הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 50

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 50 של סודות השיווק באינטרנט. 50 הוא מספר עגול ובדרך כלל נהוג לחגוג אירועים כאלה אבל אני החלטתי קצת לרדת מייחוס החשיבות למספר מסוים רק בגלל שהוא כפולה כל שהיא של מספר האצבעות שלנו ולכן נדחה את החגיגות לגיליון 117 שהוא מספר ראשוני להפליא.

מה גם שהתחושה באוויר אינה תחושה של חגיגות. המשבר הכלכלי בפתח, ויש אומרים שהוא כבר ממש כאן. אגב זה לא נראה לכם מוזר המצב הזה שבו כולם יושבים ומחכים ל'משבר הכלכלי' שיגיע אלינו כמו איזה שקע ברומטרי שמצא עכשיו מעל איטליה ויגיע אלינו בעוד יומיים בצהריים?

רבים מציעים עכשיו טיפים כאלה ואחרים לעסקים קטנים וגדולים לימי משבר. לי זה תמיד נראה מוזר - מה הם הדברים שנכון לעשות בזמן משבר ואינם נכונים לזמנים אחרים? בכל אופן אני ניהלתי תמיד את עסקי כאילו יש משבר תמידי וזו גם עצתי לכם. ואם יש ירידה מסוימת בביקוש למוצר או לשירות שלכם אתם יכולים לנצל את הזמן הפנוי שעד עכשיו הושקע (ובצדק) בלקוחות, בחידוש ומירוק המערכת השיווקית שלכם - שפרו את טקסט השיווקי באתר שלכם, התחילו לכתוב ניוזלטר, הכינו סדרת מסרים אוטומטית, כתבו מאמרים, שפרו את הרלוונטיות של האתר שלכם לביטויי החיפוש (ובהזדמנות זו ערכו מחקר מחודש של מילות המפתח) ושפרו את קמפיין ה Adwords שלכם. כל הדברים הללו כמעט אינם עולים כסף וצורכים רק את זמנכם הפנוי שעכשיו יש לכם אולי יותר ממנו.

כדאי לקחת את המשבר ברצינות אבל צריך גם להבין את האינטרס של אמצעי התקשורת - לייצר רייטינג באמצעות הצגת תמונה מפחידה וממכרת לצריכה של 'הצלות' שבוודאי יסופקו באותם אמצעי תקשורת. אם אתם מציעים מוצרים או שירותים שאנשים באמת זקוקים להם סביר שהם ימשיכו להזדקק להם גם בשעות המשבר - צורך הוא הרגל והרגל קשה מאוד לאנשים לשנות. אגב, אני יכול לומר לכם שאנחנו ברב מסר לא מרגישים כל ירידה בביקוש לשירות שלנו - להפך.

המאמר שאציג בגיליון זה עוסק באחד הנושאים החשובים ביותר בשיווק באינטרנט - קידום אתר באמצעות מנועי חיפוש שלמרות חשיבותו לא נגעתי בו כאן בניוזלטר מזה זמן. המאמר יתחלק לשני חלקים - בחלק הראשון המופיע בגיליון זה אסקור את יסודות הקידום ובחלק השני בחודש הבא אציג את התחזיות לגבי האופן שבו קידום האתרים עומד להשתנות בשנים הקרובות.

אני מאחל לכם קריאה מהנה ומועילה!

אתם מוזמנים לצפות בסרטון בן 20 דקות שהכנתי ושעורך היכרות עם מערכת רב מסר. בסרטון אני מדגים טעינה של רשימת תפוצה למערכת, כתיבה, עיצוב ושליחה של מסר לרשימה, ועיון במשתני הסטטיסטיקה שהתקבלו לגבי מסר זה. בנוסף למידע על המערכת אתם יכולים לשאוב רעיונות כיצד להשתמש בסרטון כחלק ממערכת שיווקית.

לסרטון היכרות עם מערכת רב מסר

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים כבר מעל 180 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

קידום אתרים במנועי חיפוש: מה גוגל רוצה? / רוני הורוביץ

אני מניח שרבים מכם קוראים את השורות האלה בזכות העובדה שהאתר שלי סודות השיווק באינטרנט ממוקם כבר שלוש שנים בפסגה של תוצאות החיפוש עבור הביטוי התחרותי למדי 'שיווק באינטרנט'. גוגל לא רק מציג את האתר שלי במקום הראשון אלא גם נותן לי 'כבוד' ומציג תוצאות של קישורים פנימיים במסגרת תוצאות החיפוש. גם האתר שהקמתי - ספריית הניוזלטרים הישראליים - הניוזלטר גייד, כבש במהירות את המקום הראשון עבור הביטוי התחרותי גם הוא - 'ניוזלטר'.

