הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גליון מספר 16

שלום לכולם,

לפניכם גליון 16 של הניוזלטר. הפעם בגליון שני מאמרים מפרי עטי. הראשון, יישומי מאוד, עוסק בדפי נחיתה – מהם, מדוע הם חשובים, ואיך בונים אותם נכון. המאמר השני הינו, איך לומר, קצת פחות יישומי. מאמר זה פותח סדרת מאמרים שעוסקים בתבניות חדשנות innovation patterns)) המיושמות ברשת האינטרנט. הכוונה לתבניות החוזרות על עצמן בכמה מהמיזמים המלהיבים והמעניינים באינטרנט של היום ושנראה שיאפיינו גם את המיזמים המוצלחים בעתיד.

בעניין הזה מילת אזהרה: ההיסטורה הקצרה של רשת האינטרנט מצביעה על יכולת ניבוי נמוכה מאד בתחום. האינטרנט תמיד הפתיע , והחידושים לא הגיעו בדרך כלל מחברות הענק שלהן "מחלקות ניבוי" מקצועיות הידועות יותר כמחלקות מחקר ופיתוח.

אז מדוע אני קופץ למים המתעתעים הללו? כי בכל זאת נראה שיש מספר תבניות בולטות המאפיינות, כאמור, כמה מהמיזמים החדשים והמצליחים. התבנית בה עוסק המאמר של היום קשורה בניצול נכון של חוכמת ההמונים wisdom of the crowds)).

פינת הטכנולוגיה תיגע היום בשפת התכנות בצד הלקוח - JavaScript. פינתו של אורן שץ בנושא קידום אתרים במנועי חיפוש מתמקדת הפעם בהשפעה של שכפול תכנים ברשת האינטרנט (רמז – לא מומלץ). פינתו של לירון רוז מגלה לנו שיש חיים מעבר לגוגל, או במילים אחרות יש עוד כמה ספקי פרסום מסוג PPC ובמקרים מסוימים אפשר לבדוק גם אותם.

ואי אפשר לסיים את הפתיח הזה מבלי להזכיר שוב את הפורום הפעיל שלנו ולקרוא לכם לבוא ולהשתתף בדיונים המרתקים, לשאול שאלות ולתרום מנסיונכם.

הפרום מחכה לכם כאן.

הקליקו כאן לקריאת גליון זה ברשת ולגליונות קודמים של סודות השיווק באינטרנט.

מאמר 1 – דפי נחיתה. איך להבטיח טיפול יעיל בתנועה המגיעה לאתר באמצעות מנועי חיפוש

בעלי אתרים משקיעים מרץ רב בעיצוב ובמירוק דף הבית שלהם. הם יוצרים מבואה מצוחצחת ומרשימה שאמורה לגרום לגולש להתחיל את הביקור באתר שלהם ברגל ימין.

במציאות, מגיעים גולשים רבים אל האתר דווקא דרך סמטאות צדדיות תוך שהם עוקפים את דף הבית. הדוגמא השכיחה היא כמובן תנועה שמקורה במנועי חיפוש. ברוב האתרים, בגלל תופעת הזנב הארוך, שתוארה בגליון 14 חלק גדול מהתנועה מגיעה כאמור ישירות אל הדפים הפנימיים.

במקרים מסוימים תעדיפו באופן מכוון שתנועה תעבור בדף שאינו דף הבית, בעיקר בפרסום על פי מילות חיפוש, ובמיוחד פרסום מסוג תשלום עבור קליק PPC.

הנה דוגמא.

נניח שאתם בעלי אתר העוסק בנושאי תיירות בצפון הארץ. אתם מפרסמים מודעות PPC בגוגל המבוססות על מספר גדול של מילות חיפוש. בינהן –

- טיולים בצפון
- צימרים בצפון
- מלון בגליל
- מועדון ספא

ועוד ועוד כמובן.

