הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גליון מספר 31

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 31 של הניוזלטר סודות השיווק באינטרנט.

בית הקפה קופי בין מיצב את עצמו כבית קפה של עבודה. . . יותר מזה, בית קפה של חשיבה, תכנון אסטרטגי, אולי אפילו הגות. לא מפתיע לכן שבסניף של קופי בין ליד גן העיר תלוי פלקט ובו שיר הלל של משורר תל אביבי לסניף הזה.

אני לקוח די קבוע של בית הקפה הזה. גם ההזמנה שלי שם די קבועה -קפה לאטה רגיל שמלווה לפעמים במאפה כל שהו. בוקר אחד הגעתי לסניף, ועוד לפני שהספקתי לפתוח את הדלת באופן מלא, אמר לי מנהל המשמרת שהקפה שלי כבר מוכן. . ."ראיתי אותך בצד השני של הכביש, מחכה לאור הירוק במעבר החצייה, ומיד הכנתי לך את הקפה".

מדוע אני מספר לכם את זה? היום כאשר הבאאז הכי חזק הוא הבאאז עצמו, המילה הכי חשובה בשיווק היא "שיווק ויראלי" וכולם מדברים על שיווק במה שנקרא social media כלומר באמצעות בלוגים, ניוזלטרים, אתרי דרוגים כמו digg.com ודומיו, אני חושב שרבים מהם מפספסים לחלוטין את הפואנטה.

כולם מבינים ששיווק ויראלי דורש סיפור טוב. אבל, וזו הטעות, כדי לייצר סיפור טוב הם נעזרים במומחים בספורים במקום ליצור מוצר או שירות שיוצר את הסיפור.

הפרסום שאני עושה כאן לרשת ולסניף, בניוזלטר שמגיע למעל 3300 קוראים, שווה להם הרבה יותר מפרסום יקר בעיתון או מסרטון מדליק שיפיקו כדי שאנשים יעבירו זה לזה.

לכן בפעם הבאה שאתם חושבים על שיווק ויראלי או על שאר הבאאזים האחרונים תחשבו על מה שקן אבוי גורו השיווק באינטרנט הקנדי מכנה over delivering. חשבו על מרכיבים במוצר או בשירות שאפילו לא תצהירו עליהם בעת המכירה אבל תתנו אותם ללקוחות. הערך שלהם כיוצרי סיפורים עשוי להיות גבוה יותר מערכם כמפתי לקוחות. הפתעה לטובה היא משהו שכל אדם נהנה לספרו שוב ושוב.

אבל יש לסיפור הזה עוד לקח מעניין, twist עם תרצו.

באותו יום הרגשתי מעט רדום ועוד כשצעדתי בכביש השקט של שעות הבוקר באחד החגים האחרונים חשבתי לעצמי שהפעם במקום הלאטה הרגיל בא לי איזה אספרסו כפול חזק במיוחד...

אף פעם, אבל אף פעם!, אי אפשר לדעת מה באמת מתחולל במוחו של לקוח.

ולכן הכלי של גוגל website optimizer הוא כל כך חשוב. הוא מבטל את הצורך לנחש מה הלקוח רוצה ומאפשר פשוט לבדוק זאת. זו בעיני התמצית של השיווק באינטרנט.

אז מה בגיליון הנוכחי? מאמר המשך שלי על ה web site optimizer שמציע כמה טיפים לשימוש בו; מאמר נוסף שלי שמציג את הדרישות העיקריות ממערכת שיווק מקצועית בדואר אלקטרוני ומאמר של יואב שפר על תיפקדו של דף הבית באתר.

מצטרף אילינו הפעם גם כותב חדש: אלי שביט. אלי הוא הבעלים של אתר homebiz.co.il ויזם אינטרנט סדרתי. הוא בין הראשונים שהחלו למכור בארץ ובעברית ספרים אלקטרוניים. מאמרו של אלי יעסוק הפעם בעשרת הדברות לבחירת מוצר למכירה דרך האינטרנט.

אם אתם מתעניינים במערכת רב מסר לשיווק בדואר אלקטרוני ושוקלים באופן רציני לשלב אותה במערך השיווק באינטרנט שלכם, אתם מוזמנים למפגש שיערך ביום רביעי ה 30 במאי בשעה 17:00 במרכז פסג"ה ברמת גן. במפגש נציג את המערכת, נענה על שאלות. בנוסף אורן שץ ירצה על החידושים בקידום אתרים במנועי חיפוש.

הקליקו כאן לפרטים והרשימה.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו - מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

אם אתם מפעילים אתר ואינכם אוספים כתובות מייל של המבקרים בו כדי להגיש להם סדרת מסרים אוטומטית אתם פשוט משאירים כסף על השולחן. בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר הזה מדוע שלא תשלחו להם forward (או כפי שאומרים בעברית "תקדמו") אליהם את הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

כיצד תגדילו את יחס ההמרה של האתר שלכם באמצעות הכלי החדש של גוגל web site optimizer -מאמר שני בסדרה/ רוני הורוביץ

במאמר בחודש שעבר הצגתי לכם את הכלי החדש של גוגל ה -website optimizer שהצטרף לאוסף הכלים השיווקיים שגוגל מציעים לבעלי חשבון ב Google Adwords. במאמר הנוכחי אתן לכם כמה טיפים לשימוש מיטבי בכלי.

