הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גליון מספר 26

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 26 של הניוזלטר סודות השיווק באינטרנט.

אי אפשר לפתוח ללא התייחסות לפרשת בני סלע. ובכן הנ"ל בחר להשיל את מכנסיו (ובניגוד להרגלו היה לו זוג נוסף מתחת...) דווקא כאן ליד ביתי ולזרוק אותם על קיר הבטון המפריד בין החצר השלווה שלנו ובין מגרש החניה. למען האמת בריחתו תרמה לתחושת הביטחון באזור שלנו בעקבות הכמות העצומה של השוטרים שעורכים כאן פיקניקים בגינה.

בגלל הקרבה לאירוע לא יכולתי שלא לחשוב על האופן שבו האינטרנט עשוי להיות קשור לעניין. חשבתי על שתי אפשרויות: אחת יישום mush up באמצעות google maps שבו כל מי שחושב ש הוא ראה את בני סלע יסמן נקודה על המפה וכך המפה תציג את הנקודות הללו. המקומות החשודים יהיו אלה בעלי צפיפות נקודות גבוהה.

ודאי שמעתם על ספרו מעורר הביקורת של O.J. Simpson "לו הייתי רוצח את אשתי כך הייתי עושה זאת" חשבתי על תחרות סיפורים שאמורים להיכתב בגוף ראשון שיהיו "לו הייתי בני סלע כך הייתי בורח". מה דעתכם?

החודש בצענו ניסוי שיווקי מעניין. הזמנו אנשים למפגש שמטרתו להציג את מערכת רב מסר. המפגש כלל הרצאה של אורן שץ בנושא קידום אתרים (שאגב, קיבל חופשה ממאמר בגיליון הזה...) והצגה של המערכת. 100 אנשים נרשמו למפגש. 50 אחוז מהם הגיעו. המספר לא הפתיע אותנו תיארנו לעצמנו שכמחצית מהנרשמים יופיעו (ולכן הזמנו חדר בן חמישים מקומות). ייתכן שרבים יותר היו מגיעים אם לא היה מתקיים באותו יום משחק של נבחרת ישראל (אותה תצוגת נפל נגד נבחרת קרואטיה...).

אגב, הרצאתו של אורן על החידושים בגוגל הבהירה באופן חד משמעי שגוגל הולך ומשתכלל ביכולתו לזהות תוכן רלוונטי לחיפוש. אם פעם כל דף באינטרנט היה משרתם של שני אדונים (מנוע החיפוש והקורא, בדרך כלל על פי הסדר הזה) הרי שבתקופה האחרונה שני האדונים הולכים ומתלכדים ונראה שלא רחוק היום שבו נבנה אתרים תוך החשבות במבקרים בלבד.

אבל הייתה בהרצאה של אורן גם נקודה שהדאיגה אותי מעט. מסתבר שגוגל עבר משימוש ב page rank לשימוש במדד אחר מעט ערטילאי יותר ה trust rank. עד כאן טוב ויפה אלא שמסתבר שגוגל הטילה על אתרים גדולים -אתרי אקדמיה וממשלה להוות את המקור לפיזור ה trust rank ברחבי הרשת.

הנקודה שמדאיגה אותי היא שמוסדות כבדים, שמרניים ולעיתים נפוחים אלה יקבעו עכשיו חוץ מהעניינים שהם אמורים לעסוק בהם גם מיקומים במנועי חיפוש.

מטרת המפגש הייתה לחשוף את מערכת רב מסר, להסביר את הייחודיות שלה ובכך לעורר שיווק מפה לאוזן (buzz marketing) . אכן התוצאות לא אחרו להגיע -הנה למשל פוסט בניוזלטר של K -לא נגענו (וגם לא בקשנו...למען האמת איני מכיר את מי ששלח את הפוסט הזה).

המפגש הזה הוא דוגמא מצוינת לכוח של השיווק באמצעות הדואר האלקטרוני ההזמנה נשלחה לשתי רשימות -קוראי הניוזלטר הזה והנרשמים לסדרת הטיפים המצוינת של אורן. הפצה הזו הביאה כאמור למאה נרשמים שגם הם קבלו סדרת תזכורות באמצעות רשימה מיוחדת שנפתחה עבור האירוע במערכת רב מסר. באמצעות אתר האינטרנט לבדו, ללא איסוף כתובות מייל, לעולם לא היינו מצליחים לכנס כזו קבוצה מכובדת של אנשים.

