הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 42

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 42 של סודות השיווק באינטרנט. הפעם היריעה רחבה במיוחד ולכן אדלג על ההקדמה ואגש ישירות לתוכן.

ומה בניוזלטר היום?

שלושה מאמרים חדשים העוסקים בזוויות שונות של נושא השיווק באינטרנט. מאמר ראשון, שלי, מתמקד בשיווק באינטרנט בסביבה תחרותית. המאמר סוקר את הדרכים בהן נוכל להשתמש במתחרים שלנו לקידום עסקנו. מאמר שני, מאת רן לירון המומחה לשימושיות מדבר על החשיבות של שמירה על עקביות בעיצוב אתרים. מאמרו של צביקה ג'רבי איש סטטיסטיקת האתרים עוסק הפעם בתועלת שתוכלו להפיק ממנוע חיפוש פנימי באתר שלכם.

אם אתם רוצים לקבל מידע מרוכז על נושאים מרכזיים נוספים בשיווק באינטרנט אני מזמין אתכם להירשם ליום עיון בנושא שיתקיים ב 17 במאי בבית ציוני אמריקה בת"א. גם אני אהיה שם. הרצאתי תעסוק בשיווק באמצעות הדואר האלקטרוני. כאן תמצאו את התכנית המלאה ופרטים נוספים לגבי יום העיון.

בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים כבר מעל 180 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

לפני שתצללו למאמרים אני שב וקרא לכם להשתתף בפורום שוקק החיים שלנו - מדובר בפורום המקצועי והרציני ביותר בישראל בכל הנושאים שסביב שיווק באינטרנט. אתם מוזמנים לשאול כל שאלה (ולענות כל תשובה) לתרום ולהיתרם.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.


שיווק באינטרנט בסביבה תחרותית / רוני הורוביץ

רוב המאמרים שעוסקים בשיווק באינטרנט, ובכללם חלק מהמאמרים שלי, מתייחס אל השיווק באינטרנט כאילו הוא נעשה בסביבה סטרילית, ללא מתחרים. מצב זה נכון לעיתים רחוקות בלבד. התחרות באינטרנט היא עזה: מתחרים בין השאר על מקום בתוצאות האורגניות, על מקום במודעות Adwords של גוגל ועל היכולת להמיר מבקרים באתר ללידים או לקונים.

התחרות אכן אינטנסיבית אבל החדשות הטובות הן שבאינטרנט גם אפשר ללמוד הרבה על אופן השיווק של המתחרים וליישם את מה שעובד. בידול הוא חשוב אבל לעיתים קרובות רק אגו מונע לחקות מהלך טוב של המתחרים (מנהלים בכירים הם מלאי אגו ולכן לעיתים קרובות מונעים מהלכי שיווק נכונים).

למען האמת באינטרנט אפשר יותר מללמוד - אפשר ממש לנצל את הפופולאריות של המתחרים כדי לזכות בתנועת גולשים איכותית לאתר שלנו. המאמר הזה יתמקד בדרכים בהם אפשר ללמוד מהמתחרים ואפילו להשתמש בהם כדי לשפר את המערכת השיווקית שלנו.

קמפיין Adwords

יש רבים שלא מודעים לכך אבל גוגל בהחלט מאפשר להשתמש בשמות מותגים מתחרים במילות המפתח שלכם. גוגל נתבע פעמים רבות על העניין הזה אבל יצא כשידו על העליונה מכל המשפטים הללו.

לדוגמא: אם יש לכם חנות קטנה למוצרי חשמל אתם בהחלט יכולים להציב קבוצת מודעות (AdGroup) שכל מילות המפתח בהן הם שמות מותגים מתחרים (למשל אלמ, שקם אלקטריק וכו. . .) אם יש לכם מכון ליוגה אתם יכולים ליצור קבוצת מודעות שמכילה את שמות כל המכונים המתחרים שלכם. מומלץ לרכז את כל מילות המפתח שקשורות למתחרים בקבוצת מודעות אחת שתיקרא באופן טבעי "מתחרים" או משהו כזה. כך תוכלו לקבל את כל תמונת המתחרים במבט אחד.

