הרשמו לניוזלטר שלי ותקבלו כל חודש בדואר אלקטרוני מהדורה עשירה במידע חם ובטיפים שיסייעו לכם לקדם את עסקיכם ברשת.
email:
שם:
לעולם לא אשתמש בכתובת הדואר האלקטרוני שלכם חוץ
מאשר לצורך משלוח הניוזלטר שלי!


שיווק באינטרנט - הספר

   

סודות השיווק באינטרנט, גיליון מספר 73

שלום לכולם,

המאמר הראשי בניוזלטר עוסק הפעם בפייסבוק. עם כל חוסר ההתלהבות שיש לכמה מאיתנו מהשתתפות אישית במסיבה, משווק רציני לא יכול להתעלם מהעובדה שרבים מלקוחותיו מסתובבים שם ואולי אפילו מפלרטטים עם המתחרים שלו. מצד שני כאשר אני רואה את הפעילות של עסקים בפייסבוק כיום, אני לא יכול שלא להיזכר בחיוך בתקופת ראשית ימי האינטרנט כאשר עוד לא ידענו איך לאכול את הכלי השיווקי החדש. במאמר היום אני אסקור את האופנים (או הערוצים) השונים בהם משווק יכול להשתמש בפייסבוק (וממה עליו להזהר). בגיליונות הבאים אני אתאר באופן מפורט יותר כיצד לפעול בכל אחד מערוצי פייסבוק.

מאמר נוסף בגיליון זה עוסק בנושא שכבר מזמן לא עסקנו בו ומשום לא זוכה לחשיפה רבה, לדעתי שלא בצדק. מדובר בשיווק באינטרנט באמצעות אתר ebay. המאמר, פרי עטה של יעל גלזר, שבעצמה סוחרת ב ebay ומלמדת את סודות ההצלחה שם, ינסה לשכנע אתכם לבדוק גם את השוק האינטרנטי הענק הזה.

הספר שיווק באינטרנט

בגיליון הקודם סיפרתי לכם על יציאתה לאור של מהדורה חדשה, מורחבת ומעודכנת של הספר "שיווק באינטרנט" שאחראי להכשרתם של אלפי משווקי אינטרנט בישראל.

ייחודו של הספר בכך שהוא מספק תמונה רחבה, מלאה, והכי חשוב מעשית ויישומית, של עולם השיווק באינטרנט.

הספר מחולק לשלושה חלקים הכוללים את שלושת מרכיבי השיווק באינטרנט: איך מגייסים תנועה לאתר אינטרנט, איך בונים אתר שמפיק את המקסימום מהתנועה הזו ואיך שומרים על קשר עם פונים ולקוחות במטרה להפוך אותם ללקוחות לכל החיים.

מאז שהצגתי את הספר בניוזלטר הקודם כבר רכשו אותו מאות אנשים והוא זוכה לתגובות נלהבות. התגובה השכיחה היא "סוף סוף ספר שעושה סדר בעולם הכאוטי של שיווק באינטרנט ומציג לי תכנית פעולה מעשית".

המחיר בחנויות הוא 135 שקלים, אבל אפשר לרכוש אותו במחיר של 95 שקלים (כולל דמי משלוח!) באתר ההוצאה לאור מנטור.

רכשו את הספר עכשיו באתר הוצאת מנטור ב 95 שקלים כולל משלוח במקום 135 שקלים

שיווק בפייסבוק / רוני הורוביץ

באופן אישי לא התחברתי לפייסבוק. יש לי כמובן פרופיל אישי ויש לי גם שני חברים! (לאחרונה הכפלתי את מספר החברים שלי) אבל איני מוצא עניין בלדעת מה עושה בדיוק עכשיו חבר זה או אחר, או מה דעתו על איזה עניין אקטואלי. אומנם אף אחד אינו מפריע לקהילה בפייסבוק לנהל דיון מעמיק רציני ומעניין, להשמיע דעות מקוריות וכו' (ואני מניח שזה אפילו קורה לפעמים) אבל במידה רבה המדיום הוא המסר ותסכימו איתי שיש משהו רעשני בפייסבוק שמקשה על הדיון להתרומם (או יותר נכון להעמיק).

