הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט: גליון מספר 15

שלום לכולם,

לפניכם גליון 15 שהוא הגליון האחרון של סודות השיווק באינטרנט לשנה זו. 2005 היתה ללא ספק שנה של קפיצת מדרגה והתבגרות בשימוש העיסקי באינטרנט הישראלי.

רבים מבינים כבר שהמילה "אתר" לא מרגשת אף אחד. כדי שאתר יעבוד וישווק את הסחורה עליו להיות רלוונטי, ידידותי למבקרים ולמנועי החיפוש, כתוב היטב, משכנע, נקי, ובעל מערכת ניווט נוחה. כדי ליצור אתר כזה ומערכת שיווקית תומכת, יש להעזר בשורה של אנשי מקצוע מומחים בשיווק באינטרנט, אופטמיזציית מנועי חיפוש, עיצוב, תכנות, קופירייטינג, שימושיות, פרסום ורכישת מדיה. עבודה מתואמת של כל חברי הלהקה הזאת תאפשר לכם למצות את הפוטנציאל העסקי באינטרנט.

לפני שנה, בתחילת הדרך, הערכתי מעל דפי הניוזלטר הזה שבסוף השנה הזו יגיע מספר המנויים עליו ל - 1500. ובכן הייתי מעט אופטימי. הגליון הזה הזה מופץ ל 1464 מנויים בלבד. גם כך מדובר בקהילה בעלת מספר נאה של משתתפים (למשל במשחק המצוין בין הפועל ירושלים למכבי תל אביב במלחה צפו כ 2500 אנשים, אנחנו נגיע לשם כנראה באמצע השנה הבאה...)

היכולת לחזות את הגדילה ולקבל החלטות עסקיות מתאימות היא אחת התכונות המאפיינות את עבודת השיווק באמצעות האינטרנט. כך למשל עוד לפני השקת האתר יכולתי לקבל את ההחלטה להפעיל פורום כאשר יהיו מעל 1000 מנויים לניזולטר (וידעתי בערך מתי זה יהיה) וכן החלטות שנוגעות לתחנות נוספות בהמשך, עליהן עוד תשמעו מן הסתם.

אם כבר מדברים על הפורום יש לי בקשה: אנא אל תהססו להכנס ולהשתתף. הסטטיסטיקה שלי מראה שרבים מכם מבקרים בפורום, מתיישבים בטריבונה, ונותנים לאחרים לשחק לפניהם. (התנועה באתר כמעט הוכפלה! מאז השקת הפורום.) אם אתם מיושבי הטריבונה אני קורא לכם לבוא ולהשתתף במשחק. כך נהפוך את הפורום למסגרת מגוונת ומאתגרת של החלפת דיעות. אל תשאירו את התגובות רק למומחים. אנחנו אולי יודעים דבר או שניים על שיווק באינטרנט אבל המומחיות שלנו פועלת גם כחרב פיפיות וגורמת לנו לשקוע בדפוסי חשיבה נוחים שהוכיחו את עצמם בעבר.

הפרום מחכה לכם כאן.

ועוד קצת בעניין הפורום...אני רוצה לומר תודות ליואב שבקרוב ישנה את שמו ליואב שלוש כי פינתו השבועית בפורום בנושא כתיבה שיווקית כל כך מזוהה עם יום שלישי, ולפליקס שמנסה לסחוף אותנו להצטרף לכת ה affiliates ובהצלחה לא מבוטלת.

בגליון הפעם שני מאמרים מפרי עטי. המאמר הראשון עוסק בעוגן של כל אתר אינטרנט – מערכת הניווט – זו המאפשרת למבקרים למצוא את דרכם בין דפי האתר. המאמר מלווה בדוגמא מפורטת של ניתוח מערכת הניווט של אתר האינטרנט של שרון רובינשטיין www.babemaster.co.il.

המאמר השני מציע לכם עשר בדיקות שעליכם לבצע כדי להכין את האתר שלכם ל 2006. פינת הטכנולוגיה תעסוק הפעם ב web 2.0 שהפך ל buzz word של השנה. נושא זה אינו ממש טכנולוגי במהותו אך לא מצאתי לו אכסניה אחרת.

פינתו של אורן שץ בנושא קידום אתרים במנועי חיפוש עוסקת הפעם באופן שבו אתם יכולים להשתמש בבלוגים לקידום האתר שלכם. פינתו של לירון רוז בנושא פרסום PPC תעסוק בתחזוקה השוטפת של קמפיין גוגל ובחידושים האחרונים של גוגל בעברית.

הערה: בגלל תקלה טכנית הגליון הקודם נקטע באמצעו אצל חלק מכם. אני רוצה להזכיר לכם שכל הגליונות הקודמים (וגם הנוכחי) נמצאים גם באתר ואתם יכולים לצפות בהם כאן –

הקליקו כאן לקריאת גליון זה ברשת ולגליונות קודמים של סודת השיווק.