היתרון בשימוש בשמות מותגים בקמפיין שלכם הוא כפול: תזכו בתנועה של גולשים שחיפשו את המותג המתחרה ושהמודעה שלכם הצליחה למשוך את עיניהם ולהטות אותם לאתר שלכם במקום לזה של המתחרים, שאליו התכוונו מלכתחילה להגיע, וגם תקבלו מושג על הפופולאריות שלכם מול מותגים מתחרים באמצעות השוואת מספר החשיפות להם זוכה המודעה שלכם בהשוואה למודעה של המתחרים. בקמפיין תוכלו לכלול בנוסף לשמות המותגים מושגים נוספים מעולם המתחרים כמו מוצרים ואפילו שמות אנשים המזוהים עם המתחרים שלכם.

קידום במנועי חיפוש:

המתחרים שלכם בהחלט יכולים לעזור לכם במאמצי הקידום במנועי חיפוש שלכם. למשל תוכלו לקבל מהמתחרים רעיונות לגבי מילות מפתח שאפשר לקדם בהן את האתר שלכם.

המקום המרכזי בו עליכם להתמקד כדי ללמוד על מילות המפתח שבאמצעותן המתחרים שלכם מנסים לקדם את עצמם הוא ה title של הדף (הטקסט בפס העליון של החלון). כולם יודעים היום שה title הוא מקום אסטרטגי שגוגל מאוד מחשיב.

תוכלו להשתמש בבטויי החיפוש שתמצאו אצל התחרים עבור קמפיין ה Adwords שלכם וכמובן תוכלו ליצור באתר דפים משלכם שיתמקדו באותם ביטויי חיפוש.

בנוסף ללימוד מהמתחרים תוכלו לנצל את המוניטין שצברו בגוגל באופן הבא: באופן פרדוקסאלי לעיתים קרובות קישור שיצא מהאתר שלכם אל דף איכותי ורלוונטי באתר המתחרים עשוי גם לקדם אתכם במנוע החיפוש. ידוע שבבדיקת הרלוונטיות שלו גוגל מתחשב לא רק בקישורים הנכנסים אלא גם בקישורים היוצאים. גוגל אומר לעצמו שאם אתם ממליצים (באמצעות הקישור) על דף איכותי זה אומר שגם אתם איכותיים. כמובן שתאבדו כך חלק מסוים מהתנועה שהגיע לאתר שלכם אבל הרווח של קידום האתר שלכם במנועי החיפוש יותר מאשר יפצה על כך. אני מתאר לעצמי שידכם תרעד כאשר תכתבו את כתובת המתחרה בקישור אבל מי יהיה מסוגל לשלוט ברעד ולהשלים את הפעולה ירוויח.

אפשר אפילו ללכת צעד נוסף, ליצור קשר עם המתחרה ולהציע לו החלפת קישורים. עולם העסקים האינטרנטי שונה מאוד מהעולם הישן ובו מתחרים בהחלו יכולים לשתף פעולה. שני אתרים מתחרים שמחליפים קישורים בניהם עשויים בהחלט לקדם את עצמם על חשבון המתחרים האחרים.

יש באינטרנט כלים רבים שיסייעו לכם בניתוח אתר המתחרים והשוואתו לאתר שלכם. אחד הגורמים המשפיעים על מנועי חיפוש הוא המדד שידוע כ"צפיפות של מילות מפתח" הקובע באיזה תדירות מופיעות מילים מסוימות בדף אינטרנט. הכלי הזה יספק לכם מידע על תדירות ההופעה של כל המילים בכל דף אינטרנט שתבחרו וכדאי מאוד להשתמש בו כדי לנתח את צפיפות מילות המפתח בדפי המתחרים. אם האתר מופיע במקום גבוה כנראה שהדף מיישם רמת צפיפות שגוגל אוהב.

קישורים:

הקשר של אתר עם שאר העולם מתקיים בין השאר באמצעות קישורים. בדיקת הקישורים היוצאים והנכנסים של אתר עשויה בהחלט לספק תמונה על מערכת הקשרים העסקית של בעליו. מתמונה זו אפשר ללמוד על שיתופי פעולה אפשריים או אולי להשתמש בה כדי להציע בריתות נגדיות.

על הקישורים היוצאים תוכלו כמובן ללמוד באמצעות שיטוט בין דפי האתר המתחרה. על הקישורים הנכנסים תוכלו ללמוד באמצעות מנועי החיפוש. חיפוש קישורים נכנסים מתבצע כך: נניח שאתם רוצים לדעת מה הקישורים שנכנסים לאתר http://www.example.com עליכם להכניס לשורת החיפוש link:www.example.com. באופן מעניין דווקא התוצאות של yahoo טובות הרבה יותר מהתוצאות של גוגל בחיפוש קישורים.