אבל ראשית תזכורת: website optimizer מאפשר לבעל אתר לבחון מספר אלטרנטיבות לדף אינטרנט ולקבוע מי מהן היא הטובה ביותר במונחים של המרה -conversion. יחס המרה הוא היחס שבין המבקרים בדף לבין אלה שמבצעים את הפעולה הרצויה של אותו דף (לכל דף באתר שלכם עליכם להגדיר את הפעולה הרצויה!).

מה לבדוק ?
אני מציע לבדוק את כל השלבים בשרשרת ההמרה. נניח שאתם מקדמים באמצעות האתר סדנאות יוגה. שרשרת המרה סבירה היא זו:
  1. מדף הבית לדף שמתאר את הסדנה

  2. מדף הסדנה לדף טופס ההרשמה

  3. מדף טופס ההרשמה לדף התודה על ההרשמה

כלומר יש כאן תהליך בן שלושה שלבים. אם תצליחו, באמצעות שימוש ב-website optimizer ובדיקת קומבינציות, לשפר כל אחד מהשלבים ב 20% תשפרו בסך הכול את יעילות האתר ב 72%!

את הניסויים באמצעות website optimizer אני מציע להתחיל מהסוף -כלומר לבחון קודם כל את טופס ההרשמה לאחר מכן את דף הסדנה ולבסוף את דף הבית. הסיבה לכך היא שבשלב האחרון מבקרת האוכלוסייה המתאימה ביותר למוצר או לשירות שאתם מציעים ולכן כדאי קודם כל להבין מה משפיע עליהם. לאחר מכן תוכלו ללמוד מהתוצאות ולתכנן בהתאם את הניסויים בשלבים המוקדמים יותר בשרשרת ההמרה.

איזה אלטרנטיבות לבדוק?
לקביעת האלטרנטיבות לכל גורם יש השפעה מכרעת על יכולתו של הניסוי לשפר באופן משמעותי את התוצאות שלכם. מרכיבי הדף החשובים לבחינה הם אלה:

הכותרת -בדקו כותרת ארוכה מול קצרה, כותרת "מתלהבת" מול כותרת סולידית, כותרת מציגה בעיה מול כותרת מציגה פתרון. עורך דין למשל יכול לבחון את הגרסאות הבאות:
  1. עו"ד דן אייל מומחה בדיני משפחה (קצר וסולידי)

  2. עו"ד דן איל מומחה מוביל בישראל בדינה משפחה בעל אחוז זכייה חסר תקדים של 87% (ארוך ומתלהב)

  3. רוצים להתגרש אבל חוששים למצבכם הכלכלי? (מציג בעיה)

  4. מתגרשים? עו"ד דן אייל ידאג שתקבלו את המגיע לכם ויותר! (מציג פתרון)

כותרת המשנה -כותרת משנה היא טקסט שמטרתו להרחיב את המידע המוצג בכותרת. האלטרנטיבות השונות דומות לאלה של הכותרת.

הפסקה שלאחר הכותרת - הפסקה הראשונה של הטקסט היא בעלת חשיבות גדולה. היא למעשה יחידת המידע הראשונה המפורטת הראשונה בה נתקל המבקר. האפשרויות כאן הן בעיקר להציג תועלות (מה יצא ללקוח מצריכת המוצר או השירות -למשל "עם רד בול יצמחו לך כנפיים") או תכונות (מה מאפיין את המוצר או השירות -למשל "רד בול מכיל רכיבים טבעיים בלבד" -זה נכון...?). יש מוצרים שהצגת התועלות שלהן מוכרת ויש כאלה שדווקא הצגת התכונות שלהם עושה את זה ללקוחות.

קריאה לפעולה -הקריאה לפעולה היא אחד הרכיבים החשובים בכל דף אינטרנט שיוקי. ידוע שכדי לגרום לאנשים לבצע פעולה יש כמעט לצוות עליהם לעשות אותה -"צלצלו עכשיו". אבל כמה בוטה להיות? האם לכתוב "מלאו את הטופס" או "מלאו את הטופס עכשיו!". באמצעות web site optimizer תוכלו לבדוק גרסאות רכות ובוטות של הקריאה לפעולה.

טקסט ארוך מול קצר - אין נושא שפילג את עולם הקופירייטינג יותר מאשר שאלת הטקסט הארוך מול הקצר -מי מהם מוכר יותר. רבים נשבעים לטקסט הארוך והמפורט ורבים אחרים טוענים שלאף אחד אין חשק לקרוא טקסט רב מהמסך. web site optimizer מחסל את הויכוח הזה סופית. עכשיו פשוט בודקים. אגב, בניסוי שערכתי לאחרונה ושבו המטרה היתה לגרום למבקרים בדף להקליק על קישור כל שהו הטקסט הארוך הביס את הטקסט הקצר.

