שלנו (בדרך כלל נרשמים לניוזלטר בין חמישה לעשרה אחוז מהמבקרים באתר, באתר שלי למשל נרשמים כשמונה אחוז מהמבקרים לניוזלטר)
רכישה של המוצר (אחוז סביר הוא כעשרה אחוז מהנרשמים לניוזלטר).

שיטת השיפור הנכונה היא לבודד כל שלב, להציב יעד סביר לשיפור עבורו (למשל שיפור של 10 אחוז), לפעול להשגת היעד ולאחר מכן לעבור לשלב הבא.

חישבו על כך: בתהליך טורי ארבע-שלבי כמו זה שהצגתי כעת, שיפור של עשרה אחוז בכל שלב גורם לתוספת של 47% אחוז במכירות. שיפור של 20% בכל שלב יביא אגב, לשיפור מדהים במכירות של קצת מעל 100%.

הנקודה המעניינת היא שחלק גדול מהשיפורים האלה אינו דורש כל השקעה כספית. למשל, כפי שתיארתי, תוספת (או גריעה) של מילה אחת במודעה שלכם בגוגל עשויה להכפיל ואף יותר את יחס ההקלקה שלכם ולהביא אליכם כמות כפולה של תנועה באותו המחיר.

במאמר הזה הראיתי לכם ששיווק באינטרנט הוא מדיד, ניתן לכימות ולשליטה - בקיצור מדע מספרי מדויק. אז איך אומר שלומי שבן בשירו "אריק" לבת זוגתו העסוקה בהשוואת ביצועיו לאלו של האקס המיתולוגי שלה?

- מה זאת אומרת כל אחד אחרת?
- דברי בציונים גברת, דברי במספרים

באינטרנט דברו במספרים!

פינתו של אריאל הוכשטדט: שיווק גרילה באינטרנט

כפי שהבטחתי בפתיח, אני מייסד היום שתי פינות חדשות העוסקות בשני נושאים חשובים בשיווק באינטרנט - שיווק גרילה והתיאוריה והפרקטיקה של מודעות ה PPC (pay per click ) שהם נדבך חשוב בשיווק באינטרנט.

נתחיל בפינתו של אריאל. מקורו של הביטוי "שיווק גרילה" בארצות הברית ומשמעותו שיווק באמצעים בלתי שגרתיים ובתקציב קטן מאוד. בהתאם, פינתו של אריאל תעסוק בכל אמצעי הפרסום והקידום שאינן דורשים תשלום כמו יחסי ציבור, השתתפות בפורומים, שיווק ויראלי ועוד.

הפינה היום תעסוק באופן שבו קידם אריאל את מכירות הספר שלנו באמצעות יחסי ציבור.

אריאל קפוץ למים!

איך לגרום לכלי התקשורת לסקר את העסק שלכם ולחשוף אותו ללקוחות פוטנציאלים?

כפי שרבים מכם כבר יודעים, רוני ואני הוצאנו החודש לאור את הספר "שיווק באינטרנט". באופן טבעי ידענו כי עלינו לעורר הד באינטרנט, שהרי אם אנחנו לא יודעים לעשות שיווק באינטרנט, איך נשכנע מישהו לקנות את הספר? כפי שכתבנו בפרק בנושא "יחסי ציבור", אין צורך להעסיק משרד של יחצנים בכדי להופיע בתקשורת, צריך פשוט להכין דף הודעה לעיתונות ולהתחיל להתקשר לכתבים. מרגע שהופעתם במקום אחד, ובהנחה שהצלחתם למצוא משהו מעניין לספר לעיתונאים, מתחיל אפקט של כדור שלג, בו ההופעה התקשורתית שלכם צוברת עוצמה, ואם שיחק לכם המזל, כלי התקשורות אפילו יפנו אליכם לפני שתפנו אתם אליהם.

