הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 65

שלום לכולם,

פתחתי את שני הגליונת הקודמים בנושא פעולות שיווק של מותגים גדולים וגם הפעם אני רוצה לפתוח בנושא הזה. לפני כמה ימים נכנסתי לאתר של עדן טבע מרקט כדי לבדוק מה שעות הפתיחה של הסניף. הקרוב לביתנו. למרבה הפליאה מצאתי את המידע על שעות הפתיחה מיד בעמוד הראשי - שאפו! בדרך כלל אתרים של מותגים גדולים עסוקים כל כך בחשיבות עצמית ובטיפוח המותג עד שמידע זניח כמו מיקום סניפים, שעות פתיחה ומספרי טלפון נדחק במקרה הטוב לעמוד צדדי ובמקרה הגרוע פשוט לא קיים.

אבל בביקור החטוף שלי בדף הבית צד את עיני קישור תמים למראה "הבלוג של מנהל הסניף". "וואלה מעניין" חשבתי לעצמי (לא. . .לא באמת, לא חשבתי שהבלוג של מנהל סניף טבע מרקט יהיה מעניין. . .) ולחצתי על הקישור.

ובכן מה מצאתי שם?

כמובן פוסט פתיחה נחמד שבו מנהל הסניף מספר על עצמו. יומיים לאחר מכן הוא מספר על ביקור בבית חולים דנה לילדים - יפה. הבעיה ששני הפוסטים האלה הם מפברואר. ומה בהמשך? פשוט כלום. תארתי לעצמי מה קרה. יועץ שיווקי עלום יעץ לעדן טבע מרקט להציב באתרים של כל סניף "בלוג של מנהל הסניף". ההנהלה הפילה את זה על המנהלים המסכנים שהם אולי מנהלים מצויינים אך מה להם ולכתיבת בלוג?

אני פותח בדוגמא הזו כי היא מציגה כמה חוליים של השיווק באינטרנט: נהייה אחר אופנות, זלזול במבקרים באתר וחוסר המשכיות. בלוג, דף אוהדים בפייסבוק, ציוצים ב טוויטר כל אלה כלים שיכולים לסייע לעסקים מסוימים בתנאים מסוימים. כאשר העסק הלא נכון מנסה להשתמש בהם הם יוצרים יותר נזק מתועלת.

הרצאות וקורסים בנושא שיווק באינטרנט

כנס "טעינת מצברים"

כנס טעינת מצברים המפורסם של חברת מנטור יתקיים השנה ב 14 ביולי (יום הבסטיליה!!) בבית ציוני אמריקה בתל אביב. אחד המושבים בכנס, בן שלוש שעות, יהיה בנושא שיווק באינטרט והוא יורכב משלוש הרצאות:

הרצאה שלי בנושא דיוור אלקטרוני
הרצאה של אורן שץ בנושא חידושים בקידום אתרים
הרצאה של יהודה רגב בנושא תוכניות שותפים

פרטים נוספים והרשמה תוכלו למצוא כאן

ימי עיון במסגרת בית ספר רב מסר

במסגרת בית ספר רב מסר אנחנו מקיימים בקרוב שני ימי עיון:

יום עיון בנושא קידום אתרים ב 22 ביולי, מרצה אורן שץ

יום עיון בנושא כתיבה שיווקית ב 29 ביולי, מרצים שחר לארי ורוני הורוביץ

מומלץ להקדים ולהירשם ימי העיון שלנו מתמלאים מהר מאוד!

דיוור אלקטרוני מול פייסבוק ככלי ליצירת מערכת יחסים / רוני הורוביץ

ראשית וידוי: באופן אישי אני לא פעיל בפייסבוק. לא אוהב את זה. לא זקוק לזה. לא רוצה לראות את הפרצוף של אף אחד. . ..(סתם, אני לא כזה שונא אנוש אבל יש דברים מעניינים יותר מאשר לראות מי מחברי עשה מה). לאחרונה אפילו הבן שלי בן 16 הודיע באופן חגיגי שהוא עוזב את פייסבוק וסגר את החשבון שלו (האם יש כאן מקרה נדיר שבו אב השפיע במשהו על בנו המתבגר? אני לא הייתי הולך כל כך רחוק).