הדגשה של תכונות שונות - לעיתים נוח להציג תכונות של מוצר באמצעות רשימה. כאשר מציגים כך את התכונות יש חשיבות גדולה מאוד לסדר הצגת התכונות. הכלי של גוגל יאפשר לכם לבדוק מספר אלטרנטיבות לסידור התכונות וכך גם תוכלו לדעת מה התכונות החשובות יותר ללקוחות שלכם.

מספר השדות בטופס -ידוע שככל שתדרשו שדות רבים יותר בטופס ההרשמה כך ההיענות לטופס תהיה נמוכה יותר, מצד שני תוכלו לפלח באופן טוב יותר את הרשימה שלכם. עד כמה משפר השדות משפיע? הכלי של גוגל יספר לכם.

הטקסט על כפתור שליחת הנתונים -כל טופס מלווה בכפתור שלחיצה עליו מובילה לשליחת נתוני הטופס. מעטים מודעים לכך אבל לטקסט שמופיע על הכפתור לשליחת הנתונים יש השפעה על אחוז ההיענות למשלוח הטופס. רבים מסתפקים פשוט ב "שלח" או " "submit . לעיתים הטקסט הקצר הזה הוא הטוב ביותר, אבל כדאי מאוד לבדוק גם גרסאות אחרות כמו: "שלחו אלי את הטיפים" או "כן! אני רוצה להירשם לניוזלטר" או "שלחו אלי הצעת מחיר".

צבעים -לצבע יש השפעה רבה על מכירות בזה אין ספק. אבל איזה צבע או סכמת צבעים היא הטובה ביותר? רק בדיקה באמצעות ניסוי תוכל לקבוע.

תמונות -מה כדאי להציג? תמונת "אווירה"? תמונה של המוצר? תמונה של לקוח משתמש במוצר? תמונה של בעל האתר? הניסוי יגיד.

מחיר -בסקר שנעשה בין אנשי שיווק נקבע שהמחיר הוא ההחלטה השיווקית הבודדת החשובה ביותר. אתם בהחלט יכולים להשתמש ב web site optimizer כדי לקבוע מהו המחיר האופטימאלי למוצר. ללקוחות שונים יוצגו מחירים שונים והניסוי יקבע מהו המחיר שיותר את הרווח המקסימאלי.

מהי אינטראקציה?
חשוב להבין שהחלטה על ביצוע פעולה היא החלטה הוליסטית. כלומר אינה מבוססת על מרכיב אחד ובדרך כלל קשורה מאוד ליחס ששורר בין המרכיבים. בהחלט ייתכן שאם בודקים באופן מבודד, הכותרת הטובה ביותר תהיה הגרסא הראשונה. באופן דומה ייתכן שהתמונה הטובה ביותר, אם תיבדק באופן עצמאי, תהיה התמונה הראשונה. אבל בהחלט ייתכן שהקומבינציה של כותרת 2 ותמונה 2 היא שתביא בסופו של דבר לתוצאות הטובות ביותר. בתחום תכנון הניסויים קוראים לתופעה זו "אינטראקציה". אחד היתרונות של שימוש במערכת של גוגל הוא שהיא מביאה בחשבון גם את האינטראקציה.

כמה אלטרנטיבות של הדף לבדוק?
מספר האלטרנטיבות נקבע באמצעות מספר האלמנטים השונים של הדף שאתם רוצים לבדוק ומספר הגרסאות השונות לכל אחת מהן. לדוגמא אם אתם רוצים לבדוק שתי כותרות שונות, שתי פסקאות ראשונות שונות ושלוש תמונות שונות סך כל האלטרנטיבות ("קומבינציות" בלשון גוגל) יהיה 3*2*2=12 קומבינציות.

המשמעות היא שגוגל יציג לכל מבקר בדף האמור אחת מ 12 הקומבינציות באופן אקראי עד שיאסף מספיק מידע שיאפשר לגוגל לקבוע באופן סטטיסטי מובהק מהי הקומבינציה האופטימאלית.

כדי לקבוע באופן סטטיסטי מובהק מהי הקומבינציה האופטימאלית צריכים לבקר מספיק אנשים בכל קומבינציה. כאן טמונה הדילמה של תכנון הניסוי: ככל שהניסוי יהיה מפורט יותר -כלומר יכיל יותר קומבינציות -הניסוי יהיה מדויק יותר, יספק לכם יותר מידע על קהל היעד שלכם ועשוי בסופו של דבר ליצור דף בעל כושר המרה טוב יותר, אלא שהניסוי יימשך זמן רב יותר.