התפתחות אתר:

אם אתם בעלי חנות אני מניח שמדי פעם אתם מבקרים בחנויות של מתחרים. הבעיה היא שבביקור אצל המתחרה אתם חוזים במצב החנות הנוכחי אבל לא יכולים לקבל תמונה היסטורית של השינויים שביצע. אני מניח שכבעלי חנות מתחרה הייתם מוכנים לשלם לא מעט כדי לחזות בהיסטורית השינויים שבעלי החנות הכניסו בעיצוב ובמיקום של המוצרים השונים. השינויים האלה יכולים ללמד אותנו הרבה על אופן החשיבה של המתחרים ומה עבד עבורם ומה לא.

באינטרנט לעומת זאת קל מאוד לעקוב אחרי השינויים. כל שעליכם לעשות הוא להיכנס לאתר הארכיב של האינטרנט ולצפות בהתפתחות האתר שלב אחר שלב מיום הקמתו. יש קצת בעיה עם אתרים בעברית אבל אפשר לראות את העיצוב הכללי. מומלץ להציץ באתרים אמריקאיים או בריטיים בתחום שלכם ולראות את ההתפתחות שלהם.

אלקסה:

רבות דובר על חוסר הדיוק וההטיה של תוצאות אלקסה המציגים את המיקום של אתר מסוים בדירוג התנועה של אתרי האינטרנט בעולם. עם זאת זה עדיין הכלי היחיד שיכול לספק מושג כל שהו על הפופולאריות של אתר מסוים. אני בכל אופן עדיין משתמש באלקסה כדי לבדוק אם אתר מסוים הוא בעל תנועה משמעותית או לא.

טקסט שיווקי:

כבר נאמר שטקסט שנלקח ממקור אחד זה פלגיאט אבל טקסט שנלקח ממקורות רבים זה דוקטוראט. כאשר אני נזקק לכתוב טקסט שווקי אני תמיד עובר על כמה אתרים מרכזיים בתחום ומעתיק מהם משפטי מפתח ופסקאות טובות. כמובן שאין אפשרות להשתמש בטקסט כפי שהוא אבל הוא בהחלט יכול לשמש השראה לכתיבה של הטקסט השיווקי. בנוסף אתרי אינטרנט ותיקים ודאי בדקו גרסאות שונות של טקסט ומה שמופיע באתר מייצג את מה שעבד עבורם.

יש עוד דרכים רבות להיעזר במתחרים עליהן עוד אכתוב בעתיד. בכל אופן אם תתייחסו אל המתחרים כאל עוד משאב שעשוי לעזור לכם בקידום עסקיכם במקום כמי שאמור להפריע לכם בכך תרוויחו רבות.


טיפים בנשא סטטיסטיקת אתרים: ניתוח החיפוש הפנימי באתר / צביקה ג'רבי

מנוע החיפוש הפנימי בתוך האתר הוא המקום בו מבקרי האתר שלך מקלידים את מה שהם היו רוצים למצוא באתר שלך. נתונים שאספתי מראים כי כ 10% ממבקרי אתרי אינטרנט משתמשים בפונקציה הזו. מספר זה גדול יותר ככל שהאתר מורכב יותר.

רוב אתרי האינטרנט משקיעים זמן ומשאבים כדי לבצע אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) אך מעטים מבצעים ניתוח של מנוע החיפוש הפנימי באתר שלהם. פונקצית החיפוש הפנימי באתר זהו המקום בו המבקרים שלנו אומרים לנו בדיוק מה הם רוצים! ניתוח הביטויים אותם מקלידים מבקרי האתר הוא כלי שיווקי ממדרגה ראשונה. במקרים רבים ניתוח כזה יאיר את עינינו וייתן לנו מידע חשוב אותו ניתן להפוך לגידול ברווחיות האתר. אז מדוע לבצע ניתוח כזה? אילו סוגי ניתוחים יש לבצע ? מה אפשר ללמוד מכך? להלן כמה נקודות מעניינות:

1. אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) הי שונה מאופטימיזציה לחיפוש הפנימי באתר. במנועי חיפוש מחפשים בדרך כלל ביטויים רחבים כמו "רכב יד שניה" או "סטטיסטיקה לאתר" לעומת זאת החיפוש במנוע הפנימי באתר יהיה על פי רוב יותר ממוקד וספציפי יותר (יכיל: סוג רכב, טווח מחירים, או ביטויים ממוקדים יותר כמו "יחס המרה" וכו'). ניתוח של הביטויים המופיעים בחיפוש הפנימי הוא כלי מצוין כדי לגלות מהם הצרכים של מבקריך באתר. המידע הזה יאפשר לך להתאים את תוכן האתר לצרכים והרצונות של המבקרים ולהגדיל בכך את האטרקטיביות שלו.

