הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 43

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 43 של סודות השיווק באינטרנט.

עכשיו בשנת השישים למדינה כולם עוסקים בסיכומים ובמבט רטרוספקטיבי. אני מעדיף בדרך כלל להיות עם הפנים קדימה אבל בכל זאת אתרום מילה אחת על האינטרנט ממבט של כמה שנים. רשת האינטרנט משתנה בקצב מהיר: מונחים כמו בלוגים, רשתות חברתיות, rss ועוד רבים שכלל לא היו מוכרים רק לפני זמן קצר נוספו ללקסיקון.

לכאורה היה צריך לעדכן ולהתאים את עקרונות השיווק להתפתחות הרשת אבל בפועל עקרונות השיווק היסודיים השתנו מעט מאוד בשנים האחרונות. לפני כמה ימים קבלתי מייל מאדם ששאל אותי האם יש טעם לקנות את הספר שלי ושל אריאל "שיווק באינטרנט" מאחר שהוא נכתב לפני מספר שנים.זה גרם לי להרהר בשאלה עד כמה באמת הטיפים וההמלצות בספר עדיין רלוונטיים. עיינתי שוב בספר, והגעתי למסקנה מיידית - הם רלוונטיים בהחלט!

למשל האתר שלי ממשיך להיות ראשון בתוצאות האורגניות של גוגל על צמד המילים "שיווק באינטרנט" ללא כל פעולה מיוחדת מצידי. אני לא כותב בלוג, לא משתתף ברשתות חברתיות ולא מציע עדכוני RSS. מאז שהקמתי את האתר גוגל רקד עשרות פעמים את הריקוד המפורסם שלו (כך מכונה משם מה עדכון האלגוריתם שלו) וכל הפעמים הללו האתר שלי שרד ונשאר במקום הראשון. מעמדו רק התחזק כי עכשיו גוגל גם מציג בדף תוצאות החיפוש גם אוסף של קישורים לדפים פנימיים באתר. כל זאת ללא החלפת קישורים, ללא שליחת מאמרים לאתרים של אחרים ללא שימוש ב url בעברית ושאר תבליני SEO מודרניים. השיטה היא פשוטה - גוגל יודע להעריך (בדרך כלל) אתר תוכן טוב. כך שהכלל "תכתוב היטב, תציג רעיונות מעניינים בשפה פשוטה ותהיה רלוונטי" נכון היום כפי שהיה נכון תמיד.

הכלים השיווקיים החשובים באינטרנט הם עדיין אתר אינטרנט פשוט והדואר האלקטרוני. אל תטעו, אינני רודף נוסטלגיה או מי שאינו מצליח לעמוד בקצב. המקצוע שלי הוא חשיבה המצאתית וחדשנות. אבל בתוך כל הרעש והצלצולים של התפתחות האינטרנט צריך לזהות מה באמת עובד. שיווק באינטרנט הוא עדיין נושא פסיכולוגי יותר מאשר טכנולוגי. ופסיכולוגיית האדם מסרבת להתאים את עצמה לקצב החידושים של האינטרנט.

בגיליון הנוכחי מצטרפת אלינו כותבת חדשה, גליה שכטר, שכותבת עבורנו יומן של יזמית אינטרנט. הרעיון הוא לעקוב שלב אחר שלב אחרי התפתחות מיזם האינטרנט שלה, ההזדמנויות והבעיות, קידום האתר מצבי הרוח של היזם ועוד. לדעתי זה עשוי להיות יומן מרתק. הפרק הראשון של היומן עוסק בעצם ההחלטה של גליה לעזוב את העולם הנוח של העובדת השכירה, ואפילו את זה הקצת פחות נוח אבל עדיין בטוח למדי של היועצת ולקפוץ למים הגועשים של היזמות.

המאמרים הנוספים נכתבו בידי כותבים ותיקים יותר: רן לירון כותב על השאלה החשובה: ממשק חדשני (ומעט קשה להתמצאות) או ממשק קונבנציונאלי (וקצת משעמם) - מה עדיף ומתי? המאמר שלי עוסק באופן שבו עליכם לתכנן את תהליך המכירה של המוצר או השירות שלכם כדי להגיע לתוצאות מקסימאליות.

אני מאחל לכם קריאה מהנה ומועילה!

נותרו עוד מספר מקומות ליום עיון בנושא שיתקיים ב 19 במאי בבית ציוני אמריקה בת"א. גם אני אהיה שם. הרצאתי תעסוק בשיווק באמצעות הדואר האלקטרוני. כאן תמצאו את התכנית המלאה ופרטים נוספים לגבי יום העיון.