בפינה הפעם, אספר לכם כיצד הגענו לחשיפה תקשורתית בהשקעה מועטה, וכיצד אתם יכולים לעשות זאת גם כן.

בשבוע הראשון לצאת הספר קיבלו כ- 40 עיתונאים לביתם את הספר בצרוף דף ההודעה לעיתונות שהכנו. התוצאות, כתמיד, התחלו להופיע באתרים קטנים, שאין לזלזל בהם: אתר רינונים שהינו אתר חזק מאוד המיועד לנשים, אתר החדשות נטוניוז אשר אמנם אינו מהבולטים, אך שווה את ההשקעה של ספר שנשלח לעורך.

אתרים גדולים וחזקים כמו YNET או NRG, לא יפרסמו דף הודעה לעיתונות באותה הקלות שיעשו זאת אתרים קטנים יותר - לכתבים שלהם עליכם להציע סיפור בלעדי, או מידע שיעניין את הקוראים, שאותו גיליתם למשל בסקר שערכתם. אנחנו בחרנו לתת לאתרים הגדולים לבחור כל פרק מהספר ולפרסם חלקים ממנו כרצונם. במהרה פורסמה כתבה במדור הרשת של אתר NRG וצמד כתבות פורסמו באתר החדשות החזק בארץ Ynet. אתם יכולים לתאר לעצמכם מה כתבה באתרים הללו עושה לחשיפה של המוצרים שלכם או לשירותים שאתם מציעים. אני משוכנע שחלק מכם קורא עכשיו את הניוזלטר הזה בזכות החשיפה לה זכתה הכתבה באתרי החדשות המובילים.

אך לפרסומים באתרים הגדולים, יתרון נוסף: ביום בו פורסמה הכתבה באתר NRG, קיבלתי טלפון מגלובס, שביקשו שאתראיין לפינה הכלכלית ברדיו קול חי. חילוניים רבים נוטים לזלזל בכלי תקשורת שאינו מוכר להם, אך רדיו קול חי היא תחנה מוכרת וידועה במגזר הדתי לאומי, ולה מאזינים רבים . ביום בו פורסמה הכתבה ב Ynet קיבלתי גם טלפון מרשת ב' שביקשו שהתראיין לתוכנית הבוקר של יום שישי, תוכנית מרובת מאזינים.

בלי משרד פרסום ובלי השקעת משאבים רבים, חשיפה בשני אתרי החדשות המוכרים ביותר ובשתי תחנות רדיו, היא תוצאה שגם אתם יכולים להגיע אליה.

חישבו על העסק שלכם. האם יש לכם מידע שעשוי לעניין את כלי התקשורת? אם לא, נסו להמציא מידע כזה. יש לכם עסק ביתי לסריגת כיפות? הכינו כיפה כתומה וכיפה כחולה והציגו אותן למעריב או ידיעות, הם כבר יסתערו על כך בתאווה ויספרו על הביקוש הגואה לכיפות התנתקות. נפגעתם כספקים מפרשת קלאברמרקט? זה הזמן להתראיין לתקשורת, לספר להם על שריפת תווי שי שתתקיים בבית העסק שלכם כמחאה, או לשים תמונה של דדי בורוביץ בחנות עם הכיתוב "אין כניסה לגזלנים". אלו הם רק רעיונות שעולים במוחי בשניות ספורות אלו (אני מקווה שהבורוביצים יאפשרו לי להמשיך ולטוס באלעל אחרי הדברים האלה).

ההצעות אולי נשמעות לכם מעט פרובוקטיביות, וזה כנראה כי הן אכן כאלה אך התקשורת, מה לעשות, אוהבת את זה. אלו הם פתרונות למי שאין לו הרבה לספר וצריך "ליצור חדשות" יש מאין. מי שיש לו סיפור, יש לו מידע מעניין, כמו חלקים מספר או כתבה שכתב, הרי שאינו נדרש לתעלולים כאלה.

