הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 11

שלום לכם,

לפניכם הגליון ה 11 של סודות השיווק באינטרנט והוא, כרגיל, גדוש בתוכן מאמרים וטיפים. הפעם שני מאמרים שלי וכמובן פינת הטכנולוגיה ופינותיהן של הכותבים הקבועים שלנו: אורן שץ יספר לכם על כמה כלי נשק חדשים ומעניינים שיסייעו לכם במלחמות מנועי החיפוש שלכם, לירון רוז יבצע סיור מודיעין ויגלה לכם את חוקי המשחק החדשים של תכנית AdWords של גוגל ואריאל הוכשדט יערוך מלחמת (שיווק) גרילה עם תחנות רדיו.

הקליקו כאן כדי לקרוא את הניזלטר הזה ברשת וכדי לצפות בכל עשרת הגליונות הקודמים.

מאמר 1: האתר זה אתה?

כולם מכירים את אמרתו של לואי הארבע עשרה "המדינה זה אני" ( (l'etat ce moi. בענייני מדינאות זו הצהרה בומבסטית ואולי גם אנטי דמוקרטית אבל באינטרנט האתר שלכם צריך להיות אתם.

רבים מהפועלים באינטרנט הם אנשי עסקים מצליחים שהקימו במו ידיהם עסקים משגשגים. הם אוהבים את מה שהם עושים ואת מה שהם מוכרים ולכן מצליחים לשכנע רבים לקנות את מרכולתם.

אבל בדרך פלא כל זה נעלם בדרך לאתר שלהם.

האתר הוא משעמם רווי בפרטים טכניים, חסר אישיות, חסר חוט שדרה וחסר נשמה.

האתגר בשיווק באינטרנט הוא קודם כל להצליח להעביר את המסר הנלהב של הבעלים אל המדיום הדיגיטאלי.

לעיתים קרובות אני נפגש עם לקוח שמעוניין בייעוץ שווקי באינטרנט. לפני הפגישה אני מציץ באתר שלו ותוהה מי יהיה מעוניין לקנות את המוצר או השירות המוצע.

ואולם בפגישה, להפתעתי, אני מגלה אדם נלהב שמספק לי מידע על המוצר שלו באופן כזה שאני בעצמי רוכש אותו ממנו.

לאן נעלמו כושר השכנוע, ההתלהבות, התיאור המצוין של המוצר בדרך אל האתר?

לא מזמן קבלתי מייל מאדם שעסוק כרגע בהקמת אתר ומתלבט בשאלה קיומית ממש: האם התפריט הראשי של האתר צריך להיות צידי, בימין האתר, או עילי. זה לא מקרה נדיר. כנראה בגלל אופיה הטכנולוגי של רשת האינרטנט היא גורמת לאנשים לשקוע בפרטים הטכניים לפני ההתבוננות בתמונה הכוללת:

מה אני רוצה למכור, למי ולמה? מדוע אני מתאים למכור את המוצר או השירות הזה?

איך אני מתכוון לשכנע מבקרים באתר לקנות דווקא אצלי, ולקנות מהאתר שלי?

הצעתי: לפני שאתם נגשים לבנות אתר, אפילו לפני שאתם קובעים את התכנית העסקית, פתחו קובץ חדש במעבד התמלילים שלכם, קראו לו - "למה כדאי לעשות איתי עסקים", (או כל שם אחר דומה) וכתבו בטקסט חופשי לחלוטין בשפה שלכם, בדיוק כפי שהייתם מסבירים לחבר, תשובות לשאלות שלמעלה.

זכרו, אם תדברו באתר כמו מישהו אחר, המבקרים יעדיפו לקנות אצל מישהו אחר.