לכן website optimizer מיועד בעיקר לאתרים בעלי תנועה רבה למדי. אחרת יקשה עליכם מאוד ליצור ניסוי שיסתיים אי פעם. ככלל משך הניסוי תלוי בשלושה גורמים: מספר הקומבינציות הנבדקות, התנועה באתר וההפרשים בביצועים בין הקומבינציות השונות (כלל שהביצועים דומים יותר זה לזה הניסוי יארך זמן ארוך יותר).

הנה כמה תוצאות שיאפשרו לכם לקבל מושג על משך הניסוי: בניסוי אחד נדרשו 2000 מבקרים בדף מסוים כדי להכריע בין 18 קומבינציות. בניסוי זה הקומבינציה המנצחת היתה טובה ב 50% מהקומבינציה המקורית. לכן אם לדף יש 100 מבקרים ביום, הניסוי כולו יארך 20 יום. אם מספר הקומבינציות היה קטן בחצי משך הניסוי היה מתקצר גם הוא בחצי.

בניסוי אחר שבו הקומבינציה המנצחת היתה טובה רק ב 10% מהמקורית נדרשו 2000 מבקרים כדי לקבוע תוצאות מובהקות בין שלוש קומבינציות בלבד.

אני ממליץ לכם מאוד להשתמש ב website optimizer. מה שתלמדו באמצעותו על הלקוחות שלכם יהיה יקר מפז!

דלגו על הפתיח / כתיבה שיווקית: יואב שפר

אחד האמצעים היעילים ביותר בהצגה אפקטיבית של רעיונות הוא האנלוגיה, ואחותה מטפורה.

אנחנו מגייסים אותן לעזרתנו, גם אם לא בצורה מודעת, כאשר אנחנו מנסים להסביר נקודה ואומרים "אפשר להשוות את זה ל. . ." או "תדמיין לעצמך שזה בדיוק כמו. . .".

בכתיבה השיווקית יש להן מקום של כבוד ותרומה חשובה בהפיכה של מסר למעניין משכנע, ומגיע להן שאקדיש להן מדור מיוחד באחד הניוזלטרים הקרובים.

בינתיים. . .אני רוצה להציג את המטפורה שאני משתמש בא כדי להסביר ללקוחות איך, לדעתי, צריך לראות את דף הבית.

אני מתייחס לדף הבית בדיוק כמו שבעל חנות בעולם האמיתי מתייחס לחלון הראווה שלו:

הוא צריך להיות הדבר הראשון שהגולש רואה כשהוא מגיע לאתר.
מי שבוחר לקדם את פני הגולשים בדף מקדים עם פתיח פלש שעולה באיטיות מעצבנת, דומה לעסק שממוקם בחצר ולא בחזית הרחוב.

שניהם דורשים ממך לסטות מהנתיב הראשי, הטבעי, ולהתאמץ כדי להגיע. כידוע, אנחנו לא אוהבים להתאמץ ומי שעושה לנו חיים קשים אנחנו לא רוצים להתיידד איתו.
באינטרנט זה עוד יותר פשוט. "קליק" ואנחנו בחוץ.

בעולם האמיתי, לא תמיד יש לך ברירה, כשהחנות שירשת ממוקמת בפסאז'. אבל מוזר שבאינטרנט יש עדיין בעלי אתרים שמתעקשים להבריח קונים.

חשוב לזכור: בכל לחיצה על קישור (אפילו על "דלג") אחוז גבוה של גולשים נושרים בדרך.

דף הבית צריך לאפשר לגולשים להבין מיד את מהות הפעילות, במה האתר עוסק ומהם היתרונות שלו. את כל זה אפשר להשיג בכותרת ראשית ומשנית. מי שמוותר עליהן ומסתפק ב"ברוכים הבאים" או בכל ברכה אחרת, דומה לבעל חנות בגדים שלא הלביש את בובות הראווה שבחלון.

ולבסוף: דף הבית, כמו חלון ראווה אמיתי, צריך להיות מושך, מסקרן ומעורר רצון להיכנס, להישאר ולהבין יותר. זה כמובן מושג באמצעות טקסט שיווקי ועיצוב של
Look & feel שתומך במסר.

אני שואל את הלקוחות שלי האם הדף הראשון שמתוכנן באתר הוא חלון הראווה שהם היו שמים בחנות שלהם או שהוא פרוזדור לדף הבית האמיתי. בדרך כלל האנלוגיה הזו משכנעת.

בהצלחה

יואב שפר

קופירייטר -אלף-בית כתיבה שיווקית, קופירייטינג, ניהול תוכן לאתרים

כיצד תבחרו מערכת מקצועית לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר / רוני הורוביץ

הקוראים הוותיקים כבר מכירים את דעתי שהשיווק האמיתי באינטרנט נעשה באמצעות הדואר האלקטרוני. הדואר האלקטרוני הוא המדיום בו נוצרות מערכות היחסים ארוכות הטווח בין המשווקים לקהל היעד שלהם ובו נסגרות העסקאות.

