הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 35

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 35 של הניוזלטר "סודות השיווק באינטרנט".

מכירים את מרסיה יודקין? למען האמת גם אני שכחתי ממנה לאחר שנים שלא שמעתי ממנה. אבל לפני שבוע נזכרתי בה שוב.

ומיהי, אתם וודאי שואלים את עצמכם, אותה מרסיה מסתורית?, ובכן, יודקין היא קופרייטרית אמריקאית שלפני מספר שנים הייתי מנוי על הניוזלטר שלה. באותו הזמן אשתי ואני חלקנו מחשב אחד (קשה להאמין שפעם היה לנו מחשב אחד בבית. . .).מסיבות שאיני זוכר כרגע נרשמתי לניוזלטר עם כתובת המייל של אשתי. כשהשתדרגנו והכנסנו את המחשב השני הביתה (קשה להאמין שפעם היו לנו רק שני מחשבים בבית..) שהפך לשלי,לא טרחתי להירשם שוב לניוזלטר של יודקין.

ומדוע, אתם אולי ממשיכים ותוהים, נזכרתי ביודקין דווקא עכשיו? לפני כשבוע הצצתי במחשב של אשתי (ברשות!) ופתאום ראיתי בתיבת הדואר הנכנס את הניוזלטר שלה. למען האמת לא פתחתי אותו אבל בהחלט נזכרתי בה וחשבתי לעצמי שאולי כדאי שאירשם לניוזלטר שוב. האירוע הפשוט הזה מדגים בפעם המי יודע כמה עצומה חשיבות המייל כערוץ שיווקי. אין לו מתחרים כאמצעי לשמירת קשר לטווח ארוך, ולא נראה שיקום לו תחליף אמיתי בעתיד הקרוב. נקודה נוספת וחשובה היא שמסר שאפילו אינו נפתח כלל (כמו זה של יודקין בתיבת המייל של אשתי) עובד כדגל תזכורת, שומר את המותג שלכם חם בתודעה, ועשוי להתניע תהליך שסופו צריכה של המוצר או השירות שאתם מציעים.

בחודש שעבר הצגתי כאן ביקורת של אתר שמוכר מערכות לטיהור מים. חודש עבר ובעלי האתר כבר עדכנו אותו ויישמו את רוב ההמלצות שלי. אם בקרתם באתר בחודש שעבר ודאי יהיה לכם מעניין להציץ בו שוב לאחר השינויים. (הערה אחת - ראש הדף אינו המקום המתאים למקם בו טופס פניה).

ראש השנה מתקרב בצעדי ענק. בתקופה זו חברות רבות שיש להן רשימת תפוצה של לקוחותיהן שולחות להם מסרי ברכה לשנה החדשה. אני ממליץ לכם בחום שלא לעשות זאת, כלומר לא לשלוח ברכה סתמית במייל ללא כל ערך אינפורמטיבי או אחר. אם אתם כבר שולחים שלבו איזה טיפ מעשי או לפחות מבצע הנחות מעניין.

ומה בניוזלטר היום?

מאמר שלי בעניין הטרנד החם: יצירת תנועה באמצעות מדיה חברתית. מאמר של אלי שביט המציג את הנקודות הרגישות של אנשים שכדאי לכם להכיר. ואחרון - מאמר קצר של אורן שץ המציג את אחד החידושים האחרונים מבית גוגל.

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים 114 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו - מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

יצירת תנועה באמצעות מדיה חברתית / רוני הורוביץ

מקור התנועה הטוב ביותר באינטרנט עבור משווקים הוא ללא ספק מנועי חיפוש. אדם שמחפש באופן אקטיבי את מה שאתם מציעים יהיה גם בעל הסיכוי הרב ביותר להפוך ללקוח שלכם. כמעט בכל האתרים שאני מטפל בהם יחס ההמרה של תנועה ממנועי חיפוש עולה בסדר גודל של פי 5 עד פי 10 מזה של כל מקור אחר.