מאמר 1 - על מערכת הניווט של האתר

אחד המרכיבים החשובים באתר הוא מערכת הניווט שלו. מערכת הניווט היא אוסף הקישורים שמאפשרים למבקר באתר לקבל החלטה על הדף הבא שבו יבקר.

באתרי מכירות נמדדת מערכת הניווט במספר ההקלקות בממוצע מהכניסה לאתר ועד שהמבקר מצא את מבוקשו. באתרי תוכן תפקיד מערכת הניווט כפול: לסייע למבקר למצוא את מה שהוא מחפש אך גם לגרום לו לבקר במספר מקסימאלי של דפים באתר.

אגב, באתר מכירות מספר גדול של דפים נצפים עלול להעיד דווקא על קושי של המבקר למצוא את מבוקשו. באחד האתרים להם יעצתי לאחרונה הצלחנו לשפר את יחס ההמרה באופן משמעותי על-ידי הקטנה של מספר הדפים הנצפים.

במאמר זה אסקור את מערכת הניווט באתר www.babemaster.co.il של שרון רובינשטיין.

שרון כתבה ספר בשם "מה היא רוצה" (שאלה שלעיתים מטרידה גם אותי...) אשר מגיש לקורא מתכון להתנהגות שלא ישאיר אף אישה אדישה. הספר זכה לחשיפה נאה בתקשורת ונמכר באתר של שרון ובחנויות הספרים.

עיקרי התיזה של שרון: כל גבר יכול להשיג אישה יפה ממנו עשירה ממנו ואפילו כן...גבוהה ממנו, ובלבד שיפעל על פי העקרונות שמוצגים בספר.

לפני כשבועיים פנתה אלי שרון ובקשה שאערוך ביקורת לאתר שלה. מכיוון שמצאתי את האתר והנושא מעניינים ומכיוון שחשבתי שביקורת האתר עשויה לעניין גם אתכם, ביקשתי משרון רשות להציג את הביקורת בניוזלטר. שרון הסכימה מיד ("ובתנאי שלא אציג יותר מדי פאדיחות") והנה הביקורת לפניכם.

השאלה הראשונה ששאלתי את שרון היא "מה את רוצה" (שאלה שכמובן נגעה לאתר שלה). אין משמעות לבחינת אתר ללא הגדרה ברורה של מטרתו.

התברר שלאתר שלוש מטרות עיקריות: מכירת הספר, מכירת שרותי הייעוץ האישי של שרון ויצירת רשימת מתעניינים שאליהם ניתן יהיה לפנות מדי פעם בהצעות שיווקיות.

הביקורת נכתבה אומנם עבור שרון אבל היא משובצת בהצעות, רעיונת וטיפים כלליים בנושא מערכת הניווט. גם אם האתר שלכם עוסק בנושא אחר לגמרי (למשל מכירת מקדחות חשמליות...) תמצאו בביקורת עניין.

לפני שאתם קוראים את הביקורת אני ממליץ כמובן שתערכו ביקור חטוף באתר (ואם אתם גברים נשואים תשתדלו לעשות זאת מבלי להיתפס...)

הנה הביקורת על פי נושאים:

ארגון האתר –

עיון באתר מגלה תכנים מרתקים ותשובות מאוד בלי שגרתיות של שרון לשאלות (למשל – מצאת את אשת חייך? – זה הזמן לצאת עם נשים אחרות...). הבעיה העיקרית של האתר, לדעתי, היא ארגון המידע ולא המידע עצמו או האופן שבו הוא כתוב.

המרכיבים הראשיים בארגון המידע באתר הם התפריטים (העליון והצידי) וכן דף הבית שמתפקד, בין השאר, כמעין "מודיעין" של האתר. (באתרים רבים, אגב, נראה שדף הבית מתפקד יותר כמו השלט המפורסם שרואים במשרדי ממשלה רבים "כאן לא מודיעין").

בנוסף לתפקידו כשוטר תנועה יש לתפריט תפקיד נוסף: לסייע למבקר להבין בשבריר שניה במה עוסק האתר. מבקר חדש באתר מבצע סריקה מהירה של הדף עליו הוא נוחת ונאחז בכל בדל מידע כדי להבין מה יש שם עבורו. כיתובי הכותרות המהווים את התפריט, אם הם נושאים ערך אינפורמטיבי, עשויים להוות מרכיב חשוב בכך.

באתר של שרון, כמו גם באתרים רבים יש שני תפריטים: תפריט עליון הנקרא גם סרגל ניווט, ותפריט צידי, הנקרא לעיתים גם 'הקישורים מימין'. האם יש הבדל בין שני התפריטים האלה? רוב בעלי האתרים בונים את האתר במבנה זה, כי כך ראו באתרים אחרים, אבל אינם יודעים מדוע.