הציצו באתר הבא:

אתר סידור פרחים של יוסי

(אגב, אם אתם תוהים מדוע כתבתי "אתר סידור פרחים של יוסי" ולא "אתר סידור הפרחים של יוסי" הרי זה מכיוון שאני מעונין לסייע ליוסי בקידום האתר שלו במנועי חיפוש. כדי שיוסי יחשב על ידי המנועים רלוונטי עבור הביטוי "סידור פרחים" כדאי שהביטוי יופיע בדיוק כך בקישורים אל האתר שלו, מבחינת מנועי החיפוש 'סידור פרחים' ו'סידור הפרחים' הם ביטויים שונים)

נכון אתר מקסים? יוסי הוא יוצר מוכשר של סידורי פרחים יבשים. בנוסף למכירה באתר יוסי מוכר את סידורי הפרחים שלו בקניון ברעננה. אני בטוח שאנשים שמגיעים לדוכן של יוסי, חשים מיד את אהבתו לתחום. הוא ודאי מסייע לקונים לבחור את הסידור המתאים להם בעיניים נוצצות ובדרך מספק טיפים ורעיונות.

אז מדוע באתר מופיעות כמעט אך ורק תמונות אלמות של הפרחים? יש מישהו בבית? היכן יוסי?

היכן הסיפור על איך התחיל לעסוק בפרחים והיכן למד. היכן טיפים להכנת סידור פרחים בבית. היכן ההתלהבות והאהבה של יוסי לתחום?

המותג החזק ביותר ברשת הוא האדם הפרטי!

אני זוכר שפעם צפיתי בפסיכולוגית מכובדת מתרעיינת בטלויזיה וקוראת לאינטרנט "מדיום קר ומנוכר". זו כמובן שטות גמורה, כמו הרבה "מומחים" גם אותה פסיכולגית נלכדה בקלישאה מטופשת. אבל כנראה שהפיכולוגית אינה לבד. רבים חושבים שכדי ליצור "הופעה מכובדת" ברשת עליהם להחביא את עצמם.

יש לי לקוח אחד שכתבתי לו את הטקסט לאתר. לאחר שהקטסט היה מוכן הלקוח שלי ביקש מחבר שלו להציץ בו ולומר לו את דעתו על הטקסט. פסיקתו של החבר היתה שהשפה בה כתוב האתר אינה מספיק "עסקית".

אני רוצה להזכיר לכם שמי שקורא את הטקסט שלכם אינו יצור מסוג "עסק" אלא יצור אחר לחלוטין - אדם. גם אם הוא ,CEO ,CTO ,CFO או כל O אחר הוא עדיין אדם (אם תצבטוהו, הלא יצטבט...בפראפראזה על שייקספיר).

חשבו רגע, בין הקוראים הרבים של הניזלטר הזה יש מנהלים לא מעטים, האם בגלל שאינו כתוב בשפה "תאגידית" הם מפסיקים לקרוא?

האתר של יוסי, סובל בנוסף למחסור בנכחות שלו, גם מפגמים נוספים שקשורים בתהליך המכירה. כאשר יוסי הציג לי את האתר אמרתי לו "איזה יופי אני רוצה לקנות". באופן טבעי בחרתי לי זר, לחצתי על התמונה של הזר שבחרתי (לא היה מקום אחר ללחוץ עליו) ו...הופיעה תמונה מוגדלת של הזר. באמת הזר נראה עכשיו מרשים יותר אבל היכן קונים?

יוסי הסביר לי שכדי לקנות יש להגיע ל -"צור קשר" למצוא שם את הטלפון של יוסי, להתקשר ולהזמין. נו באמת...אתם באמת מצפים שהגולש יטרח לעשות את המסלול המיגע הזה, כשבמרחק קליק מצפות לו כל תוצאות החיפוש האחרות של גוגל?

לסיכום, לפני שאתם בונים אתר חדש או משדרגים אתר חדש חיזרו לפחות 10 פעמים על המשפט הבא:

...האתר זה אני

אחר כך בנו אותו בדמותכם ללא חשש.

מאמר 2 - "מה אפשר ללמוד מקבצנים על שיווק באינטרנט"

למקבצי נדבות אתגרים דומים לאלה של המשווקים באינטרנט. לשניהם - למקבץ הנדבות ולבעל אתר יש שניות בודדות לשכנע את החולף על פניהם לעצור רגע ולגלות ענין.

הנה סיפור:

מומחה לשיווק עבר יום אחד בפתחה של חנות גדולה ומצא שם עיוור מקבץ נדבות. העיוור החזיק שלט עליו היה כתוב

"אני עיוור מסכן איני יכול לפרנס את ילדי, אנא גלו רחמים".