גם עלות התנועה ממנועי חיפוש בין אם מקורה בתוצאות האורגניות או במודעות הממומנות היא בדרך כלל הנמוכה ביותר. בכלל לתנועה כמוצר יש התנהגות מחירים מעניינת: ככל שהמחיר גבוה יותר כך ערך התנועה נמוך יותר. למשל תנועה שמקורה בבאנרים תעלה בדרך כלל הרבה יותר מתנועה שמקורה במנועי חיפוש, אבל יחס ההמרה שלה יהיה גרוע יותר.

ובכל זאת בעלי אתרים רבים מחפשים אלטרנטיבות לתנועה שמקורה במנועי חיפוש. הסיבות יכולות להיות רבות: מיצוי כל יכולת התנועה ממנועי חיפוש ורצון להשיג עוד, חוסר יכולת להתברג במקום טוב עבור ביטויי החיפוש הרלוונטיים בגלל תחרותיות רבה או - וזו הסיבה הנפוצה ביותר - הצעת מוצר או שירות שאנשים פשוט לא מחפשים (למשל מוצר או שירות חדש).

כיום הולכת ומתהווה אלטרנטיבה לשיווק במנועי חיפוש ושמה 'שיווק במדיה חברתית'. הכוונה בעיקר לשיווק באמצעות בלוגים, אתרים של רשתות חברתיות כמו myspace.com , ואתרי 'הצבעות' שאליהם שולחים הכותבים מאמרים או דפי רשת ל'שיפוט' הגולשים ומי שזוכים במספר הצבעות רב זוכים לקידום ולחשיפה נאה. אתרים מסוג זה הם http://www.digg.com http://del.icio.us . אגב התנועה ב MySpace עולה כיום על זו של גוגל.

למרות ההתלהבות מהטרנד החדש עדיין אין היום הסכמה רחבה לגבי מהותה והגדרתה המדויקת של המדיה החברתית כמו גם זו של השיווק במדיה החברתית ואני אפילו לא אנסה לספק כאן הגדרה ממצה. עם זאת ברור שעיקר העניין הוא בפשטות ייצור תוכן והגשתו לאתרים אחרים בהם יש כבר תנועה רבה של גולשים. מה שכן, כבר הומצא ביטוי לשיטה החדשה - SMO (Social media optimization).

המאמר הזה הוא מאמר ראשוני מאוד בנושא. מטרתו בעיקר לחשוף אתכם לעצם קיום התופעה. חשוב להבין ש SMO הוא רק שם חדש. בסך הכל משווקים באינטרנט קידמו את אתריהם באמצעות יצירת תכנים מעניינים משחר האינטרנט. היום המאמץ הזה הוא רק קצת יותר מאורגן וכמובן שקיימים מספר אתרי מטרה (אלה שהוזכרו קודם) שבהם אפשר לרכז את המאמץ.

אז מה תכלס עושים?

ראשית אם האתר שלכם פונה לשוק הישראלי יש בהחלט פחות מה לעשות. הרשתות החברתיות כאן אינן מפותחות ואתרי הצבעות בפועל לא ממש קיימים (אני מניח שלאחר אמירה כזו אקבל כמה מיילים ממפעילי אתרים כאלו). אתר הרשת החברתית המוביל הוא ללא ספק ה themarker cafe . אני חייב להודות שאישית אני לא ממש אוהב את האתרים החברתיים האלה אבל התחברתי לקפה רק לצורך המאמר הזה. 'תוכן הגולשים' שמצאתי שם הוא בינוני ומטה. רבים מהכותבים הם רודפי פרסום חסרי כישרון ומעוף או בעלי מטרות שיווקיות ברורות או סתם מחפשים בת או בן זוג.

אז אם אתם רוצים לקדם מוצר או שירות משלכם עליכם לפתוח חשבון ולהתחיל לייצר במרץ תכנים איכותיים שיתאימו לקהילה שלכם. הפורמטים יכולים להיות טקסט, תמונות או וידאו.