מקובל שהתפריט העליון מיועד לחלקים הכללים שמופיעים בכל אתר: דף הבית, צרו קשר, פורום, שאלות נפוצות וכו'. התפריט הצידי הוא נושאי וממנו לומד המבקר על התכנים של האתר. יש בכך הגיון: התפריט הצידי הוא גמיש יותר לשינויים כמו הורדה והוספה של נושאים ועשוי להיות בעל אורך משתנה, בעוד התפריט העליון מוגבל גרפית לארבעה חמישה פריטים בלבד. הגיון נוסף, ולא פחות חשוב, שחלוקה זו היא מוסכמה שהתקבעה, וכדאי לנהוג לפיה כדי להגיע למקסימום ידידותיות למשתמש.

אני אנצל הזדמנות זו להדגיש שהתפריט בפרט, ומערכת הניווט בכלל, של אתר אינן המקום ליצירתיות. ניווט טוב הוא ניווט מוכר! (דגש ופתח ב – כ.)

הערה כללית נוספת לפני שנתחיל. הסקירה שלי אינה מהווה ביקורת ספרותית או אידיאולוגית.

לאחר הקדמה כללית זו אסקור עכשיו את שלושת מרכיבי הניווט באתר של שרון: התפריט הצידי, תוכן דף הבית והתפריט העליון.

התפריט הצידי –

בכוונתי לסקור את פריטי התפריט בזה אחר זה ולהציע חלופות אם יש צורך (פריטי התפריט הנוכחיים והמוצעים מופיעים בסוגריים מרובעים):

[מה היא רוצה] הייית משנה את הכיתוב ל – [מה היא רוצה – הספר] כדי להדגיש שמדובר בספר.

[נשים] חלק זה בתפריט מפנה לאזור שעוסק בתגובות לספר. לדעתי יש בעיה בכך שהמילה השניה בתפריט היא "נשים" בעוד שהאתר מיועד בעיקר לגברים. בנוסף, אין קשר בין הכיתוב בתפריט לבין הדף שאנחנו נשלחים אליו. דבר כזה יוצר אצל המבקר תחושה קלה של הטעיה שפוגמת בחוויה הכללית של הביקור באתר. הייתי משנה את הכיתוב ל – [התגובות שלכם] ומניח שהמבקרים יבינו שמדובר בתגובות לספר.

[מאמר החודש] הבעיה בכיתוב זה שהוא כללי ואינו מסייע לקורא בהבנה של נושא האתר. הפעולות האפשריות הן להזיז פריט זה לתפריט העליון או לשנות את הכיתוב למשל ל - [איך להשיג בחורות]. לדעתי המידע התוכני (שמדובר במידע על השגת נשים) חשוב מהמידע הצורני (שמדובר במאמרים).

יש בתפריט שלושה פריטים שעוסקים בייעוץ אישי וסדנאות. לדעתי הפירוט הזה מיותר בתפריט הראשי. כדאי לקבץ את שלושת המרכיבים האלה לפריט אחד שיקרא [יעוץ אישי וסדנאות]. בדף שעוסק ביעוץ ובסדנאות יוסברו אפשרויות התמיכה השונות.

[רעיונות לפינוקים] לדעתי כדאי לשנות פריט זה ל [כך תפנק אותה] . מעט בוטה יותר, מתאים לשפה הכללית של האתר ועוזר למבקר להבין שהאתר מיועד לעזור לגברים להצליח עם נשים.

[אתרי הכרויות] כותרת הקישור הזה עושה עוול לדף שאליו שרון מפנה. נראה כאילו מאחורי הקישור הפניות לאתרי הכרויות ואילו בפועל מופיעות שלל עצות לגברים כיצד להציג עצמם באתרים הללו. הייתי משנה את הכיתוב ל [טיפים להכרויות ברשת].

[נשים מספרות] זה כיתוב טוב הייתי משאיר אותו כפי שהוא.

[שאלות נפוצות] זה פריט כללי של אתר, הייתי מעביר אותו לתפריט העליון.

[כתבות טלוויזיה ורדיו] הייתי משנה ל [בייבמסטר בתיקשורת]

[חנויות] כאן יש מידע היכן ניתן להשיג את הספר. לדעתי מידע זה צריך להופיע בדף הספר. מוקדם מדי להציגו בתפריט הראשי מה גם שהוא אינו תורם להבנה מה יש באתר.

