הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 37

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 35 של הניוזלטר "סודות השיווק באינטרנט".

אם אתם מנויים לניוזלטר הזה מזה זמן (ובהזדמנות זאת ברכות למנויים החדשים) ודאי שמעתם ממני כבר על כך שאשתי עוסקת בכל הנושאים שסביב הלידה והיא בעלת האתר המוביל בארץ בנושא: http://www.leida.co.il.

ובכן לפני מספר חודשים אשתי החליטה להרחיב את מעגל עסקיה בתחום ולהקים ביחד עם שתי שותפות בית ספר להכשרת מדריכות הכנה ללידה ודולות. אחת ההחלטות הראשונות שהיה עליה לקבל הייתה לגבי חלוקת תקציב הפרסום.

המחשבה הראשונה הייתה לחלק את התקציב בין פרסום בין העיתונות (בעיקר ידיעות האחרונות) ובין האינטרנט - קמפיין פרסומי בגוגל (וכמובן לנצל את האתרים והניוזלטר שלה).

בשלב ראשון פורסמה מודעה במדור לימודים של ידיעות אחרונות וכן הוקם קמפיין בגוגל (ראו תמונה של המודעה שפורסמה בגוגל) אגב, שימו לב שגם התוצאות האורגניות עבור מילות המפתח "הכשרת דולות" הם של אתרים של אשתי: leida.co.il ו dulot.co.il. המודעה שלנו כפי שאתם רואים מופיעה ראשונה.



המודעות בקמפיין גוגל הופנו לאתר מיוחד שהוקם עבור בית הספר תחת הדומיין לידה. מטרת האתר היתה לגרום למבקרים להתקשר אל צוות בית הספר כדי לקבל פרטים נוספים ולהירשם.

בנוסף לערוצי הפרסום בין הספר קודם כאמור גם באתרים של אשתי ובניוזלטר שלה. מקידום זה הגיעו מספר משמעותי של פונות רציניות.

עלות המודעה בידיעות אחרונות היתה כ 4000 שקל. ההוצאה על קמפיין גוגל הייתה כ 25 שקל ליום (בסביבות 800 שקל לחודש).

תוצאות המודעה של ידיעות אחרונות היו מאכזבות לגמרי. הגיעו 7 טלפונים אך אף אחת מהפונות לא התאימה לקורס. לעומת זאת קמפיין גוגל הניב טפטוף מתמשך של פניות. לא היו פניות רבות מאוד אבל הפונות היו רציות ביותר. בסופו של דבר הגיעו מקמפיין גוגל מהאתר והניוזלטר כ 50 פניות שהניבו 17 נרשמות למחזור הראשון של הקורס.

בשורה התחתונה - האינטרנט היה ערוך הפרסום היחיד שהניב תוצאות.

חישבו על כך לפני ימי האינטרנט היה צורך בהשקעה פרסומית של מאה אלף שקל לפחות כדי להגיע לאותה תוצאה. למעשה מיזם כזה פשוט לא יכול היה להתקיים ללא האינטרנט. להערכתי קיימים היום בארץ אלפי עסקים, שכמו בית הספר להכשרת מדריכות להכנה ללידה ודולות של אשתי, לא היו יכולים להתקיים ללא ערוץ הפרסום באינטרנט.

אלה עסקים קטנים ובינוניים כאלה שידוע שהם מניעים את הכלכלה. יש לכך ודאי השלכות משמעותיות על כלכלת המדינה, אבל איני חושב שמישהו חקר זאת עדיין.

ומה בניוזלטר היום?

מאמר שלי בנושא שמעסיק רבים מבעלי האתרים - מה מקומן של תמונות באתר: איזה תמונות לבחור וכיצד להשתמש בהן נכון. אורן שץ, המומחה לקידום אתרים, מציג הפעם מאמר שעוסק בנושא עדין: רכישת קישורים במטרה לשפר את פופלאריות הקישורים בגוגל - האם זה עדיין עובד?.

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים 140 ניוזלטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו - מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

תמונות באתרי אינטרנט - מדריך למשווק / רוני הורוביץ

לפני כמה ימים שמעתי ראיון של רפי רשף עם לוני הרציקוביץ, הבעלים של מכבי תל-אביב כדורגל. הראיון נערך כמובן לרגל ההישגים המרשימים של הקבוצה שעלולים להעביר אותה ישירות לליגה השנייה לראשונה בתולדותיה (בינתיים לאחר שכתבתי זאת מכבי השיגה ניצחון ליגה ראשון. . .).

בראיון התברר שמערכת היחסים בין לוני לעיתונאי הספורט עכורה למדי. לוני תאר אותם באופן מאוד ציורי כך: "אלה אנשים שיכולים להתאבד בקפיצה מהאגו אל האיי קיו". לקח לי כמה שניות לעבד את האמרה המחוכמת הזאת ולרדת לשורש דבריו (אם כי אינני תמים לחשוב שלוני המציא את הביטוי בו ברגע).