יכולתי לנפנף במיקומים הללו ולהציג את עצמי כמומחה לתחום ה SEO Search Engine Optimization. אכן רבים תופשים אותי ככזה ומבקשים יעוץ. אבל האמת היא שאיני מומחה - איני שוקד על הפורומים של המקדמים המובילים ואיני קורא באופן קבוע את הספרות המקצועית. האופן שבו אני מקדם אתרי אינטרנט מבוסס על עיקרון על אחד: מה גוגל חושב שהגולשים שמחפשים ביטוי מסוים רוצים לקבל.

לא ניתן להגזים בחשיבות של מיקום טוב בתוצאות החיפוש של גוגל. לא רק שכמויות התנועה הן רבות (כמובן בתנאי שמישהו מחפש. . .) אלא גם איכותה טובה יותר - בכל המקרים שנחשפתי אליהם תמיד התנועה שהגיעה מהתוצאות האורגניות (הלא ממומנות) של גוגל היתה בעלת יחס ההמרה עדיף על כל שיטת הבאת תנועה אחרת - למשל פרסום ממומן בגוגל (מה. . .אתם קוראים את הניוזלטר שלי ועדיין לא יודעים מה יחס ההמרה? - בקיצור זה היחס בין מבקרים באתר ובין אלה שצורכים את המוצר או השירות המוצע בו). כנראה שאנשים רואים בגוגל משהו שהוא מעבר לכלי חיפוש - הם רואים בו גם מעין חותמת איכות - "אם גוגל בחר להציג אתר של עסק מסוים במקום גבוה, כנראה שזה עסק הוגן שמציע שירות טוב".

רוב בעלי האתרים משאירים את נושא קידום האתרים לחברות המתמחות בכך ולדעתי הם פועלים נכון. אבל אני חושב שכדאי מאוד להבין את עקרונות של SEO כדי שתוכלו לבקר את פעולת איש ה SEO שלכם וכדי שתוכלו להציע הצעות משלכם וכדי שתוכלו לשפר את האתר שלכם באופן מתמיד גם במקביל לפעולות איש ה SEO שלכם. זה נושא חשוב מדי מכדי שתשאירו אותו באופן מלא לנותן שירותים שגם אם הוא מקצועי והגון הוא צריך לשרת לקוחות נוספים ואינו יכול להקדיש את המשאבים המלאים לקידום האתר שלכם.

המרכיב הראשון ביכולת לקדם אתר היא הבנה טובה של האינטרס של גוגל - מה המטרה שלו במשחק הזה וכן של החיישנים שלו - מה גוגל יודע על האתר שלנו ושבאמצעותו הוא קובע את מיקומו.

כל עקרונות ה SEO נגזרים כאמור מהבנת האינטרס של גוגל. גוגל מרוויח מליארדים (למרות המשבר הכלכלי. . .) מדבר אחד - מיכולתו להתאים למחפשים ביטוי מסוים מידע רלוונטי עבורם מרשת האינטרנט. הלקוחות של גוגל, שאליהם הוא מחויב, הם לא בעלי האתרים שעולים בתוצאות החיפוש אלא המחפשים. גוגל רואה את תפקידו בלסייע להם לקבל את המידע שהם זקוקים לו. אם גוגל היה יכול לכתוב בעצמו את המידע (באופן אוטומטי) הזה ייתכן שלא היה מפנה לאף אתר אלא פשוט מגיש למחפש ישירות את התשובה לשאלתו (יום יבוא ואולי גוגל יעשה גם את זה).

מבחינת גוגל הצלחה היא מצב שבו המחפש מקליק על התוצאה הראשונה שעולה בתוצאות החיפוש, נבלע באתר אליו מוביל הקישור ולא חוזר לדף תוצאות החיפוש.