אם אתם רוצים ללמוד עוד על שיווק באמצעות דואר אלקטרוני קפצו לאתר של מערכת רב מסר והירשמו להדגמת המערכת.

ומי שפספס את האירוע - אל דאגה! אירועים נוספים מתוכננים - עליהם כמובן אודיע כאן.

בגיליון הקודם הצגתי כלי חביב להצגת שעונים דינאמיים באתר שלכם והפעם אני רוצה להציג לכם כלי שימושי הנקרא Jotform. הכלי החינמי הזה (שפועל באנגלית בלבד). מאפשר לכם ליצור טופס כל שהו (למשל טופס צור קשר, או טופס משוב או הרשמה) לאחסן את הטופס באתר השירות ולהשתמש בו באופן פעיל- המערכת תשלח לכם מייל ובו פרטי כל גולש שמילא את הטופס ושלח אותו. הכלי הוא ידידותי מאוד ומהווה דוגמא מצוינת לשימוש נכון של ממשק AJAX. הנה אתר השירות:

http://www.jotform.com

לפני מספר ימים נתקלתי בכתבה ב ynet שמסכמת את כל האפשרויות להעביר כספים מחשבון pay pal לחשבון בנק בישראל. מכיוון שמידי פעם מופיעה שאלה בעניין זה בפורום, החלטתי לספק כאן קישור לכתבה -הנה הוא:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3331847,00.html

לגיליון הפעם מצטרף כותב חדש -אסי ארנברג. אסי הוא תושב ניו יורק מזה מספר שנים והוא מנהל שם חברת בניית אתרים מצליחה ecommercepartners.com. אסי יספק לנו מדי פעם את נקודת המבט האמריקאית בנושא שיווק באינטרנט. כדאי לקרוא כי אני מעריך שעולם השיווק באינטרנט בישראל מפגר בכ 5 שנים אחרי זה האמריקאי.

המאמר של אסי יעסוק בעניין חשוב -סגמנטציה (איך לעזאזל אומרים זאת בעברית?) של קהל המבקרים והלקוחות באתר שלכם. המאמר שלי יעסוק הפעם בנושא אתרי תוכן ואילו אוהד פלינקר ימשיך לספר לנו על התקדמות אתר הרחפות שלו וכיצד התוצאות בפועל גרמו לו לעשות שינוי קל בתכניות.

כמובן שגם פינת ה Adwords שלי לא נפקדת. הפינה תעסוק הפעם בחיזוק המותג שלכם באמצעות Adwords.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו -מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר הזה מדוע שלא תשלחו להם forward (או כפי שאומרים בעברית "תקדמו") להם את הגיליון הזה ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם ידו לכם על כך.

הקליקו כאן לקריאת גליון זה ברשת ולגליונות קודמים של סודות השיווק באינטרנט.

כיצד בונים אתר תוכן נכון -מאמר ראשון בסדרה / רוני הורוביץ

בגיליונות האחרונים עסקתי בעיקר בנושאים שקשורים לאתרי מכירות הפעם, לאור בקשות רבות, אני רוצה לעסוק בעקרונות הבנייה של אתר תוכן איכותי, כזה שיתחבב על מנועי החיפוש ימשוך גולשים רבים ויאפשר בסופו של דבר גם הכנסות לבעליו.

חלק גדול מהעקרונות שאני כותב עליהם כאן גובשו במשך שנים באמצעות מעקב יום יומי אחרי התפתחות האתר של אשתי רותי קרני הורוביץ ואתר הלידה המצליח שלך www.leida.co.il . כמובן שגם ניסיוני מהאתר שלי ומאתרים נוספים בא לידי ביטוי.

במאמר זה אעסוק בארבעת השלבים הראשונים של בניית אתר תוכן בשני הגיליונות הקרובים אציג את יתר השלבים)

שלב ראשון -החלטה על נושא

לפני שאתם פונים לבניית אתר תוכן ודאו שנושא האתר מרתק אתכם. חשוב מאוד שבעל האתר יאהב את נושא האתר, יבין בו, יתלהב ממנו ויהנה מעצם תהליך בניית האתר. אתרי תוכן שנוצרו אך ורק ממניעים עסקיים ללא שמעורבים בהם אנשים שחיים ונושמים את הנושא נידונים לכישלון.