בקרו באתר של מערכת רב מסר כדי ללמוד כיצד לבנות קמפיין דואר אלקטרוני שיעבוד עבורכם ויגדיל באופן דרמטי את יחס ההמרה של האתר שלכם.

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים כבר מעל 180 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

תכנון תהליך המכירה האינטרנטי / רוני הורוביץ

אחד הביטויים המודרניים בניהול הוא "התהליך העסקי". תהליך עסקי מוגדר כאוסף של פעולות שמבצעים גורמים שונים בארגון או מחוצה לו כדי לענות על צורך של לקוח חיצוני (או פנימי בתוך הארגון). בשנים האחרונות התפתחו כלי תוכנה רבים (למשל מערכת ERP) שמטרתם לסייע בהגדרה, בהפעלה ובבקרה של תהליך עסקי. דוגמאות לתהליכים עסקיים הם - קליטת עובד חדש, ביצוע תשלום, רכש ציוד, תמיכה בלקוחות ועוד. תכנון נכון של התהליכים - מי אמור לעשות מה מתי ובמשך כמה זמן, מי אמור לאשר ומי אמור לדעת כאשר יש בעיות - יבטיח זרימה חלקה של התהליכים העסקיים וכמובן את הצלחת הארגון.

מכירה היא תהליך עסקי וכמובן שגם מכירה באינטרנט היא תהליך עסקי וגם אותו יש לתכנן בקפדנות. תהליך המכירה מתחיל בחשיפה הראשונית של הלקוח הפוטנציאלי למסר השיווקי, ממשיך דרך ביצוע הרכישה בפועל ומסתיים לאחר שהלקוח קיבל את המוצר או השירות ולמד להשתמש בו. התהליך עשוי לכלול מרכיבים טכניים כמו משלוח חשבונית או משלוח המוצר עצמו ומרכיבים שיווקיים כמו ליווי הלקוח וקבלת משוב ממנו על איכות המוצר והשירות.

מי שעוסקים במכירה באינטרנט נוטים בדרך כלל להתמקד בכל שלב בנפרד ומאבדים את התמונה הגדולה של התהליך. כאשר זה קורה גם הלקוח הפוטנציאלי מתבלבל ולמעשה לא יודע מה מצופה ממנו לעשות בכל שלב והוא נוטש. בגלל שתהליך הוא מיסודו עניין קצת מופשט במקום לדון בו באופן כללי אני מעדיף לקפוץ מיד לדוגמא. הדוגמא שבחרתי, באופן טבעי, היא דוגמא של תהליך שמוכר לי מאוד - תהליך המכירה של מערכת רב מסר. זו דוגמא טובה גם בגלל שזהו תהליך מורכב יחסית שמשתרע על פני מספר ערוצים: אתר, מייל, טלפון והמערכת עצמה. התלבטנו רבות בתכנון תהליך המכירה הזה במשך הזמן ערכנו מספר שינויים בתהליך כדי לגרום לו לזרום באופן חלק יותר.

אגב, למי שעדיין לא מכיר, מערכת רב מסר היא מערכת דיוור אינטרנטית המאפשרת לבעלי רשימות תפוצה מורשות לבצע משלוח של מסרים בדואר אלקטרוני לרשימות גדולות בלחיצת כפתור (וגם הניוזלטר הזה נשלח באמצעותה כמובן).

הנה תאור של תהליך המכירה של מערכת רב מסר

שלב ראשון - חשיפה ישנם ארבעה מסלולים עיקריים של חשיפה למערכת: תוצאות החיפוש האורגניות של גוגל, קמפיין Adwords, מקורות עצמיים כמו הניוזלטר הזה והטיפים לקידום אתרים של אורן שץ, וכמובן הקישור "נשלח באמצעות רב מסר" המופיע בתחתית כל מסר שנשלח באמצעות המערכת. בדרך כלל כדאי לשלוח כל ערוץ חשיפה למסלול משלו. למשל ברור שמי שהקליק על הקישור "נשלח באמצעות מערכת רב מסר" צריך לעבור תהליך מכירה שונה וממוקד יותר ממי שהקליק על תוצאות חיפוש (ההנחה היא שהוא מבין מצוין את מהות השירות). אנחנו לא נוקטים בשיטה הזו ולמעשה שולחים את כולם לדף הבית.