רק לאחר שתהיו מוכרים ותרומתכם לקהילה תוכח אתם יכולים בעדינות אך בנחישות לקדם את המוצר או השירות שלכם. התרומה שלכם תתבטא בעיקר בכתיבת הבלוג שלכם, אך גם בתגובות אינטליגנטיות לפוסטים של אחרים. אין ספק שתצטרכו להשקיע בכך זמן רב ובמוקדם או במאוחר תעלה השאלה האם כדאי להשקיע כל כך הרבה מאמץ בתכנים ששוכנים באתר שאינו האתר שלכם. התשובה תהיה תלויה כמובן בכמות ובאיכות התנועה שתקבלו מהאתרים האלה.

המוצר המתאים ביותר לשיווק באמצעות רשתות חברתיות הוא כמובן אתם עצמכם. באמצעות פעילות נמרצת ואיכותית באתר קהילתי אתם בהחלט יכולים להפוך למיני סלבס בקהילה הרלוונטית. אם אתם יועצים אן מאמנים או עורכי דין זה בהחלט יכול לקדם את עסקיכם. ככל שמה שאתם מוכרים מנותק יותר מכם, כך הפעילות באתרים הללו עלולה להשפיע פחות על השורה התחתונה של העסקים שלכם.

פעם אמרתי ששיווק מורכב משלושה יסודות: נמרצות נמרצות ונמרצות. ונדמה לי ששיווק במדיה החברתית היא מקום שבו האמרה הזו נכונה במיוחד. כדי להצליח צריך להשתתף בכל האתרים להיות מוכר מספיק כדי ליצור אמון ועניין מתמשכים. אני חייב לומר שבעיני כל זה קצת מעייף ומוציא את הכיף מהשיווק באינטרנט שיופיו בעיני בתחכומו ולא בהוצאת אנרגיה בלתי נגמרת. אבל אני בטוח שיש רבים שחושבים ממש ההיפך.

יש כמובן קשר בין שיווק באמצעות חיפוש לחיפוש באמצעו מדיה חברתית. באמצעות יצירת פרופיל ברשת חברתית אפשר ליצור קישורים לאתר שלכם, כאלה שעשויים לקדם את מעמדכם בגוגל. באינטרנט הצלחה גוררת הצלחה.

אחת האפשרויות לקדם את עסקיכם היא לבנות פלטפורמה (סליחה, המילה הזו שנואה עלי אך לא מצאתי טובה ממנה כאן. . .) של רשת חברתית או מערכת דרוג באתר שלכם. כך תזכו בתנועה של אחרים שינסו לקדם את המוצר או השירות שלהם. למשל אתם יכולים לנסות לבנות לכם אתר בסגנון digg באמצעות מערכת בשם פליג שפועלת גם בעברית: http://www.we-cms.info/blog/hebrew-pligg

כתיבת בלוג משלכם תחת הדומיין שלכם היא גם מרכיב במערך ה SMO (שכחתם כבר מה זה? זה Social Media Optimization). אם תשאלו מדוע כתיבת בלוג תורמת יותר לקידום במדיה החברתית מאשר הוספת תכנים רגילים לאתר שלכם בהחלט תקלעו לשאלה שגם אני שואל. אני חייב לומר שבלוג בעיניי הוא בעל פוטנציאל מסוים לטרחנות. כותבים כי צריך לכתוב גם אם אין ממש מה לכתוב (כי לא יפה שיעברו כמה ימים ללא פוסט חדש).

בכל אופן השתרשה ברשת איזו מן אחוות בלוגרים שמצטטים זה את זה בחדווה ולכן אייטמים של בלוג קלים יותר לקידום בבלוגים אחרים מאשר אייטמים באתר רגיל. בנוסף מערכות בלוגים מצוידות באמצעים טכנולוגיים שמסייעים לניראות של הבלוג באתרים קהילתיים כמו כפתורי הוסף ל digg ו - del.icio.us שמקלים על המבקרים להמליץ על התכנים לאתרים הללו או מערכת RSS מובנית. בנוסף התפתחו מעין מנועי חיפוש ייחודיים לבלוגים כמו http://technorati.com שמאפשרים חשיפה רק לתכנים שנוצרו בבלוגים.