לכן אני בהחלט גם לא מומחה בפייסבוק. כדי להיות מומחה באמת בנושא מסוים צריך ממש לחיות אותו, להתנסות בו - לא מספיק לקרוא עליו או להבין את הכללים שעל פיהם הוא פועל. עומרי רווח הוא מומחה בפייסבוק ואם יש לכם שאלות ספציפיות אני מציע להתייעץ איתו ולרכוש את המוצרים שלו.

אבל לא ניתן וממש לא רצוי להתעלם מפייסבוק כאמצעי שיווקי. עסקים צריכים להיות היכן שנמצאים הלקוחות שלהם ורבים מהם אכן נמצאים בפייסבוק.

שיווק באינטרנט מורכב משלושה חלקים: תנועה, המרה ומערכת יחסים. בפשטות - לקוח מגיע לאתר שלנו, מומר באמצעותו לקונה או פונה (ליד בלשון המקצועית) ומרגע זה נוצרת איתו מערכת יחסים שתפקידה לעודד אותו לרכוש בפעם הראשונה או לבצע רכישות חוזרות.

פייסבוק ודיוור אלקטרוני עשויים להשתלב בכל שלושת החלקים של השיווק באינטרנט אולם התפקיד המשמעותי ביותר של שני הכלים האלה הוא ביצירת מערכת יחסים. מאמר זה דן בהבדלים בין דיוור אלקטרוני לפייסבוק, מתי נכון להשתמש בכל כלי ומתי בשניהם בהקשר של בניית מערכת יחסים.

לפני שאתחיל אציג באופן מהיר את הכלים השיווקיים בפייסבוק:

פרופיל אישי: פרופיל אישי הוא החשבון האישי שלכם בפייסבוק. הוא מאפשר לקבל הצעות חברות ולהציע הצעות חברות אחרות. על פי תנאי השימוש של פייסבוק פרופיל אישי יכול להיות קשור רק לאדם פרטי ולא לארגון ולכן הוא מוגבל ככלי שיווקי. כמון כן פייסבוק אוסר על פתיחת פרופיל עבור זהות דמיונית וכמובן אוסר על התחזות לאדם קיים אחר. (אגב, אני מכיר אשת שיווק מסוימת שמתחזקת, בניגוד לתנאי השימוש, 10 זהויות שונות בפייסבוק ומשתמשת בהן לקידום כל ארגון שהיא עובדת עבורו).

קבוצה: קבוצה בשונה מפרופיל אישי אינה מחייבת זהות פרטית ולכן יכולה להיות אמצעי עסקי. בעל הקבוצה יכול לשלוח הודעה לכל חברי הקבוצה (עד 5000) ולכן רבים חושבים (בטעות כפי שנראה מיד) שקבוצה עשויה להחליף רשימת תפוצה בדוא"ל. יש שלושה סוגי קבוצות: קבוצה פתוחה שכל משתמש פייסבוק יכול להצטרף אליה, קבוצה בהזמנה בלבד וקבוצה סודית שעצם קיומה נסתר מכל מי שאינו שייך אליה.

דף אוהדים או דף מעריצים (תלוי איך מתרגמים את המושג fan): זה הכלי שפייסבוק פיתח בעיקר כדי לאפשר למותגים לפעול ברשת. הדף דומה לקבוצה. ההבדלים העיקריים הם שרשימת התפוצה שלו אינה מוגבלת ל 5000 חברים, לא ניתן למנוע הצטרפות והתכנים שלו פתוחים לסריקה של מנועי החיפוש.

רק כדי להשלים את התמונה של כלי השיווק בפייסבוק אזכיר גם את האפשרות לפרסם מודעות מסוג PPC (כלומר תשלום עבור קליק) שמוצגות למשתמשי פייסבוק. מודעות אלה שייכות לתחום של תנועה יותר מאשר לתחום ממערכת יחסים ולכן לא אעסוק בהן במאמר זה. אקדיש את אחד הגליונות הקרובים לדיון בנושא מעניין זה.

עתה משכלי השיווק בפייסבוק מוכרים בואו נבחן מתי כדאי להשתמש בהם ומתי כדאי להשתמש בדיוור אלקטורני.ומתי כדאי להשתמש בשניהם (רמז. . ..כמעט תמיד).