ומהם אמצעי המידע של גוגל - מה הוא יודע לגבי האתר שלנו? המידע של גוגל מורכב מכל מה שגוגל יכול להשיג באופן אוטומטי מתוך ביקור באתרי האינטרנט הפתוחים לקהל: הוא יודע לקרוא את קוד המקור של הדף - את הטקסט עצמו, את הקישורים וכמובן את קוד ה HTML של הדף (וגוגל מתעניין גם בזה). יותר ויותר גוגל מתחיל להבין גם קבצים בפורמטים שונים מ HTML כמו פלאש, pdf ובמידה מסוימת גם וידאו ותמונות.

גוגל גם שומר היסטוריה של הדפים שלנו ורואה כיצד האתר מתפתח: האם נוספים דפים? האם הקיימים מתעדכנים? גוגל גם אוסף מידע על הדומיין שלנו - כמה זמן הוא קיים בכלל וכמה ברשותנו, מה מועד הפקיעה שלו? גוגל מאוד מעריך התמדה וותק ומתייחס בחשד מסוים לדומיינים חדשים (עד שמוכח אחרת).

בנוסף למידע שגוגל מקבל מביקור ישיר באתרים, גוגל מקבל מידע רב ערך מאוסף הכלים שפיתח (שרובם ניתנים בחינם) בינהם ה google toolbar שמסייע לו לעקוב אחרי הרגלי גלישה של כל מי שהתקין את הכלי, ה google analytics שבאמצעותו גוגל יכול לעקוב באופן מפורט אחרי התנועה באתר ועוד כלים וכמובן גם רשת הפרסום באתרים Adsense. עסקי החיפוש הם העיקריים של גוגל והוא ימשיך ויפתח כלים חינמיים שישפרו את יכולת איסוף הנתונים שלו.

יש עוד פריט מידע חשוב מאוד שגוגל יודע: כמה זמן אנשים מבלים באתר שהגיעו אליו באמצעות חיפוש לפני שהם חוזרים לדף תוצאות החיפוש. אם המחפש חזר מיד זה מעיד בפני גוגל על כך לפחות אותו מחפש לא מצא את המידע שחיפש באותו אתר. גוגל רושם לעצמו כישלון. גוגל גם נהנה כמובן מרשת של "מלשינים" שמספקים לו מידע על פעולות לא תקינות של בעלי אתרים - בדרך כלל מתחרים של אותם מלשינים.

עכשיו כשאנחנו יודעים מה המטרה של גוגל ומה הוא יכול לדעת על האתר שלנו נוכל לדעת כיצד לבנות אתר שגוגל יחשוב שבו המחפשים בגוגל יוכלו למצוא את מבוקשם עבור ביטויי החיפוש שמעניינים אותנו.

נושא האתר

עליכם להחליט מה נושא האתר שלכם? נסו לתאר בפסקה אחת בשפה חופשית במה עוסק האתר ואת מי הוא עשוי לעניין. גוגל אוהב אתרים ממוקדים שהנושא שבו הם עוסקים בהיר ומוגדר.

מבנה היררכי

מתוך נושא האתר גזרו 4-5 נושאים שהם העיקריים שמעניינים את קהל היעד שלכם. אתם יכולים להשתמש במשפט "מי שמתעניין ב [נושא האתר] יתעניין מאוד גם ב [תת נושא]. לכל נושא כזה בצעו את אותה פעולה כך שיהיו בידכם בסך הכל כ 25 נושאים ותת נושאים שבהם עוסק האתר שלכם. מבנה הנושאים הזה יהווה בסיס למבנה ההיררכי של האתר: דף הבית יעסוק בנושא הראשי ממנו יובילו קישורים אל הדפים שעוסקים בנושאים שנגזרים מהנושא הראשי, ומכל דף כזה עוד 4-5 קישורים שיובילו לדפים שעוסקים בתת נושאים. מבנה היררכי מקל מאוד את הביקור של גוגל באתר שלכם ועוזר לו לקבוע מהו הנושא שבו הוא עוסק.

ביטויי מפתח

לכל אחד מהנושאים קבעו 1-3 ביטויי מפתח שמאפיינות אותו. כלומר ביטויים שמי שמחפש מידע בנושא הזה עשוי להשתמש בהם כדי להגיע אל האתר שלכם. שימו לב שרוב המחפשים היום מחפשים ביטויים בעלי 2-3 מילים בממוצע כך שממומלץ לבסס את הדף על ביטויים ולא על מילים בודדות. ככל שהדף ממוקם עמוק יותר בהיררכיה של האתר כך סביר שיאפיינו אותו ביטויי חיפוש בעלי מספר מילים גדול יותר.