כאשר מגיע לאתר שלכם מבקר שמחפש "טיולים בצפון" עליכם לשלוח אותו לדף העוסק בטיולים בצפון במקום לדף הבית. באופו דומה מי שחיפש "צימרים בצפון" ירצה לקרוא על צימרים בצפון וכך הלאה לגבי כל ביטויי החיפוש.

הרכיב החשוב ביותר בדף כניסה צדדי מעין זה הידוע בשם דף נחיתה הוא הכותרת. תפקיד הכותרת לחבר בין המודעה לדף – ולאשר למבקר שאכן הגיע למקום הנכון.

לדוגמא, אם המודעה שלכם בגוגל עוסקת בטיולים הצפון והטקסט שלה נראה נניח כך:

טיולים בצפון
עשרות הצעות לטיולים מיוחדים
בגליל בגולן ובחרמון

הכותרת בדף הנחיתה שלכם צריכה להיות משהו כמו –

"טיולים בצפון – הצעות למסלולי טיול בבגליל בגולן ובחרמון"

גולש שהקליק על המודעה מחכה בחרדה מסוימת לטעינת הדף. האם הדף יהיה רלוונטי לחיפוש שלו? התפקיד הראשוני של הכותרת היא להרגיע ולשדר למבקר שיש לו עסק עם אנשים רציניים ואמינים שאינם מבזבזים את זמנו.

מכירים את התחושה של טיול בשביל מסומן של החברה להגנת הטבע כאשר כבר מזמן לא פגשתם את הסימון האדום שחור אדום ולאט לאט מתגנבת המחשבה שאולי טעיתם...? ואז מולכם ניצב פתאום במלוא הדרו על הסלע הקרוב הסימון המרגיע – מאשר שאכן זו הדרך.

כך בדיוק מרגיש גולש שהקליק על מודעה כשהוא מגלה להקלתו שהדף אליו הגיע אכן רלוונטי לחיפוש שלו. בעמוד כזה יהיה מוכן לבלות זמן רב יותר ובכך יגדלו באופן משמעותי גם סיכויי ההמרה שלו.

דף הנחיתה הוא כר מצוין לביצוע ניסויים. ניתן לבדוק באמצעותו משתנים כמו:

טקסט ארוך מול טקס קצר
טקסט "מתלהב" מול טקסט סולידי יותר
ניסוחים שונים של הכותרת
השפעה של תמונות
צבעים (לא תאמינו עד כמה צבע עשוי להשפיע)
מיקומים שונים של הקישורים בעמוד

אין מומחה בעולם שיוכל לשפר את דף הנחיתה שלכם מעבר לשיפור שתשיגו באמצעות סדרת ניסויים מבוקרים (עוד על ניסויים בגליונות הקרובים).

אתם יכולים להשתמש בגוגל כדי לבצע את הניסוי. פשוט הגדירו שתי מודעות בעלות אותן מילות חיפוש וקשרו כל אחת מהן לגרסא אחרת שונה של דף הנחיתה. תוכלו אף להשתמש בכלי מדידת ההמרה של גוגל כדי לבדוק איזה מדפי הנחיתה מבצע המרה טובה יותר.

מאמר 2 – כיצד לנצל את חוכמת ההמונים

אני פותח כאן סדרת מאמרים שתעסוק במושגים החמים ביותר בעולם האינטרנט של היום ואשר בהחלט עשויים לסמן את כיווני ההתפתחות של הרשת.

המאמר הנוכחי עוסק בחוכמת ההמונים או, באופן בוטה, כיצד גורמים לטפשים רבים לעלות בחוכמתם על חכמים מעטים.

אפתח בסיפור.

בדיוק לפני 20 שנה, ב 28 בינואר 1986, התפוצצה באוויר מעבורת החלל צ'לנג'ר 73 שניות אחרי שהמריאה מכף קנדי, פלורידה. האסון הביא למותם של שבעה אסטרונאוטים.

מיד לאחר הארוע העצוב נפלו המניות של ארבע חברות הקשורת במבנה המעבורת. ביום למחרת המניות של שלוש חברות החלו להתאושש, אבל אלה של החברה הרביעית Thiokol , זו שמייצרת את האטמים של מנוע הדלק המוצק של מאיץ המעבורת המשיכו לאבד גובה במשך כמה ימים.