לאחר סיבוב וחצי של גלגלי השיניים בראשי הבנתי שהוא בסך הכל רצה לומר שמדובר באנשים מנופחים אך רפי שכל. אז מדוע בעצם לא אמר זאת בפשטות? יש כמובן כמה סיבות, אחת מהן היא שהוא רצה להימנע מלומר באופן ישיר שמדובר בחבורת מטומטמים.

אבל הייתה סיבה נוספת: משפט ציורי כזה גורם למוחנו לעבוד כדי להבין את משמעותו. כאשר המוח נאלץ להשקיע מאמץ כדי להבין משהו יש לו נטייה לזכור אותו לטווח ארוך יותר . וזה בדיוק הדבר שקושר את האמרה הציורית של לוני הרציקוביץ לנושא המאמר הזה: כיצד להשתמש בתמונות בתבונה כחלק מהתהליך המכירתי של אתר.

לפני שאגע בתמונות אחזור לרגע לטקסט. באמצעות הטקסט המתאים - וזה הכישרון של קופירייטרים - אפשר לגרום למבקר באתר לראות בעיני רוחו את התמונה שאנחנו מעוניינים שיראה. כאשר צופים בתמונה בעיניי הרוח גם נאלצים להשקיע מאמץ מנטאלי. ומאמץ מטאלי, כאמור, גורם לזכירות. תמונה מדומיינת חזקה יותר לעיתים קרובות מתמונה נראית.

באינטרנט מילים מוכרות. אבל לאחר שאמרתי את זה כמובן שלתמונות עשוי להיות תפקיד מכריע ביצירת האווירה המתאימה באתר אינטרנט, שימוש נכון בהן עשוי להשפיע בהחלט על יחס ההמרה של האתר.

לתמונות עשויים להיות שלושה תפקידים עיקריים:

תפקיד הצגתי : להדגים את פעולתו של המוצר, להציג את עיצוב המוצר או להציג תרשימים שמסבירים את פעולתו של המוצר או השירות. תמונה של חדר בצימר מיועדת להציג את החדר כדי שהלקוח הפוטנציאלי ידע למה לצפות.

תפקיד פסיכולוגי : ליצור אווירה מתאימה באתר. תמונות מסוג זה חשובות במיוחדת באתרים שמציגים מוצרים או שירותים שההחלטה על צריכתם היא אמוציונאלית מעיקרה. צפו למשל בתמונת האווירה בדף הבית של אתר הדולות של אשתי.

תפקיד ויזואלי: לייצר עוגנים לטקסט, להרגיע את העין וליצור ריווח. רוב העיתונים המקוונים כמו ynet והארץ עושים שימוש בעוגנים ויזואליים באזור המאמרים שלהם. במסגרת סוג זה של תמונות אפשר לכלול גם את התמונות האייקוניות שתפקידן להקל את הניווט באתר באמצעות סמלים. למשל סמל של סימן שאלה מצביע על אפשרות לקבלת עזרה.

כאשר מתכננים אתר אינטרנט או דף אינטרנט יש להחליט מראש על הצורך בתמונות מכל סוג ולאחר מכן לבחור תמונה המתאימה לתפקיד הספציפי. באתרי אינטרנט רבים אני רואה תמונות זרוקות בכל מני מקומות כי המעצב חשב ש"למבקרים באתר ממילא אין סבלנות לקרוא הרבה אז נציג להם תמונות. . .".

לאחרונה כאשר חיפשנו צימר שקט בגליל ראיתי כיצד גם אני נמשך לתמונות. בדרך כלל באתרים אלה יש גלריית תמונות ומצאתי את עצמי לוחץ תחילה על הקישור לשם. גלריית תמונות היא רעיון מצוין. מרכזים את כל התמונות במקום אחד נוח לניווט. אנשים שקל להם יותר לצרוך מידע באופן ויזואלי יכולים לגלוש ישירות לאזור התמונות.

טעות חוזרת שמצאתי בגלריות התמונות של רוב אתרי הצימרים היא העדר כיתוב מלווה לתמונות (מה שנקרא באנגלית (caption. כאשר מבקר באתר צופה בתמונה הוא מחכה להסבר על התמונה ותשומת הלב שלו מרובה. זו הזדמנות מצוינת להעביר מסרים שיווקיים. למשל לתמונה של ארוחת הבוקר אפשר לצרף את הכיתוב: "ארוחת הבוקר הבריאה והרעננה שלנו משלבת חבית עם תבלינים מגינתנו, ריבה מעשה הבית. . ."

טעות נוספת באתרים רבים היא העברה אוטומטית של התמונות. עדיף לתת למבקר שליטה. יש מי שצפייה מהירה של מספר שניות מספיקה לו ויש מי שרוצה להתעמק יותר בפרטים. גם בתמונות אווירה שלכאורה לא מיועדות להעברת מידע לא כדאי לבצע העברה אוטומטית. תנו לאנשים לבהות בתמונה כמה שירצו.