שלב שני רישום להדגמת מערכת רב מסר. הרוב המוחלט של המבקרים באתר של מערכת רב מסר נרשמים להדגמת המערכת. הדגמת המערכת מתבצעת למעשה במשלוח סדרה בת 13 מסרים המהווים מעין קורס שיווק בדואר אלקטרוני ועל הדרך כמובן מספקים מידע על מערכת רב מסר ומעודדים את הנמענים ליצור איתנו קשר.

שלב שלישי - דף תודה. לאחר הרישום המבקרים מופנים לדף תודה. בנוסף לכך שאנו מודים להם על ההרשמה אנחנו מנצלים את דף התודה המיועד להזכיר להם למה בעצם הם נרשמו וכדי לספק מידע נוסף על המערכת ולעודד אותם לפנות אלינו. דף תודה הוא מרכיב חשוב מאוד בתהליך המכירה ובדרך כלל אינו מנוצל בצורה מיטבית.

שלב רביעי - קבלת סדרת המסרים של הדגמת המערכת. כאמור מדובר בסדרה של 13 מסרים שנשלחת באופן אוטומטי באופן הבא: 8 מסרים ראשונים בתדירות יומית, 4 מסרים נוספים בתדירות שבועית ומסר נוסף חודש לאחר המסר שלפניו. בסך הכל הסדרה משתרעת על פני קצת מעל חודשיים. מעניין שכל אחד מהמסרים של הסדרה ממיר אחוז מסוים מהנמענים של הסדרה לפונים לשם קבלת פרטים נוספים.

שלב חמישי - פניה באמצעות טופס צור קשר. בשלב זה חשוב מאוד לסנן את מי שאינו מתאים. למשל בעבר היו אלינו פניות רבות של אנשים שחשבו בטעות שאנחנו מספקים רשימות תפוצה ופרסום בדואר אלקטרוני (אלוהים ישמור!). הוספנו משפט שמדגיש באופן מפורש שאיננו עוסקים בכך וזה הקטין מאוד את שיעור הפונים שאינם רלוונטיים.

שלב שישי - דף תודה לפונים. הפונים באמצעות טופס צור קשר מופנים לדף התודה שבנוסף לכך שהוא כמובן מודה להם על פנייתם מציג להם את משך הזמן המרבי (24 שעות) עד לקבלת פנייה מאיתנו. מידע זה חשוב מאוד לציין וחשוב עוד יותר לעמוד בהבטחה. הפונים מאוד מעריכים עסק מסודר ובעל סטנדרטים ברורים.

שלב שביעי - מייל תודה ומייל מעקב. לאחר הפניה באמצעות טופס צור קשר הפונים מקבלים מייל אוטומטי שמודה להם שוב על פנייתם ומבטיח שוב שיצרו איתם קשר בתוך 24 שעות. מייל תודה הוא חשוב מאוד כדי לתת את התחושה של "מערכת חיה ומגיבה" תחושה שגם מתורגמת לציפיות מהשירות עצמו. שבוע לאחר הפניה נשלח מייל אוטומטי נוסף שמוודא שאכן קבלו את כל הפרטים שביקשו לקבל (ומזכיר להם כמובן שרק לפני שבוע התעניינו במערכת)

שלב שמיני - פניה טלפונית מצידנו. זה השלב הראשון בתהליך שנעשה באופן אנושי ולא על ידי מערכות אוטומטיות. בשלב זה אנחנו מבררים האם הפונה מתאים כלומר שרשימות התפוצה שלו נקיות שהוא מכיר את המחירים וכו'. . .ובשלב שני עונים לו על השאלות לגבי המערכת.

שלב תשיעי - פתיחת חשבון התנסות. אם הפונה מתאים ומעוניין אנחנו פותחים לו חשבון התנסות במערכת רב מסר. ההתנסות היא לשבועיים. בתחילה אפשרנו התנסות לחודש אך הניסיון הראה שחודש זה זמן רב מדי ורבים פשוט שוכחים מחשבון ההתנסות שלהם.

שלב עשירי - מייל המודיע על פתיחת החשבון ומיילים למעקב. לאחר פתיחת החשבון המתנסים מקבלים מייל עם פרטי החשבון. שבוע לאחר פתיחת החשבון מגיע מייל אוטומטי

שלב אחד עשר ואחרון- ביצוע המכירה בטלפון. כמובן שלאחר המכירה התהליך ממשיך בתמיכה ובייעוץ אבל לשם הקיצור בחרתי לוותר כרגע על הצגת השלבים הללו.