2. בד"כ ניתן למצוא כמעט בכל דף באתר את האופציה לבצע חיפוש פנימי, ניתוח של הדפים והאזורים בהם מבקרים השתמשו בחיפוש ומה הם חיפשו ייתן לנו מידע חשוב לגבי הבעיות בהן נתקלים מבקרי האתר שלנו. לדוגמא אם נמצא כי ביטוי חיפוש נפוץ בו משתמשים במהלך הזמנת מוצר הוא "משלוח באריזת מתנה" נוכל לדעת כי חסר לנו באתר האופציה הזו או שהיא אינה מוצגת במקום הנכון או שאינה בולטת מספיק.

3. כמו בכל דבר בתחום web-analytics, הכוח הגדול טמון במעקב ובקרה לאורך זמן אחר השתנות הפרמטרים וזיהוי מגמות. מעקב אחר הביטויים הנפוצים שלך באתר ייתן לך מידע רב ואפשרות להישאר עם יד על הדופק בכל מה שקשור לצרכים של המבקרים ולאיכות פונקצית החיפוש אצלך באתר. אני ממליץ לעקוב גם אחר פרמטרים כמו :

- מס' החיפושים הלא מוצלחים -מבקרים אשר השתמשו בפונקצית החיפוש ולא קיבלו תוצאות
- מס' החיפושים שלא הובילו לדפים נוספים- מבקרים אשר קיבלו תוצאות אך לא צפו בהם (כנראה בגלל חוסר רלוונטיות)
- יחס ההמרה של מבקרים אשר ביצעו חיפוש מוצלח (שהעלה תוצאות) לעומת שאר המבקרים.
אחוז המבקרים אשר משתמשים בפונקצית החיפוש

אני בטוח כי כאשר תשקיעו מזמנכם וממשאביכם בניתוח פונקצית החיפוש הפנימית באתר תוכלו לראות החזר מצוין על השקעתכם ולשפר את יכולת האתר להשיג את מטרותיו.

למשתמשים בגוגל אנאליטיקס ((Google Analytics - לפני כמה חודשים נוספה פונקציה חדשה בתוכנה המאפשרת לבצע חלק מהניתוחים שהצעתי במאמר זה.

אשמח לענות לכל שאלה ולעזור בהתאמת הפונקציה לאתר שלכם. ניתן ליצור איתי קשר ישירות למייל הבא: zvika@swc.co.il

באתר SWC ובניוזלטרים הבאים של רוני, תוכלו למצוא טיפים נוספים לגבי הפעילויות שכדאי לבצע כדי למצות את הפוטנציאל הרווחי הטמון בניתוח תנועות המבקרים באתר שלך .

צביקה ג'רבי

מומחה לניתוח סטטיסטי של אתרי אינטרנט
www.swc.co.il

ממשק שימושי ככלי שיווקי: שמירה על עקביות / רן לירון

כדי שהמערכת - התוכנה או האתר שלכם - יהיו אפקטיביים, חיוני לספק למשתמש ממשק נוח, ברור ושימושי. במאמר הקודם דנתי בחשיבות השמירה על פשטות בעיצוב, במבנה ובפונקציונאליות, ככלי ליצרית ממשק אפקטיבי. בעקבות המאמר, פנו אלי מספר קוראים בשאלות. חלק מהדוגמאות שאציג נגזרו מהאתרים של הפונים (בהסכמה כמובן). פניות נוספות יתקבלו בשמחה.

במאמר זה אדון בעוד אחד מהיסודות המרכזיים של עיצוב ממשק אפקטיבי: יצרת ממשק עקבי (קונסיסטנטי). ניתן לסכם כלל זה בהנחיה פשוטה:

ממשק טוב חייב להיות עקבי.

למה זה חשוב ?