למרות שפה ושם אפשר לקרוא מאמרים על "מותו של הדואר האלקטרוני" בגלל תופעת ה Spam ה Phishing ושאר המריעין בישין שקשורים למייל, ברור לכולם, גם לכותבי המאמרים האלה, שהמייל חי וקיים ואין לו תחליף כמרכיב קריטי בשרשרת השיווק באינטרנט. זו הסיבה שהכלי השיווקי הראשון שהחלטתי להשיק בישראל הוא כלי מתוחכם לשיווק באמצעות דואר אלקטרוני -מערכת רב מסר.

הסיבה לכך שהדואר האלקטרוני הוא כל כך חשוב היא שזה המדיום שבאמצעותו אנשים מקיימים כיום את רוב התקשורת שלהם עם העולם החיצוני: חברים, קולגות, לקוחות -כל הקשרים הללו נעשים באמצעות הדואר האלקטרוני.

על האופן שבו יש להשתמש בדואר האלקטרוני בשיווק באינטרנט כתבתי ואכתוב עוד רבות. במאמר הזה אני רוצה להתמקד בצדדים הטכניים של השיווק באמצעות הדואר האלקטרוני ובמיוחד מה נדרש כדי להפיץ דואר אלקטרוני או ניוזלטר לרשימת תפוצה באופן פשוט ובטוח, ללא השקעת זמן רב מדי.

למותר לציין שבמאמר הזה אתייחס אך ורק למה שמכונה "שיווק מורשה בדואר אלקטרוני" -כלומר הפצה של דואר אלקטרוני רק לאנשים שביקשו במפורש לקבל מכם תכנים בדואר אלקטרוני, רק את התכנים שהובטחו ובתדירות שהובטחה.

לפני שאפנה לפירוט הדרישות ממערכת שיווקית מקצועית בדואר אלקטרוני, אני רוצה להציג את שלושת האלטרנטיבות השונות העומדות כיום בפני משווקים שמעוניינים ליצור רשימת תפוצה ולהפיץ לה תכנים בדואר אלקטרוני:

  • הפצה באמצעות outlook : זו הדרך הפרימיטיבית ביותר. בשיטה זו מפיצים את המייל באמצעות רשימת כתובות ב outlook תוך הכנסתה לשדה ה BCC (כדי לא לחשוף את הרשימה ולפגוע בפרטיות). רוב ספקי האינטרנט אינם מאפשרים הפצה בו זמנית של מעל 50 מיילים ולכן הנוקטים בשיטה זו מפיצים את הניוזלטר שלהם במשך זמן רב בקבוצות של חמישים. שיטה פרימיטיבית זו הולכת ונעלמת מהעולם.

  • הפצה באמצעות תוכנה המותקנת בשרת שלכם: חלק מבוני האתרים מספקים ביחד עם מערכת ניהול התוכן גם כלי להפצת ניוזלטר. לעיתים חברת האחסון דורשת תשלום על ההפצה בדרך זו ולעיתים רבים מהמיילים נחסמים. בנוסף לכךהתכונה המותקנת בשרת אינה מתעדכנת באופן תדיר וחסרה תכונות ואפשרויות רבות.

  • מערכת אינטרנטית : בשיטה זו המערכת מותקנת על שרת של ספק השירות והלקוחות מקבלים חשבון במערכת בדומה לחשבון Gmail או Hotmail . שיטה זו, שהיא המתקדמת ביותר, הופכת פופולארית יותר ויותר בכל תחומי התוכנה. העולם הולך לכיוון זה אפילו לגבי תוכנית משרדיות כמו מעבד תמלילים וגיליון אלקטרוני (רק לאחרונה גוגל רכשו חברות בתחום כדי להציע שירותים אלה ברשת).

לאחר שסקרתי את שלושת השיטות, אתמקד עכשיו בשיטה השלישית, ואציג את רשימת התכונות שמאפיינות מערכת מקצועית לדיוור אלקטרוני:

ניהול ההרשמה וההסרה
הרשמה אוטומטית על המערכת לאפשר הרשמה אוטומטית מכל טופס שממוקם בדף באתר של בעל הרשימה ואף מדפים באתרים אחרים באינטרנט (למשל כאלה שמשתפים עימו פעולה). צריכה להיות אפשרות הפניה לדף תודה לפי בחירתו של בעל החשבון במערכת. לאחר ההרשמה המערכת צריכה להיות מסוגלת לשלוח באופן מיידי מייל תודה לנרשם ומייל דיווח לבעל הרשימה.

הסרה אוטומטית כל מייל שיוצא מהמערכת חייב לשאת קישור להסרה מרשימת התפוצה. לחיצה של נמען ברשימת התפוצה על הקישור מסירה באופן אוטומטי את הנמען מרשימת התפוצה. המערכת צריכה להיות מסוגלת לשלוח לבעל הרשימה מייל דיווח על כל עוזב רשימה כולל אפשרות לעוזב הרשימה להסביר מדוע עזב שגם הוא יישלח במייל הדיווח (מידע בעל ערך רב!).