אבל ללא קשר להשתתפות האישית שלי או שלכם בפייסבוק, כנגנים (אופס..התכוונתי "כמשווקים"..ארץ נהדרת עולה לראש) אנחנו לא יכולים להתעלם מהעולם הזה פשוט כי רוב הלקוחות שלנו מבלים שם רוב הזמן. עולם השיווק בפייסבוק מזכיר לי את ראשית ימי האינטרנט: לכולם ברור שחשוב להיות שם אבל עדיין לא גובשה התורה שאומרת איך להיות שם, כמה להיות שם, איך להתאים את הפעילות בפייסבוק לסוג העסק ואיך לשלב אותה במערך השיווקי הכולל. אגב, גם מר צוקרברג בעצמו נראה כמי שעדיין מחפש את דרכו: פייסבוק עורכת שינויים תדירים במיוחד במנגנונים שהיא מציעה לעסקים ולדעתי עדיין לא גיבשה את האופן שבו היא רוצה להציע לעסקים להתערבב בעשייה החברתית בפייסבוק. בסקר שערכה לאחרונה חברת IBM אמרו רוב מנהלי השיווק שהתוצאות שהשיגו מפעילותם בזירה החברתית לא תאמו את הציפיות שלהם.

אחת החרדות של פייסבוק היא שגורלה יהיה דומה לזה של מייספייס. מייספייס חרטה על דגלה את ה"ביטוי האישי" (תמיד סלדתי מהמושג הזה) והפכה לקקפוניה של צבעים, צורות וקולות עד שכמעט ננטשה. לכן פייסבוק מנסה לנוע על הקו העדין שבין מתן אפשרות ליחיד או לארגון "לבטא את עצמו" לבין שמירה אדוקה על אחידות. גם בעניין הפרטיות פייסבוק נוטה לזגזג. למרות ההצלחה העצומה אף אחד אינו יכול להבטיח לפייסבוק חסינות.

פייסבוק היא רשת חברתית ולכן ברור שעסקים בעלי אופי חברתי: ברים, מועדונים חייבים להיות שם. אנשים שישבו בבר ירצו להיכנס לראות מי עוד היה שם, לצפות בתמונות וכו'. אבל מה לגבי בית דפוס? ומה לגבי חברת המייצרת מוצרים קוסמטיים? מה בדיוק הם אמורים לעשות ברשת חברתית? רובם פותחים דפי אוהדים (בדיוק באותו אופן שבשנת 95 הקימו אתר) ואז לא יודעים מה בדיוק לעשות איתו. מכיוון שקשה לעודד "שיחה" (עוד מילה חשובה בלקסיקון החברתי, לא יודע למה אני חש דחייה מה newspeak הזה) סביב בית דפוס או אפילו בית אופנה הם מנסים ליצור מהומה למשל באמצעות תחרויות לייקים.

למעשה יש היום שתי רשתות אינטרנט: הרשת הפתוחה המורכבת מאתרי אינטרנט ופייסבוק. בראשונה שולט לרי פייג' ובשנייה (באופן הדוק הרבה יותר) מרק צוקרברג. אחת המטרות של פייסבוק היא לשלוח זרועות אל הטריטוריה של פייג' ולבלוע חלקים מתוכה אליה. כפתורי הלייק שמשולבים בדפי אינטרנט רגילים וכל הכלים החברתיים שמאפשרים לשתול מרכיבי פייסבוק באתרים הם כיוון אחד. האפשרות של כל עסק לשלב דפי אינטרנט רגילים (באמצעות iframe) בתוך פייסבוק הם הכיוון השני.