נקודה חשובה בבחירת הנושא היא האפשרות למינוף מסחרי של אתר התוכן שלכם. ישנם נושאים שאפשרויות המסחור בהם רבות משל אחרים. אתר בנושא "כיצד לבחור משכנתא" ימונף בקלות רבה יותר מאשר אתר בנושא "תקופת המעפילים".

לאחר שבחרתם את הנושא עליכם להחליט על מסגרת התוכן. המסגרת צריכה להיות רחבה מספיק כדי שתמשוך קהל מתעניין גדול וצרה מספיק כדי שהאתר ישמור על מיקוד.

עליכם לסכם את שלב מסגרת התוכן באמצעות המשפט הבא: האתר שלי פונה לקהל יעד _______ ומספק לו מידע על ________ המידע שיסופק באתר יאפשר למבקרים להשיג את התועלות הבאות _____________

המשפט הזה יכווין את מאמצי הכתיבה שלכם ויהווה בסיס לכותרת שישא האתר. חשיבותה של הכותרת הזו מרובה מאוד. הבעיה המרכזית של אתרי אינטרנט כיום היא בלבול: המבקר נוחת באתר ואין לו מושג במה הוא עוסק.

שלב שני -מחקר מילים

לאחר שהגדרתם לעצמכם את מסגרת התוכן עליכם לערוך מחקר ביטויי מפתח. התחילו ברישום של כל הביטויים שאתם תופשים כרלוונטיים לתחום. המשיכו בביצוע חיפושים באתרי אינטרנט על פי המילים האלה ובקריאת מאמרים שודאי יזכירו לכם מילות חיפוש נוספות. אתם גם יכולים לבצע הליך של view source ולהציץ במילות המפתח שמשתמשים בהם אתרים אחרים (באמצעות meta keyword). מרכיב חשוב נוסף הוא פשוט תשאול מכרים ומומחים בתחום.

לאחר שתהיה בידכם רשימת מילות מפתח עליכם לפנות לבדיקת הפופולאריות של מילות המפתח. לצערנו אין אפשרות אמיתית לבדוק פופולאריות של מילות מפתח בעברית. אתם יכולים לנסות להשתמש בכלי של yahoo אבל תקבלו תוצאות מאוד לא מדויקות. הדרך היחידה לקבל תוצאות אמת היא לפתוח חשבון ב adwords ולבצע מסע פרסום בפועל. זה עשוי לעלות כמה מאות שקלים אבל המידע שתקבלו חשוב ביותר. כמובן שעליכם להפנות את המקליקים על המודעה לדף זמני שמודיע על כך שהקמתם אתר ומציע להירשם כדי לקבל הודעה על פתיחת האתר (ואלי גם הזמנה לארוע פתיחה?). כדי ליצור את רשימת התפוצה אתם יכולים כמובן להשתמש במערכת רב מסר.

שלב שלישי - בחירת שם דומיין

המרכיב החשוב ביותר בשם הדומיין של אתר תוכן הוא שיצביע במדויק על תוכן האתר. חייו של בעל אתר ישראלי קשים מאוד בהקשר זה. ההתלבטות היא בין ציון שם הנושא באנגלית לבין שם הנושא בעברית עם אותיות לטיניות. למשל אתר בנושא משכנתא ייקרא mashkanta או mortgage? אם המילה האנגלית מוכרת אפשר להשתמש בה. במקרה זה לדעתי 80% מהמבקרים הפוטנציאליים באתר לא יודעים מה זה mortgage (בלי להעליב...).

שלב רביעי -המאמרים

לאחר שתהיה בידכם תמונה של פופולאריות ביטויי החיפוש המרכזיים בחרו כ 40 ביטויים מבין הפופולאריים ביותר. ביטויים אלה יהוו את הבסיס לעשרים המאמרים הראשונים שלכם. עליכם לחלק את 40 הביטויים ל 20 זוגות של מילים בעלות תוכן קרוב מאוד. כל זוג מילים כזה יהווה את הבסיס למאמר אחד.