סוכנות החלל האמריקאית מינתה ועדת חקירה שתפקידה היה לגלות את הסיבה להתרסקות. בין חברי הועדה היה גם ריצ'רד פיינמן הפיסיקאי המהולל, זוכה פרס הנובל וכותב הספר המצוין "אתה בטח מתלוצץ מר פיינמן".

לאחר מחקר מעמיק ותקופה ארוכה של גישוש באפלה הצליחה הוועדה לגלות את מקור התקלה: האטמים של מנוע הדלק המוצק אותם יצרה חברת Thiokol כמובן.

שוק ההון המורכב מאלפי הדיוטות בטכנולוגית החלל הצליח "לעלות" על מקור הבעיה מהר יותר מוועדת המומחים.

סיפור זה מופיע בספרו של James Surowiecki "החוכמה של ההמון" או בשמו the wisdom of the crowds.

הרעיון המרכזי של הספר הוא שבתנאים המתאימים חבורה גדולה של אנשים בעלי ידע חלקי בנושא המדובר עשויים להפיק ביחד תוצאה איכותית יותר מזו של קבוצה קטנה של מומחים.

לאינטרנט תפקיד ביצירת ה"תנאים המתאימים": ביכולתה להוות את הפלטפורמה שתחבר את כל ההמונים כדי ליצור ביחד תוצאה מפתיעה באיכותה.

הנה שלוש דוגמאות לשימושים אפשריים בחוכמת ההמונים. הדוגמא הראשונה נלקחה מהספר, השניה ניסוי אמיתי של סוכנות החלל האמריקאית והשלישית המצאה שלי ברוח שתי הדוגמאות הראשונות.

1. (רעיון מהספר) שימוש בחכמת ההמונים לניתוח תוצאות צילומי רנטגן. הרעיון הוא שבמקום מומחה אחד, עשרות אנשים מאומנים חלקית (למשל באמצעות קורס מהיר באינטרנט) יפענחו צילום רנטגן בודד. התוצאה הסופית תתקבל באמצעות מיצוע (מתוחכם!) של כל הפיענוחים הבודדים של המשתתפים.

2. (ניסוי שמתבצע) סוכנות החלל האמריקאית נס"א מפעילה פרוייקט נסיוני שנקרא clickworkers שמטרתו לבדוק אם המוני משתתפי הניסוי יכולים לתרום לנס"א במחקר שלהם לגילוי מכתשים על פני המאדים.

3. (רעיון שלי). במדינות רבות ואנגליה בראשן מותקנות מצלמות רבות בכל רחוב פינה תחנת אוטובוס או רכבת תחתית. (כך הצליחו הבריטים לעלות על עקבותיהם של מבצעי הפיגועים בלונדון). צוואר הבקבוק במצלמות אבטחה הוא הפענוח, במיוחד פיענוח בזמן אמיתי. אז מה אתם אומרים על הרעיון לייצא את פיענוח תמונות מצלמות הבטיחות למדינות מתפתחות כמו סין הודו או מדינות אפריקה?.

רעיון זה כמו גם הרעיון הראשון יביאו ליצירתם של sweat shops אינטלקטאליים במדינות העולם השלישי. כך ישתפר הביטחון בבריטניה בעוד שהעוני והפער הדיגיטאלי במדינות המתפחות יתמזער.

אם, לאחר שלושת הדוגמאות הללו, אתם חושבים ששימוש בחוכמת ההמונים הוא רעיון מעט הזוי, חישבו שנית. שימוש בחוכמת ההמונים נמצא בבסיסן של שלוש חברות ענק באינטרנט: גוגל, אמזון ואיביי.