אחת ההשפעות המשמעותיות של פייסבוק על האינטרנט היא בכיוון של חיסול האנונימיות. באתר נענע למשל לא ניתן להגיב לכתבות ללא חיבור לפייסבוק כך שכל מגיב מזוהה באמצעות חשבון הפייסבוק שלו. אמנם כל אחד יכול לפתוח חשבון פייסבוק פיקטיבי אבל זה מסורבל ובמדינות מסוימות בארצות הברית זה כבר אפילו לא חוקי. אם הפופולאריות של פייסבוק תמשיך בכיוון הנוכחי (דבר שכלל לא בטוח) נראה שיותר ויותר מדינות יאמצו את המדיניות האוסרת על פתיחת פרופיל פיקטיבי בפייסבוק. פייסבוק בהחלט רוצה להיות המנהל הבלעדי והחוקי של הזהות באינטרנט, ימים יגידו אם זה יצליח לה.

למשווק באינטנרט פייסבוק מציעה היום מגוון די רחב של כלים ובמאמר הזה והבאים אחריו אני אנסה לעשות סדר בהם, להזהיר בפני נזקים אפשריים ולהציע דרכי פעולה שנראות (כרגע, אבל הכל נזיל) הדרכים הנכונות.

אז מה פייסבוק יכולה היום להציע למשווק?

ראשית קיימת בפייסבוק חלוקה דומה מאוד לזו שקיימת בגוגל: קידום ממומן וקידום אורגני. קידום ממומן הוא פשוט פרסום מודעות בפייסבוק. יש בפרסום בפייסבוק הגיון רב - ראשית אנשים רבים נמצאים שם שעות על גבי שעות, ושנית פייסבוק מאפשר למקד את הפרסום על פי נותנים דמוגרפיים ועל פי תחומי עניין. בשלב זה מערכת הפרסום פרימיטיבית יחסית לזו של גוגל (למשל אין כלי מובנה למדידת המרה, למרות שלתקפה קצרה הוצע כלי כזה) ואולם אני מניח שהיא תשתפר. אני אקדיש את אחד המאמרים הקרובים לפרסום בפייסבוק.

החלק המלהיב בפייסבוק הוא כמובן החלק האורגני: הכוונה היא להשתלבות טבעית של עסק בבליל החברתי של פייסבוק. בהקשר זה פייסבוק יכול לשמש לתמיכה בשלושת המרכיבים של שיווק באינטרנט: גיוס תנועה חדשה של מתעניינים במוצר או בשירות, המרה של המבקרים ללקוחות וכמובן שימור המותג שלנו חם בתודעת המבקרים או הלקוחות.

בואו נראה כיצד פעילות אורגנית בפייסבוק יכול לסייע לנו בכל אחד מהמרכיבים האלה:

גיוס תנועה

כיצד פייסבוק יכול לגרום לאדם שמעולם לא שמע על העסק שלנו (או כזה ששמע, אבל לא היו לו כרגע תוכניות לבקר בו) לבקר באתר שלנו או בדף האוהדים שלנו (דף האוהדים הוא למעשה אתר הפייסבוק שלנו)?

התשובה הבסיסית היא שהוא עשוי להגיע אלינו מכיוון שהוא ראה שחבר שלו מבצע אינטראקציה עם המותג שלנו: מצטרף לדף שלנו, מגיב לשאלה בוול (הכוונה לקיר, אבל יש לי בעיה להשתמש במילה העברית בהקשר זה). עניין זה הוא חשוב: בפייסבוק כדי שאדם ידע על פעילות של חבר שלו החבר לא חייב ליידע אותו באופן אקטיבי. הוא פשוט צריך לבצע את הפעולה והחברים שלו ידעו על כך באדיבות המנגנונים האוטומטיים של פייסבוק (רק היום הופיע אצלי בוול ידיעה על כך שחבר נמצא בפקק תנועה, הידעה הגיע דרך אפליקציית waze - באמת קשה להבין איך יכולתי פעם להסתדר ללא המידע המרתק הזה). חלק מהחברים מתוך חיקוי או סקרנות ירצו גם לבצע את הפעולה. כמובן לפייסבוק יש גם כלים שמאפשרים לאדם לעדכן באופן יזום את החברים שלו בהתפתחות מערכת היחסים שיש לו עם מותג מסוים וזה אפילו חזק יותר מבחינה שיווקית.