אני מקווה שהצלחתי להראות שהדרך להגיע לתקשורת, אינה קשה כפי שמקובל לחשוב. אנדי וורהול אמר כי לכל אחד יש 15 דקות של תהילה, נצלו את 15 הדקות שלכם, בכדי לספר לעולם על העסק שלכם ועל הסיבה שבשלה המאזין/הצופה/הגולש פשוט חייב לבקר אצלכם.

אריאל הוכשטדט
גרילה מרקטינג ברשת

אני רוצה להודות לאריאל על המאמר ולעבור למאמר מעט יותר טכני, אבל לא פחות חשוב של לירון רוז בנושא שיווק באמצעות מודעות PPC (כאמור, מודעות פרסום שבהן התשלום הוא רק על פי מספר ההקלקות) .

לירון הוא מקצוען PPC מוביל ואני מאוד מודה לו על שהסכים להיות אחראי למשבצת החשובה הזו בניוזלטר. לירון מנצל את הידע שצבר בתחום המודעות בגוגל לפיתוח עסקים משלו אך גם לניהול תקציבי פרסום בעשרות אלפי דולרים לחודש עבור לקוחותיו. לאחרונה התראיין לירון לגיליון המיוחד של the Marker בנושא שיווק באינטרנט.

פינתו של לירון רוז: קידום אתרים באמצעות מודעות PPC

לירון הקוראים בידיך....

קידום אתרים בתשלום באמצעות מודעות PPC מהווה אפיק נפרד ומשלים לקידום אתרים בתוצאות "האורגניות", הבלתי ממומנות של מנועי החיפוש (שהוא תחום המומחיות של אורן שץ שמאמרו מופיע אחרי זה שלי).

היתרון העיקרי של ה PPC על פני השיטה האורגנית הוא זמינות ומיידיות - ניתן להעלות קמפיין ראשוני לאוויר תוך פחות משעה. כך אנחנו עשויים להבטיח לעצמנו מקום בדף הראשון בגוגל תמורת תשלום.

ניהול נכון של תקציבי PPC מאפשר להשיג מסה גדולה של מבקרים ממוקדים מאוד לאתר בזמן קצר ובמחיר סביר (5 עד 20 סנט למבקר - תלוי בנישה ספציפית ובתחרות על המילים) ואף לעקוב אחרי רכישות בפועל שבוצעו בידי אותם מבקרים: המערכות הסטטיסטיות שגוגל מציע משוכללות כל כך, שהן מאפשרות לנו לחשב החזר על ההשקעה עבור כל מילת חיפוש בודדת.

בקמפיין PPC אין חשיבות למספר קישורים, איכות קישורים, כותרות, תכני הדפים Pagerank ועוד פרמטרים קריטיים ל SEO, ואין צורך להמתין (במקרה של אתר חדש - לעיתים חודשים) עד אשר גוגל יואיל להציג את האתר שלנו במקום סביר בדפי התוצאות שלו.

מיקום מודעת ה PPC שלכם בגוגל נקבע על ידי שני פרמטרים בלבד: הסכום המקסימאלי שאתם מוכנים לשלם על כל קליק (להלן ה bid בשפה המקצועית), ויחס ההקלקה של המודעה, שהוא היחס בין מספר הנחשפים למודעה לבין מספר המקליקים עליה (למשל אם המודעה שלכם נחשפה 1000 פעם והקליקו עליה 5 פעמים יחס ההקלקה שלכם הוא חצי אחוז). גוגל קובע את המיקום שלכם באמצעות מכפלה של יחס ההקלקה ו ה bid.

