הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 41

שלום לכולם,

בזמן האחרון החלו להתפרסם מאמרים המנבאים ירידה בהתעניינות ברשתות החברתיות ובמיוחד ב facebook . אני עוקב אחר המאמרים הללו בעניין. כפי שאתם יודעים אני לא מגלה התלהבות רבה מכל נושא הרשתות החברתיות. יש משהו שקצת מרגיז אותי בכל העניין כי זה מזכיר לי את המשחקים ששמים לאוגרים בכלובים: "נשים להם גלגלים והם כבר ישחקו". כך הרשתות החברתיות: נשים להם כל מני משחקים, נאפשר להם לשלוח מחוות גראפיות כאלה ואחרות זה לזה והם ישוטטו להם באתר שלנו ועל הדרך יצפו כמובן בפרסומות שלנו, שיטת "נסדר להם", קראתי לזה פעם.

עוד לפני עידן האינטרנט קבעתי את שלושת התכונות הנדרשות מאיש השיווק המוצלח: נמרצות נמרצות ונמרצות. כאדם בלתי נמרץ בעליל אהבתי את השיווק באינטרנט כי בו אפשר לבנות מערך שיווקי מוצלח בהרבה פחות נמרצות: שיווק באינטרנט מאפשר ליצור מערך שיווקי אוטומטי שיעבוד עבורכם ללא לאות במשך שנים. בשיווק באינטרנט אפשר לגייס נמרצות חד-פעמית ולהעביר אותה לרובוטים מתוכנתים (וקשה להתחרות בהם בנמרצות ודבקות במשימה) ולשכפל אותה במספק עותקים בלתי מוגבל.

מה שלא אהבתי מלכתחילה ברשתות החברתיות היא שהן במידה מסוימת מחזירות את העולם הישן לשיווק באינטרנט. שוב כדי לשווק צריך לייצר קשרים וחברים וצריך כמובן להיות מאוד מאוד נמרץ. . . ועדיין קשה לשלוח רובוט כדי לנהל את מערכות הקשרים ברשת החברתית.

אחת הסיבות שגורמות לאנשים לאבד עניין ברשתות החברתיות היא שהמדיום עשיר מדי: אפשר לעשות יותר מדי דברים (למשל לשלוח אייקון כלשהו שאמור לבטא רגש כלשהו) כאשר המדיום עשיר מדי זה בא על חשבון התוכן.

לדעתי הכלי המוצלח ביותר לאינטראקציה חברתית הוא הפורום הישן והטוב. אך במקומות רבים גם הפורומים התקלקלו בגלל אוסף מחוות גראפיות מטופשות. דוגמא נגדית היא הפורום באתר של אשתי שלא שינה את העיצוב שלו כבר שמונה שנים ובו מתנהלת אינטראקציה בין אישית מדהימה.

ומה בניוזלטר היום?

הפעם לקחתי לי קצת חופש מכתיבת מאמר ראשי. יכולתי להרשות לעצמי את זה בזכות שני כותבים מוכשרים ששלחו מאמרים. הראשון הוא צביקה ג'רבי - הזכור לכם מהגיליון הקודם. המאמר של צביקה עוסק הפעם באופן שבו אפשר לפלח את התנועה באתר אינטרנט על פי מקורות ההגעה שלהם לאתר. צביקה מסביר מדוע חשוב למשל לבדוק מה ההבדל ביחס ההמרה בין תנועה שמגיעה ממנועי חיפוש לזו שמגיעה מבאנר פרסומי.

לסגל הכותבים באתר מצטרף גם רן לירון שהוא מעצב ממשק ותיק ומנוסה שיכסה עבורנו את המשבצת החשובה של שימושיות האתר. המאמר הראשון שלו עוסק בצורך לשמור על פשטות הממשק.

בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים כבר מעל 180 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו - מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

טיפים בנשא סטטיסטיקת אתרים: פילוח המבקרים באתר / צביקה ג'רבי

לאחר שבמאמר הקודם ציינתי את החשיבות של הגדרת המטרות ומדידתן לאורך זמן, במאמר זה אתמקד בניתוח המציג מידע על השגת המטרות בפילוח על פי סוגי המבקרים. ניתוח זה אינו מסובך ותרומתו רבה להשגת מידע חיוני לשיפור רווחיות האתר. אם אתם בתחילת דרככם בניתוח נתוני האתר אני ממליץ להתחיל בניתוח זה.

