הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 51

שלום לכולם,

לפניכם גיליון 51 של סודות השיווק באינטרנט. הכלכלה ממשיכה לצלול אבל אני לא רוצה להתייחס לעניין עצמו אלא לעניין אינטרנטי מעניין בשוליו. הממשל האמריקאי הקים אתר מיוחד שמתאר את פעולותיהם כדי להוציא את הכלכלה שלהם מבוץ. התקנאו בהם הבריטים וגם הם הקימו אתר מיוחד לפרסום מידע רלוונטי המתאר את פעולות הממלכה המאוחדת בעניין.

מעבר לעובדה שאנחנו הישראלים צריכים להתקנא באופן שבו שתי האימפריות נוהגות (לפחות בעניין הזה - כי בעניינים אחרים, כמו למשל אחריות פיננסית, נראה שהם צריכים לקנא בנו) יש גם כמה נושאים שאנחנו המשווקים באינטרנט יכולים ללמוד. רשת האינטרנט הביאה איתה את עידן השקיפות: היום ממשלים וגם חברות תעשייתיות מפרסמים לא רק את התוצאות הסופיות של פעולותיהם אלא גם את תוכניותיהם לעתיד - מידע שתמיד נחשב לסוד כמוס של חברות.

נושא מעניין נוסף שאפשר ללמוד הוא הרעיון להקים אתר נפרד מזה של הארגון, לטיפול במשבר או בנושא מסוים שהוא פופלארי ברגע נתון - למשל משבר המים של מי עדן ונביאות. הרעיון נפלא, אלא שבתרגום למציאות אינטרנטית ישראלית העניין הוא שהכלים לבניית אתר אינטרנט מיוחד למטרות דומות בעברית עדיין מסורבלים מדי ולבעלי אתרים רבים הקמת אתר היא עניין טראומטי כמעט, עד כדי כך שלהקים אתר אד-הוק לנושא מסוים נראה כמעט בלתי אפשרי. כדי להקל מעט את העניין אפשר להשתמש לצורך כך בכלים חינמיים למשל כאלה שמציעה גוגל עצמה כדי להקים במהירות אתר בנושאי השעה. למשל אנחנו כמפעיל מערכת רב מסר הקמנו אתר נפרד שעוסק בדרכים להתגבר על מסנני הספאם - נושא רלוונטי לכל בעל אתר.

מעניין גם להשוות בין שני האתרים - האמריקאי והבריטי. בעניין הזה אני חייב לומר בצער כאנגלופיל מושבע (תחשבו איך היה נראה העולם אם האימפריה הבריטית לא הייתה קיימת? אני לא רוצה לחשוב על זה בכלל. . .) שהאתר האמריקאי לפחות מבחינה עיצובית הרבה יותר מקצועי ומאיר עיניים. שימו לב במיוחד לחלק התחתון שמתאר את פעולותיהם על ציר הזמן - דוגמא ומופת לממשק מהוקצע!)

ועכשיו לחלק המביך מבחינתי. . .ניסיתי לדחות את הבושה בכל מיני סיפורים על האמריקאים והבריטים אבל לא ניתן לדחות את הקץ עוד. . .

טוב, אז העניין הוא כזה: בגיליון הקודם (שהיה מן הסתם גליון 50) אמרתי בפתיח שאת החגיגות נדחה לגליון 117. עד כאן הכל בסדר אלא שאז הגיע הפדיחה הרצינית - אמרתי ש 117 הוא מספר. . . קשה לי אפילו לחזור על זה. . . ראשוני. אז כמובן שהתגובות הראשונות שקבלתי על הגיליון היו מלפחות 10 קוראים שלעגו לי על הקביעה ועוד סובבו את הסכין בנדיבות עם דוגמאות לגורמים שונים ש- 117 מתחלק בהם ללא כל שארית למשל 3 ו - 39.

אז אני מתנצל כמובן על הטעות המביכה. אני יודע שבפעם הבאה כבר לא תסלחו לי. אז את החגיגות נדחה לגיליון 127 שהוא אכן מספר ראשוני לפחות על פי האתר הזה.

שני מאמרים חדשים בגליון זה. המאמר הראשון , מפרי עטי, עוסק בתכניות העתידיות של גוגל ובאופן שבו ישפיעו על הדרכים שבהן אנו מקדמים אתרים. 'מה גוגל ירצה' הוא שמו של המאמר, המהווה המשך טבעי למאמר מהשבוע שעבר 'מה גוגל רוצה'.. המאמר השני מאת אמיר הרדוף עוסק ביסודות התכנון העסקי. אגב אמיר מעביר שלוש הרצאות חינמיות בנושא, מומלץ מאוד להירשם.