[אתרים מדליקים] איני יודע מדוע חלק זה נמצא בתפריט הראשי. רוב האתרים שמופיעים בדף אליו מפנה פריט התפריט הזה אינם קשורים ישירות לנושא. המלצתי להוריד את הרכיב הזה מהתפריט. כעיקרון הפניות לאתרים אחרים צריכות להשתלב בתוכן של האתר כדי להשלים את המידע שיוצג בו. באינטרנט המודרני לא מקובל יותר (וגם, כאמור, לא נכון) להקדיש דף נפרד לקישורים.

[פורום] במקום הלקוניות של "פורום" הייתי מציע [פורום בייבמסטר].

[בחן את עצמך] ו – [נשים ואתה במיטה]. שני המרכיבים האחרונים בתפריט מובילים למבחנים קצרים הבודקים כישורים של גברים מצליחים בתחום. על פי העיקרון של שימוש בביטויים מעולם התוכן במקום ביטויים כלליים, אני מציע לשנות את "בחן את עצמך" ל - [ האם אתה בייבמסטר?] ואת [נשים ואתה במיטה] ל – [איך אתה במיטה?] כדי שיהיה ברור שמדובר במבחן.

אם שרון תקבל את כל השינויים שהצעתי כך יראה התפריט החדש (הכולל גם שינויים בסדר הופעת מרכיבי התפריט):

  • מה היא רוצה – הספר

  • התגובות שלכם

  • בייבמסטר בתקשורת

  • איך להשיג בחורות

  • יעוץ אישי וסדנאות

  • פורום בייבמסטר

  • האם אתה בייבמסטר?

  • איך אתה במיטה?

  • נשים מספרות

  • טיפים להיכרויות ברשת

  • כך תפנק אותה

לדעתי יסייע התפריט בצורתו החדשה למבקר להבין במהירות רבה יותר במה עוסק האתר ולקבל בקלות החלטה באילו דפים לבקר. ככל שהמבקר יבין מהר יותר במה עוסק האתר וככל שהניווט בו יהיה חלק יותר כך הסיכוי להמרה יהיה גבוה יותר.

התפריט העליון -

התפריט העליון טוב למדי כפי שהוא. השינויים שהייתי עורך בו הם כאמור הוספה של הקישור לשאלות נפוצות, הייתי מוותר על הקישור "הוסף למועדפים", קישור זה מדיף ריח ארכאי. היום כולם יודעים כיצד לעשות זאת (אגב, מתי בפעם האחרונה הצצתם במועדפים שלכם?). בנוסף הייתי משנה את הכיתוב של הקישור "מועדון חברים" למשהו מעניין ומסתורי יותר כמו "המועדון של שרון".

דף הבית –

לדעתי דף הבית עמוס מדי ומי שנוחת לראשונה באתר אינו מקבל תמונה מיידית על הנושא ועל התועלת שתצמח לו.

לדעתי כדאי לתכנן מחדש את דף הבית. בין שאר השינויים אני מציע:

להוסיף כותרת ברורה בצד ימין. משהו פשוט ובוטה ללא התחכמויות כמו : "כאן גברים לומדים להשיג את הנשים שהם רוצים" או "פה תלמד להשיג את הבחורה שאתה רוצה".

לא כדאי שהאייטם הראשון בדף הבית יהיה חדשות רצות. גם אם משאירים את החדשות הרצות (ואני ממליץ בחום להסיר אותן – לקחתי על עצמי משימה להלחם בחדשות הרצות ובדפי הפתיחה כתופעה) אני מציע להחליף את הסדר בינן ובין התוכן הסטטי.

את הראיון, הספר וקטעי הוידאו הייתי משאיר לעמודים פנימיים. תפקיד העמוד הראשי להוות מעין
מודיעין של האתר. לדעתי הרכיבים האלה מוצגים לפני שהמבקרים מוכנים לכך.

כמו כן כדאי לשרון להבליט את עצמה יותר כבר בדף הבית. כניסה לאתר היא כמו כניסה לבית והמבקרים מאוד רוצים לדעת מי מארח אותם. הייתי אפילו הולך על פניה אישית בסרטון פלאש שמוטבע בתוך דף הבית ומופעל בידי המבקר (כדאי להמנע מסרטונים שמפתיעים את הגולש).

האם יש הכנסות משמעותיות מהבאנר בצד שמאל? אם לא, אני ממליץ בחום לוותר עליו. הבאנר פוגע במבנה הנקי של האתר ומשדר זולות מסוימת.

הערה לגבי בחירת צבעים –

בדרך כלל איני אוהב טקסט בהיר על גבי רקע כהה אבל דווקא באתר זה לדעתי הבחירה נכונה. הצבעים משדרים מעין מחתרתיות ואפלוליות, מעין אווירת מועדונים, וגורמים לתחושה שעומדים לגלולת באתר חומר סודי שמעטים חשופים אליו.