יחס המרה, כפי שאתם יודעים, הינו היחס בין מספר המבקרים אשר מבצעים פעולות המוגדרות כחלק ממטרות האתר לבין מספר המבקרים הכללי באתר. לדוגמא, חברת מכירות גדולה באינטרנט לה אני נותן שירות מגדירה שני יחסי המרה עיקריים באתר שלה: יחס המבקרים המבצעים קניה ויחס המבקרים הנרשמים לניוזלטר.

אך האם יחס ההמרה של מבקרים אשר מגיעים ממנועי חיפוש זהה ליחס ההמרה של מבקרים המגיעים לאתר ממודעה פרסומית המופיעה ב YNET? האם יחס ההמרה של מבקרים אשר התחילו את הביקור באתר בדף נחיתה אחד גדול יותר מיחס ההמרה של מבקרים אשר נחתו בדף אחר?

כיצד נוכל לדעת אילו פרסומות מביאות לאתר תנועה איכותית? כיצד נוכל לדעת אילו דפים עושים עבודה טובה יותר בהמרת המבקרים? כיצד נוכל לדעת כיצד לחלק את תקציב הפרסום שלנו כך שנביא למקסימום את מספר המבקרים המבצעים קניה באתר?

על מנת לענות על שאלות אלו עלינו לבצע בשלב ראשון פעולת הכנה של הגדרת מטרות בתוכנה הסטטיסטית ובשלב שני פילוח של המבקרים וחישוב יחס המרה נפרד לכל קבוצה מפולחת.

הגדרת המטרות ברוב תוכנות הסטטיסטיקה לאתרים הן ע"י הגדרת דפי מטרה. לדוגמא באתר מכירות יהיה דף "תודה שרכשת" דף המטרה. ובאתר ליצירת לידים יהיה דף "תודה על פנייתך" דף המטרה. בתוכנת "גוגל אנליטיקס" תוכלו למצוא את הגדרת המטרות ע"י לחיצה על לינק "edit" בדף הראשון תחת עמודת ה settings. לאחר שהגעתם תוכלו לראות כי ישנן 4 מטרות (Goals) המחכות שתגדירו אותן. לחיצה על "edit" תחת עמודת ה settings בכל מטרה יביא אתכם להגדרת ה URL שיהיה דף המטרה. ישנה גם אפשרות להגדיר את מסלול המבקר עד להגעה למטרה.

הערה טכנית אך חשובה: במקרים רבים ראיתי כי הכתובת (URL) של דף ה"תודה" אינה שונה מזו של הדף הקודם לו. מצב זה מקשה מאוד על הגדרת מטרות האתר, שכן לא נוכל לדעת כמה מבקרים באמת ביצעו את הפעולה. ומומלץ לשנותו ע"י הפרדת הדפים הנ"ל.

השלב השני הוא פילוח המבקרים לקבוצות שונות לפי מאפייניהם וחישוב יחס ההמרה עבור כל קבוצה בנפרד. בשימוש בתוכנת "גוגל אנליטיקס" כבר נוכל למצוא את הפילוחים לקבוצות העיקריות הקיימות בכל אתר אינטרנט. בדוח "all traffic sources" נוכל למצוא את מס' המבקרים המגיעים לאתר מכל מקור אינטרנטי, לדוגמא: מס' המבקרים המגיעים ממנוע החיפוש "גוגל" או ממודעה פרסומית באתר אחר (בדוח referrals).

על מנת לחשב את יחס ההמרה של כל מקור כזה נוכל פשוט ללחוץ על הטאב "goal conversion" ולצפות ביחס ההמרה של כל מקור ומקור בנפרד. ניתן גם לבצע פילוח כפול כך שנראה לדוגמא את כל המבקרים שהם גם מישראל וגם הגיעו ממודעה פרסומית מסוימת.

ניתן לבצע חישובים של יחס המרה בפילוח גם לפי מאפיינים נוספים כגון: מבקרים חדשים לעומת מבקרים חוזרים. נוכל גם לקבל נתונים על יחס המרה ברזולוציה של מילות חיפוש: חפשו בקטגורית traffic sources את הקטגוריה שנקראת key words. תוכנות סטטיסטיות מתקדמות כגון "גוגל אנליטיקס" מאפשרות לחשב יחס המרה בכל פילוח אפשרי כמעט.