הירשמו כאן להרצאות החינמיות של אמיר בנושא התכנון העסקי

אני מאחל לכם קריאה מהנה ומועילה!

אתם מוזמנים לצפות בסרטון בן 20 דקות שהכנתי ושעורך היכרות עם מערכת רב מסר. בסרטון אני מדגים טעינה של רשימת תפוצה למערכת, כתיבה, עיצוב ושליחה של מסר לרשימה, ועיון במשתני הסטטיסטיקה שהתקבלו לגבי מסר זה. בנוסף למידע על המערכת אתם יכולים לשאוב רעיונות כיצד להשתמש בסרטון כחלק ממערכת שיווקית.

לסרטון היכרות עם מערכת רב מסר

באינדקס הניוזלטרים של ישראל כבר רשומים כבר מעל 180 ניולזטרים. כדאי לכם מאוד לבקר באתר - רבים מהניוזלטרים מעניינים מאוד! אם אתם מפיצים ניוזלטר אני ממליץ לכם בחום לרשום אותו באתר עכשיו ולהבטיח מיקום טוב לניוזלטר שלכם. סדר ההופעה של הניוזלטרים באתר הוא על פי תאריך הרישום.

אם יש לכם חברים שאתם מאמינים שיפיקו תועלת מהניוזלטר מדוע שלא תשלחו להם forward של הגיליון ותציעו להם להירשם בעצמם? אני משוכנע שהם יודו לכם על כך.

אתם מוזמנים לקרוא את הניוזלטר הזה וגיליונות קודמים גם ברשת.

קידום אתרים במנועי חיפוש: מה גוגל ירצה? / רוני הורוביץ

בגוגל יש מחלקה ממודרת לחלוטין משאר המחלקות שעוסקת בנושא שהוא ליבת העסק של גוגל - אלגוריתם הדירוג. המחלקה הזו צפויה להציג לעולם סדרה של חידושים שחלקם כבר ידועים פחות או יותר מתוך הצהרות של אנשי גוגל עצמם (שבדרך כלל מאוד ממעטים בהן - בעניין זה השקיפות מהם והלאה), חלקם עולים מתוך פטנטים שגוגל רושם וחלקם מהווים השערות פרועות פרי מוחם הקודח של אנשי התעשייה.

במאמר זה אני מרכז שלושה כיוונים שנראים כרגע כמובילים בפיתוח של מנועי החיפוש של העתיד ואשר ישנו כנראה את פני תעשיית קידום האתרים.

סוגים שונים של קבצים

גוגל עושה מאמצים גדולים לשאוב מידע מסוגי קבצים, מעבר לרכיב הטקסטואלי של HTML סטנדרטיים, כמו תמונות, סרטוני וידאו, קבצי אודיו, מצגות, מסמכי PDF, סרטונים ויישומי פלאש, וגם ישומי Ajax עשירי javascript. תחום קידום האתרים יעבור טרנספורמציה מקידום אתר לקידום כולל של נוכחות אינטרנטית הכוללת בנוסף לאתר עצמו משאבים כמו סרטים או יישומים שהם בעלי זיקה לאתר כאלה שאינם בהכרח מצביעים על התוכן מתוך המסגרת שלו.

בגוגל מבינים שדפיHTML המאוגדים במסגרת הקלאסית של אתר אינם הדרך הבלעדית להעביר מידע. יש מידע שהדרך הטובה להעביר אותו היא באמצעות מסמך PDF שאפשר להדפיס או באמצעות מצגת או באמצעות יישומון כמו מחשבון (למשל מחשבון לחישוב חבות מס). כמו כן אנשים שונים הם בעלי העדפות שונות בסגנון צריכת המידע שלהם. למשל כאשר המידע הטקסטואלי הוא רב וחיוני הדרך הנוחה לצרוך אותו היא באמצעות הדפסה של מסמך PDF.

עבור גוגל העיוורון הנוכחי שלו לסוגי קבצים כמו למשל יישומוני אינטרנט הכתובים ב JavaScript (למשל מחשבון לחישוב מועד הלידה המשוער) שמשרת באופן מצוין את קהל המבקרים של האתר הוא מצב בלתי נסבל. אם גוגל יצליח להתגבר על אתגרי הסריקה האלו, מבחינת SEO זה יכול להביא למצב שלמשל גם הערות comments שנמצאות בתוך קוד ה JavaScript עצמו יכולות להיות בעלי משמעות.