אני בטוח שלאחר יישום ההמלצות האלה האתר של שרון יזכה להגדלה משמעותית של יחס ההמרה בשלושת המדדים: מכירת ספרים, מכירת שרותי יעוץ והדרכה והרשמה למועדון של שרון.

מאמר 2 – הכינו את אתרכם ל 2006

רוצים לשפר את האתר שלכם? בדקו אותו על פי עשרת המדדים שלהלן, תקנו בהתאם ותחושו מיד בתוצאות!

1. מטרות כמותיות ברורות. האם קבעתם מטרות כמותיות ברורות לאתר? האם יש לכם דרך למדוד אם המטרות הללו הושגו? האם אתם יודעים כיצד לחלחל את המטרות הכלליות לחלקי האתר השונים? האם כל רכיב במסלול שבו אתם מעוניינים להוביל את המבקרים באתר שלכם מעודד אותם לעבור לשלב הבא? האם אתם יודעים כמה שווה לכם מבקר באתר? האם אתם יודעים כמה עולה לכם להביא מבקר לאתר?

2. פנים אנושיות. האם האתר מבטא באמת את אישיותכם ואת האישיות שאתם רוצים להעניק לעסק שלכם? האם האתר כתוב כשיחה עם המבקר או בלשון תאגידית קרה מנוכרת ומליצית? האם אתם משתמשים במילים פשוטות, משפטים קצרים ופסקאות קצרות? האם באתר מופיעה תמונה שלכם? של המשרד, העסק...משהו אישי, מסביר פנים ואנושי?

3. כותרות. האם יש לאתר כותרת ברורה שמאפשרת למבקר לדעת בתוך שניות מרגע נחיתתו מה יש לאתר להציע עבורו? האם הטקסט מלווה בכותרות ביניים מושכות ובהדגשה של מילים ומשפטים שחשובים עבורו? האם טקסט הקישורים נאמן למה שממתין מאחוריהם?.

4. מערכת ניווט. האם מערכת הניווט באתר שלכם פשוטה, אינטואיטיבית ומתאימה לנורמות, או שהיא מציבה בפני המבקר אתגר מיותר בדרך להתמצאותו באתר?. האם יש סרגח ניווט עליון המציג מרכיבים כלליים באתר ("שאלות נפוצות", "מי אנחנו" ו- "צרו קשר") ורצועת ניווט צידית שמציגה את הנושאים העיקריים? האם יש גם פס ניווט תחתון? האם דף הבית מתפקד כמעין מודיעין המפנה כל מבקר לאזורי האתר שעשויים לעניין אותו? האם מספר הקישורים הממוצע עד למציאת המידע המבוקש הוא מינמלי?.

5. קל להשיג אתכם. נתקלתי באתרים רבים שכל מטרתם להשיג שיחת טלפון ממתעניינים אבל מציאת מספר הטלפון היא משימה בלשית כמעט בלתי אפשרית. אם חשוב לכם שיצרו אתכם קשר בטלפון הציבו את מספר הטלפון שלכם בגדול בכל דף באתר. בדף "צרו קשר" ספקו כל דרך אפשרית להשיג אתכם ועודדו את המבקרים ליצור קשר.

6. דפי נחיתה. אם אתם מפרסמים את האתר שלכם לאוכלוסיות יעד שונות בנו לכל אחת מהן דף נחיתה משלהן. כאשר גולש מקליק על מודעה, המבחן הראשון לדף שבו הוא נוחת הוא מבחן הרלוונטיות. ספקו בדף הנחיתה כותרת גדולה שמשולבים בה ביטויי מפתח מהמודעה עצמה.

7. עיצוב. עדיף אתר שאינו מעוצב כלל על אתר בעל עיצוב יתר. תפקיד העיצוב לתמוך בתוכן ולא לתפוס את הבמה המרכזית. אף אחד לא ירכוש מוצר מאתר בגלל שהאתר מקושט ומלווה בתמונות אווירה נאות. אל תתבלבלו – לעיתים התמונה היא חלק מהתוכן. למשל כאשר בעל צימר מציג תמונות של החדר, התמונה עצמה מוסרת מידע חשוב על המוצר. גם כך, אין להפקיר תמונה בשטח ללא כיתוב תומך. חישבו עליכם כשאתם מציגים תמונות של טיול לחבריכם: האם אתם מלווים כל תמונה במילה או שתיים לפחות? אם כן, אין סיבה שלא תנהגו כך גם באתר שלכם.

8. מנועי חיפוש. עיקרון המפתח של בניית אתר ידידותי למנועי חיפוש הוא כתיבת תוכן הכולל ביטויים שאנשים באמת מחפשים. בנו קמפיין Adwords שיבדוק מהם הביטויים הפופולאריים בתחום שלכם וכתבו מאמרים מסביב לביטויים אלה. הוסיפו לאתר תוכן באופן מתמיד – תוכן הוא המזון האהוב ביותר על מנועי חיפוש.