בתמונה שלמטה אתם יכולים לראות את תהליך המכירה של רב מסר שתואר למעלה באמצעות תרשים הנקרא "תרשים מסלולי שחיה". מבט מהיר בתרשים יבהיר לכם מדוע התרשים נקרא כך. הרעיון בתרשים זה הוא שעבור כל ערוץ פעילות (האתר הוא ערוץ, המייל הוא ערוץ, הטלפון הוא ערוץ וכו'. . .) מוקדש מסלול. הפעולות שמתבצעות במסגרת מסלול מסוים מופיעות באותו מסלול כמלבנים. הציר הרוחבי של התרשים הוא ציר הזמן. החיצים מציינים קשרי קדימות בין הפעילות.



לסיכום הנה כמה טיפים לתכנון תהליך מכירה אינטרנטי

1. ראשית ערכו רשימה של כל שלבי המכירה. אל תשכחו גם פרטים קטנים יותר כמו מייל תודה ודף תודה.

2. ארגנו את התהליך באמצעות תרשים מסלולי שחיה: ראשית ציינו את כל הערוצים המעורבים בתהליך ולאחר מכן מקמו את הפעולות המרכיבות את התהליך בערוץ הנכון ובמקום הנכון.

3. בהחלט ייתכן שיהיו נקודות פיצול כלומר בשלב מסוים תתכן יותר מאפשרות אחת. למשל התהליך המכירה של רב מסר יש כאלה שלאחר שנרשמו להדגמה מעדיפים לפנות באמצעות הטלפון או ישירות במייל באמצעות reply על המייל האוטומטי שהם מקבלים. במקרה כזה ייתכן שייפתח תהליך חדש שלו תרשים מסלולי שחיה חדש. בכל אופן תמיד מומלץ לאפשר לפונים מספר ערוצי תקשורת שמהם יוכלו לבחור את הטוב ביותר עבורם.

4. חשבו גם על ציר הזמן - ככל שתהליך המכירה יהיה קצר יותר תהיה ממנו נשירה מועטה יותר. למשל אצלנו נקודה זו באה לידי ביטוי בצמצום תקופת ההתנסות מחודש לשבועיים.

5. עבור הפונים תהליך המכירה שלכם מהווה אנלוגיה למוצר ולשרות שלכם. לכם חשוב שהמעבר בין השלבים יהיה מהיר חלק ופשוט ושהתגובות של המערכת יהיו מהירות ואדיבות - גם אם הן תגובות אוטומטיות לחלוטין.

6. תהליך שמתוכנן נכון הוא תהליך שבו ככל שהשלבים מתקדמים הערך של המתעניין עולה ויחד איתו הזמן שכדאי להשקיע בו.

7. במעבר מכל שלב לכל שלב יש נשירה - ללא יוצא מהכלל, ככלל אצבע אתם יכולים להניח שהנשירה בכל השלבים שלפני התשלום בפועל תהיה גדולה מ 50%. אפילו לאחר שלקוח שילם הוא עלול להתחרט. כל מעבר משלב אחד לאחר מחייב מכירה כולל כל המרכיבים שלה: כתיבה שיווקית נכונה, קריאה לפעולה, יצירת אמון ועוד. למשל בתהליך המכירה של מערכת רב מסר אנחנו ממקמים עדות לקוח גם בטופס צור קשר כדי לעודד את מי שמגיע לדף הזה לבצע את הפניה בפועל.

8. כדאי לאסוף סטטיסטיקה על כל שלבי התהליך. כך למשל תוכלו להשוות בין יחס ההמרה של אלו שפונים ישירות בטלפון לבין אלה שפונים באמצעות טופס צור קשר. אם למשל יתברר שהראשונים קונים בשיעור גבוה יותר תנסו להגביר את המאמץ ליצור פניה טלפונית.

9. הפכו את תהליך המכירה לגלוי ככל האפשר. אנשים חוששים מאי ודאות וככל שאי הודאות תתפוגג כך יהיה סיכוי רב שהמתעניינים יהפכו ללקוחות.

ממשק חדשני מול ממשק קונבנציונאלי / רן לירון

כדי שהאתר או המערכת שלך יצליחו, חיוני לספק למשתמש ממשק נוח, ברור ושימושי. במאמר הקודם דנתי בחשיבות השמירה על עקביות למוסכמות מקובלות. איל שחר כתב בתגובה ש" עקביות היא לא ערך עליון. . .".