אחרי המבוא הזה, הנה מספר טיפים למי כבר משתמש ב Google AdWords

שיפור המודעה (הטקסט) ושיפור אחוז ההקלקה:

שיפור טקסט המודעה מהווה גורם קריטי בכל ניסיון להגדיל את התנועה מהמודעה. שיפור טקסט פועל למעשה פעמיים: גורם למשיכת יותר גולשים להקליק על המודעה וגורם לגוגל למקם את המודעה שלכם במקום משופר עבור אותו ה Bid (כי כאמור מיקום המודעה נקבע על פי מכפלה של ה bid ויחס ההקלקה)

לכן כדי לשפר את מיקומכם ב 50 אחוז אתם יכולים לגרום לשיפור של 50% באחוז ההקלקה (שהוא תלוי טקסט וחינם לגמרי) או להעלות את הביד ב- 50% באמצעות תוספת תשלום שזורם ישירות לכיסים העמוקים של גוגל.

מספר רעיונות לשיפור המודעה ואחוז ההקלקה.

א. שימוש באופציית {dynamic keyword}, כלי מתקדם של גוגל, המאפשר לשתול את טקסט החיפוש בכותרת או גוף המודעה. ידוע מניסיון שהפרסומות היעילות ביותר הן אלו בהן הכותרות תואמת במלואה לביטוי אותו הקיש בגוגל המחפש.

ב. שימוש בביטויים מסוג Call to action (קריאה לפעולה) בשתי שורות התוכן. הרעיון הוא לנסות ולגרום לגולש רלבנטי (ולמנוע מאחד שאינו רלוונטי למוצר או השירות שאנו מציעים) לפעול עכשיו ולהקליק על המודעה. ביטויים כגון "חסוך עמלות" או "הצטרף למבצע" עובדים.

הערה לגבי השימוש במודעות גוגל בעברית: קיימת בעייתיות מסוימת בשימוש בעברית בפרסומות. הפונט העברי "גוזל" 2 תווים לכל אות עברית והמשמעות היא שהמודעות העבריות הן קצרות יותר.

לדוגמא:

- אורך מקסימלי של כותרת מודעה עברית - 12 אותיות עבריות (באנגלית הכותרת בת 25 תוים)
- אורך מקסימלי של שורות התוכן - 17 אותיות עבריות (באנגלית שורת התוכן בת 35 תוים)

מגבלות אלה מחייבות אתכם לחדד את המסר בתהליך שיפור מתמשך.

הגדלת מספר מילות החיפוש

מודעת adwords תופיע אך ורק כאשר משתמש יקיש מילת חיפוש שהוגדרה מראש בחשבון הפרסום שלכם בגוגל. לפיכך יש חשיבות עליונה לכמות ואיכות המילים אשר מצורפות לחשבון. מספר הצירופים האפשרי, מילים נרדפות, שגיאות כתיב הוא אינסופי, וככל שה"כיסוי" טוב יותר כך גדל הפוטנציאל לתנועה ממוקדת ואיכותית.

א. כמות - ככל שיש יותר מלים, כך המודעה תיחשף יותר ויש פוטנציאל הקלקות ותנועה רב יותר.
ב. איכות - ככל שמילות החיפוש המוגדרות ממוקדות יותר - כך קהל רלבנטי אשר יחשף ינטה אכן להקליק על המודעות.

מספר רעיונות להגדלת כמות מילות החיפוש:

א. Brainstorming - פשוט לשבת ולחשוב על עוד ועוד מילים רלבנטיות.
ב. שימוש ב- Google Keyword Suggestion - כלומר לתת לגוגל להציע מילים נרדפות.
ג. שימוש ב- Overture לאיתור מלים רלבנטיות והוספתן לקמפיין גוגל.
ד. שימוש בכלים ושירותים ייעודיים, למשל Wordtracker או Keywords Analyzer (בתשלום)

הערה: קיימות מטודולוגיות מסודרות לכ"א משיטות עבודה אלו אשר מביאות למקסימום תוצאות בזמן קצר, אבל על כך באחד המאמרים הקרובים.