יבוא רשימת תפוצה המערכת צריכה להיות מסוגלת לקלוט רשימת תפוצה קיימת באמצעות קובץ אקסל או בדרך אחרת בקלות וביעילות ללא מאמץ רב מצד בעל הרשימה.

עיצוב מסרים
עורך HTML מקצועי . מרכיב חשוב במערכת הוא עורך מסרים ( HTML ) מקצועי שמאפשר שליטה בעיצוב המסר בדומה למעצב תמלילים. העורך צריך לאפשר שילוב תמונות ואף שימוש בתבניות עיצוב שנשמרות במערכת.

אחסון תמונות . לא כולם יודעים שבמסרי דואר אלקטרוני התמונות אינן נשלחות ביחד עם המסר אלא יורדות מהשרת עליו הן מאוחסנות רק כאשר פותחים את המסר. לכן מערכת מקצועית לשיווק בדואר אלקטרוני צריכה לאפשר אחסון של הקבצים הגראפיים שמשולבים במסר.

תבניות מערכת . כדי לאפשר לבעלי הרשימות עיצוב מקצועי על המערכת להציע תבניות עיצוב מקצועיות הניתנות להתאמה אישית.

תבניות אישיות . לאלה המעוניינים להזמין עיצוב מסרים מקצועי אצל מעצבים המערכת צריכה לאפשר שמירת העיצוב לשימוש מאוחר יותר.

משלוח דף אינטרנט . לכל מי שיוצר את המסר על גבי האתר שלו ולאחר משתמש באותו עיצוב כדי לשלוח את המסר, יכול להיעזר באפשרות של מערכת מקצועית לשלוח דף אינטרנט על פי כתובתו. פשוט מכניסים למערכת את כתובת הדף (ה URL שלו) והיא אוספת אותו ושלוחת אותו לרשימת התפוצה.

אפשרויות משלוח
סדרת מסרים. מערכת דיוור אלקטרוני מקצועית צריכה להיות מסוגלת לשלוח באופן אוטומטי לחלוטין סדרת מסרים שנטענה מראש למערכת ואשר נשלחת לכל נרשם בהתאם למועד הרשמתו. סדרה כזו יכולה להיות מיועדת להפצה של סדרת טיפים, קורס קצר או follow up על לקוחות שקנו מוצרים.

ניוזלטר. על המערכת להיות מסוגלת לשלוח לכל רשימת התפוצה ניוזלטר מעוצב. צריכה להיות אפשרות לטעון את הניוזלטר למערכת לשיגור בתאריך עתידי שנקבע מראש.

יום הולדת. אפשרות לשלוח סדרת מסרים על פי תאריכים של נרשמים. אופציה זו מאפשרת למשל למלון להציע מבצע מיוחד לזוגות ביום ההולדת של אחד מבני הזוג ולשלוח מסר חודש או חודשיים לפני התאריך ולאחר מכן מסר תזכורת שבוע לפני התאריך.

אפשרויות פילוח
רשימות שונות . אם אתם בעלי מספר אתרים או שברצונכם להחזיק רשימות שונות למשל רשימת הפונים באמצעות צור קשר, רשימת המנויים לניוזלטר ורשימת הלקוחות שקנו מוצר מסוים, תזדקקו לאופציה של אחזקת מספר רשימות במסגרת אותו חשבון. כל רשימה אמורה להיות ישות עצמאית לחלוטין המתנהלת בנפרד.

משלוח מפולח על פי פרמטרים שונים בכרטיס הלקוח. פילוח, או סגמנטציה כפי שאוהבים לקרוא לה אנשי השיווק, הוא שם המשחק בשיווק מודרני.הרעיון ברור: פונים לכל פלח של קהל היעד בשפתו ומציעים לו הצעות רלוונטיות עבורו. כך למשל בעלים של חנות אופניים ירצה להציע הצעות שונות ללקוחות שרכשו אופני הרים לעומת אלה שרכשו אופני מרוץ. מערכת מקצועית לדיוור אלקטרוני צריכה להיות מסוגלת לתמוך בדיוור מפולח.

אבטחת הגעת המיילים ליעדם
חסימת מיילים לכתובות שגויות או תיבות מלאות . אחד המאפיינים של רשימות ספאם הוא אחוז ההחזרה הגבוה של מיילים מרשימות אלה. הסיבה לכך היא שרשימות הספאם מכילות מספר רב של כתובות שאינן כבר בשימוש או שיוצרי הרשימה פשוט ניחשו אותן (מוכרח להיות dani@walla.com אז למה שלא נשלח לו מייל..?). לכן כל תוכנות האנטי ספאם מסננות רשימות שאחוז ההחזרה שלהן גבוה. באמצעות חסימה אוטומטית של מיילים חוזרים אתם שומרים על ניקיון הרשימות שלכם ומגינים עליהן מפני חסימה.