אכן - עקביות היא אמצעי, לא מטרה. לשמירה על מוסכמות מקובלות יש מחיר והשלכות. ממשק שמבקש לשמור על תאימות למה שמקובל ומוכר למשתמש, יתקשה להיות גם שונה וחדשני.
במאמר זה אדון ביתרונות וחסרונות של ממשק עקבי ושגרתי מול ממשק חדשני ושונה.

לממשק חדשני 3 יתרונות מרכזיים:

1. ערך השיווקי של חווית המשתמש:
פרופסור מרשל מקלוהן ,חוקר נודע בתחום התקשורת, טבע את המשפט "המדיום הוא המסר". האמצעים והאופן בהם מערכת מציגה אינפורמציה, משפיעים לא פעם על הצופה יותר מאשר התוכן עצמו.

גופים רבים מבקשים למצב את עצמם כחדשניים / שונים / בעלי ערך מוסף מיוחד. ממשק חדשני ומעניין, שמשדר תחכום, מקוריות ומחשבה יצירתית, יכול לשמש ככלי מרכזי להעברת המסר הזה.

ה ה- web מתפתח ומשתנה ללא הרף, אבל כבר התגבשו אופנות עיצוב הנפוצות במגזרים שונים. אתרים של בנקים, לדוגמה, מבקשים להציג רושם מקצועי, מאורגן ורציני יחד עם שפע של מידע. אם נבחן את האתר של בנק הפועלים (נכון למאי 2008) מול האתר של בנק לאומי נוכל למצוא דמיון רב בניהם. שניהם עשו שימוש בעיצוב נקי, מסודר, מחולק לקוביות שמופרדות זו מזו באזורים לבנים.



בנק דיסקונט, לעומת זאת, כנראה מתוך רצון למצב עצמו כצעיר, חדשני ומחויך, בחר ללכת בכיוון שונה מאוד. אפשר להתווכח על טיב העיצוב של האתר, אבל לגבי דבר אחד אין ספק - הוא שונה. זה המסר שדיסקונט מנסה ומצליח להעביר דרך השימוש בעיצוב לא סטנדארטי. מעניין לציין שהאתר של חברת הבת, בנק מרכנתיל דיסקונט, לא עבר (נכון למאי 2008) את מתיחת הפנים הזו, והוא נראה דומה מאוד לאתרים של בנק הפועלים ובנק לאומי.

2 2. ייעול תהליכי העבודה:
המוסכמות המקובלות של מבנה ממשק ותהליכי עבודה מגבילות את האפשרויות העומדות לרשותנו. לא פעם מערכות משמרות מוסכמות מיושנות לאורך שנים, גם כשמוסכמות אלו כבר לא רלוונטיות לדרישות העדכניות. לעיתים, כשמבקשים להציע ערך מוסף אמיתי (להבדיל מעטפת שיווקית בלבד) ניתן לעשות זאת רק באמצעות פריצת המוסכמות המקובלות של עיצוב ממשק. האתר go2web20 , לדוגמה, מציג קישורים לאתרי web 2.0 . האתר ביקש להציג הפניה לאתרים רבים מאוד. הפתרון המקובל של רשימות טקסטואליות של קישורים מגביל מאוד את כמות הקישורים שניתן להציג באופן ברור במסך אחד. גופן קטן לא יהיה קריא, גופן גדול יתפוס הרבה מקום. הפתרון של go2web20 - הצגת רשת של איקונים גדולים, ללא כל טקסט. האתר מצליח להציג במסך אחד ללא גלילה קישורים ליותר מ-40 אתרים שונים (פי 3 ויותר מ- Google ) ועם זאת להראות בבירור לאן יוביל כל קישור.

דוגמה נוספת היא תוכנת Picasa של Google . ברוב התוכנות הגישה לקבצים מתבצעת דרך המבנה הסטנדארטי של עץ הספריות. הדבר מקשה על עיון בתמונות שמפוזרות בספריות רבות.ב- Picasa פתרו את הבעיה בצורה פשוטה אבל לא קונבנציונאלית. התוכנה מאפשרת לראות ברצף את כל התמונות במחשב, ולמיין אותן במגוון צורות בלי קשר לתיקיות בהן יושבות התמונות.