גוגל גם ינסה להתאים את סוג הקובץ שמחפשים לביטוי החיפוש. למשל אם גוגל ילמד מתוך הסטטיסטיקה שלו שמחפשי ביטוי מסוים נוטים בעיקר להוריד קובצי PDF (כי כנראה מדובר במידע מעמיק אותו מעדיפים להדפיס) הוא יעדיף קבצים מסוג זה בתוצאות החיפוש.

כבר כיום בחיפושים מסוימים גוגל מציג תוצאות סרטי וידאו או תמונות כי הוא מבין שעבור ביטוי חיפוש מסוים סרטון וידאו עשוי לספק את התשובה הטובה ביותר. למשל אם מחפשים שם של כוכב קולנוע גוגל מבין שהמחפש ישמח לראות סרטון וידאו בו מופיע הכוכב.

המשמעות מבחינתכם היא לחשוב כיצד להעשיר את האתר שלכם בסוגי קבצים נוספים. אבל הוספת סרטונים או קבצי PDF סתמיים עלולה להזיק יותר מאשר להועיל. חשבו איזה חלק מידע נכון להעביר באמצעות וידאו, איזה באמצעות מצגת ואיזה באמצעות קובץ EXCEL. כמו תמיד חשבו קודם כל על המבקרים באתר ורק לאחר מכן על מנועי החיפוש, כי זו תהיה בסופו של דבר גם דרך החשיבה שלהם.

פרסונליזציה

עד לאחרונה כל אלה שחפשו ביטוי מסוים בגוגל קיבלו את אותה תוצאה. מצב זה השתנה וכיום מחפשים שונים יקבלו תוצאות שונות. מגמה זו צפויה להתחזק ובעתיד מחפשים שונים עשויים לקבל מגוגל תוצאות שונות לחלוטין.

כדי לקבוע את מידת הרלוונטיות של דף מסוים לביטוי החיפוש גוגל יתחשב בחיפושים קודמים, במיקום גיאוגרפי של המחפש, בביקורים קודמים בדפי אינטרנט, וגם במסגרת ההשתייכות החברתית של המחפש (אמור לי מי החברים שלך ואדע מה אתה מחפש. . .).

הדוגמא הקלאסית היא הביטוי החיפוש "הפלישה לנורמנדי". האם המחפש מתעניין בסרט או בסיפור ההיסטורי. ללא מרכיבי פרסונליזציה גוגל יאלץ להציג תמהיל של תוצאות הקשורות בסיפור ההיסטורי ובסרט. כאשר טכנולוגיית הפרסונליזציה משולבים גוגל יוכל לראות אם בעבר המחפש התעניין בסרטים ולתת עדיפות בהתאם.

אגב, אתם יכולים לבדוק בעצמכם את השפעת הפרסונליזציה על תוצאות החיפוש שלכם. בצעו חיפוש כאשר אתם מחוברים לגוגל וכאשר אינכם מחוברים (logged out) ותראו את ההבדל.

המשמעות מבחינתכם היא שהמושג הכללי "מיקום בגוגל" יאבד מאוד מחשיבותו. במקום זה החשיבות תעבור למיקום בגוגל עבור אוכלוסיית היעד שלכם. בעת כתיבת התכנים תצטרכו, עוד יותר מהיום, לנסות ולהיכנס לראש של המחפשים הרלוונטיים ולהתאים את האתר עבורם. ייתכן מאוד שכחלק מתהליך קידום האתר תצטרכו למשל לבצע סקר בקרב לקוחות שלכם באיזה מקום מופיע עבורם האתר שלכם עבור ביטויי החיפוש החשובים שלכם (ייתכן שיפותחו מכשירים מעין people meters של מדידת הרייטינג בטלוויזיה שיאפשרו איסוף נתונים אוטומטי).

הזנת מידע למנועי החיפוש

בימים הראשונים של האינטרנט מנועי החיפוש היו קובעים את הרלוונטיות של דף לביטוי החיפוש בתמימות על פי המידע שמסר להם בעל הדף הזה בעיקר באמצעות התגים keywords ו description. מסתובבים בעולם לא מעט אנשים עשירים שניצלו את התמימות הזו באמצעות הונאת מנועי החיפוש.