ממשק עקבי מקטין את המאמץ שנדרש מהמבקר באתר. הוא פשוט יותר ללימוד, קל יותר להשתמש בו ונחסכות טעויות מיותרות. החוויה הכללית שממשק עקבי משאיר היא של מערכת מקצועית. לעומת זאת, ממשק שמתאמץ להיות חדשני, מתוחכם ומתחכם, ולא מקפיד על עקביות, עשוי לתסכל משתמשים ולהגדיל את הסיכוי לטעויות ולנטישת המערכת.

איך עושים את זה ?
נושא העקביות נבחן במספר רמות:
- האם הממשק עקבי למה שהמשתמש מכיר ומקובל בעולם?
- האם נשמרת עקביות פנימית של הממשק באתר ?
- האם נשמרת עקביות פונקציונאלית ?
- האם נשמרת עקביות צורנית ?

כלל מספר 1 : יש לשמור על עקביות למוסכמות מקובלות.

משתמשים מגיעים למערכת עם ניסיון קודם ועולם מושגים מגובש. הם למדו לצפות למוסכמות , (קונוונציות) הצגה מסוימות. המערכת צריכה להתאים למוסכמות הללו. יש מוסכמות כלליות, שרוב המשתמשים יצפו להן, ויש מוסכמות שנגזרות מהרקע הספציפי של משתמשי המערכת שלכם.

דוגמה למוסכמות שרוב המשתמשים מכירים - ניווט ראשי מסרגל עליון במסך, הצגת "חיפוש" במקום בולט בעמוד הבית, קישור מלוגו האתר אל העמוד הראשי, ייצוג קישור באמצעות טקסט כחול (או סגול) עם קוו מתחתו ועוד. הבה נבדוק, לדוגמה, את נושא הצגת הקישורים:

כיום, כמעט כל משתמש שרואה טקסט כחול או סגול , יניח שמדובר בקישור, ויצפה מהטקסט לפעולה ומשוב האופייניים לקישור. כשהמשתמש יצביע על הטקסט באמצעות העכבר,הוא מצפה שהסמן של העכבר ישתנה ל"יד" ("hand / pointer") וכשהוא לוחץ על הטקסט הזה, מצפה המשתמש שיופעל ניווט לעמוד אחר.

כל סטייה מהדגם הזה תבלבל משתמשים. בלבול שכזה יכול להיווצר כשקישור לא מוצג באמצעות טקסט כחול או סגול, כשאין קוו מתחת לטקסט של הקישור, כשבמעבר עכבר לא משתנה הסמן ליד - או כשלוחצים על טקסט כחול שמסומן בקו - ולא מופעל ניווט. בלבול דומה נוצר במצב ההפוך - כשמוצג טקסט צבעוני או טקסט מודגש בקו, שאיננו קישור, או כשהסמן משתנה ליד במקום שלא משמש כקישור (כפי שקורה לא פעם בקבצי Flash, לדוגמה). בכדי להימנע מלהטעות ולתסכל את המשתמש חשוב לוודא שקישורים יראו כפי שהוא מצפה, ומה שאיננו קישור - שלא יוצג בקונבנציה השמורה לקישורים.

כלל מספר 2 : יש לשמור על עקביות פנימית.

כשמשתמש נתקל בייצוג לפונקציונאליות כלשהי במערכת, הוא יצפה שאותה פונקציונאליות תיוצג באותה צורה בשאר המערכת. אם לדוגמה, בעמוד הראשי של המערכת יש קישורים בצבע כתום, שמשתמש למד לזהות ולהשתמש בהם, הוא לא יצפה שבעמודים הבאים של האתר ייוצג קישור ע"י טקסט בצבע אפור. אם במסך מספר 2 במערכת בניווט ממוקם בצד ימין של המסך, המשתמש יצפה שגם במסך 3 ו-4 הניווט ימוקם באותו מקום ויפעל באותה צורה.

כלל מספר 3 : יש לשמור על עקביות פונקציונאלית.

אם, לדוגמה, במקום אחד במערכת לחיצה על האיקון לשמירה מבצעת שמירה ויציאה, המשתמש יצפה שבכל מקום במערכת, לחיצה על "שמירה" תבצע גם יציאה. במידה והמשתמש ילחץ על "שמירה" ולא תתבצע גם יציאה, כפי שהוא מצפה, הוא יניח שהייה פספוס כלשהו. הוא עשוי ללחוץ שוב ושוב על כפתור השמירה, במקום לחפש את כפתור היציאה הנפרד. עד שהוא יבין שהניסיונות החוזרים שלו לבצע יציאה מכפתור השמירה לא נושאים פרי, עשויות להצטבר אצלו תחושות בלבול, תסכול וכעס - לא חווית שימוש חיובית במיוחד.