גוגל משתמשת בחוכמת ההמונים באלגוריתם הדירוג שלה. כאשר בעל אתר א' מחליט למקם באתר שלו קישור אל אתר ב' הוא למעשה מודיע לגוגל (בעצם מיקום הקישור – אין צורך להרים טלפון...) שלדעתו אתר ב' הוא אתר איכותי מספיק כדי לשלוח אליו את הגולשים שלו. כאשר בעלי אתרים רבים קובעים שאתר מסוים ראוי לקישור שלהם, גוגל רושמים זאת לעצמם ומשתמשים במידע באלגוריתם הדרוג. השימוש החלוצי הזה בחכמת ההמונים הוא שאפשר לגוגל את פריצתו המטאורית לעולם החיפוש.

אמזון משתמשת בנתוני הקניות שלנו כדי להמליץ לקונים על ספרים נוספים. כל מי שקנה באמזון מכיר את "קונים שקנו ספר זה (זה שכרגע גילינו בו עניין) קנו גם את הספרים האלה והאלה". לא אחת קרה לי שהתעניינתי בספר מסוים אך נאלצתי לקנות עוד שלושה כי אמזון קלעו בול לעניין שלי.

איביי, השוק האלקטרוני הענק, משתמש בחוכמת ההמונים כדי לקבוע ציון מוניטין לכל סוחר המשתמש במערכת. השוני, אגב, בין גוגל ואמזון מצד אחד לאיביי מצד שני הוא שבשניים הראשונים ההצבעה היא בעצם הפעולה (הכנסת קישור לאתר אחר, רכישת ספר) ואילו באיביי המשתמשים מתבקשים לספק למערכת באופן אקטיבי ציון לסוחר איתו היו במגע.

מציאת שימושים נוספים ומלהיבים לחוכמת ההמונים היא בהחלט כיוון נכון להמצאת מיזמים חדשים באינטרנט (אגב, אם יש לכם רעיון למיזם אינטרנט בין לאומי מעניין, צרו איתי קשר ואני עשוי לקשר אתכם עם אחת מקרנות הון הסיכון המובילות בישראל).

פינת הטכנולוגיה: JavaScript

ביישום תוכנה אינטרנטי מעורבים בדרך כלל שני מחשבים לפחות: שרת האינטרנט שבו מותקנים דפי האינטרנט שאנחנו צופים בהם והמחשב שלנו (הלקוח – client) שבו מותקן הדפדפן שבאמצעותו אנו צופים בדפים שמגיעים אלינו.

שפות התכנות מתחלקות אף הם על פי ארכיטקטורה זו. השפות ASP ו PHP (עליהן כתבתי בגליונות קודמים) הם שפות תכנות בצד השרת, כלומר תוכניות המחשב שכתובות בשפות אלה רצות על השרת. לעומת זאת JavaScript היא שפת תכנת בצד הלקוח. קוד המחשב שכתוב ב JavaScript רץ אצלנו במחשב בתוך סביבת הדפדפן.

JavaScript משמשת לביצוע פעולות כמו פתיחה של תפריטים נגללים, הזזה של אובייקטים על המסך, הצגת שעון, ואפקטים שונים כמו rollover שמאפשר שינויים צורניים בעת מעבר העכבר על אובייקט גראפי.

אחד היישומים החשובים של JavaScript הוא בדיקת קלט של טפסים. תכנית JavaScript קטנה יכולה לחסוך לנו זמן רב כאשר היא בודקת את הטופס ומונעת את שליחתו אם הפרטים הנדרשים לא מולאו כראוי.

רוב תוכניות ה JavaScript שבוני האתרים משתמשים בהם כיום נלקחים ממאגרים עצומים של תוכניות שאפשר למצוא ברשת.

JavaScript משמשת מרכיב חשוב בטכלוגיה המודרנית של Ajax – דפי רשת שנראים יותר כיישומי desktop.

קידום אתרים במנועי חיפוש: ריבוי מופעים של תוכן באינטרנט / אורן שץ

ריבוי מופעים הוא מצב בו עותקים של אתר מסויים, או דף מסויים בתוך אתר, מופיעים ברשת במקומות שונים. מאחר ומנועי החיפוש אינם מעוניינים להציג את אותו התוכן מספר פעמים בתוצאות החיפוש, הם משתדלים בדרך כלל להסיר את התוכן המוצג בכל העותקים, למעט עותק אחד.