3. ניצול יעיל של טכנולוגיות חדשות
הטכנולוגיה מתקדמת בקצב מסחרר. לא פעם נעשה בממשק שימוש בטכנולוגיה חדשה, תוך הסתמכות על מוסכמות של מערכות ישנות. לא פעם הטכנולוגיה הנפוצה אצל המשתמשים משתנה, אבל מנהלי האתרים מתאמצים עדין לעמוד במגבלות שכבר לא חשובות כפי שהיו בעבר. דוגמה טובה לכך היא נושא הרזולוציה. המוסכמה המקובלת כיום היא התאמת האתרים לרזולוציה של 800x600 פיקסלים. רוב האתרים הישראלים לא מנצלים באופן יעיל רזולוציה גבוהה. בפועל, מספר המשתמשים בעובדים ברגולציה של 800x600 קטן בכל יום, ואילו מספר המשתמשים ברזולוציות גבוהה - 1024x768 > ויותר גדל ללא הרף. האם באמת צריך להתאים את האתר שלך למוסכמה הישנה והמגבילה של 800x600 ? תלוי במאפייני המשתמשים שלך. על נושא הרזולוציות המסך ודרכי ההתמודדות איתן ארחיב באחד המאמרים הבאים.

עד כאן לגבי היתרונות המרכזיים של ממשק חדשני ולא קונבנציונאלי. לגבי יתרונות השמירה על מוסכמות מקובלות כתבתי בהרחבה במאמר הקודם.

מספר יתרונות נוספים לממשק קונבנציונאלי שיש לקחת בחשבון:

1. קל ללמוד ממשק קונוונציונאלי :
ממשק קונוונציונאלי מאפשר זיהוי מיידי של פונקציונאליות ללא מאמץ לימוד. כשלקוח מגיע בפעם הראשונה למערכת שנראית ופועלת באופן דומה למערכות שהוא כבר מכיר, הוא יכול לגשת ישר לעבודה. כלקוח מגיע למערכת שנראית או פעולת באופן שונה ממה שהוא מכיר, הוא צריך להשקיע מאמץ בלימוד המערכת. הוא עשוי להשקיע את המאמץ הזה, או לוותר ולנטוש את המערכת.

2 2. קל וזול לתכנן ולעצב מערכות קונוונציונאליות:
תכנון, מימוש, בנייה ותחזוקה של אתר סטנדארטי דורשת פחות זמן ופחות מומחיות מבניה וניהול של ממשק שמתבסס על כל הטכנולוגיות החדשניות ביותר, באופן שונה מכל דבר שנעשה בעבר.

קונבנציונאלי = בדוק ומוכח:
לא צריך להיות מקורי בכל מחיר.הסיכוי לבעיות קטן יותר עם פתרונות שנוסו בהצלחה במערכות אחרות. מה שעבד טוב בעבר כדאי להמשיך לנצל. בממשקים שמתבססים על כל החידושים וההמצאות האחרונים גלום סיכון. לא ברור עדין מה עובד ומה לא, מה המשתמש מבין ומה יבלבל אותו ומה העלות של תחזוקת המערכת.

סיכום:
מתי נכון להיצמד לממשק הסטנדארטי המקובל, ומתי נכון להשקיע את המאמץ הנדרש לייצור ממשק חדשני ושונה?
ממשק קונבנציונאלי הוא הפתרון הנכון כאשר:
- אתם מוגבלים בזמן ובמשאבים ורוצים כמה שיותר מהר "לעלות לאוויר"
- חשוב לכם העביר מסר של ביטחון ורצינות
- חשוב לכם להקטין למינימום את הסיכון שמשתמשים יתקשו להשתמש במערכת שלכם.

כדאי להשקיע בממשק חדשני כאשר:
- עומד לרשותכם זמן לתכנן, לנסות, לבדוק ולשכלל ממשק שונה מהמקובל
- חשוב לכם מאוד להעביר מסר של ייחודיות ויצירתיות
- אתם פועלים בתחום בו למשתמש חשובה יותר החוויה מאשר האפקטיביות, והוא מוכן להשקיע יותר מאמץ בהבנה ומשחק בממשק.

בממשק חדשני מומלץ להקפיד שנשמר מספיק מהמוכר בשביל שהלקוח לא יחשוש, לא יצטרך להתאמץ יותר מדי בשביל לעבוד עם המערכת ולא ישגה בשימוש בה. אם אתם עושים משהו בדרך שונה משאר העולם, וודאו שאתם עושים זאת באופן אחיד לאורך כל המערכת. השמירה על עקביות פנימית, עקביות פונקציונאלית ועקביות צורנית (בהם עסקתי במאמר הקודם ) חשובות במיוחד בממשק חדשני ושונה.