פופולאריות

נדמה שכל העולם ואשתו (במיוחד אשתו - מחקרים גילו שנשים פעילות יותר בפייסבוק) נמצאים בפייסבוק. ואולם כיישום, לדואר האלקטרוני חדירה של 100% בעוד פייסבוק נמוך מכך באופן משמעותי (אני לא יודע מה המספרים הנוכחיים של פייסבוק אבל הם עדיין רחוקים מ 100%). לא רק זה אלא שתדירות השימוש במייל עדיין גבוהה הרבה יותר מזו של פייסבוק (רוב האנשים בודקים מייל מספר פעמים ביום לא כולם נוהגים כך כלפי פייסבוק - אם כי רבים מחזיקים חלון פייסבוק פתוח באופן מתמיד).

הודעות פרטיות

כשמשווים בין שיווק באימייל מול רשתות חברתיות רבים חושבים על מערכת שבה גוף שיווקי מעביר מסר בו-זמני לקבוצה של נמענים. חלק מההודעות הן אכן כאלה אבל חלק גדול הן עדיין הודעות שנשלחות לנמען מסוים: אישור הרשמה, אישור רכישה, חשבונית וכו'. הודעות מסוג זה קשה לשלוח באמצעות פייסבוק ולאימייל יש עדיין מונופול לסוג כזה של הודעות. האימייל הוא עדיין מדיום שבו קל יותר לקדם מכירות באופן ישיר בעוד שבפייסבוק המסרים הם הרבה יותר כלליים ומטרתם בעיקר בניית קהילה סביב המוצר או השירות.

אוטומציה

מערכות הדיוור האלקטרוני כדוגמת רב מסר מכילות מרכיבי אוטומציה רבים. למשל "סדרת מסרים" - משלוח של סדרת מסרים באופן אוטומטי לחלוטין לכל נמען חדש בהתאם למועד ההרשמה שלו. בפייסבוק בשלב זה אין אפשרויות כאלה.


דיון פומבי

קשה לערוך דיון פומבי באמצעות דואר אלקטרוני. אני לא יודע אם אתם זוכרים אבל בעבר היו קבוצות דיון במייל שמאפשרות לקבוצת אנשים, אפילו גדולה לתקשר באמצעות המייל. עם השנים התברר שדיון כזה הוא מאוד מסורבל וכיום הרשתות החברתיות כבשו את הנישה הזו. כמובן שגם הכלי הישן והטוב של הפורום אפשר דיון פומבי אבל אין ספק שהרשתות החברתיות מאפשרות לכל אחד לפתוח בקלות רבה קבוצה והממשק הסטדנרטי מסייע בהשתתפות בדיון. בעניין שיחה ודיון אין ספק שפייסבוק מנצחת את הדואר האלקטרוני.

עיצוב

אחד המרכיבים החשובים לעסקים הוא המיתוג. בעוד שאפשר לעצב את הניוזלטר או כל פריט דיוור אחר כך שיתאים לעיצוב המותג הדבר אפשרי פחות בפייסבוק שמספקים ממשק אחיד פחות או יותר לכל העסקים.

קצב עדכון

אחד המאפיינים של מדיה חברתית הוא הצורך בקצב עדכון גבוה מאוד. אם למשל מדובר בעדכון סטאטוסים בפרופיל אישי או בקיר של דף אוהדים העדכון צריך להיות על בסיס יומי ואולי אף על בסיס של מספר עדכונים ביום. קצב עדכון נמוך יותר פשוט יישטף עם הזרם והלקוחות עלולים כלל לא להבחין בו. הדואר האלקטרוני לעומת זאת מאפשר קצב עדכון נמוך הרבה יותר - למשל לניוזלטר הנשלח פעם בחודש (כמו למשל הניוזלטר הזה) אין מקום במסגרת מדיה חברתית אבל הוא עשוי להיות יעיל מאוד כאשר הוא נשלח באמצעות הדואר האלקטרוני.