לאחרונה החלו לצוץ גם אתרי digg נושאיים. אחד כזה שעשוי לעניין אותנו אנשי השיווק באינטרנט הוא http://www.sphinn.com אתר שעוסק בשיווק באמצעות מנועי חיפוש. החיסרון של האתרים הללו (אתרי ההצבעות הנושאיים) הוא שעקב מיעוט המצביעים הם קלים יותר למניפולציה. מצד שני דווקא בגלל שהם קטנים יותר הם נתונים לשליטה ושיטור יעילים יותר של המפעילים שלהם.

אחד המשתמשים ב sphinn דיווח שמאמר שלו, שזכה שם לפופולאריות גבוהה, יצר עבורו 50 מבקרים ב 24 שעות שבה שהה בראש המצעד. תנועה נאה אבל לא כזו שאפשר ממש להתבסס עליה.

עצה פרקטית לפני סיום - השתמשו בשם משתמש קבוע בכל האתרים שבהם אתם רוצים לקדם את עסקיכם. כך הסיכוי שיכירו אתכם יהיה גבוה יותר.

כאמור מאמר זה הוא ראשון לעסוק בנושא המדיה החברתית. אני מתכוון להמשיך וללמוד את הנושא ולהפעיל את הכלים החדשים באתרים שלי. כשיהיה לי משהו חדש לספר, אתם תהיו כמובן הראשונים לשמוע.

נקודות הרגישות של לקוחות - הכירו אותן, הפעילו אותן ותגבירו את המכירות / אלי שביט

לכל אדם יש נקודות רגשיות המאפיינות אותו. באמצעות הפעלה נכונה שלהן אפשר להשפיע על התנהגותו ובכך להטות אותו לקבל החלטה צרכנית.

במאמר הזה אכיר לכם את הנקודות המעניינות והחשובות ביותר.

השאיפה לחיסכון . אנשים עם נקודת חיסכון בולטת מחפשים בעיקר היכן אפשר להשיג מוצר או שירות במחיר נמוך יותר רצוי במחיר הכי נמוך בשוק.

הם ממש נהנים מהחיסכון. רבים מהם תופסים את החיסכון כשווה ערך ואף עולה על רווח. זו נקודת רגישות שכיחה למדי ולכן, אם זה רלוונטי מומלץ ללחוץ על הנקודה הזאת במודעות הפרסום שלכם.

כדי להשיג זאת אתם יכולים להזכיר מספר פעמים במודעה שלכם את הביטויים "ההצעה הכדאית ביותר בשוק", "הכי זול שאתם יכולים למצוא". והכי חשוב - אל תשכחו להסביר מדוע ההצעה שלכם היא הכדאית ביותר: כיצד דווקא אתם הצלחתם ליצור הצעה כל כך טובה (חשבו על איקאה שטורחים להסביר שוב ושוב מדוע הם יכולים להרשות לעצמם להיות זולים כל כך; גם המודעות של שקם אלקטריק עם הססמא "אנחנו הכי זולים כי אנחנו הכי גדולים" היא דוגמא טובה)

השאיפה לקנות כל דבר שהוא חדש . אנשים מהסוג הזה אוהבים לקנות כל דבר שהוא חדש ומיוחד, כמעט ללא תלות במחיר. האנשים הללו לא אוהבים מכוניות ישנות וסרטים ישנים, הם אוהבים את המוצרים שרק עכשיו התחילו להופיע על מסכי הטלוויזיה או במרחבי האינטרנט. כדי לזכות בתשומת לבם אל תשכחו לכל הפחות להוסיף את המילה  'חדש' ליד המוצרים שלכם.

השאיפה לגאווה . האנשים הללו רגילים לרכוש מוצרים שאמורים להעלות את ערכם בעיני הסביבה. אם אתם רוצים למכור את המוצר שלכם לאדם בעל נקודת גאווה בולטת, הדגישו את הייחודיות ואת היוקרה של המוצר שלכם.