אם אתם מומחים בתחומכם והאתר מציג את מומחיותכם כדאי מאוד לשלב תמונה שלכם באתר. באמצעות התמונה אתם יכולים לחזק אצל המבקר את התחושה שאתם מדברים אליו. כמובן שכל האפקט יעלם אם הטקסט לא יהיה כתוב בהתאם כשיחה בניכם ובין המבקר.

באתרים רבים אפשר לראות תמונה של פנים אנושיות. המטרה היא להפוך את האתר לאנושי חם וידידותי. אלא שהאפקט אינו מושג אם משתמשים בתמונות של אנשים יפים ומלוקקים כאלה שאפשר למצוא בבנק תמונות המאפשר הורדה בחינם. אם משתמשים כבר בתמונות של אנשים עדיף שאלה יהיו של אנשים אמיתיים מתוך הארגון שלכם. למשל המכללה בירושלים שאני משמש בה ראש חוג להנדסת תעשיה וניהול משתמשת בתמונות של סטודנטים אמיתיים בדף הבית.

ועוד בעניין פנים אנושיות: אחת הדרכים לשלב פנים אנושיות היא, במקום להציג את המוצר כפי שהוא, להציג תמונה של אדם משתמש במוצר. כמובן שהכדאיות בשילוב אדם בתמונה תלויה במוצר. למשל אם מדובר בספר אני לא בטוח שתמונה של אדם שקורא את הספר שלכם יכולה להועיל באופן מיוחד. בכל אופן כדאי מאוד לבצע ניסוי, למשל באמצעות web site optimizer כדי לבחור את התמונה שיוצרת את ההמרה הגבוהה ביותר.

לסיום כמה עניינים טכניים לגבי תמונות:

כולם משתמשים בפס רחב אבל עדיין יש חשיבות עצומה לזמן הטעינה הקפידו שמשקל התמונות בדף לא יעל על כמה עשרות קילובייטים בודדים.

היזהרו מענייני זכויות יוצרים. שמעתי מחברים סיפורים מזעזעים על תמונה קטנה שנקלחה ממקור עלום וטלפון שהגיע לפתע פתאום מעורך דין שהודיע שהתביעה בדרך

אל תשכחו להוסיף כיתוב לתמונה באמצעות התכונה alt של תג html image

קניית קישורים / אורן שץ

בעבר הזכרתי את חשיבותם של קישורים בקביעת רמת האיכות של כל דף ואתר באינטרנט בעיני מנועי החיפוש. בשל עובדה זו, החלה לפרוח תעשיה של קניית ומכירת קישורים, וכל זאת בכדי להטות בצורה מלאכותית את תוצאות החיפוש לכיוון אתרים, שעל פי איכותם, לא היו אמורים היו להופיע במיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש.

המהנדסים הבונים את מערכת קבלת ההחלטות של מנועי החיפוש מודעים לבעיה זו, וחלק ניכר מפעילותם מופנה כיום לזיהוי פעולות רכישת קישורים אלו, בכדי למנוע את הטיית התוצאות הנובעת מהם. אחד הרכיבים החשובים בזיהוי האתרים המשתתפים בקניית ומכירת הקישורים הינו מעין "מלשינון" אותו הציעו אנשי גוגל, באמצעות ניתן לדווח על אתרים העוסקים בפעילות מסוג זה.

עד לא מכבר לא ניתן היה לזהות פגיעה ישירה של גוגל באתרי ממכר הקישורים, ותוצאות החיפוש לא הושפעו משמעותית מן הפעולות והמאמצים שהושקעו בנושא זה. אבל כל זה השתנה לפני מספר ימים כאשר גוגל שלחו חץ אזהרה אל קבוצת אתרים קטנה אך משמעותית, כולל אתרים כמו האתר של עיתון הוושינגטון פוסט או של מגזין פורבס. פגיעת החץ התבטאה בכל שמדד ה-pagerank של האתרים הללו ירד בין לילה באופן חד מאד.

מעניין לציין כי הירידה לא לוותה בשינויים במיקומים של האתרים שנפגעו, ולכן נראה כי מדובר רק ב-"יריית אזהרה" שנועדה להסב את תשומת לב כל בעלי האתרים ברשת לנושא, מתוך ראייה כי בעלי האתרים יאמרו לעצמם "אם בארזים נפלה שלהבת. . .". הנושא מזכיר מעט את העונש שהוטל על ידי גוגל על אתר BMW, שהסב את תשומת לב קהילת בעלי האתרים לנושא השימוש בטכניקות קידום אתרים פסולות.

אז מה יקרה עכשיו? סביר להניח כי בשלב המיידי לא יקרה דבר, אך בהחלט ניתן להבין כי בעתיד הקרוב הכוונה של גוגל היא לבער את נגע רכישת הקישורים, ואם עד עכשיו מדובר היה בצעדים שפגעו ב-pagerank, אז בעתיד נראה גם צעדים שיפגעו גם במיקומי האתרים.


אורן שץ
קידום אתרים - SEOIsrael

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית

כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007