כמו תמיד - פניות, הערות ושאלות יתקבלו בברכה!

רן לירון הוא מעצב ממשק בכיר בחברת מטריקס, מרצה לעיצוב ממשק ושימושיות בג'ון ברייס ומורה לאיקידו בבית הספר "רונדו".

יומן מסע היזמות שלי / גליה שכטר

יזמות עסקית - השמחות, התלאות, האתגרים, ההצלחות, הכישלונות, התקוות והחלומות - סיפור אישי ב"גובה העיניים" וממקור ראשון.

נעים להכיר, קוראים לי גליה, ואני עוסקת בניהול השיווק בעסקים קטנים ובינוניים.

מאז אוקטובר 08, אני עוסקת בקידום מיזם אינטרנטי שלי, ואני מודה לרוני על האפשרות לשתף אתכם בחוויות ובתובנות שרכשתי מאז ועד היום. אם אצליח (ומבחינתי בעצם הגשמת הרעיון כבר מדובר בהצלחה) אזי תוכלו להתרשם מהצעדים שהובילו אותי להצלחה ואם לא אצליח, תוכלו לדעת ממה להימנע ומה לא כדאי לעשות. אז כך או כך, תרוויחו משהו. . .

אני מאמינה בכל ליבי שעדיף לנסות ולהגשים חלומות על אף הקשיים, האתגרים והמחירים
ה כרוכים בכך, על פני הימנעות מניסיון כזה, שעשויה להוביל בהמשך החיים לתחושת תסכול והחמצה ("מה היה אילו". . .). זו האמת שלי ולכן איני חוששת לחשוף ולשתף בסיפור המסע שלי, למרות שאיני יודעת מה יהיה בסופו. להיפך, אני מזמינה אתכם ללוות אותי ומקווה שתפיקו מכך תובנות ולקחים קונקרטיים בהיבט המקצועי לטובת מי שנושא היזמות קרוב לליבו, או לליבה. ובהיבט האישי, אולי תהיה בכך זריקת עידוד ל"חולמים נוספים" מביניכם, ותקבלו השראה שתעודד אתכם לצאת למסע להגשמת החלומות שלכם עצמכם.

השאיפה להיות יזמת

כשהחלפתי את הסטאטוס מ"שכירה" ל"עצמאית" בשנת 05, גיליתי כמו רבים וטובים (וטובות!) לפניי, שאם קודם, כשכירה, היה לי מנהל אחד, הרי שכעצמאית יש לי מנהלים כמספר הלקוחות שעובדים עימי. . . ובעיקר, הבנתי שאומנם אני עוזרת לאחרים להרוויח יותר ולחיות בשפע, וכמובן יוצאת נשכרת מכך, אולם, בה בעת, אני עדיין משקיעה את כל מאמציי עבור מישהו אחר, למעשה, בדיוק כפי שהיה כשהייתי שכירה.

כל המחשבות הללו, בצירוף עובדת היותי "יזמת בנשמה" מבחינת המאפיינים האישיותיים שלי, הובילו אותי לחכות לשעת הכושר המתאימה בכדי להוסיף לעצמי גם את התואר "יזמת".

בסביבות חודש מאי 07 עליתי על רעיון שיווקי מדליק והתחלתי לחשוב בעצלתיים כיצד להוציאו לפועל, במסגרת שאיפות היזמות שלי. מתוך הרצון לעשות את הדברים בצורה "מושלמת", התעכבתי שוב ושוב במימוש הרעיון ומספר חודשים אחרי כן נתקלתי ברשת, באותו הפרויקט בדיוק, שנהגה ומבוצע בהצלחה על-ידי בעל מקצוע אחר בתחום השיווק.

מאוכזבת מאוד, ניסיתי להבין היכן טעיתי, והנה התובנות שהפקתי בעקבות האירוע המצער (כפי שלפחות חשתי בזמנו):

תובנה מס. 1 : מה שמבדיל בין הצלחה לאי-הצלחה, הוא היכולת לעשות את הדברים בפועל ולא רק לדבר עליהם. להמון אנשים רעיונות נהדרים ואפילו מצוינים, אולם רק מעטים אוזרים את הכוח הנדרש בכדי להגשים את הרעיונות הללו ולהוציאם מן הכוח אל הפועל.