החשיבות בביסוס מאמרים על מילות חיפוש פופולאריות אינה מסתכמת רק בצורך להימצא בדרוג טוב במנועי החיפוש אלא גם כדי להיות ידידותי לקוראים שתופשים את הנושא באמצעות הביטויים הללו (שאם לא כן לא היו ביטויים אלה פופולאריים).

לפני שתתחילו לכתוב את המאמרים בנו לעצמכם תבנית מאמר הכוללת לפחות את המרכיבים הבאים:

  • ביטויי מפתח עליהם מבוסס המאמר

  • טקסט תג title : (מכיל את מילות המפתח)

  • כותרת המאמר (המכילה את מילות המפתח)

  • תקציר המאמר

  • כותב (ייתכן שבעתיד יצטרפו כותבים נוספים)

  • קישור לביוגרפיה של הכותב (אנשים עשויים להתעניין בכותב האתר)

  • רשימת תמונות והתיאור שלהן (חשוב שתאור התמונות יכיל גם הוא את מילות מהפתח בתג ה ALT של התמונות, אגב השתמשו אך ורק בתמונות מקוריות)

  • גוף המאמר

  • מאמרים נוספים באותו תחום באתר

  • קישורים למאמרים מחוץ לאתר (חשוב שמילות מהפתח יופיעו בקישורים אלה, חשוב גם שיהיה אלה מאמרים איכותיים באתרים איכותיים)


עתה עליכם לכתוב את המאמרים. בכתיבה התבססו על העקרונות הבאים: השתמשו בלשון פשוטה (גם את האתר מיועד לקהל משכיל מאוד חשבו שאתם כותבים לילדים בכיתה ו' עד ח'). השתמשו במילים קצרות, משפטים קצרים ופסקאות קצרות. חלקו את הטקסט לכותרות ביניים רבות. כותרת הביניים היא מעין תקציר של הטקסט שבא אחריה.

השתמשו במילות המפתח עליהם מבוסס המאמר בתדירות מעט גבוהה יותר מהתדירות הטבעית, אבל בשום מקרה אל תגזימו. השתדלו שמילות המפתח יופיעו יותר בתחילת המאמר ובסופו.

הקפידו על כתיבה בהירה נקייה משגאות. תנו לאיש מקצוע לעבור על המאמרים ולערוך אותו לשונית.

אבל חשוב מכל שהמאמר יהיה מעניין, מחדש, קונקרטי ואישי. חשוב מאוד שיופיעו בו דוגמאות קונקרטיות. למשל אם הנושא שלכם הוא בחירת משכנתא -תנו דוגמאות לתוכניות קיימות בבנקים ישראליים. אם אין לכם מה לחדש וותרו מראש על אתר התוכן שלכם.

טוב, יש לכם הרבה עבודה...נמשיך לשלבים הבאים בגליון הבא.

שיווק באינטרנט -מבט מאמריקה / אסי ארנברג

שלום לקוראים,

שמי אסי ארנברג ואני אחד הבעלים של חברת בניית אתרים ויזמות אינטרנט שמושבה בניו יורק EcommercePartners.com . אנחנו פעילים מאוד בבניית אתרי Ecommerce ונדהמים כל פעם מחדש לראות את הרווחים העצומים שמייצרים לבעליהם האתרים שאנחנו בונים.

התלבטתי זמן מה בשאלה מהי אבן היסוד שתנחה אותי בכתיבה ל-newsletter של רוני. מה שהכריע בסופו של דבר, ומה שאני מאמין מבדיל אותי משאר הכותבים, הוא הידע והניסיון שלי בשוק האינטרנט האמריקאי.

בביקור האחרון שלי בארץ, נדהמתי לגלות כמה בתולי וטרי הוא שוק האינטרנט הישראלי. כמי שחי וליווה את התפתחות האינטרנט בארה"ב בשבע השנים האחרונות, אני משוכנע שההזדמנויות העכשוויות באינטרנט הישראלי הן עצומות. אם רק נראה את הפוטנציאל הזה ונפעל בהתאם, אנו עתידים להיות אלו, עליהם ייאמר בעוד כמה שנים 'הייתם במקום הנכון, בזמן הנכון, עם הידע הנכון.'