מלאי אכזבה משיטת האמון הפנו מנועי החיפוש עורף לרעיון שבעלי האתר יסייעו להם להבין את מהות האתר. העניין הגיע לידי כך שהתגים הללו היו מוקצים ובעלי אתרים רבים כלל לא טרחו להכניס בהם מידע כלשהו. כרגיל המטוטלת נעה מקיצוניות אחת לשניה.

המצב כיום מצביע על חזרה לשפיות. מנועי החיפוש מסכימים ויסכימו בעתיד לקבל מידע מבעלי האתרים. הסיבה היא שיש למנועים היום כל כל כך הרבה מקורות מידע כדי להעריך את אמינותו של מנהל האתר כך שאפשר להתחיל ולחזור להיעזר בו כדי להבין את מהות האתר. ובינינו מי שכותב מאמר יודע טוב יותר מכל אלגוריתם במה באמת עוסק הדף שהוא בנה ולמי הוא באמת רלוונטי.

לא הרבה יודעים שגוגל מאפשר כבר היום למנהל אתר להציג לו באמצעות קובץ נתונים בעל מבנה מיוחד (XML sitemap) את מפת האתר זאת כדי לסייע לגוגל לסרוק את האתר. (זה נעשה באמצעות ה google webmaster tools).

הרעיון שבעל המידע יתאר את המידע שלו כדי לעזור למנועי החיפוש הוא חלק מנושא גדול ומדובר שנקרא "הרשת הסמנטית". באקדמיה מדברים על כך כבר שנים ובינתיים העסק קצת מתמהמה , אבל ההנחה היא שבוא יבוא.

הרשת הסמנטית היא נושא ראוי למאמר בפני עצמו (ואכן אפרסם מאמר כזה באחד הגיליונות הקרובים) עכשיו אסתפק בהצגת הרעיון באמצעות דוגמא. נניח שאתם רוצים למכור את הרכב שלכם. במקום לפרסם את הרכב באתר המיועד לכך תוכלו להשתמש בפורמט מיוחד למכירת רכב (בשפת XML) ולהציג את המידע על גבי השרת שלכם. כאשר מישהו יחפש רכב לקניה סוכני חיפוש מיוחדים יחפשו את המידע בכל רחבי הרשת וישלפו עבורו את המידע המתאים. ככול שהרשת הסמנטית תתפתח כך יתפתחו פורמטים לקשת רחבה של נושאים (פורמט לתיאור סרט, פורמט לתיאור ספר, פורמט לתיאור אדם, פורמט לתיאור מומחה ואולי אפילו פורמט לתיאור סטרטאפ אינטרנטי. . .)

בעקבות כל השינויים הללו מקצוע ה SEO ישתנה ובדומה לעורך דין איש ה SEO יסייע ללקוחותיו להסביר את עצמם מול השופט הגדול גוגל.

האם גוגל ימשיך להוביל?

שאלה מצוינת. כרגע לא נראה באופק יריב ראוי וברוב המדינות גוגל רק מרחיב את אחיזתו (אם כי ברוסיה, סין קוריאה ועוד כמה מדינות גוגל אינו מנוע החיפוש המוביל). אבל לדעתי מבחינת קידום האתר זה לא כל כך משנה. כל עוד האתר שלנו יהיה רלוונטי לאוכלוסיית היעד הוא אמור להצליח בכל מנוע חיפוש.

סודותיו של השחף / אמיר הרדוף, מנכ"ל "הרדוף ליווי עסקי"

"השחף המגביה עוף, הוא המרחיק ראות" - כך כתוב בספר הידוע "ג'ונתן ליווינסטון השחף" - זהו אחד המשלים היפים, עליו אני ממליץ בחום, למי שעוד לא קרא.

אבל למה בעצם לראות רחוק? בשביל מה צריך לראות רחוק? התשובה היא, שרק אם נראה רחוק נדע לכוון את כיוון הטיסה שלנו ליעד אליו נרצה להגיע. זהו עקרון מאוד פשוט, וברור לנו שכאשר אנו עולים על מטוס לניו-יורק, לטייס יש מושג לאן הוא טס - לא?

מדהים אותי כל פעם מחדש לגלות שבעלי עסק ואנשי שיווק עולים כל יום על מטוס, בלי לדעת לאן המטוס טס, ובלי לחשוב אפילו לאן רוצים שהמטוס הזה יוביל. ואם אתה קורא קבוע של הניוזלטר של רוני אודות שיווק אינטרנט, לבטח אתה יודע הרבה על שיטות לשווק דרך האינטרנט - אך האם אתה באמת מגביה עוף ומרחיק ראות?