השאלה המרכזית היא לכן איך לגרום לאנשים שיש להם כבר מערכת יחסים עם המותג שלנו לבצע פעילות פייסבוקית שתחשוף גם את החברים שלהם למותג. אחד הפתרונות  האגרסיביים הוא מה שנקרא תחרויות לייקים. מדובר על תחרות נושא פרסים (בדרך כלל אייפד) מי יגייס לייקים רבים יותר לתגובה שלו על הקיר - למשל לחמשיר שכב (האיכות האומנותית של החמשיר אינה חשובה..). מאמר מעניין בכלכליסט מתאר את העולם האפל של תחרויות הלייקים. לדעתי תחרויות הלייקים האלה יעלמו מהעולם לאחר שהעסקים יראו שאינם מספקים תועלת משמעותית למותג.

המרה

כדי שתתבצע המרה, כלומר כדי שמבקר אנונימי יהפוך ללקוח או לפחות יבצע פעולה משמעותית באתר שלכם, כמו למשל הרשמה לניוזלטר שלכם, נדרשים שלושה תנאים: המבקר צריך להבין שההצעה רלוונטית עבורו, הוא צריך לתת בכם אמון והוא חייב להבין מה הוא צריך לעשות כדי להיענות להצעה (קריאה לפעולה בשפה המקצועית).

לפייסבוק יש תפקיד חשוב בקיום התנאי השני של ההמרה - אמון. פייסבוק יכול לספק את הרכיב באמון שנקרא הוכחה חברתית או במילים אחרות "אם יש למותג לייקים רבים אז כנראה שאפשר לבטוח בו". אמנם כולנו מכירים דוגמאות הפוכות, אבל המוח שלנו עדיין מקשר בין פופולאריות לאמינות.

כאשר יש לכם דף ובו אלפי אוהדים אתם יכולים להציג את מספר האוהדים שלכם באתר (פייסבוק מאפשר לעשות את זה בקלות באמצעות ה social plugins שלו) כדי להוכיח שאתם פופולאריים. באופן דומה אפשר להשתמש במנגנון התגובות של פייסבוק כדי להראות לעולם עד כמה המסר שלכם מעורר תגובות (אוהדות...).

כמובן שגם כאן צריך להיזהר כי פייסבוק יכול לעשות את הפעולה ההפוכה. קרה לי לא פעם שהגעתי לאתר של חברה שעשתה רושם מצליחה ופופולארית וכאשר בדקתי את דף האוהדים שלה גיליתי שם 132 אנשים (מספר שכל חברה יכולה לגייס באמצעות העובדים שלה ובני משפחותיהם). עסקים רבים, ובמיוחד, עסקים קטנים חושבים שעצם הנכחות שלהם בפייסבוק תיצור להם דימוי חדשני, ו"בכלל חשוב להיות שם", ומציגים לראווה דפים שבהם מספר עלוב של אוהדים ופעילות.

שימור

לדעתי שימור לקוחות ומתעניינים באמצעות קיום מערכת יחסים הוא התפקיד הטבעי ביותר לפייסבוק. למרות זאת עסקים שמים דגש רב מדי על ניסיון להשיג לקוחות חדשים באמצעות פייסבוק במקום לנצל אותו למה שהוא הטוב ביותר - העמקת מערכת יחסים עם מי שכבר מכיר ואוהד אותנו.

הכלי העיקרי לשימור הוא כמובן דף האוהדים שמאפשר לעדכן את האוהדים במבצעים ובתכנים מעניינים שרלוונטיים לעסק. נעשו לא מעט סקרים בשאלה במה מתעניינים אוהדים של חברה מסחרית וכולם הצביעו על הטבות ומבצעים לשירות או למוצר שהחברה מספקת כתוכן שהאוהדים ירצו לקבל. שימוש נוסף לדף האוהדים הוא במה לשאלות ולהצעות של הלקוחות.