אנשים רבים מנסים לצפות האם אתרי e-commerce יצליחו בשוק הישראלי. הפסימיסטים אומרים דברים בסגנון: האוכלוסייה מצומצמת מדי, השטח קטן יחסית ובתי עסקים במיקום הפיזי שלהם נגישים מספיק לקהל היעד.

האופטימיסטים (לקבוצה זו אני משתייך) מאמינים שיתרון המגוון הרחב שאתר אינטרנט יכול להציע, יגבר על כל השאר, ואתרי e-commerce יפרחו, במוקדם או במאוחר. הרציונל הוא מאד פשוט ומעשי. אם ניקח לדוגמא הורים טריים שמחפשים מנשא לתינוק בחנות אזורית (לדוגמא "שילב") הם יפגשו שם מבחר של 6-7 סגנונות שונים, בעוד שחנות אונליין, שמתמקצעת במכירת מוצר כזה תציע אין סוף סגנונות וסוגים שונים ומשונים. סביר, אם כן, שהנוחות תעשה את שלה והאתרים ישתרשו ויגדלו עם חלוף הזמן.

דרך אחת מיני רבות לממש את הפוטנציאל הטמון באינטרנט היא שימוש במערכות דיוור אלקטרוני, לדוגמא מערכת רב-מסר, שאוזכרה בגיליון 24. הקונצפט הוא פשוט. החכמה היא, לעשות שימוש נכון ואפקטיבי בשיטה זו, וזהו הנושא בו אתמקד.

משווקים: חפשו את הקהל הנכון, המסר הנכון, בזמן הנכון.

שיטות השיווק שהשתמשו בהן חברות עד כה גורמות באופן גובר להצפה של תיבות הנמענים באינפורמציה, שידיהם של בני אנוש כבר לא מסוגלות לסנן באופן אפקטיבי. ככל שגוברת תופעת ה-spam בדואר אלקטרוני של קהל הצרכנים, אפקט הפרסום מצטמצם. לצרכנים אין פנאי ללקט את מבוקשם מבין ערימות ה-junk ולרוב הם יאמצו שיטות של מחיקה המונית, בעוד שסביר, שבכל ערימת זבל כזאת ישנו פוטנציאל אמיתי לזיווג נכון בין ספק לצרכן. הספקים מצידם משקיעים זמן וכסף בהעברת ההודעות, ואלה, כאמור, נתקלות יותר ויותר בעיניים ערלות של צרכנים עייפים.

הפתרון: סגמנטציה!

סגמנטציה היא מדיניות שיווקית שבה מחלקים את קהל היעד אליו פונים לקבוצות שחבריהן בעלי מאפיין משותף ומתאימים לכל קבוצה את שפת התקשורת, את ערוץ התקשורת ואת המוצרים או השירותים המוצעים.

בתחילת עידן השיווק באינטרנט חברות שפעלו בתחום נטו להתעלם מאפשרות הסגמנטציה. המחשבה המקובלת הייתה שהצורך בסגמנטציה בעידן השיווק הקלאסי נבע בעיקר מכך שהערוצים (למשל דיוור ישיר) היו מוגבלים, אולם בימינו אנו, כאשר האינטרנט מאפשר חדירה בעלות אפסית כמעט לכל בית, מדוע שלא "נרסס" את כולם במסרים שלנו בשיטת זריקת הבוץ בקיר ומה שידבק...ידבק.

ואולם מחקרים מראים בבירור, שהרוב המוחץ של חברות אינטרנט שאימצו את שיטה הסגמנטציה בקמפיינים האלקטרוניים שהם מובילים, מפיקים תוצאות טובות הרבה יותר מאלה שמרססים את המסרים שלהם לכל עבר.

כך עושים זאת: בינה רשתית

במקום לשייך את כלל מסד הנתונים שלנו תחת קטגוריה אחת, למשל "לקוח פוטנציאלי", עלינו לחלק את הקהל למספר קטגוריות שונות. החלוקה יכולה להישען על ניתוח פסיבי או אקטיבי:

המנתח הפסיבי יקטלג את הצרכנים לפי דמוגרפיה, מיקום גיאוגרפי, עונות וכדומה. ככלל, ניתוח זה יתבסס בעיקר על סטטיסטיקה שיווקית, אשר נגישה לנו בעת ובמקום, והדוקטרינה הזאת בוחנת את המאקרו של קהל הלקוחות שלנו.