רחמיו של מומחה השיווק נכמרו על העיוור והוא תרם לו שני שקלים. לאחר מכן נכנס לחנות כדי לקנות, אך לא יכול היה להפסיק לחשוב על הקבצן. מדי פעם הציץ לכיוונו וראה אנשים חולפים על פניו, שוב ושוב, ואינם תורמים.

"כיצד אוכל לעזור לו?" חשב מומחה השיווק. המחשבה הראשונה היתה לתרום סכום גדול יותר. אבל אז נזכר במשל על הדגים והחכה (תן לאדם דג ויהיה לו דג אחד, תן לו חכה ולמד אותו לדוג ולעולם לא יהיה לו מחסור בדגים).

"רגע" חשב האיש, "הרי אני מומחה לשיווק וזה בדיוק מה שהאיש צריך - יעוץ שיווקי".

וכך חשב מומחה השיווק:

ראשית על להתמקד בקהל היעד, התורמים הפוטנציאליים, מה אני יודע לגביהם:

יש להם נכונות עקרונית לתרום אך הם אינם אוהבים מסכנות.
(באופו פרדוסאלי ככל שאדם מציג עצמו כמסכן יותר כך אנשים ידחיקו את מצבו וימנעו מתרומה, עיקרון דומה נמצא בנסיון להלחם בתאונות דרכים באמצעות תמונות זוועה של תאונות, במקום לזכור ולהפנים, התמונות גורמות להדחקה)

אם יחושו ולו לרגע קל מה המשמעות להיות עיוור, ולאו דווקא בהקשר של קשיי החיים, הנכונות שלהם לתרום תגדל.

ואז, הבריק במוחו של מומחה השיווק רעיון.

הוא אץ למחלקת מכשירי הכתיבה בחנות, רכש בריסטול גדול וטוש עבה ורשם עליו:

"היום יום יפה אבל אני לא רואה את זה"

לאחר מכן רץ אל הקבצן, וביקש ממנו להחליף את השלט הנוכחי בחדש.

מיד לאחר שהעיוור החליף את השלט החל לעלות קצב התורמים והקבצן שילש את הסכום שהרוויח.

בעיני הסיפור הזה ממחיש למשווקים ברשת את העוצמה שיש בכותרת הנכונה. גם לנו כמו לקבצן, ניתנת הזדמנות אחת להעביר את המסר באמצעות מספר קטן של מילים.

כותרת נכונה עשויה לחולל פלאים, לעיתים קרובות שינוי כותרת משלש ואף מרבע את המכירות מהאתר. לדעתי, אגב, אנשים מקבלים את ההחלטה העקרונית לקנות מכם בעת קריאת הכותרת. כל העיון באתר לאחר מכן נועד לאסוף מידע שיוכיח למבקר שההחלטה שקיבל נכונה.

(אגב, הסיפור נלקח ממייל שהסתובב ברשת לפני כשנה)

פינת הטכנולוגיה

פינת הטכנולוגיה עוסקת הפעם בעוגיות - cookies. אני מתאר לעצמי ששמעתם רבות על עוגיות האינטרנט ולא תמיד לטובה. בפינה זו אסביר מהן העוגיות ומדוע איך צורך לחשוש מפניהן (ואפשר אפילו לחבב אותן מעט).

עוגיות הן קובצי טקסט קטנים (ולא מזיקים) שאתרי אינטרנט שותלים במחשב הגולש (בסמכות וברשות) כדי שיוכלו לזהות אותו בביקורו הבא.

העוגיות הן צוהר יחיד שיש לדפי אינטרנט אל הדיסק הקשיח של הגולש. מגננון האבטחה של הדפדפן מבטיח שדרך הפתח הזה לא יכנסו ישומים מזיקים (והוא מצליח בכך - לא ידוע לי על פגיעה במחשב כתוצאה מעוגיות).

בזכות העוגיות אנחנו יכולים:

לגלוש לאתר אמזון ולקבל מיד המלצות אישיות ללא צורך בתהליך כניסה למערכת באמצעות שם וססמא.
להתכנס לחשבון hotmail ללא צורך בתהליך login
לזכות בחווית גלישה זורמת ונעימה יותר.