9. דואר אלקטרוני. אם אינכם מציעים תוכן איכותי בדמות ניוזלטר או קורס קצר או טיפ יומי או שבועי או מדריך אלקטרוני או תוכנה בתמורה לכתובת הדואר האלקטרוני של המבקרים באתר שלכם אתם מוותרים על מרכיב קריטי במערכת השיווק האינטרנטית. מילה נרדפת לשיווק היא מערכת יחסים. אין כלי מתאים ליצירת מערכת יחסים מאשר הדואר האלקטרוני.

10. סטטיסטיקה. האם ייתכן שאתם מפעילים אתר מבלי לדעת כמה מבקרים באתר שלכם, מהיכן הם מגיעים, מהם הדפים שבהם הם מתחילים את הביקור באתר, מהם הדפים בהם הם עוזבים את האתר, ומה ביטויי החיפוש בהם משתמשים כדי למצוא אתכם? האינטרנט הוא המדיום העסקי המדיד ביותר. כאן אין מקום להשערות ונפנופי ידיים. באינטרנט פשוט מודדים בכמויות מדויקות את ההשפעה של כל מהלך ומשתמשים במידע כדי ליצור שיפור מתמיד.

הקפידו על עשרת העקרונות הללו ועסקי האינטרנט שלכם יפרחו ב 2006!

פינת הטכנולוגיה: web 2.0

מדי כמה חודשים מפציע בשמי האינרטנט באזוורד חדש. עכשיו אחרי הבלוג, ה RSS ה PODCASTING קבלו את הרשת גרסא 2.0 או ה web 2.0.

Web 2.0 הוא מושג שטבע טים אוריילי, בעליה של ענקית ההוצאה לאור אוריילי במאמר שמופיע באתר של החברה. זהו אינו מושג טכנולוגי אלא חברתי עסקי, למרות שטכנולוגיה רבה מעורבת בו.

הרשת גרסא שתיים מסמנת את המעבר מהוצאה לאור לשיתוף. את המעבר משליטה מרכזית לביזור מוחלט. את המעבר מהעיתון אל הבלוג מהכתבה אל ה talk back , מאנציקלופדיה בריטניקה אל ה wikipedia (אגב בהערת ביניים - מחקר שנערך לאחרונה מצא בערך אותו שיעור של שגיאות בבריטניקה וב wikipedia).

הרשת גרסא 2.0 מסמנת טשטוש גבולות מסורתיים. מיהו היצרן ומיהו הצרכן? מיהו המתכנת ומיהו המשתמש? מיהו המשפיע ומיהו המושפע? מיהו מקור המידע ומיהו המפיץ שלו?. ברשת גרסא 2.0 יש שבירה מוחלטת של שרשרת המזון העסקית המסורתית.

הרשת גרסא 2.0 מסמנת את תום עידן עיקרון הפרטו (Pareto) שעל פיו 80% מהערך של מערכת מגיע מ 20% ממרכיביה. תופש את מקומו עיקרון הזנב הארוך שבו עיקר הערך מרוכז באוסף עצום של מרכיבים בעלי שכיחות נמוכה. כך למשל בניגוד לחברות הפרסום הוותיקות באינטרנט כמו doubleclick שחשבו ש 80 אחוז מהתנועה באינרטנט תגיע מ 20% האתרים המובילים גוגל בתכנית Adsense שלהם מייצרים את רוב ההכנסות שלהם מאוסף ענק של אתרי אינטרנט קטנים ובינוניים. ברשת גרסא 2.0 הזנב חשוב יותר מהראש.

הרשת גרסא 2.0 מסמנת את חוכמת ההמונים. באופן בוטה אפשר לנסח זאת כך: טפשים רבים הם יותר חכמים מחכמים מעטים. כך למשל יישום קלאסי של Web 2.0 יכול להיות יצוא של פענוח תוצאות צילומי רנטגן לסין להודו או לאפריקה כך שכל צילום יפוענח בידי מספר רב של אנשים שכל אחד מהם מבין מעט אבל ביחד יוצרים תמונה מדויקת יותר מאשר מומחה בודד.

האם אתם מוכנים לגרסא הבאה של הרשת?
נושא זה דורש לימוד והבנה מחודשים של המערכת, ואני ממליץ בחום להתעדכן בו באמצעות מקורות ברשת שתוכלו למצוא בקלות באמצעות גוגל.

קידום אתרים במנועי חיפוש: כיצד להתמש בבלוג / אורן שץ

לאחר שאלה שנשאלתי בנושא כתיבת בלוגים בפורום של רוני, החלטתי להקדיש את המאמר הזה לנושא השימוש בבלוגים בתהליך קידום אתרים ושיווק באינטרנט.