המנתח האקטיבי לעומת זאת יחקור באופן עצמאי קודי התנהגות של קהל לקוחותיו, ויחתור להבין דבר מתוך דבר על סמך הפעילות השוטפת באתר. כאשר ניתוח כזה מבוצע כהלכה הוא יניב סטטיסטיקה עצמאית ממוקדת יותר, ורגישה יותר לתנודות השוק שלנו.

תהליך כזה, יש לומר, לוקח זמן ומכוון לתוצאות בטווח הרחוק. ככל שבסיס הנתונים רחב יותר, כך הסגמנטציה שנובעת מכך תהיה ממוקדת יותר. מילות המפתח הן אורך רוח ועקביות. אין להמעיט בערך של תהליך כזה. ברבות הימים, כאשר נדע יותר על הלקוחות המעשיים שלנו, נהיה נבונים יותר ורגישים יותר לצרכים. במצב האולטימטיבי נהפוך להיות המשווק המורשה והמוכר בתיבת הדואר של הנמענים.

חברות רבות בארה"ב מיישמות את התיאוריה של ניתוח אקטיבי ולומדות על הצרכים ממי שיודע עליהם הכי הרבה, הצרכן. סגמנטציה היא עכשיו מילה חמה שם!

דוגמא מעניינת לסגמנטציה אקטיבית המבוססת על התנהגות הלקוח בפועל קשורה לקבוצת הלקוחות שנטשו את עגלת הקניות בטרם הספיקו לממש את הקנייה (כדי שאפשר יהיה לפנות אל הלקוחות האלה בשלב הראשון, לפני ביצוע התשלום ובדף נפרד, מבקשים כתובת הדואר האלקטרוני ורק לאחר מכן, כאמור בטופס אחר , מבקשים את פרטי כרטיס האשראי -המקום בו מתרחשות הנטישות) .

חברות רבות נוהגות לשלוח מיילים ממוקדים לנוטשים הללו. הודעת המייל אינה מזכירה את הנטישה אלא פשוט מעודדת את הנמען לרכוש בדיוק את אותו מוצר שנטש כמה ימים קודם לכם בעגלת הקניות. סיכויי המכירה לנוטש עגלת קניות הם רבים הרבה יותר מאלה של "לקוח בתול" ולכן המאמץ כדאי. אגב, לתזמון המייל חשיבות רבה -מוקדם מדי וההחלטה לנטוש עדיין טרייה אצל הלקוח, מאוחר מדי והוא כבר שכח הכל.

גישה מעניינת לא פחות לסגמנטציה אקטיבית היא בחינת 'אבני הדרך של החיים'. קחו, למשל, אימא, שקונה בגד לבתה. לפי המידה שבחרה, נוכל מיד להעריך את גילה של הילדה, ובהתאם לכך לשגר הודעות ממוקדות, בטווח של שנים קדימה. במצב אידיאלי אנו נלווה את הילדה משלב היניקה, בין כל שלבי התפתחותה, עד לבגרות. ובבוא העת היא עשויה לתור אחר בגד לילדיה שלה.

לסיכום סגמנטציה המבוססת על ניתוח דמוגרפי, ניתוח אקטיבי של התנהגות הלקוח באתר או ניתוח מצבו במחזור חיים הן כרגע אסטרטגיות החמות ביותר בשיווק באינטרנט בארה"ב. באמצעים פשוטים גם חברות קטנות ובינוניות בישראל יכולות לקדם את עסקיהן באמצעות אימוץ המדיניות השיווקית הזו.

אסי ארנברג
מנכ"ל ובעלים
EcommercePartners.com

מרחפים מעדיפים לעבוד מהבית -מאמר רביעי בסדרה / אוהד פלינקר

כשפרסתי ביולי את רשת דפי הנחיתה הצנועה באתר הרחפות www.hovercrafterz.com בעצם יריתי באפילה. המיקוד של האתר שלי לא היה ברור לגמרי. מצד אחד יש שוק נישתי לרחפות אישיות, ומצד שני מחקר מילות המפתח הראה שעיקר קהל היעד מחפש אחר מידע פרקטי כדי לבנות רחפת באופן עצמאי.