מנוע החיפוש גוגל מגדיל לעשות, ולעיתים כשהוא נתקל במצבים בהם קיים תוכן כפול במספר אתרים, הוא עלול להעניש את האתרים הללו, ולהוריד את מיקומם בתוצאות החיפוש.

כפילות תוכן עלולה להווצר במקרים הבאים:

1. כאשר האתר מופיע עם תוספת www לפני כתובת האתר, ללא התוספת או עם subdomain אחר, אך כולם כוללים למעשה את התוכן המופיע באתר הראשי.

2. ריבוי שמות דומיין לאותו אתר. לדוגמא: אם האתר מופיע עם סיומת .co.il וגם עם סיומת .com, אך למעשה מדובר באותו האתר. אפשרויות נוספות הן מעבר מדומיין ישן לחדש, כאשר יש דומיין קיצור לשם דומיין ארוך (ראשי תיבות), או במצב בו בעל האתר רשם מספר שמות דומיין שנראה היה לו שיתאימו לאתר.

3. כאשר מאמר המופיע באתר כלשהו מתפרסם במקביל באתרים רבים נוספים, כמו לדוגמא במקרים של פרסום מאמר דרך תכנית הפצת מאמרים

4. דפים ישנים שנשארו על השרת, אך עדיין מופיעים בגוגל, עלולים ליצור בעיה של תוכן כפול. אם לדוגמא שם הקובץ השתנה או שהאתר עבר מקבצי html לעבודה עם קבצי asp, אז הדפים הישנים עלולים להישאר זמן רב באינדקס, וליצור בעיות.

5. בעלי אתרים אחרים המעתיקים תכנים מהאתר. מאחר ובעלי אתרים רבים מתעצלים ליצור בעצמם תוכן, הם פעמים רבות מעתיקים חלקי תוכן שלמים מאתרים אחרים.

הפתרונות לבעיות השונות כוללים שימוש בהפניות קבועות (קוד http 301) משמות דומיין ישנים אל הדומיין המרכזי, הסרת דפים ישנים מאינדקס האתרים של גוגל, ופניה אל בעלי אתרים המעתיקים את התוכן שלכם.

כדי לבדוק האם קיימת בעיית ריבוי מופעים או כפילות תוכן, כל מה שצריך לעשות הוא לבצע חיפוש אחר משפט ארוך המופיע באתר או בדף, ולראות האם אותו המשפט מופיע גם במקומות אחרים. לא תאמינו מה אתם עלולים לגלות...

אורן שץ
קידום אתרים – SEO Israel


פרסום בגוגל: לא רק גוגל / לירון רוז

בגליונות האחרונים עסקה פינתנו במנוע החיפוש המוביל גוגל ובשירות הקישורים הממומנים שלו - גוגל אדוורדס. גוגל הוא אכן מנוע החיפוש המוביל בעל נתח החיפושים הגדול ביותר באינטרנט (מוערך ב –40 אחוז בקירוב) ומתנהל באמצעות פלטפורמה טכנולוגית מתקדמת בהרבה ממתחריו.

אך גוגל למרבה הפלא איננו מונופול מוחלט בשוק.

לאחרונה, רבים הדיווחים בפורומים עולמיים וגם כאן בפורום שלנו על הקפאת חשבונות אדוורדס ללא הודעה מוקדמת וללא הסבר, ולרוב מבלי שנעברה עבירה על תנאי השימוש במערכת וכן על קשיים ביצירת קשר עם התמיכה הטכנית.

בדרך כלל החשבונות "עולים לאויר" מחדש תוך כשבוע-שבועיים לאחר ביצוע "review" אך עבור מי שתלוי בתנועה של גוגל אדוורדס כמנוע עיקרי לתנועה – השבתה כזו עשויה להוריד את רמת הפעילות באתר בעשרות אחוזים ואף "לייבש" אותו לגמרי.