הדרך של השחף להגיע לגובה רב היא דרך פיזית - ע"י מעוף הכנפיים.

הדרך שלך להגיע לגובה רב היא דרך אחרת - והיא דרך המחשבה בלבד. וכבר כאן אומר לך את אחד העקרונות המשמעותיים ביותר שלמדתי לאורך השנים הרבות בהן אני פועל בעולם העסקי, ובהן אני מדריך בעלי עסק בדרך להצלחה: הדרך להגיע לגובה רב, ממנו אפשר לראות רחוק ולנתב את העתיד שלנו נעוצה ביכולת אחת מרכזית: היכולת לשאול את השאלות הנכונות.

מי ששואל את השאלות הנכונות, ימצא את התשובות הנכונות, ודרכן יוכל באמת לכוון את עצמו למטרה.

אז מהן השאלות הנכונות? ובכן - בעולם בו אני פועל, הן שאלות הקשורות לעתיד העסקי ולמציאת הדרך של בעלי עסק להצלחה גדולה. אך לצורך מאמר קצר זה, בואו לרגע נתמקד בשאלות הקשורות לשיווק שלך באינטרנט.

הנה מספר שאלות, שאם תדע לתת עליהן תשובה, אתה בדרך להצלחה גדולה:

ראשית - שאלות על המצב הקיים שלך היום:

1. כמה אנשים רשומים אצלי ברשימת התפוצה? (גם אפס זו תשובה טובה - העיקר שתהיה לך תשובה)
2. באיזו תדירות (אם בכלל) אני שולח תוכן מעניין לרשימה שלי?
3. באיזו תדירות (אם בכלל) אני שולח את הרשימה שלי לאתר שלי (אם קיים)?
4. באיזו תדירות (אם בכלל) אני מציע הצעות שיווקיות לרשימה שלי?

שנית - שאלות על המצב אליו תרצה להגיע בסוף 2009:

1. כמה אנשים ארצה שיהיו ברשימה שלי בסוף השנה? (אם אינך מנוי ברב-מסר של רוני הורוביץ, זה הזמן להירשם - תאמינו לי, רוני לא ביקש ממני לכתוב זאת - זה בא ממני!)
2. מהי המחויבות שלי בכתיבה לרשימת התפוצה? אחת לחודש? אחת לשבוע? כמה?
3. באיזו תדירות אחזיר את הקוראים שלי לאתר שלי? (שיטה בדוקה - לשלוח להם התחלה של מאמר, עם קישור להמשך המאמר - באתר או בבלוג שלך)
4. באילו פעולות אבקש מהרשימה שלי לנקוט כשאני מדוור להם ב-2009? (ולמי שלא מציע מאומה לרשימה שלו - התחיל מיד!)

ולבסוף - שאלות טקטיות לביצוע:

1. איך אני מתכנן להגדיל את רשימת התפוצה שלי?
2. איך אני מפנה זמן לעצמי לכתוב לרשימה באופן קבוע?
3. איך אני בונה תוכן מעניין אצלי באתר אליו אוכל להחזיר את הקוראים?
4. איזו סיבה טובה אני נותן למנויים שלי ללחוץ על קישור ולנקוט בפעולה (כגון יצירת קשר איתי, הרשמה לפעילות מסוימת, וכו')

נראה כמו הרבה עבודה? אכן - זוהי עבודה - אך אני מבטיח שמי שידפיס לעצמו מאמר זה וישב לפחות שעתיים במטרה לענות על השאלות - יעוף גבוה מאוד ויראה רחוק מאוד!

ולבסוף - אני מזמין את כולכם ללמוד לעומק על תכנון עסקי, במיני-קורס שאני מעביר בשידור חי באינטרנט - בתאריכים 2.3, 5.3 ו-10.3 (3 הרצאות שונות וחשובות).
להרשמה ופרטים מלאים פשוט הכנסו ל:

http://www.hardoof.co.il/rhmybusiness

הגביהו עוף!

אמיר הרדוף (החרוז יצא בטעות. . .)

מנכ"ל "הרדוף ליווי עסקי"

עד כאן להפעם. אני שב ומזכיר לכם לבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה. אתם גם מוזמנים לקרוא על החוק החדש נגד דואר זבל וכיצד מערכת רב מסר תסייע לכם לעבור אותו בשלום.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית

כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007