הפיתוי הגדול היה לעבות דפי תוכן מסחרי הממליצים על קניה של מודל רחפת מסוים, אבל ידעתי שמיקוד מסחרי עלול להרתיע את עיקר קהל המבקרים. החלטתי לא להחליט ולראות כיצד מנועי החיפוש והמבקרים יתייחסו לאתר שלי לאורך זמן. התוצאות בנובמבר מעניינות במיוחד.

ביולי מיקדתי מאמצים בשיווק האתר לקהילת משתמשי SBI, המערכת שבה אני משתמש כדי לבנות ולקדם את האתר. במקביל גם השתתפתי בפורומים של רוני, עניתי עניינית לתשובות בענייני שיווק באינטרנט, וסיפקתי קישור לאתר שלי. התוצאות היו ברורות ומיידיות. בחודש אוגוסט הקליקו לתוך האתר מעל ל900 מבקרים ייחודיים.

במיוחד עזר מכתב תודה שכתבתי לקן איבוי, מנכ"ל SBI ומנהל הפורומים של קהילת המשתמשים הנאמנים. השקעתי כשעה בניסוח מכתב מרעיף שבחים, וקן ענה לי תוך שש שעות. עצם התגובה שלו כגורו לענייני שיווק באינטרנט גררה שצף כניסות לאתר. אפשר לראות את גרף התנועה באלקסה -שימו לב במיוחד לעלייה החדה באמצע חודש יולי.

למרות השיעור המעניין בשיווק בפורומים, התנועה ממנועי החיפוש (חיפושים אורגאניים) הייתה עדיין נמוכה יחסית באותו חודש. לקחתי הפסקה מהשיווק הפעיל לקהל המעוניין במידע אודות שיווק באינטרנט וחיכיתי שהאתר ייתפס יותר במנועים.

למרות שהגרף באלקסה מראה כביכול על ירידה ניכרת בתנועה מאז, האתר שומר על רמה קבועה של כ-800 מבקרים ייחודיים בחודש. בחודש נובמבר לא עסקתי בשיווק פעיל של האתר בכלל, ומעל ל90% מהתנועה מגיע ממנועי החיפוש בלבד.

כמו כן, בפרספקטיבה של כמעט חצי שנה אפשר לראות מגמה ברורה של מילת מפתח מעניינת שלא התכוונתי בכלל לעשות לה אופטימיזציה. קהל המבקרים באינטרנט מחפש בעיקר מידע חינמי, ובמיוחד בנושאים שאפשר לעבוד עליהם עצמאית בבית. איך להרוויח כסף באופן עצמאי מעבודה בבית זו דוגמא קלאסית, אך גם מתכונים ורעיונות לפעילויות ביתיות שונות תופסים יפה. ולמרות שכבר מחודש אוגוסט יש לאתר שלי תוצאות יפות למילת המפתח "homemade hovercraft", החודש מעל ל15% מהתנועה באתר הגיעה מואריאציות על המילה הזו בלבד (homemade hovercraft, homemade hovercrafts, building a homemade hovercraft, וכו). ובחיפוש באתרי הוידאו כמו youtube.com עולה בהדרגה מספר הקליפים של אנשים שבנו באופן עצמאי רחפת ביתית וצילמו את עצמם. כבר היום האתר שלי מגיע לעמוד הראשון בשלושת המנועים העיקריים עבור המילה הזו, ועם מעט אופטימיזציה אוכל להגיע בזמן קצר יחסית לתוצאות משופרות בהרבה.

באופן אופרטיבי המסקנה שלי היא להתמקד בעיקר בתחום העשייה הביתית -להביא תכנים עם סיפורים אישיים של אנשים שבנו, ולגרום להם להגיע ולחזור לאתר שלי כדי להחליף חוויות במיטב המסורת של Web 2.0 -תוכן שנוצר על ידי הקהילה ולמענה. באופן טבעי אוכל אז לשלב תכנים מסחריים יותר הקשורים לעולם הרחפות, ללא חשש לאיבוד קהל. ככל שיהיה עניין גדול יותר ברחפות באופן כללי, כך יגדל הפוטנציאל המסחרי של התחום עבור היצרנים. כבר עכשיו אני מקבל מהאתר כל חודש פניות של אנשים המעוניינים לקנות רחפת מסחרית, והאתגר שלי לבנות תנועה ממוקדת שתשרת גם את קהילת הבונים וגם את החברות המסחריות שמעוניינות להגיע לקהל ממוקד.