ניהול הקשרים עם ספקי האינטרנט ( ISP relations ). כל ספק אינטרנט מפעיל כלים ותוכנות משלו לזיהוי ספאם. לצערנו תופעת ה False Positive כלומר אפיון דואר תמים כספאם היא נפוצה ביותר. הדרך היחידה למנוע חסימה מוחלטת של משלוחי המייל שלכם היא לנהל מערכת יחסים הדוקה ואישית עם אנשי המפתח אצל הספקים. מערכת יחסים זו מסייעת לפתור אץ הבעיות שנובעות מחסימה וסינון של המיילים שלכם אצל ספקי האינטרנט המרכזיים.

מניעת כניסה למערכת של גורמים מפוקפקים . שרות דוור אלקטרוני חייב למנוע בכל מחיר שימוש בו בידי גורמים מפוקפקים וספאמרים. השרות חייב למיין היטב את הלקוחות שלו -לא לקבל לקוחות לא מתאימים ולהפסיק את ההתקשרות עם מי שמפר את האמון. אם לא ראיינו אתכם ראיון צולב בעת שביקשתם להצטרף לשירות, אל תצטרפו אליו!

שימוש בתוכנות מתקדמות לאימות Authentication כגון SPF. אחת הרעות החולות של האינטרנט הם מסרים מתחזים. כלומר מסר שכאילו נשלח מ Amazon למרות שמקורו האמיתי בביירות (בלי לפגוע בשכנים מצפון...). לאחרונה פותחו כלים לאימות הדומיין כלומר שהבטיח שהמסר מגיע באמת ממי שהוא אומר שהוא מגיע. שירות דיוור אלקטרוני איכותי משתמש בכלי האימות הללו כדי להקטין את הסיכוי שמסרים שיצאו ממנו ילכדו במסנני הספאם השונים.

משוב על יעילות המשלוח
אחוזי פתיחה : כמה אנשים פתחו את המייל מתוך המספר שנשלחו אליו. אגב, 50% ומעלה נחשבים אחוז טוב למדי ברשימות גדולות וותיקות.

מעקב אחרי הקלקות : כמה הקליקו על כל אחד מקישורי המייל. גם זה מידע שתרצו לקבל ממערכת הדיוור שלכם.

מספר מיילים חוזרים . חשוב לכם לקבל מידע על מספר המיילים החוזרים בכל משלוח של מסר (1-3 אחוז הוא נתון סביר)

נושאים נוספים
אפשרות לשלוח בדיקה לפני הפצה . חשוב שתוכלו לשלוח מייל בדיקה לחשבונות מייל שונים כדי לראות כיצד המייל ייראה.

תמיכה. למותר לצייר שתמיכה טובה היא הבסיס לשימוש אופטימאלי בכל מערכת. חשוב שהתמיכה תהיה לא רק טכנית אלא גם כיצד להשתמש במערכת באופן מיטבי מבחינה שיווקית.

חומרי הדרכה. כדי שלא תצטרכו לפנות לתמיכה בכל דבר ועניין

עמידה בעומסים . מערכת דיוור אלקטרוני עלולה להיות חשופה לעומס רב לכן חשוב שיהיו בה מרכיבים לאיזון עומסים ולהתאוששות מקריסות.

אפשרות אינטגרציה על מערכות אחרות . אם אתם מפעילים כבר רישום לאתר או מועדון לקוחות תרצו להיות מסוגלים לשמור כל ליד חדש גם במערכת שלכם וגם במערכת הדיוור האלקטרוני שלכם.

קצב חדשנות ופיתוח . אחד הדברים המהנים בשימוש ביישום אינטרנטי הוא להיכנס למערכת ולראות פתאום שנוספה אפשרות חדשה. בניגוד לתוכנה מותקנת שדורשת שדרוג (בדרך כלל בתשלום) במערכת אינטרנטית כל חידוש מגיע מיידית לכולם.

מערכת רב מסר היא המערכת היחידה שמציעה שירות בעברית שמכיל את כל האפשרויות שציינתי. אתם יכולים לקרוא עוד על המערכת באתר של רב מסר.

עשרת הדברות לבחירת המוצרים המושלמים למכירה באינטרנט / אלי שביט

בעלי חנויות רבים מתלבטים אם כדאי לצרף לחנות הפיזית גם חנות וירטואלית. אחרים שאינם בעלי חנויות בודקים את האפשרות להקים חנות וירטואלית כישות עצמאית לחלוטין. האם כיום בשנת 2007 אפשר למכור כל מוצר דרך האינטרנט? אולי עדיף להסתפק בהקמת סוכנות קטנה או למכור לסיטונאים?
מאמר זה מציג את עשרת הדברות של המוצרים המתאימים למכירה באינטרנט. לפני שאתם קופצים למים בדקו כיצד מתיישב המוצר שלכם עם עשרת הדברות הללו.