אם כך, זה הזמן לבדוק אילו עוד מנועי חיפוש בשיטת "שלם לפי קליק" קיימים בשוק ויכולים לספק תנועה איכותית.

האלטרנטיבה העיקרית הקיימת (והיחידה הריאלית, למעשה) לגוגל היא מערכת אוברטור – Overture השייכת לחברת Yahoo ונקראת גם Yahoo Search Marketing. מערכת זו קדמה למעשה למערכת גוגל אדוורדס (שמה הקודם מוכר בעיקר לותיקי האינטרנט Goto.com ) והיא שולטת בשטחי הפרסום של הקישורים הממומנים באתרי Yahoo וגם באתרי מיקרוסופט – MSN.

לפי מחקרים שבוצעו לאחרונה, לשני אתרים אלו יחדיו יש נתח מכובד של כ 35-30 אחוז משוק הקישורים הממומנים.

לכאורה, נראה כי רשת Overture יכולה להוות תחרות של ממש לגוגל, אולם, משתמשים אשר התרגלו להשתמש בקלילות במערכת המהירה של גוגל עלולים להתאכזב מביצועי Overture שכן -

1. הטכנולוגיה עליה היא מבוססת מיושנת ומזכירה מאוד את הסבתא – goto.com. הוספת כמויות גדולות של מילים מייגעת ודורשת עבודה שחורה רבה.

2. הרשת מטילה על המפרסמים מגבלות תוכן שונות, ועורכיה מרבים לצנזר מילות חיפוש.

3. הרשת כופה מחיר מינימום אחיד של 10 סנט לקליק. אין אפשרות לקבל קליקים "זולים" במחירי סוף עונה.

4. במרבית המקרים הרשת אינה מעלה מילות חיפוש לאויר בזמן אמת. לרוב יש צורך להמתין לאישור המילים כיומיים.

5. הדוחו"ת ומערכת ניהול הקמפיינים אינם בזמן אמת אלא בפיגור של 24 שעות.

ולכן, למרות שלמערכת אוברטור פוטנציאל תנועה שקטן אך במעט משל גוגל, בפועל בשל מגבלותיה הרבות צריך ממש להתאמץ בכדי "לחלץ" ממנה כמויות תנועה גדולות – וחבל שכך.

קיימות עוד מספר רשתות קטנות יותר (הגדולה שבהן היא MIVA – או בשמה הקודם Findwhat ) ומאות אתרים המתיימרים להיות "גורילות" בשוק החיפוש אך אף אחד מהן לא זוכה ליותר מאחוזים בודדים מהחיפושים – פרטים נוספים לגבי רשתות אלו באתר:

www.payperclicksearchengines.com

יצויין, כי מיקרוסופט החליטה כבר בשנה שעברה להפסיק את השותפות עם יאהו במערכת אוברטור, ונמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח מערכת עצמאית חדשה לטובת שטחי הפרסום של MSN, המהווים כ –15% משוק החיפושים.

המערכת שאינה פתוחה עדיין לקהל הרחב, מעוררת ענין רב שכן מיקרוסופט צפויה, לראשונה, לנסות ולהתחרות ראש בראש בדומיננטיות של גוגל בשוק החיפושים. אם המערכת תצליח בקרב המשתמשים, תוכל מיקרוסופט לרתום למערכת אתרים נוספים ולהגדיל את נתח השוק שלה מעבר ל –15% הבסיסיים.

ולנו, כאן בישראל, נותר להמתין ולראות מי ינצח בקרב הענקים המשולש.

לירון רוז – Exact PPC
מידע נוסף על לירון ופרסום PPC

תודה לאורן ולירון על המאמרים המעשיים והחשובים.

אני מקווה שנהניתם והשכלתם. קיבלתי כמה תגובות על כך שהניוזלטר ארוך מדי. גם אתם חושבים כך? אשמח אם תאמרו לי. בכל מקרה ניסיתי הפעם לקצר מעט.

להתראות בחודש הבא, ועד אז אשמח לראות אתכם בפורום.

רוני

www.internet-marketing.co.il





כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007