המטרה שלי לחודשים הבאים, לבנות בהדרגה תנועה ממוקדת שתביא בסופו של דבר כ-30 אלף מבקרים ייחודיים בחודש. בשילוב פרסומות Adsense ומכירות של רחפות ספורות רמה כזו של תנועה תוכל לייצר הכנסה צנועה שתגדל באופן הדרגתי עם הזמן. אתם כמובן תהיו הראשונים לשמוע...


אוהד פלינקר
Dude, it's a hovercraft.
www.hovercrafterz.com

עוד עליי:
www.siliconsands.com

פרסום בגוגל: פרסום תדמיתי / רוני הורוביץ

האמריקאים ידועים בהתלהבותם מסטטיסטיקה לכן הם אוהבים ענפי ספורט עתירי סטטיסטיקה כמו כדורסל ובייסבול. כיראה שיש משהו בחדות ובמיידיות של המספרים שמלהיב אותם כל כך. אולי זו גם הסיבה שהאמריקאים הם גם המובילים בשיווק באינטרנט. כמו בביסבול גם באינטרנט התוצאות הן מיידיות חדות ומעל לכל מדידות.

גם אני אוהב סטטיסטיקה וגם אני כמהנדס אווירונואטי בהכשרתי נהנה לקרוא את הסיפור שמספרים המספרים. אני מניח שאתם מבינים שלאחר ההקדמה הזו, כדברי החבורה המוכשרת של ארץ נהדרת (והם חוזרים בקרוב -כבר מצחיק...) עומד להגיע ה"אבל" הגדול...

אז הנה הוא מגיע -

אני חושב שהתמכרות למספרים היא מסוכנת או לכל הפחות עלולה לפגוע בביצועי העסק בטווח הרחוק. לנושא הזה יש השלכות רבות בעניין השיווק באינטרנט אבל כרגע, במסגרת הפינה הזאת אני רוצה להתייחס לעניין הפרסום בגוגל Adwords.

חישבו על כך: כל מודעה המתפרסמת ב Adwords נחשפת הרבה יותר מאשר היא מוקלקת. מכיוון שיחס ההקלקה (היחס בין חשיפות להקלקות) של מודעה ממוצעת בגוגל הוא כשני אחוז שהרי 98% מהצופים במודעה אינם מקליקים עליה.

אם איננו חושבים על המסר שאנחנו מעבירים גם להם (ללא-מקליקים) אנחנו מפסידים הרבה. כיצד, אם כן, עלינו לנהוג כדי לצמצם את ההפסדים הללו? דרך אחת היא שתילת שם המוצר או החברה בכותרת המודעה.

ידוע שמודעות מעוררת לפעולה או אלה שבהן מילת החיפוש מופיעה בכותרת מייצרות יחס הקלקה גבוה יותר ממודעות אחרות. בדרך כלל שתילת שם המוצר או החברה במודעה, במיוחד אם לא מודבר במותג ידוע, בא על חשבון ערור לפעולה והוא מקטין את יחס ההקלקה. ובכל זאת לעיתים הפגיעה כדאית כדי לחזק את הזכירות של השם.

למשל במודעות שלנו למערכת רב-מסר הוספת שם השירות "רב-מסר" לכותרת המודעה הורידה במעט את יחס ההקלקה שלה. כותרת כמו "מערכת רב-מסר" היא מעוררת פחות להקלקה מאשר כותרת כמו "מערכת להפצת ניוזלטר" (במיוחד אם מילת החיפוש הרלוונטית היא ניוזלטר). למרות זאת כדי לבנות את המותג "רב-מסר" לטווח הארוך החלטנו בחלק מהמודעות לוותר על הקלקות לטובת חיזוק המותג.

כמובן שיש לנהוג בדרך זו רק עבור מודעות שיחס ההמרה שלהן אינו מהמשובחים אחרת אתם עלולים להפסיד מכירות באופן שלא יצדיק אף את חיזוק המותג. אחד המקומות בהם מומלץ מאוד להשתמש בשיטה זו (שתילת שם החברה בכותרת המודעה) הוא ברשת התוכן של גוגל שם יחסי ההקלקה במודעות הם נמוכים במיוחד.

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט



כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007