בדיקת נפח החיפוש של מילות המפתח שבחרתם

אין טעם להשקיע בכתיבת דף בנושא שאף אחד לא מחפש. לכן לאחר שאתם קובעים את ביטויי המפתח כדאי לבדוק מה נפתח החיפוש של כל ביטוי. אחד הכלים שישפרו לכם לבדוק זאת הוא Google insight for search שיאפשר לכם לראות בסקאלה יחסית את נפח הדיוור של ביטוי מסוים מול אחרים.

אזורים אסטרטגיים בדף

בכל דף יש מספר אזורים אסטרטגיים שמהם גוגל מפיק את עיקר המידע על נושא הדף. אלה אזורים שבהם המקום באופן מעשי מוגבל ולכן שם לכותב האתר אין ברירה אלא לתמצת את נושא האתר שלו. אזורים אלה הם ה title של הדף, הכותרת הראשית (זו שנמצאת בין תגי H1 של HTML) וה description של הדף. באזורים אלה עליכם להקפיד שמופיעים ביטויי החיפוש שבחרתם.

שימו לב במיוחד לטקסט של ה title זה הטקסט שגוגל מציג כטקסט הקישור בתוצאות החיפוש שלו. התנועה לאתר שלכם תלויה לא רק במיקום בתוצאות החיפוש אלא גם בטקסט של הקישור ושל התיאור שמתחתיו. אם הטקסט מעניין ומעורר לפעולה בהחלט ייתכן שיקליקו עליו יותר מאשר על קישורים שנמצאים מעליו בתוצאות החיפוש. אם אתם רוצים לקדם את המותג שלכם באמצעות תוצאות החיפוש אני מציע לכם לשקול לשלב גם אותו ב title של הדף.

קישורים לדפים פנימיים

קישורים פנימיים הם קישורים מדף באתר שלכם לדפים אחרים בו. הכרחי שטקסט הקישור של כל דף באתר שלכם שמוביל אל דף אחר יכיל את מילות המפתח של דף היעד. זה נכון בשני הכיוונים: מדף ברמה היררכית גבוהה אל דף ברמה נמוכה יותר (כיוון של העמקה) ובכיוון השני (כיוון של הכללה). גוגל חושב שמבנה מידע טוב הוא כזה שמודיע למבקר מראש (לפני הביקור) מה הנושא של כל דף.

קישורים לדפים חיצוניים

האופי של הרשת הוא שקיפות ופתיחות. גוגל חושב שאין אף אתר שיכול להקיף לבד נושא מסוים באופן מלא. לכן גוגל מאוד מעריך דפים שבהם יש קישורים שמובילים לאתרים אחרים בהם אפשר למצוא מידע נוסף. גם בטקסטים של הקישורים האלה כדאי שיופיעו ביטויי החיפוש. חשוב מאוד לקשר לאתרים איכותיים שבאמת מכילים הרחבה על הנושא. השתמשו במבחן הבא: האם המבקרים באתר שלכם יודו לכם על כך ששלחתם אותם ללמוד עוד באתר אחר?

טקסט הדף

טקסט הדף הוא הנושא שבו קשה מאוד לקבוע מה גוגל אוהב. גוגל משכלל באופן קבוע את יכול ה"קריאה" שלו של טקסט הדף. כאשר מתבוננים בטקסט של דפים שעולים במקום גבוה בתוצאות החיפוש מגלים שם שונות גדולה מבחינת אורך הטקסט, צפיפות ההופעה של ביטויי המפתח ובכמעט כל פרמטר אפשרי.

בעניין כתיבת הטקסט אני מציע שיטה שאני קורא לה "טבעי +". כלומר כתבו את הדף אך ורק משקולים של עניין לקורא כפי שהייתם כותבים באופן טבעי ללא התחשבות בגוגל. לאחר מכן נסו להגדיל קצת את מספר המופעים של מילות החיפוש שבחרתם באופן שישתלבו היטב בטקסט.