לקובץ עוגיה יש בדרך כלל תאריך תפוגה, ולכן אחת לתקופה מסוימת אנחנו נדרשים בכל זאת לבצע תהליך log in לאתרים שבדרך כלל אינם מציקים לנו עם שם וססמא.

לעוגיות יש תפקיד חשוב מאוד במערכת השיווק. בזכותן בעלי אתרים יכולים לדעת מי הפנה את הלקוח לאתר, גם אם אינו מבצע את הרכישה בביקור הראשון שלו.

לכן המערכות הסטטיסטיות ותכוניות השותפים תלויות בעוגיות באופן מוחלט.


קידום אתרים במנועי חיפוש: פינתו של אורן שץ.

על הבשלתו של תחום השיווק באינטרנט בישראל אפשר ללמוד בין השאר מהופעתם של כלים שיוקיים שנמצאים בארסנל של כל משווק שמחשיב עצמו ואשר עד כה לא היו נגישים למשווק הישראלי בעברית. פנתו של אורן שץ מציעה לכם הפעם שלושה כלים חדשים כאלה.


כלים חדשים לנושא קידום אתרים / אורן שץ

מפעם לפעם מופיעים ברשת כלים ואתרים חדשים, המספקים מידע ושירותים חשובים לעוסקים בתחום קידום אתרי אינטרנט. במאמר זה אסקור כמה מן האתרים החדשים שהופיעו לאחרונה.

אתר מאמרים
http://www.articles.co.il

שני הכללים החשובים ביותר בנושא קידום אתרים כיום הם אלו:

1. תוכן איכותי
ככל שהתוכן באתר שלכם איכותי יותר, וככל שיש באתר שלכם יותר תוכן, כך יהיה מצבכם טוב יותר בתוצאות החיפוש.
2. קישורים נכנסים
ככל שיש יותר קישורים באינטרנט המקשרים אל דפי האתר שלכם, כך האתר שלכם יהפוך לאיכותי יותר בעיני מנועי החיפוש.

מכאן נשאלת השאלה כיצב בונים תוכן איכותי במהירות וכיצד ניתן להשיג קישורים נכנסים?

אחד האמצעים היעילים ליצור תוכן איכותי באתר במהירות הוא פרסום מאמרים שכתבו אחרים, אחד האמצעים היעילים להשיג קישורים מאתרים אחרים הוא לפרסם שם מאמרים איכותיים שלכם.

במקום חילופי קישורים - חילופי תוכן.

אבל היכן מוצאים כותבי מאמרים עבור האתר שלכם או אתרים לפרסם בהם את המאמרים שלכם?

לצורך מטרה זו הקימה חברת קידום האתרים מורנו'ס אתר המשמש כמרכז להפצת מאמרים מקצועיים לשימוש חופשי באינטרנט. תחום זה פופולארי מאוד ברחבי העולם ואתר זה הוא הראשון העוסק במיוחד במאמרים בעברית.

אם אתם מחפשים תוכן איכותי בשביל האתר שלכם, תוכלו לסרוק את ספריית המאמרים הנמצאת באתר, ובמידה ומצאתם מאמר המתאים לצרכים שלכם, תוכלו להעתיקו אל האתר שלכם. כמובן, שישנם מספר תנאים אותם צריך לקיים כדי לפרסם את המאמרים, אך תנאים אלו בסיסיים והגיוניים.

מצד שני, אם אתם רוצים להשיג קישורים אל האתר שלכם, תוכלו להצטרף אל צוות כותבי המאמרים של האתר, ולכתוב מאמרים בתחום עיסוקכם. במידה ובעלי אתרים אחרים יפרסמו את המאמרים שכתבתם באתריהם, תרוויחו אתם קישור חיצוני אל אתרכם.

בקיצור - יוזמה ברוכה וחשובה. בהצלחה!

החלפת קישורים
http://www.interlink.co.il

כפי שכבר כתבנו , אחד הכללים החשובים ביותר לבעל אתר המעוניין לקדם את האתר שלו בתוצאות מנועי החיפוש הוא להשיג מספר גדול עד כמה שניתן של קישורים נכנסים אל האתר מאתרים אחרים. אחת הדרכים להשיג קישורים אלו היא באמצעות השגת קישורים הדדיים בין שני אתרים. נשאלת השאלה כיצד ניתן למצוא אתרים שיהיו מוכנים לבצע קישור הדדי מסוג זה?