לירון רוז
קידום אתרים - Exact PPC
www.exactppc.com


פינתו של אורן שץ : קידום אתרים באמצעות מנועי חיפוש

פינתו של אורן עוסקת הפעם בנושא שלירון סיום איתו: כיצד קובעים את מילות המפתח עבורן מנסים להתברג גבוה במנוע החיפוש.

אורן הבמה שלך!

מחקר מילות מפתח

כאשר אתם מנסים להחליט כיצד לקדם את אתרכם, אתם צריכים להתחיל תמיד באפיון מטרותיו של תהליך קידום האתר. השאלה המרכזית אותה אתם אמורים לשאול את עצמכם היא "אילו מילות חיפוש המשתמש הפוטנציאלי שלי עשוי להקליד בשדה החיפוש של גוגל?". שאלה זו היא הבסיס לשלב הראשון בקידום אתר - מחקר מילות מפתח. מטרתו של שלב זה היא לבנות רשימת מקיפה של מילות מפתח (keywords) או ביטויי מפתח (keyphrases) המתאימים לאתר.

הרחבת רשימת המילים

השלב הראשון בבניית רשימת מילות מפתח הוא הרחבה של הרשימה כדי שתכלול את כל הנושאים העיקריים בהם עוסק האתר שלכם. את ההרחבה ניתן לבצע באמצעות בחינה מדוקדקת של תוכנו של האתר שלכם, תוך רישום של המילים, צירופי המילים והביטויים המאפיינים את חלקי האתר השונים.

ההרחבה היא חשובה אך כדאי להימנע מהרחבת-יתר. ככל שמונחי החיפוש אותם אתם בוחרים הם רחבים יותר, כך תהיה מלאכת הקידום שלהם מסובכת יותר, מאחר וככל שמילות המפתח יהיו כלליות יותר (לדוגמא: "שיווק") כך תהיה על מילת החיפוש יותר תחרות. ככל שמצמצמים את התחום (לדוגמא: "שיווק באינטרנט", או אף מיקוד צר יותר: "שיווק באינטרנט בישראל") כך יהיו פחות דפים עם מידע בנושא (אך מטבע הדברים, פחות אנשים יחפשו נושא מצומצם זה).

לכן, בחירת מילות המפתח דורשת שלושה שלבים:

1. בחירת המילה הנכונה
אתם מעוניינים שאנשים שיגיעו לאתר שלכם בעקבות חיפוש מילה מסוימת באמת ימצאו את מבוקשם. לפיכך, אם האתר שלכם עוסק בשיווק (מילת המפתח "שיווק"), אז רכזו את המאמצים שלכם במילה זו, ואל תתעסקו במילים אחרות ("בניית אתרים").

2. בחירת רוחב תחום מיטבי
אם תנסו להיכנס לתחום רחב מדי, אתם עלולים לגלות כי התחרות בו קשה מאד, ולמרות כל מאמציכם לא תגיעו לתוצאות טובות. מצד שני, אם תתרכזו בתחום צר מדי, אתם עלולים להגיע לתוצאות טובות במנועי החיפוש, אך בנושא אותו אף אחד לא מחפש... לכן צריך להימנע מקיצוניות לשני הצדדים (בחירת הצירוף "שיווק באינטרנט" ולא "שיווק" שהוא רחב מדי או "שיווק באינטרנט במזכרת בתיה" שהוא צר מדי, בלי להעליב את התושבים כמובן...).

3. הטיות של מילות המפתח
כל מילה יכולה להופיע ביחיד, רבים, ועם אותיות קישור (ל, מ, ב, ה, כ). כתבו את המילים העיקריות שלכם גם בעברית וגם באנגלית, כולל כתיבה בעברית של המילה הלועזית (שיווק, מרקטינג, marketing). כדאי לחשוב על מילים נרדפות (לשם כך ניתן להשתמש במילון או טזאורוס - מילון מילים נרדפות).