כלל מספר 4 : יש לשמור על עקביות צורנית.

ברוב האתרים אין הצדקה אמיתית לעבוד עם מגוון רחב מאוד של עיצובים לפקדים ותוכן. אין צורך אמיתי ביותר מסוג אחד או שניים של כפתורים, יותר מסוג אחד או שניים של גופנים (Fonts). הטקסט צריך להיות מוצג לכל היותר ב- 3-4 גדלים שונים (כותרת ראשית, כותרת משנית, טקסט רץ, ואם מאוד חיוני "אותיות קטנות" לטקסט מוצנע). הרי מגופן אחד + 4 גדלי טקסט + אופציה לטקסט מעובה (Bold) ניתן לייצר 8 וארציות של הטקסט. נוסיף לכך טקסט בצבע כחול לקישורים ואולי טקסט בצבע אדום להודעות שגיאה, וקיבלנו, יחד אם הגדרת גודל הטקסט ואופציה לטקסט מעובה, קרוב ל-20 עיצובים שונים לטקסט (!),שכולם נגזרו מגופן אחד בלבד, ב- 3-4 גדלים.

רק על רקע עיצוב אחיד של רוב התוכן, ניתן להשיג הבלטה אפקטיבית של מה שחשוב באמת (קישורים, כותרות וכו'). אם נתבונן בדוגמה הבאה, מתוך האתר "כובע", נוכל לראות איזה בלגן נוצר בעין כשמערבבים על שטח קטן לא פחות מ- 10עיצובים שונים של טקסט, חלקם קרובים (כגון 4 ו-8) וחלקם שונים מאוד (כגון 1 ו-5).



כמעט כל אובייקט בקטע מסך זה מציג עיצוב שונה.

חוסר אחידות כזה בעיצוב מבלבל את המשתמש, מקשה על זיהוי הנושאים החשובים, יוצר תחושה של מערכת לא מאורגנת ולא אמינה ומקשה על זיהוי הפונקציונאליות.

חידה:
די ברור שטקסט 7 הוא קישור מכיוון שהוא מעוצב בהתאם לכללים המקובלים לקישור.
האם טקסט 5 ("מחפשת כיסוי ראש ? חשוב לך להיות מקורית? ) הוא קישור ?
ומה בנוגע לטקסט 8 (" בהשראת הינומה צחורה ונפלאה " ) - האם הוא קישור?
בעיצוב כזה, קשה לנחש.
(תשובה - בסוף המאמר)

לסיכום:
כדאי להקפיד שהממשק יהיה עקבי עם המוסכמות מהעולם שמשתמש מכיר (לדוגמה לא להציג לסוכני בורסה "קניה" בצבע אדום ו"מכירה" בירוק) ועקבי עם עצמו. אם השתמשתם באתר בטקסט כחול כהה להצגת טקסט - אל תשתמשו בצבע דומה להצגת קישור.

ממשק עקבי פשוט יותר להבנה ולימוד ממשק לא עקבי. שככל שהמערכת שלכם תהיה עקבית יותר, כך תשתפר האפקטיביות של המשתמשים בשימוש בה כמו גם יכולת המערכת לקדם את השגת המטרות המרכזיות שתגדירו לה.

איך משיגים ממשק עקבי ?
ממשק עקבי מחייב תכנון מקדים של המערכת, קביעת קווים מנחים לעיצוב ושמירה קפדנית עליהם.
למסמך האפיון שמשמש לניהול העקבי של הממשק קוראים style guide - אבל על כך אצטרך להרחיב במסגרת מאמר נפרד.

במידעונים הבאים אציג חוקים ודרכים נוספות ליצירת ממשק אפקטיבי.

אתם מוזמנים לשלוח שאלות, בקשות והערות, לכתובת: RanL@matrix.co.il

(התשובה לחידה: שני הטקסטים אינם קישורים)

רן לירון הוא מעצב ממשק בכיר בחברת מטריקס, מרצה לעיצוב ממשק ושימושיות בג'ון ברייס ומורה לאיקידו בבית הספר "רונדו".

תודה לצביקה ורן!

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם להשתתף בפורום שלנו ולבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית



כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007