"אי אפשר לנהל את מה שלא מודדים" ומדידה נכונה ורציפה היא המפתח למקצוענות ולשיפור. אם נבצע ניתוחים מסוג זה בצורה נכונה נוכל לשפר את רווחיות האתר באמצעות:

- ניתוב נכון יותר את תקציב הפרסום
- שיפור דפי נחיתה אשר מובילים ליחס המרה נמוך מהממוצע
- שיפור או הסרת מודעות פרסומיות אשר מביאות תנועה בעלת יחס המרה נמוך
- מיקוד האתר שלנו למילות חיפוש המובילות ליחס המרה גבוה

אם יש לכם שאלות או שאתם מעוניינים בעזרה בהגדרת מטרות האתר וביצוע הפילוחים המתאימים אשמח לעזור, zvika@swc.co.il

באתר SWC ובניוזלטרים הבאים של רוני, תוכלו למצוא טיפים נוספים לגבי הפעילויות שכדאי לבצע כדי למצות את הפוטנציאל הרווחי הטמון בניתוח תנועות המבקרים באתר שלך.

צביקה ג'רבי
מומחה לניתוח סטטיסטי של אתרי אינטרנט
http://www.swc.co.il

ממשק שימושי ככלי שיווקי / רן לירון

ממשק אפקטיבי הוא כלי מרכזי ביצירת אתר אפקטיבי. בשונה מהתפיסה הרווחת, עיצוב טוב של ממשק איננו עניין של אסטטיקה וטעם אישי.

אפקטיביות של ממשק נגזרת מגורמים רבים, וביניהם:
- הדרך שבה אנשים קולטים ומעבדים מידע
- הדרך שבה אנשים עובדים
- הציפיות של משתמשים ממערכות ממוחשבות
ועוד.

נושאים אלו נבדקו לעומק באמצעות מחקרים מדעיים. ממחקרים עלו סידרה של כללים לבניית ממשק יעיל. כללים אלו נכונים לממשק של כל מערכת ואתר, כמו גם לכל חלקי האתר - לבאנרים ולתפריטים לחדשות וקישורם, למידעונים וטפסי הרשמה.

מאמר זה ובמאמרים הבאים שיפורסמו כאן, אציג כמה מהכללים המרכזיים ליצירת ממשק אפקטיבי ואת הרלוונטיות שלהם לנושא עיצוב אתרים ושיווק.

כלל מספר אחד לעיצוב ממשק אפקטיבי : הקפד על פשטות. (חוק KISS).

למה זה טוב?
ממשק פשוט = ממשק נוח, ברור ויעיל. הפשטות צריכה להישמר גם ברמת חווית המשתמש הראשונית ("נראה לי שפשוט לבצע רכישה מהאתר הזה") וגם בפועל ("הצלחתי להשיג מה שהתכוונתי בדיוק, בקלות ובמהירות).

איך עושים את זה?
הנחיה 1: צמצם את הרכיבים המוצגים והפונקציונאליות שהמערכת מציע למינימום ההכרחי.

דוגמה טובה בולטת
: google

כדי לצמצם בכמות הרכיבים חיוני לזהות מה חשוב לכם ומה חשוב למשתמש, ולהציג רק את המינימום ההכרחי. מה שחיוני למשתמש ולמודל העסקי - להציג. מה ש"nice to have" - להוריד, או להעביר לעמוד מקושר. כן, לפעמים צריך לקבל החלטות קשות ולחתוך בבשר החי.

טעות נפוצה בחשיבה: "כמה שיותר אפשרויות ופונקציות, יותר טוב". משתמשים מחפשים מה שנוח, ברור וקל לשימוש, בלי מאמץ. יותר רכיבים במסך = יותר מאמץ. יותר החלטות = פחות נוח.

טעות נפוצה בביצוע: העמסה.
עמוד שמכיל המון אופציות, מידע ובאנרים מבטיח שאף אחד מהם לא יזכה למלוא תשומת הלב. אם יש באתר רק מספר רכיבים בודדים, הסבירות שהמשתמש יתייחס אל כל אחד מהם גבוהה בהרבה. יתרה על כך: עמוד עמוס שמאלץ את המשתמש להתאמץ ולחפש מידע בין פרטים רבים שלא רלוונטיים לו, מגדיל את הסיכון שהמשתמש יאבד עניין לגמרי וינטוש את האתר.