שליטה בתזמון

אחד החוזקות של הדואר האלקטרוני הוא השליטה בתזמון. מכיוון שהנמענים בודקים את המייל שלהם מספר פעמים ביום אתם יכולים לדעת פחות או יתר במדויק מתי רובם יקבלו את ההודעה. בפייסבוק השליטה שלכם היא פחותה. גם אם אתם משתמשים באופציית הדיוור של פייסבוק הנמענים יקבלו לתיבת הדואר האלקטורני שלהם רק מסק קצר שמחכה להם הודעה ולא את הנוסח המלא של ההודעה.

פילוח הרשימה

משתמשים מתוחכמים ברב מסר מחזיקים עשרות רשימות שכל אחת מכילה נמענים מסוג מסוים. הם שולחים כל מסר רק לאוכלוסיה שהמסר הזה עשוי באמת לעניין אותו. כמובן שאפשר לפתוח עשרות קבוצות גם בפייסבוק אך קשה יהיה לגרום לאנשים להירשם למספר רב של קבוצות, בעוד שבדוא"ל אפשר לארגן את הנמענים בקבוצות באופן עצמאי.

כושר אנליטי

כאשר שולחים מסרי דואר אלקטרוני אפשר לקבל נתונים על הפותחים ועל המקליקים על קישורים. אפשר גם להשתמש בנתונים האלה כדי לשלוח דוורים נוספים שמבוססים על התנהגות הנמענים - למשל לשלוח מסר ממוקד לכל המקליקים על קישור מסוים. בשלב זה אין כלי מקביל בפייסבוק או ברשתות חברתיות אחרות.

ויראליות

לדיוור אלקטרוני ולפייסבוק יש כמובן אפקט ויראלי. בדיוור האפקט מושג באמצעות כך שנמען רשום מעביר את המסר לנמען אחר שאינו רשום. ברשתות חברתיות האפקט אמור להיות חזק יותר. אם חבר שלי מציץ בפרופיל שלי הוא רואה לאיזה דפי אוהדים אני רשום ועשוי להירשם גם הוא. לעיתים הוא אף עשוי לראות עדכוני סטאטוס של דף האוהדים בקיר של החברים. אני לא יודע עד כמה האפקט הזה הוא משמעותי לא נתקלתי במאמר שחקר את הנקודה הזו.

הוכחה חברתית

בפיסבוק כולם רואים את כולם. כך אפשר לראות מי אוהד את המותג ובמיוחד כמה אוהדים. זה עשוי להיות יתרון כי זה מספק הוכחה לפופלאריות של המותג. אבל לעיתים התוצאה היא הפוכה - מותגים שנחשבים גדולים הם בעלי דפי אוהדים עם מספר קטן של אוהדים.

שלוב דיוור ופייסבוק

דיוור ופייסבוק יכולים לתמוך זה בזה: כמעט כל הגורואים של פייסבוק משתמשים גם בדיוור ולרובם טופס הרשמה לרשימת התפוצה שלהם בדף האוהדים שלהם. אפשר גם להוסיף כפתורים של הצטרפות לדף האוהדים בדיוור.

שיווק B2B (עסקים לעסקים)

בשיווק של עסקים לעסקים (בניגוד לעסקים לצרכנים) עדיין כמעט אין שימוש לכלים של שיווק חברתי ופייסבוק כמובן בתוכם. אני עובד עם לא מעט חברות בתחום וכל הניסיונות למנף רשתות חברתיות עלו עד כה בתוהו. באחת החברות השתמשנו ברשימה גדולה מאוד כדי לגרום לנמענים לעקוב אחרינו ב טוויטר. התוצאה: 80 עוקבים - מספר שלא כדאי להשקיע עבורו אפילו twit אחד.

קראתי בסקר שהתפרסם לאחרונה ש 70 אחוז מהעסקים רואים בשיווק באימייל אמצעי שיווקי שבו החזר ההשקעה מדיד יותר, ממומש בקלות רבה יותר ובסך הכל גבוה יותר מזה של שיווק באמצעות רשתות חברתיות.


כאן נסיים להפעם!

אני שב ומזכיר לכם לבקר באתר השירות של רב מסר ולהירשם להדגמה.

וכמובן אם אתם מפרסמים ניוזלטר אל תוותרו על החשיפה שיוכל לזכות לה באתר הניוזלטר של ישראל. הוסיפו את הניוזלטר שלכם עכשיו לאתר!

להתראות בחודש הבא,

סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
קורסים בשיווק באינטרנט
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית


כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007