פתרון לשאלה זו ניתן למצוא באתר חדש המשמש כמתווך בין אתרים שונים בישראל לצורך החלפת קישורים. כל בעל אתר מוזמן לפרסם את אתרו במסגרת השירות החדש, ולקבל הצעות מבעלי אתרים אחרים המעוניינים להחליף עמו קישורים. צוות האתר בודק כל אתר שמוגש למערכת, כך שניתן לצפות לרמת אתרים סבירה במאגר.

שירות זה מסייע באחת הפעולות המעייפות והמעיקות של קידום אתר - איתור שותפים להחלפת קישורים. נקווה שאיכות האתרים שיופיעו במאגר תישמר גבוהה כדי למנוע את הצורך לנפות כמויות גדולות של אתרי זבל.

גם כאן - יוזמה ברוכה וחשובה! בהצלחה!

חדשות קידום אתרים
http://seo-israel.blogspot.com

שירות חדש אותו מגיש כותב מאמר זה לקהילה הוא בלוג לסיקור חדשות, עדכונים וטיפים בנושא שיווק באינטרנט וקידום אתרים. הבלוג מתעדכן בצורה רציפה, תוך מתן דגש לעיסוק בנושאים אלו בישראל.

אורן שץ
קידום אתרים - SEO Israel


(אורן מעט צנוע, אז הרשו לי להתערב כאן ולומר שהבלוג של אורן הוא אכן כלי מעולה להתעדכנות בעולם הדינאמי כל כך של קידום אתרים באינטרנט. על נושאים וכלים רבים למדתי לראשונה בבלוג של אורן - רוני)


פינתו של לירון רוז - פרסום באמצעות מודעות PPC

הפינה של לירון עוסקת הפעם בחדשות החמות ממטבחו של גוגל ובכמה טיפים

מה חדש בתכנית Google AdWords / לירון רוז

ביום שלישי, ה - 16 לאוגוסט התרחשו השינויים המשמעותיים, להם ציפתה קהילת משתמשי אדוורדס העולמית זה מספר שבועות. השינויים הינם בדרך שבה עובדת מערכת גוגל אדוורדס ומשפיעים באופן מיידי גם על קמפיינים קיימים.

להלן השינויים העיקריים -

1. הביד (התשלום) המינימלי של חמישה סנט$0.05 לקליק - בוטל. תיאורטית לפחות, (אך גם באופן מעשי, במילים פחות מבוקשות) - ניתן כעת לרכוש קליקים בסנט אחד - $0.01 ובסטטיסטיקות ניתן לראות קבוצות מילים (Adgroups) שבהן העלות הממוצעת לקליק אכן נמוכה מחמישה סנט.


2. לכל מילה במערכת יש שני סטטוסים אפשריים בלבד - Active או Inactive וזאת במקום מספר רב יותר של סטטוסים בעבר ((slowed, on hold, disabled

בניגוד למצב הקודם, בו גוגל "ניטרל" באופן אוטומטי ושרירותי צירופי מילים אשר לא יצרו מספיק הקלקות (והקשה על החזרתם למצב אקטיבי), כעת נוצרה האפשרות "להתעקש" על השארת כל אותם צירופי מילים בהם אנו מעונינים במצב Active - ובלבד שנסכים לביד מינימלי אותו קבע גוגל עבור אותו צירוף (המינימום מושפע מהביקוש הכללי לצירוף וכן מאחוז ההקלקה על הפרסומת שלנו יחסית לפרסומות מתחרות).

במילים אחרות, יש כיום יותר שליטה למשתמש - ניתן לגרום למודעות להופיע בכל צירוף מילים שבו נחפוץ - אם נסכים למחיר המינימום (0.10$ ועד 1.00$).

הערה: ההשפעה של שינויים אלו על הכנסותיהם של בעלי אתרים המארחים פרסומות Adsense טרם הובהרה, שכן מדובר בשינויים בכיוונים מנוגדים.