גם במרכיב זה אורבות סכנות לעסק. אפילו עסק שמספק שירות מצוין עלול לגרום לכמה אנשים להיות מאוד לא מרוצים מהשירות והם יתייחסו לדף האוהדים כבמה מצוינת להביע זאת. יש עסקים שמוחקים תגובות של לקוחות לא מרוצים, ויש שגרוע מכך כלל לא שמים לב אליהן בגלל חוסר במשאבים.

לסיכום, פייסבוק הוא כלי שיווקי חשוב אבל גם רווי סכנות. עסקים צריכים לחשוב כיצד (ואם) לפעול בפיסבוק וכיצד לשלב את פייסבוק באופן נכון בתמהיל השיווקי שלהם. בגליונות הקרובים אציג מאמרים שיתמקדו במרכיבים השונים של השיווק בפייסבוק: הפרסום הממומן, דפי אוהדים, וה- social plugins.

מסחר באתר איביי / יעל גלזר

איביי הוא השוק האלקטרוני הגדול בעולם - עם למעלה מ- 450 מיליון משתמשים רשומים קשה להתווכח. קצת היסטוריה: בסוף שנת 1995, הקים אדם בשם פייר אומידייה אתר למסחר אלקטרוני, שיועד בעיקר לאשתו שאספה סוכריות PEZ. המוצר הראשון שנמכר באיביי היה מציין לייזר שבור ב- 14$ והשאר באמת הסטוריה.

איביי הופך אנשים פרטיים למיליונרים. לפני מספר חודשים, התפרסמה כתבה בעיתון כלכליסט בה נכתב על שכבת מיליונרים חדשה שקמה בבריטניה כתוצאה ממסחר אלקטרוני באיביי. ליתר דיוק - 127 מוכרים שהפכו מיליונרים בשנת 2010, וזאת עוד בתקופה של משבר כלכלי.

בתחילת דרכו פנה eBay בעיקר למוצרים משומשים, אך כיום למעלה מ-80% מהמוצרים שנמכרים באתר הם מוצרים חדשים.

eBay גדל למעצמה ולקניון הוירטואלי הגדול ביותר בעולם עם נתונים מעוררי התפעלות:

בכל דקה נמכרת סחורה בשווי של למעלה מ- 1800$
בכל שתי דקות נמכר תכשיט יהלום
בכל דקה נמכר רכב וחלקי חילוף לרכב

לאורך השנים, התפשט eBay למדינות נוספות מלבד ארה"ב וכולל כיום 38 מדינות שונות וביניהן אוסטרליה, ספרד, איטליה, שוודיה, שוויץ, צרפת, קנדה, פולין ועוד.

גם כיום, למרות שחברות רבות גילו את פוטנציאל המכירה הרב שקיים ב- eBay, עדיין משתמשים בו מוכרים פרטיים רבים כמקור פרנסה עיקרי. אני התחלתי לעסוק באיביי לפני 4 שנים, כאשר הבנתי שאני חייבת למצוא הכנסה נוספת.

התחלתי בביצוע מחקר שוק ולבדוק מה יכול להימכר ולייצר רווח.

כעבור שלושה שבועות בהם עבדתי כל יום משעות הצהריים ועד הערב על השוואות מחירים, גיליתי מוצר מעניין - לגו שאינו מיוצר עוד, אך נמצא בכמויות גדולות בארץ ונמכר במאות דולרים באיביי.

השוואות המחירים בוצעו באמצעות שני כלים פשוטים - הכלי הראשון הוא כלי מחקר שוק חינמי של איביי, שאפרט עליו בהמשך והכלי השני הוא האתר זאפ.

רכשתי את קופסאות הלגו במחיר של כ-50 שקלים בארץ והצעתי למכירה בסכום של 150$ באיביי. לאט לאט התחלתי לקנות מלאים הולכים וגדלים של הסחורה.