א. תנאי הכרחי למכירה דרך אינטרנט הוא שהמשתמש יוכל לבחור בקלות מוצר כל שהוא מבלי לראות אותו ולחוש אותו פיזית. לשם כך דרוש תיאור מפורט ביותר של מאפיינים צרכניים וטכניים של המוצר, בבעלות של איזו חברה, דגם והשם שלו, סמל מסחרי שלו וכו'. הלקוח חייב לדעת במאה אחוז מה הוא קונה.

ב. משקל וגודל המוצר משחק תפקיד חשוב ביכולת מכירתו. הנתונים האלה משפיעים על מחיר המוצר ואפשרות הובלתו. אם, למשל, תושב אוסטרליה יהיה מעוניין לרכוש ספר בחנות-אלקטרונית שבארץ -יש לשער שהמחיר של הספר יהיה זול יותר מהמחיר בחנות מקומית באוסטרליה, אבל, אם ניקח לדוגמה מכונת הכביסה -ככול הנראה לא יהיה שווה לו לבצע את הקנייה, מכיוון שעלות המשלוח של המוצרים הכבדים והמסיביים תהיה גבוהה מידי. בניגוד לפריטים גדולים -פריטים קטנים ניתן לשלוח בעזרת שליח בתוך האזור ומעבר לו -באמצעות חבילה.

ג. רצוי שהמוצר לא יהיה שביר במיוחד, אחרת תצטרכו לדאוג לארוז אותו באריזה מיוחדת ותהיו מוטרדים בשאלה אם הוא יגיע שלם לבעל- כתובת.

ד. רצוי שהמוצר לא יתקלקל במהירות רבה -אחרת יהיה צורך, אפילו, לצייד את מכוניות הובלה בציוד לקירור מיוחד ועל שיגור מעבר למדינה אפשר, בהחלט,לשכוח בכלל.

ה. רצוי שהמוצר לא יהיה זול מדי -אחרת כדי לקבל רווחים גבוהים יהיה צורך להגדיל את המחזור הכספי שגם יביא איתו הוצאות מיותרות כגון -הגדלת צוות העובדים. גם מחירי הובלה יהיה קשה לקבוע יחסית למחיר המוצר.

ו. רצוי שהמוצר יהיה לא יקר מדי -אחרת אף אחד לא יקנה. אנשים מעדיפים לרכוש את המוצרים שעולים יותר מדי יקר באופן רגיל -זאת אומרת בחנויות רגילות. לפני שלקוח ישלם כמה עשרות אלפים שקל - הוא יעדיף להיות בטוח במה שהוא בוחר ולבדוק את המוצר במציאות.

ז. אם המוצר שלכם שאתם תמכרו יהיה פשוט מבחינה טכנית -לא יהיה צורך לעלות את משכורת השליח שלכם על זה שהוא יהיה צריך להסביר ולייעץ ללקוח את האופן השימוש במוצר וגם יהיו פחות תלונות בשרות לקוחות.

ח. קיימת הגבלה בשיגור הדואר למספר המוצרים (נשק, חומר דליק וכו'), לכן חנויות אלקטרוניות שמספקות מוצרים שפועלים, למשל, על לחץ אוויר או זיקוקי אש ספק רב אם יוכלו להשתמש בשרות הדואר או בחברות אחרות שנותנים שרות מסוג זה.

ט. אם אתם מתכוונים לספק שרות כל שהוא -תשתדלו שהשרות יהיה ניתן ישירות דרך האינטרנט וגם דרכו תקבלו את התשלום שעבורו, אחרת הלקוח יכול לשנות את דעתו ולא לרכוש או שהמתחרים שלכם ימשכו אותו לצד שלהם.

י. המוצר שתמכרו חייב להיות מוכר בשוק המסחרי וגם באינטרנט או לפחות באחד מהשני מקומות האלה -אחרת תצטרכו לקדם לא רק את העסק שלכם אלא גם קבוצת מוצרים ולהשקיע כסף רב לפרסומת כדי שיכירו אותם.

האם קיים בכלל "המוצר האידיאלי"? איני יודע. בכל אופן לאחר שכתבתי את עשרת הדברות, הייתי רוצה לכתוב גם עוד אחד והוא האחד עשרה -כדאי למכור את מה שאתם כבר יודעים למכור. אם אתם מכירים היטב את השוק הזה או אחר - תעבירו את הידע שלכם לרשת אינטרנט. אם ניקח בחשבון את הייחודיות הספציפית של האינטרנט - את מה שכתוב למעלה - תכלו להשתמש לא רק במכירות אלא גם לפרסומת, למשוך את הלקוחות ויצירת קשרים כדאיים לעסקים.

אלי שביט -מייסד ומנהל פרויקט http://www.homebiz.co.il
באתר תוכל לקבל רעיונות פוטנציאליים ומקוריים להקמת עסקים, וכן טיפים ועצות לקידום, שיווק וניהול עסקים קיימים.

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

להתראות בחודש הבא,
רוני הורוביץ

סודות השיווק באינטרנט



















כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007