בלוג הוא מעין יומן אישי בו הכותב מפרסם טקסטים המסודרים לפי תאריך פרסומם. המילה בלוג מורכבת משתי המילים האנגליות web ו-log (יומן ארועים).

כתיבה של בלוג מספקת מספר תועלות משמעותיות לכותב:

1. תחושה של עדכניות ושל הבנה עכשווית בחומר. מאחר ותאריך הפרסום של כל טקסט מופיע לידו, ניתן לראות בדיוק עד כמה עדכני הבלוג. מצד שני, יתרון זה יכול להפוך לחסרון אם הבלוג אינו מעודכן ברציפות.

2. כאשר אדם מחליט לכתוב בלוג, לעיתים קרובות הבלוג מחייב את הכותב (או נותן לו מוטיבציה – תלוי בכותב...) להיות מעודכן בחדשות בתחום בו עוסק הבלוג, ובכך שומר את כותב הבלוג בעניינים.

3. מאחר ובלוגים הם למעשה טקסטים המסודרים בתוך מסגרת קבועה, ניתן בקלות להפיץ את תוכנם אל אתרים אחרים (בפורמט RSS לדוגמא) המעוניינים להציג את התכנים העדכניים כשירות לגולשים שלהם. אם לדוגמא בעל אתר מעוניין להציג את החדשות בנושא קידום אתרים המופיעות אצלנו בבלוג, אנו מספקים לו קוד javascipt פשוט אותו הוא יכול לשתול באתר שלו. והחדשות מהחדשות יופיעו אצלו באתר מיידית, ויתעדכנו בזמן אמיתי.

לבלוג יש יתרונות נוספים עבור קידום אתרים:

1. הבלוג מופיע בכתובת נפרדת מן האתר, ולכן יופיע בצורה נפרדת גם בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש. בצורה זו יכול הבלוג לתפוס "שטח" נוסף בתוצאות מנועי החיפוש.

2. קישורים מן הבלוג יכולים לעזור לאתר העיקרי של בעל הבלוג.

3. אתרים אחרים, שבאופן רגיל לא יקשרו ישירות אל אתר מסחרי, יקשרו לעיתים קרבות בכל זאת אל בלוג, מאחר ובלוגים נתפסים באופן כללי כפחות מסחריים.

4. בלוג הנמצא באתר בלוגים וותיק אינו סובל מבעיות כמו אפקט ארגז החול של גוגל. עם זאת, בשל כמות הבלוגים הזבליים הרבה (ספלוג – חיבור של ספאם ובלוג), גוגל לעיתים קרובות לא יאנדקס את כל דפי הבלוג (ועל זה בהמשך).

בלוג על שרת שיתופי או פרטי?

כאשר מחליטים לכתוב בלוג, צריך להחליט גם היכן למקם אותו. ישנן כמה אפשרויות:

1. שימוש בשרת בלוג שיתופי, המאפשר לפרסם בלוג בחינם. דוגמאות לשרתים שיתופיים כאלו הן blogger.com של גוגל ו-israblog של נענע.

2. שימוש בשרת פרטי, תוך שימוש בתוכנת בלוגים שיתופית בצורה זו ניתן למקם את הבלוג על דומיין שלכם, תוך שימוש בתוכנת בלוגים שיתופית. שירות זה למשל ניתן לקבל מ-blogger.com.

3. שימוש בשרת פרטי, תוך שימוש בתוכנת בלוגים פרטית.

היתרון בשרת שיתופי, כפי שכתבתי קודם, הוא מניעה של השמתו בארגז חול של גוגל, וכי הוא קל, פשוט וזול לשימוש. עם זאת, רמת האינדוקס (ההוספה של דפים לאינדקס של גוגל) של בלוגים שיתופיים לעיתים נמוכה.

היתרון בשרת פרטי היא שיש אפשרות לשים בו תוספות פרטיות, כמו מפת אתר המיועדת לגוגל (google sitemap), המאפשרת לקבל סריקה יציבה יותר של דפי הבלוג על ידי גוגל.