תובנה מס. 2: מדיום האינטרנט אינו סלחני להפגנת יסודיות יתר (תכונה הנקראת גם "פרפקציוניזם"). במילים אחרות, אם אתם מחכים עד שאתר האינטרנט שלכם "יהיה מושלם", בכדי להעלותו לאוויר, מירב הסיכויים שיקרה אחת מן השניים, או שהאתר לעולם יישאר במוחכם מבלי לראות אור יום, או שמישהו אחר יחשוב על אתר דומה ויקדים אתכם.

חמושה בתובנות היפות הללו, החלטתי להמשיך הלאה עד שתגיע ההזדמנות הבאה. ובאמת, באוקטובר 08 זה אכן קרה. נתקלתי בקושי מסוים אצל אחת מהלקוחות וחשבתי כיצד ניתן לתת לו מענה. פתאום ברגע אחד "נפל האסימון" ו-אאוריקה, יש רעיון. ככל שהפכתי בדברים הבנתי ש"עליתי כאן על משהו" ושכדאי להקדיש לעניין מחשבה נוספת. הפעם, למודת ניסיון, לא חיכיתי הרבה לפני שיצאתי לדרך.

יוצאים לדרך - "יש לי רעיון לעסק מה עושים עכשיו"?
לכאורה, נראה שיש המון מידע על יזמות והפיכת רעיון לעסק ולכן לא צריכה להיות בעיה להשיג את כל המידע הנחוץ. אלא שבפועל, כך גיליתי, כל המידע הזה מפוזר בין מקורות רבים (למשל ספרות מקצועית, פורומים, אתרי תוכן, השתלמויות מקצועיות ונותני/ות שירותים). ומכל מקור כזה ניתן ללמוד משהו חשוב, אבל לאסוף את כל המידע יחד, בכדי לקבל תמונה שלמה וברורה יותר זה כבר לא כל כך פשוט.

תובנה מס. 3 - "במקום להסתכל על הפסגה, הסתכלו רק על הצעד הבא"..
בכדי לא "לטבוע" בים המידע, הנתונים והפעולות שיש לעשות, וכדי שלא תחושו "מוצפים" מעומס המקורות אליהם, בהכרח, תיחשפו, אני מציעה לכם לחלק את המסע ל"חלקים קטנים". כלומר, להתרכז בכל פעם רק במשימה הבאה שלכם במקום לשחזר שוב ושוב את כל שפע המשימות שלפניכם (ואז, בגלל הלחץ, לא לעשות כלום. . .). את הרעיון שאבתי מתוכנית בה ראיינו מטפסות הרים. אחת מהן אמרה: "אם אסתכל על הפסגה אליה אני אמורה להגיע אתייאש כי הדרך עוד כל-כך ארוכה. לכן, הדבר היחידי עליו אני חושבת הוא היכן כדאי להניח את הרגל בצעד הבא שלי".

אז בכל זאת, מהיכן כדאי להתחיל? צעד ראשון - לספר לחבר'ה .
נהוג לומר ש"הגמל אינו רואה את דבשתו". זו דרך עדינה לומר שחלקנו לא ממש מודעים לעצמנו. . . ולכן נחוץ מישהו חיצוני שיוכל לומר לנו האם הרעיון שלנו אכן מוצלח כפי שאנו בטוחים שהינו.

מצד שני, חשוב לבחור היטב למי מספרים מה. וזה אומר שכל החברים הלא מפרגנים, החוששים להגשים את החלומות של עצמם, השיפוטיים והביקורתיים, לא יהיו הראשונים לשמוע על הרעיון המקורי והנפלא שלכם. כי זה לא הזמן לשמוע ביקורת מהסוג מרפה הידיים, אלא ביקורת עניינית ורצוי שתהיה גם מבוססת על יותר מאשר "עזוב, לא נראה לי". . .

כדאי גם לספר את הרעיון לאנשים שאתם סומכים עליהם שישמרו על דיסקרטיות בשלב הכה ראשוני הזה.

כשאתם נרגשים מהרעיון הנהדר, קשה מאוד לעצור ולהקשיב לביקורת, אבל זה בדיוק הזמן לעשות כן (ולא חמישה חודשים ומאה אלף דולר אחרי כן. . .), ובהתאם לבחון שוב את הדברים.

אם הרעיון עובר את "מבחן החבר'ה" אפשר להמשיך הלאה. . .ועל כך במאמרים הבאים.

תודה לגליה ורן!


להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ
סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית


כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007