טיפ להגדלת יעילות הקמפיין שלכם בגוגל Adwords -

כדאי להוסיף כל מחרוזת מלים 3 פעמים לקמפיין, שכן גוגל מתייחס לכל אחד מאלה כמילת חיפוש שונה - וזו דרך פשוטה ויעילה מאוד להגדיל את התנועה מצירופי מילים אלו. יש תוכנה חינמית בשם googedit אשר יודעת לקחת טור של מילים "רגילות" ובלחיצת כפתור מוציאה רשימה "משולשת" אותה אפשר להעתיק ולהדביק לקמפיין שלכם בגוגל.

א. צירוף פשוט - לדוגמא: מחבט טניס. הפרסומת תעלה בכל חיפוש בו מופיעות המילים מחבט וטניס ללא תלות בסדר ואיפילו בצרוף מילים נוספות (למשל - טניס מחבט זול).

ב. "בין גרשיים" - בלשון גוגל - phrase match לדוגמא "מחבט טניס" הפרסומת תעלה בכל חיפוש בו מופיעות המילים מחבט, טניס בדיוק בסדר הזה אפשרי עם מילים נוספות

מחבט טניס שחור - יופיע
מחבט למשחק טניס - יופיע
טניס מחבט - לא יופיע

ג. [בסוגריים מרובעים] - בלשום גוגל exact match לדוגמא [מחבט טניס]
הפרסומת תופיע רק בחיפוש של הביטוי המדויק עצמו מחבט טניס

אז, כאמור, אם אתם מפרסמים את מחבטי הטניס שלכם הוסיפו כל ביטוי לרשימה שלוש פעמים כך:

מחבטי טניס
"מחבטי טניס"
[מחבטי טניס]

להזיק זה לא יכול, ולעיתים תזכו באממצעות פעולה טכנית פשוטה זו במעט יותר תנועה ובמחירים טובים יותר.

לירון רוז - Exact PPC
מידע נוסף על לירון ופרסום PPC

פינתו של אריאל הוכשטדט

מה לומר בראיון טלוויזיוני או רדיופוני / אריאל הוכשטדט


במדור הקודם עסקתי ביחסי ציבור והדרך להגיע אל העיתונות הכתובה והאלקטרונית באמצעות מסירת מידע מעניין על העסק שלכם, או אף יצירת חדשות "יש מאין". הפעם אדבר על ההבדל בין ראיון מוקלט לראיון בשידור חי, ועל הדברים שחשוב לבעל אתר לומר בראיון.

אם יש לכם אתר אינטרנט שפועל היטב, ייתכן מאוד שתגדירו לכם כמטרה שבתום הראיון המאזינים/הצופים ייגשו למחשב ויגלשו לאתר האינטרנט שלכם. הרי לכם עוד סיבה למה לפסול שם כמו www.music4you.co.il אשר מבחינת המאזינים יהיה זהה ל- www.music4u.co.il או www.music-4-you.co.il וכו'. בכל מקרה נסו לשלב את שם האתר בראיון.

אם אתם מופיעים בגוגל במיקום טוב, אתם יכולים לציין למשל שמי שמחפש בגוגל את המילה "מוסיקה", יגיע לאתר שלכם כתוצאה ראשונה - זה פיתרון טוב אם לאתר שלכם שם קשה, או שאתם רוצים להקל על המאזינים שלא מעוניינים לרשום את שם האתר, אך תמיד ידעו לחפש אתכם בגוגל.

יש הבדל תהומי בין ראיון מוקלט לראיון בשידור חי. בראיון מוקלט יסננו כל דבר שישמע כמו פרסומת עצמית מוגזמת וכן ישמיעו רק חלק מהדברים שתאמרו. לכן בראיון מוקלט אמרו רק את הדברים החשובים לכם ביותר. כך למפיק לא תהיה ברירה אלא לשדר את הדברים שאמרתם. דבר זה נכון במיוחד אם אתם חוששים שדברים שתאמרו יוצאו מהקשרם. לעומת זאת, בראיון בשידור חי עליכם לנסות להאריך את משך השיחה, ואתם יכולים להרשות לעצמכם לשון חופשית יותר, שכן לא יכולים לעצור את שאמרתם. עם זאת, אם המראיין ירגיש כי אתם מגזימים, הוא פשוט יקטע את הראיון או יהיה עוין, שתי תגובות שאינן רצויות מבחינתכם.