השאיפה לנוחות . אנשים עם נקודת נוחות בולטת הם אנשים פרקטיים בעלי שכל ישר, שמתחשבים בהיגיון בעת ביצוע הרכישה.לכן כדאי להזכיר במודעה שלכם את הפעולות היומיומיות מהן ישחרר המוצר את הלקוח שלכם, ועד כמה החיים שלו או העבודה שלו יהפכו ליותר קלים ונוחים.

השאיפה לביטחון . במקרים רבים נקודת הרגישות הזאת מופיעה באופן ספונטני, לאחר שמישהו נחשף למידע מפחיד על מחבלים או על גנבים ובאופן בלתי נשלט המודעות לביטחון האישי הופכת לחזקה יותר.
באינטרנט הנקודה הזאת באה לידי ביטוי בפחד לרכוש מוצר כלשהו שהלקוח לא יכול לראות ולגעת בו.

לכן אל תשכחו להוסיף למודעות שלכם ביקורות חיוביות, המלצות, ואם המוצר שלכם זכה בתחרות כלשהי, אל תשכחו לכתוב גם את זה. כמובן, לא צריך לוותר על האחריות של החזר כספי מלא בכל מקרה של אי שביעות רצון מהמוצר.

באדם אחד מובהקת יותר נקודת הגאווה ובשני השאיפה לחדשנות, ואילו השלישי בכלל חושש לרכוש משהו עד שלא ירגיעו את כל החששות שלו.

לכן כדאי לכם לנסח את המסרים השיווקיים שלכם באופן שישלב מענה למספר נקודות רגישות ובלבד שהמסרים אינם סותרים זה את זה.

אלי שביט - מייסד ומנהל הפרוייקט
www.homebiz.co.il - רעיונות גדולים לעסקים קטנים

ה"תוצאות נוספות" בגוגל מהן ולאן הן נעלמו? / אורן שץ

עד לפני מספר שבועות היו במנוע החיפוש גוגל שני מאגרי נתונים - מאגר נתונים ראשי ומאגר נתונים משני. אל מאגר הנתונים המשני נשלחו דפים שמסיבות שונות נחשבו בעיני גוגל כפחות 'טובים', ולאחר שהדפים נשלחו אל המאגר המשני ירדו סיכוייהם להופיע בתוצאות החיפוש בצורה משמעותית ביותר. לנו כמקדמי אתרים היה הנושא חשוב מאד, מאחר וכאשר גילינו כי דף מסוים (או קבוצת דפים) הופיע במסגרת האינדקס המשני, ידענו כי סיכוייהם להופיע בתוצאות החיפוש נמוכים, ויכולנו להשקיע אנרגיה בהוצאת הדפים משם.

על מנת לזהות את הדפים שהופיעו באינדקס המשני כל שהיה צריך לעשות הוא להריץ את הפקודה הבאה בגוגל:

Site:seoisrael.co.il

דפים שהופיעו במסגרת האינדקס המשני הופיעו עם הכיתוב 'תוצאה נוספת' לידם (או בתוצאות באנגלית "supplmental result").

לפני מספר שבועות החליט מישהו בגוגל שכדאי להפסיק להציג את הכיתובים הללו בתוצאות החיפוש, ומאותו רגע נותרנו בערפל. אנו יודעים כי האינדקס המשני והאינדקס הראשי עדיין קיימים, וכי סיכוייהם של דפים המופיעים באינדקס המשני להופיע בתוצאות החיפוש נמוכים, אך כעת אין ביכולתנו לזהות מיהם הדפים הבעייתיים. עובדה זו מקשה מאד על איתור בעיות באתר ועל תיקונן.

לצערי אין ביכולתי לדווח על שיטה העוקפת את הבעיה שנוצרה או על פתרון כלשהו, אלא רק על עצם קיום הבעיה. עד שלא תימצא שיטה חדשה לזיהוי הדפים באינדקס המשני נאלץ לבצע ניחושים באפלה. . .

אורן שץ
קידום אתרים - SEOIsrael

תודה לאורן ולאלי,

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

שתהיה לכם שנה טובה, שנה של תנועה רבה והמרה טובה!

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית

כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007