הנחיה 2: פישוט תהליכים - מינימום clicks לכל משימה
תהליכים מורכבים פוגעים באפקטיביות של תהליך מכירה בשלוש דרכים:

א. הרתעה: משתמשים נרתעים מתהליכים שנראים במבט ראשון כמחייבים השקעה של זמן, או קבלת החלטות רבות.

ב. נטישה: כל לחיצה על כפתור מחייבת החלטות. "לאשר או לא?" "להמשיך או להפסיק? כל מעבר שלב, לחיצה על כפתור, סימון check box וכו' מהווים צומת החלטה. בכל צומת כזו עלול המשתמש לבחור לנטוש. ככול שתמעיטו בצמתי ההחלטה, תגדילו את הסיכוי שהמשתמש יסיים את התהליך.

ג.בלבול: כל החלטה שהמשתמש מקבל מגדילה את הסיכוי לשגיאה. כל שגיאה בתהליך מגדילה את הסיכון לתוצאה שגויה ולקוח לא מרוצה.

חשוב להקפיד שתהליכים, מילוי כגון טפסים, גם יתפסו כפשוטים במבט ראשון (לא להציג המון שדות למלא במסך הראשון, לא לחלק את התהליך להמון שלבים) וגם יהיו פשוטים לשימוש בפועל.

הנחיה 3: שמירה על ריווח ( White Spaces ) בין רכיבים
ככול שהמסך עמוס יותר ברכיבים צפופים, כך קשה יותר לזהות כל רכיב בנפרד בסריקה מהירה והמסך נראה מורכב יותר. שמירה על רווחים בין רכיב לרכיב יוצרת תחושה של מסך עמוס פחות ולכן פשוט יותר לשימוש.

דוגמה טובה: Facebook. למרות שמסך הכניסה לאתר מכיל רכיבים רבים, ושלושה אזורים שונים שמציגים שדות קלט, התחושה הראשונית שהוא יוצר היא של ממשק פשוט. אפקט זה מושג, בין השאר, ע"י שמירה על ריווח בין הרכיבים השונים בעמוד.

הנחיה 4: היצמדות לקונוונציות ממשק מקובלות.
מה שמוכר - פשוט לזיהוי ולתפעול. מה ששונה - מורכב יותר. לא פעם, מתוך רצון להיתפס כשונים, חדשנים ומקוריים, עולה הפיתוי "להמציא את הגלגל".
אם חשוב לכם שהמשתמשים שלכם יבינו איך המערכת שלכם עובדת ללא מאמץ מצדם, וישתמשו בה באופן שהתכוונתם, אל תבלבלו אותם עם ממשק לא מובן. קונבנציות מקובלות כגון הצגת קישורים בצבע כחול (רצוי עם קוו מתחת) וניווט שנמצא במקומות המקובלים (פס ניווט עליון, בר ניווט בצידו של המסך) מקלות על המשתמש להשתמש באתר בצורה אפקטיבית - עבורו ועבורכם.

strong> דוגמה טובה: אתר מכירות הענק Amazon.
האתר מציע מגוון אדיר של מוצרים, ועשיר מאוד בתוכן ובפרסומות. למרות זאת אין בעיה למי שמגיע לאתר, להבין בדיוק איך למצוא מוצרים ולבצע רכישה. האתר נראה חדשני ודינאמי - בלי לנסות להמציא את הגלגל בעיצוב הממשק.

לסיכום: לא פשוט לבנות מערכת פשוטה. שווה להשקיע בכך זמן ומחשבה. שככל שהמערכת שלכם תהיה פשוטה יותר, כך תשתפר האפקטיביות שלה בהשגת המטרות המרכזיות שתגדירו לה.

במידעונים הבאים אציג חוקים ודרכים נוספות ליצירת ממשק אפקטיבי.

אתם מוזמנים לשלוח שאלות, בקשות והערות, לכתובת: a href="mailto:RanL@matrix.co.il"> RanL@matrix.co.il

רן לירון הוא מעצב ממשק בכיר בחברת מטריקס, מרצה לעיצוב ממשק ושימושיות בג'ון ברייס ומורה לאיקידו בבית הספר "רונדו"

תודה לצביקה ורן!

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית

כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007