חישבו מראש על 3-4 נושאים שאתם מעוניינים לדבר עליהם. אח"כ בקשו מבן הזוג או שותף עסקי לשאול אתכם כמה שאלות שונות, ובכל פעם, נסו להכניס את הנושא עליו חשבתם מראש, גם אם אינו מתאים לשאלה. כך למשל, אם אתם מעוניינים להעביר את המסר שהדיסקים לצריבה שאתם מוכרים הם באיכות גבוהה, ניתן להשתמש בכך כתשובה לכל אחת מהשאלות הבאות:

מראיין: אז אריאל, למה בכלל פתחת את החנות שלך במרכז העיר ולא בקניון?
אריאל: הרגשתי שהתושבים המגיעים למרכז העיר לא תמיד מקבלים מוצרים באיכות שהם רצו, כך למשל אני מקבל תגובות רבות מצד קונים על הדיסקים לצריבה שאני מוכר, אנשים ממש מופתעים שהדיסקים אינם נשרטים מהר, ואינם נהרסים במהלך צריבות חוזרות.

מראיין: אריאל, מה דעתך על השינויים שעבר מנוע החיפוש MSN לאחרונה?
אריאל: אני חושב שמנוע החיפוש פשוט הבין שהוא חייב לתת תוצאות איכותיות יותר. תראה, אני מוכר בחנות שלי דיסקים מעט יקרים יותר, אך הלקוחות חוזרים וקונים אותם כי הם מרגישים שהמוצר טוב, דיסקים לצריבה, כמו מנוע חיפוש, כמו טלוויזיה - כשהמוצר טוב, אנשים צורכים אותו.

מראיין: מה דעתך אריאל על תוכנית ההתנתקות?
אריאל: אני חשבתי שתשאל אותי על מוצרים למחשב כמו הדיסקים שאני מוכר בחנות שאנשים מופתעים תמיד לגלות עד כמה הם עמידים, אתה שואל אותי על פוליטיקה והתנתקות... לדעתי אנשים צריכים להתנתק מהדיסקים הזולים שהמידע החשוב שנאגר עליהם נעלם יחד איתם בגלל רצון לחסוך כמה שקלים.

טוב אז אולי הגזמתי בכמה מהדוגמאות... אך אם תאזינו היטב לראיונות עם פוליטיקאים מנוסים, תוכלו לזהות שאף שהרבה פעמים הם אינם עונים לשאלה ששאלו אותם, הדבר אינו קופץ ישירות לעין במהלך הראיון. כמובן שאם מגזימים עם זה, הדבר יוצר אנטגוניזם כלפי המרואיין, ופוליטיקאים רבים נכוו מכך.

מי שיש לו אינטרנט מהיר, יוכל להקשיב לדוגמה בדמות ראיון עימי ששודר ברשת ב' לפני כשבוע עם איריס לביא - מראיינת אינטליגנטית ואוהדת. הראיון מורכב משני שלבים. בשלב השני, ניתן לראות כי אני מרוכז יותר במטרותיי ואני נותן ראיון שיווקי יותר. למרות ששיווקתי את עצמי ואת הספר בשלב השני, דווקא שלב זה הוא המעניין יותר בראיון והמראיינת לא חשב שאני מגזים, אלא אף המשיכה את הקו בו התחלתי, שלדעתה יעניין את המאזינים.

המטרות שלי לפני הראיון היו להזכיר את האתר הזה, את האתר של אשתו של רוני, להזכיר את שירותיי הייעוץ שלי ולתת דוגמאות פשוטות לקהל מסורתי שמאזין בשעה זו לרשת ב'. האזינו לראיון בכדי לקבוע אם הצלחתי, אשמח לשמוע את דעתכם.

אריאל הוכשטדט
גרילה מרקטינג ברשת

תודה לאריאל ולכותבים האחרים לירון ואורן

זהו להפעם אני מקווה שנהינתם והשכלתם. לאלה מכם שמלווים מחר את ילדם אל מלתעות מערכת החינוך - אל תדאגה - הם יגדלו יתחנכו ויתפתחו למרות מערכת החינוך (מניסיון..)

רוני הורוביץ


כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007