תחילה קניתי את הלגו באתרים כמו "יהושע פרוע" או "הפיראט האדום" ובשלב כלשהו אחרי חיפושים ממושכים באינטרנט מצאתי ספק שיש ברשותו מלאים גדולים של לגו זה ממנו יכולתי לרכוש את המוצר במכירים סיטונאיים.
בשלבים מתקדמים המוצר הפך ליותר ויותר נדיר באיביי וכך הלך וגדל ערכו של הלגו.

אם אני עשיתי זאת, כל אחד יכול.

אז מה הם הצעדים עליהם אני ממליצה בכדי להתחיל ולסחור בהצלחה?

שלב ראשון -
לפתוח חשבון חינם באיביי - ניתן לפתוח חשבון חינם באיביי על ידי הרשמה פשוטה באתר.

שלב שני -
פתיחת חשבון חינם בפייפאל - פתיחת חשבון פייפאל חינם על ידי הזנה של כרטיס אשראי בינלאומי. במידה ואין לכם כרטיס אשראי בינלאומי, תוכלו לרכוש כרטיס ויזה נטען בכל סניף דואר.

שלב שלישי -
ביצוע מחקר שוק - מחקרים שונים הראו כי בסביבתנו הקרובה יש מוצרים בשווי של אלפי שקלים. אנו צריכים לצאת מנקודת הנחה שדברים היושבים אצלנו בבית שווים הרבה מאוד עבור אנשים אחרים.

לכן אנו יכולים לפתוח את הארונות, לגשת למחסן או לעליית הגג ולהתחיל לבדוק מה יכול להיות לנו ששווה הרבה כסף עבור אנשים אחרים.

אחרי שמצאנו מספר מוצרים כאלה, נוכל לחזור לאיביי ולבדוק מה נמכר. לאיביי יש כלי נפלא שמאפשר לנו לבצע מחקר שוק וקוראים לו Completed listings.

איך אפשר להגיע לכלי זה?
אחרי שנרשמנו לאיביי, יש לנו את האפשרות לגשת למה שנקרא "חיפוש מתקדם" או באנגלית Advanced.

כלי זה נמצא ממש מימין לשורת חיפוש המוצרים. לאחר שלחצנו על Advanced, נוכל בצורה פשוטה לגלול את הדף מטה ולבחור באפשרות Completed listing.

לאחר שנסמן את האפשרות הזו, יופיעו לפנינו כל המוצרים שעלו למכירה בשבועיים האחרונים באיביי - התוצאות הירוקות מסמנות את המוצרים שנמכרו.

בצורה פשוטה זו אנו יכולים להבין כמה שווים המוצרים שיש לנו בבית ולהתחיל לעשות כסף.
כלי זה הוא אחד מבין עשרות כלים אותם אני מלמדת בקורס החינמי איביי 180, מעל שלוש שעות להקניית ידע מפורט ומובנה למסחר באיביי,

קורס זה נותן יסודות ועקרונות בשימוש ב- eBayבצורה פשוטה וברורה.

הקורס נמצא באינטרנט לשימוש חופשי לזמן קצר בלבד ולאחר מכן לא יהיה זמין יותר לשימוש. לכן, אני ממליצה ללחוץ על קישור זה ולצפות בו עכשיו.

שלכם,
יעל

תודה ליעל! אני חייב לומר שהסיפור שלה על הלגו בהחלט מדגדג להתחיל ולבדוק גם את השוק המעניין הזה. במידה רבה איביי מחזיר את הכבוד למקצוע השני העתיק ביותר בעולם: מסחר.


כנסו לאתר של שירות רב מסר ופתחו חשבון התנסות לשבועיים.

להתראות בחודש הבא,

רוני הורוביץ

סודות השיווק באינטרנט
מערכת רב מסר לדיוור אלקטרוני והפצת ניוזלטר
קורסים בשיווק באינטרנט
פרסמו את הניוזלטר שלכם באינדקס הניוזלטרים של ישראל
חשיבה המצאתית
כל הזכויות שמורות © 2004 - 2007