קישורים מאתרים אחרים

גוגל רוצה לדעת שהטקסט שכתבתם לא רק רלוונטי לנושא אלא גם שהוא טקסט איכותי וקריא שנכתב על ידי בר סמכא בתחום. מכיוון שגוגל אינו יכול לקרוא את גליון הציונים שלכם מהאוניברסיטה הוא נאלץ להסתפק במידע שהוא מוצא ברשת לגבי האתר שלכם. מבחינת גוגל אתם ברי סמכא בתחום שלכם אם בעלי אתרים אחרים חשבו שכדאי לשלוח את התנועה שהשיגו בעמל רב לאתר שלכם.

ההתחשבות במידע שמגיע מקישורים באתרים אחרים היה אחת מפריצות הדרך של גוגל שהביאו להצלחתו העצומה. לפני גוגל בעל אתר היה בעל שליטה מלאה במידע של מנועי החיפוש לגביו, מרגע שגוגל הכניסו את קריטריון הקישורים בעלי אתרים נעשו תלויים גם באחרים. אתרי זבל שנבנו באמצעות כלים אוטומטיים רק עבור מנועי חיפוש נעלמו באחת.

אלא שמהר מאוד גילו מקדמי האתרים כיצד אפשר להתל גם במנגנון הזה: נבנו רשתות של אתרי דמה מקושרים בניהם, נוצרו רשתות של מכירת קישורים, בעלי אתרים החליפו קישורים באתרים שלא היה כל קשר בניהם. במקביל גוגל התאים את האלגוריתמים שלו והמטוטלת נעה מעט בחזרה בייחוס חשיבות לקריטריונים של הדף עצמו על חשבון הקישורים.

עדיין לקישורים תפקיד נרחב בגוגל וגם כאן שם המשחק הוא רלוונטיות. אתם יכולים להחליף קישורים או אפילו לקנות קישורים כל עוד הקישור אליכם נושא טקסט רלוונטי, נמצא בסביבה תוכנית רלוונטית ובאתר בעל איכות סבירה.

אחד הכלים המוצלחים ליצירת קישורים הוא המאמר. כתבו מאמרים איכותיים והציעו אותם לאתרים אחרים שמשוועים לתוכן איכותי תמורת קישור במאמר. אפשר גם לשלוח מאמרים לאתרי מאמרים אולם הקישור מאתרים אלה הוא בעל איכות נמוכה יחסית.

סימני איכות

גוגל מאוד מעריך איכות ושונא עצלות וקמצנות. הוא מנצל כל סימן כדי לקבוע מה איכות הדף שלכם בין השאר חשובים לגוגל: מיעוט שגיאות כתיב, דף HTML שבנוי על פי התקן, דפים נגישים לאוכלוסיות עם מגבלות, ניווט קל פשוט באתר, ודפי אתר שעולים מהר (על פי זה למשל גוגל קובע שהשקעתם בשרת מהיר). חשוב לגוגל שבכל מקום שבו אפשר להעביר מידע על נושא האתר אכן יועבר מידע כזה: למשל בשדה alt של תמונות חשוב להעביר מידע המתאר את תוכן התמונה (זה חשוב לשיפור נגישות האתר לעיוורים שמשתמשים בתוכנה שקוראת עבורם את תוכן האתר).

ותק

גישתו של גוגל שמרנית - חשוב לו הוותק של כל מרכיב בנוסחה שלו. הוותק של הדומיין, הוותק של כל עמוד הוותק של קישורים וכו'. לכן חשוב שתקדימו כתיבת תוכן כמה שאפשר. למשל אם אתם מתכננים הוצאת מוצר חדש כתבו עליו עוד הרבה לפני שהוא יוצא בפועל.

לסיכום - ככל שגוגל משתכלל כך הקריטריונים ליצירת אתרים שיזכו לציון גבוה אצלו ואצל המבקרים באתר שלכם הולכים ומתקרבים זה לזה. לכן בכל עניין שאתם מתלבטים בו חישבו קודם כל מה היו רוצים המבקרים ונהגו בהתאם. בחודש הבא חלקו השני של המאמר שיציע תחזית לאופן שבו גוגל, ובעקבותיו כל ענף קידום האתרים עומד להשתנות.

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם לבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה. אתם גם מוזמנים לקרוא על החוק החדש נגד דואר זבל וכיצד מערכת רב מסר תסייע לכם לעבור אותו בשלום.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית


כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007