4. איתור "אתר נחיתה" טוב
איתור המקום אליו אתם מעוניינים להפנות חיפושים בנושא "שיווק באינטרנט" בתוך האתר שלכם. על מקום זה להיות מרכזי באתר (כלומר לא מוחבא באיזו פינה אליה קשה להגיע), ולהכיל מידע איכותי בנושא שיווק באינטרנט. על דף זה גם לעבור אופטימיזציה עבור אותה מילת חיפוש.

5. הגדרת היררכיה בין מילות החיפוש
הגדרה אילו מילות חיפוש הן בעדיפות ראשונה (יקודמו בדף הבית של האתר), משנית (יקודמו בדפים אליהם יש קישור ישירות מדף הבית), או נמוכה (יקודמו בדפים המרוחקים יותר באתר).

התוצאה של שלבים אלו היא הגדרה של אוסף מילות מטרה (target keywords) ו-"אתרי נחיתה" לגביהן ננסה לשפר את מיקום האתר בתוצאות מנועי החיפוש.

שיטת לחיפוש מילות מפתח

קיימות דרכים רבות בהן ניתן לאתר מילות מפתח מתאימות לאתר. הנה כמה מהן:

1. בעל האתר
בדרך כלל הבעלים של האתר או צוות העובדים שלו ידעו מהן מילות המפתח המתאימות ביותר לאתר.

2. בדיקת התחרות
בדיקת אתרים נוספים בתחום המתחרים בכם, ובדיקת מילות המפתח המופיעות באתרים אלו. כדאי לבצע גם בדיקה של התחרות באנגלית כדי לקבל רעיונות לתרגום.

3. בדיקת הלוגים
בדיקת יסודית של הלוגים תמצא לעיתים קרובות מונחי חיפוש אותם ביצעו גולשים שהגיעו לאתר, עליהן לא חשבתם קודם. לא מספיק להסתכל בסטטיסטיקות של האתר, מאחר ואלה בדרך-כלל מראות רק את מילות החיפוש הנפוצות ביותר.

4. שימוש במילון
שימוש במילון על מנת למצוא ביטויים בהם מופיעות מילות המפתח, ובתזאורוס למציאת מילים נרדפות.

5. גוגל אדוורדס
כפי שכתבתי במאמר קודם, ניתן לפרסם במערכת adwords של גוגל מילים כלליות, ולראות אילו חיפושים אנשים ביצעו בפועל.

6. כלים לסיוע בבחירת מילות מפתח
כלי מחקר מילות מפתח של מנוע החיפוש Overture:
http://inventory.overture.com/d/searchinventory/suggestion

מעקב אחר התוצאות:
המעקב אחרי התוצאות מבוצע בשני מישורים. המישור הראשון הוא מישור בדיקת הלוגים של האתר שלכם במטרה לבדוק מספר דברים:

1. מילות חיפוש מוצלחות
אילו מילות מפתח מביאות אליכם את מירב התנועה ואילו לא? אילו מילות מפתח מביאות משתמשים שגם ממשיכים הלאה לדפים אחרים בתוך האתר? את האופטימיזציה עבור אילו מילות מפתח יש לשפר? בקיצור - העובדה לעולם לא מסתיימת.

2. מילות חיפוש נוספות
לעיתים קרובות תגלו שמשתמשים ביצעו חיפושים עליהם כלל לא חשבתם, ובכל זאת הגיעו אליכם. במצב זה כדאי לבדוק האם אתם ממוקמים היטב עבור מילות מפתח חדשות אלו, או שמשתמש מצא אתכם בדף השני או השלישי של תוצאות החיפוש. יתכן כי כדאי לחשוב על אופטימיזציה גם עבור מילים חדשות אלו.

אורן שץ
קידום אתרים - SEO Israel


עד כאן להיום,

שיהיה לכם שבוע נעים ועסקים מוצלחים ברשת.

וזכרו: לעולם אל תערבו עסקים ועבודה!

רוני

www.internet-marketing.co.il


כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007