אני, אגב, התחלתי עם בלוג על שרת שיתופי, ולאחרונה עברתי לבלוג בשרת פרטי, תוך המשך שימוש בתוכנת הבלוגים של blogger.com. הבלוג שלי, אגב, נמצא כיום בכתובת www.seoblog.co.il

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel


פרסום בגוגל: על על"ל ושק"ל – ניהול שוטף של קמפיין בגוגל / לירון רוז

הנהלת גוגל ממשיכה לפתח במרץ את הגירסה המקומית שלGoogle Adwords כאן בישראל. למערכת יש מזה זמן ממשק עברי, ובו ראשי תיבות חדשים בשפה העברית אשר לא מביישים את אבשלום קור (על"ל שק"ל ועוד). כמו כן, ה Adwords Help Center נמצא בשלבי תרגום מתקדמים ובהחלט ניתן ללמוד ישירות מגוגל, ובעברית, כיצד לפתוח ולנהל חשבון במערכת. לפרטים – אתר Adwords ישראל המתחדש

פינתנו עוסקת הפעם בנושא החשוב של ניהול שוטף של הקמפיינים בחשבון הגוגל. מטרתנו היא להגיע למצב בו אנחנו מקבלים מקסימום תנועה עבור המילים אותן בחרנו לקמפיין שלנו, תוך שמירה על עלויות סבירות (כלומר – מבלי לנפח את המחיר לקליק) ונסיון לצמצם למינימום את תופעת ה "דה-אקטיביזציה" של מילות מפתח ע"י מערכת גוגל.

כפי שאמרנו במאמרים הקודמים, הדירוג של מודעתנו במערכת אדוורדס נקבע באמצעות מכפלה של שני גורמים – שיעור ההקלקה CTR (בעברית – שק"ל) והמחיר שאנו מציעים לקליק CPC (בעברית – על"ל).

(הערה: לאחרונה הצטרף למשוואה גורם נוסף הנקרא Quality Score המשלב מספר קריטריונים נוספים מבית גוגל – בו נעסוק באחד מהמאמרים הבאים) .

כפי שניתן לראות, הדרך העיקרית להשגת תנועה ללא העלאת המחיר המוצע היא שיפור מתמיד של ה - CTR באופן סטטיסטי - מדעי . הדרך המומלצת היא לנסות ולהריץ במקביל שתיים או שלוש מודעות בעלות מלל מעט שונה. לאחר שאוספים מספיק קליקים (מעל שלושים) לכל מודעה אפשר לקבוע בסבירות סטטיסטית גבוהה שמודעה אחת "טובה יותר" כלומר בעלת שק"ל גבוה יותר. אז אפשר למחוק את ההמודעות הגרועות ולנסות לכתוב מודעה חדשה שתביס את זו שהשיגה את המקום הראשון בסבב הקודם.

בדרך כלל נכון לבחון כל פעם משתנה אחד (כותרת, שורת מלל, וכו') על פני כמה ימים – למצוא את השילוב המנצח, ולהמשיך לכתוב מודעות טובות יותר ויותר. תהליך השיפור המתמיד נקרא "Beat the control" , כלומר "הבס את הביקורת" – ניסוח מודעה שתהיה מוצלחת יותר מזו הקיימת.

כאשר מצליחים להגיע לשק"ל של 1% ומעלה (ובהחלט ניתן להגיע גם ל 5% ויותר) קבוצת המילים Adgroup מתחילה לצבור פז"מ חיובי ("היסטוריה" – שהיא חלק מאותו Quality Score שהוזכר לעיל) אצל גוגל. וככל שקבוצת מילים "הוכיחה" את עצמה במערכת לאורך זמן רב יותר, כך היא מקבלת יותר "אשראי" מגוגל בהוספת מילים חדשות.

הנסיון מראה שיש יתרון ניכר (לפחות בטווח המיידי) בהוספת מילים חדשות (קשורות – למותר לציין) לקבוצת מילים "ותיקה במערכת" בהשוואה לפתיחת קבוצה חדשה "בתולית".

בעת פתיחת קבוצת מילים חדשה גוגל עשוי לדרוש מחיר מינמלי גבוה לחלק מהמילים, או יקפיא (Inactive) מילים אחרי מספר קטן של הופעות, בעוד שמאוד יתכן שיסתפק במינימום נמוך באופן משמעותי וכן יהיה "סבלני" יותר ב"הקפאת" מילים אם נוסיף את המילים לקבוצה / קבוצות קיימות ומוכחות.

לסיכום, בעוד שבעבר היה ניתן לבנות קמפיינים גדולים של אלפי מילים בגוגל "בין רגע", נראה שכיום, במידה ומעונינים לשמור על עלויות סבירות, אין מנוס מלבנות את הקמפיינים בחשבון הגוגל באופן מבוקר – כלומר איטי, סבלני, עקבי ומדורג.

לירון רוז – Exact PPC
מידע נוסף על לירון ופרסום PPC

תודה לאורן ולירון על המאמרים המעשיים והחשובים.

זה הכל להפעם. אני מאחל לכם ששנת 2006 תהיה שנת שגשוג לעסקיכם ברשת וזאת בצד האיחולים הרגילים לבריאות ואושר. להתראות בגליון הבא בעוד חודש, ועד אז נתראה בפורום.

רוני
www.internet-marketing.co.il





כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007